Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:40

Sodeletuut schreef:
Je kunt natuurlijk nooit precies weten wat een paard voelt, maar als je kijkt naar de hoeveelheid zenuwen die er in de mond zitten, kan ik me heel goed voorstellen dat de minste beweging van de hand voor het paard al heel pijnlijk kan zijn.
Echter ben ik wel van mening dat wanneer je paard zo duidelijk aan je vertelt dat het bit pijn doet, je eens zou kunnen overwegen dat bit achterwege te laten.
Mijn paard gaf zelf nooit aan het bit vervelend te vinden trouwens, ik wilde zelf bitloos, maar ik merk wel aan mijn paard dat ze het nu een stuk prettiger vindt.
Zeker het overwegen waard vind ik. Je paard spreekt duidelijke taal. :)

Hier ben ik het helemaal mee eens . Alhoewel mijn paard wel aangaf het bit niet prettig te vinden .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:08

ik denk dat het bit in eerste instantie druk geeft, en niet direct pijn doet.
echter ben ik wel van mening dat een bit niet echt fijn kan zijn, iets dat in mijn mond druk geeft vind ik nl ook niet fijn. er zit echter wel een verschil tussen iets fijn vinden, en pijn hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:45

MaritAriel schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat het bit nou niet echt bepaald lekker moet voelen . Stel je zelf maar een stuk ijzer in je mond voor , hoe weinig druk je ook geeft , het voelt toch echt niet lekker. Ik lees regelmatig dingen als mijn paard doet zijn mond al open als ik met het bit aankom . In mijn ogen is dat een gewoonte . Niet omdat het bit zo fijn is . Ik ben persoonlijk geen voorstander van het bit , maar ik ben niet tegen de mensen die er wél mee rijden.

Mijn merrie is uitstekend in staat om aan te geven als ze vindt dat ik niet in staat ben om met een bit om te gaan, dan hapt ze het echt niet in, maar geeft nadrukkelijk aan dat dit niet acceptabel is. Zij weet drommels goed wat een bit betekent en doet en kiest er bewust voor om het in te happen of niet. Buitenritten rij ik altijd bitloos, meestal met touwhalster, ze weet dus ook heel goed het onderscheid tussen die twee optomingen. Dus nee, het is niet een gewoonte om het zo in te happen.
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat niet iedereen een paard heeft dat anti-bit is (gemaakt)?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:52

Waratje schreef:
MaritAriel schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat het bit nou niet echt bepaald lekker moet voelen . Stel je zelf maar een stuk ijzer in je mond voor , hoe weinig druk je ook geeft , het voelt toch echt niet lekker. Ik lees regelmatig dingen als mijn paard doet zijn mond al open als ik met het bit aankom . In mijn ogen is dat een gewoonte . Niet omdat het bit zo fijn is . Ik ben persoonlijk geen voorstander van het bit , maar ik ben niet tegen de mensen die er wél mee rijden.

Mijn merrie is uitstekend in staat om aan te geven als ze vindt dat ik niet in staat ben om met een bit om te gaan, dan hapt ze het echt niet in, maar geeft nadrukkelijk aan dat dit niet acceptabel is. Zij weet drommels goed wat een bit betekent en doet en kiest er bewust voor om het in te happen of niet. Buitenritten rij ik altijd bitloos, meestal met touwhalster, ze weet dus ook heel goed het onderscheid tussen die twee optomingen. Dus nee, het is niet een gewoonte om het zo in te happen.
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat niet iedereen een paard heeft dat anti-bit is (gemaakt)?

Ik zeg toch ook niet dat elk paard anti bit is? Ik heb eerder alleen gezegd dat MIJN paard het bit niet fijn vind . Ik ben zelf geen voorstander van het bit , net zoals er mensen zijn die geen voorstander zijn van bitloos . Veel paarden die iets niet fijn vinden laten dat niet merken , dat is paard eigen.

Als jou merrie daar wel toe in staat is , prima.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:11

Je geeft aan dat het in jouw ogen een gewoonte is dat paarden het inhappen. Je zegt dat je je voorstelt dat het niet prettig is, dat is niet hetzelfde als weten wat een paard er van vindt. Je geeft aan dat jouw paard een bit niet prettig vindt, dat kan, maar dat is slechts 1 paard en daarbij heeft die wellicht goede redenen om het bit niet prettig te vinden.
Het maakt mij weinig uit met wat voor optomingen gereden wordt, als het maar een bewuste keuze is en eerlijk en correct gebruikt wordt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:21

Millanka schreef:
Ik ben er van overtuigd dat een bit pijn en schade aan kan richten, maar ik vond de filmpjes altijd een beetje overdreven. Ook de foto's, zijn gewoon momentopnames, lekker makkelijk om al die foto's te laten zien.

Maar mijn eigen paard laat ook weten het bit niet te waarderen, en eigenlijk ken ik maar bar weinig paarden die netjes hun mond open doen en het bit aannemen. En dan vraag ik me altijd toch wel af, hoeveel is er nu WEL waar van de foto's en de filmpjes? Doet het dubbelgrebroken bitje wat er nu zit hem ook pijn?
Hij liet gister goed weten dat ie het niet wilde, draaide zich om bij het aanzicht van het bit en ging zelfs in defense-mode, wat ie wel vaker doet. Het gevecht aangaan. Dan gaat ie super snel rondjes draaien zodat je hem niet vast kan pakken. Ik was niet van plan mee te doen, want mijn bedoeling is niet hem tot zoverre te dwingen. Als hij echt zo duidelijk aangeeft niet te willen, dan niet? Ik liep niet mee, hij stopte (helemaal verbaasd :+ ) en ik heb dat weggelegt en zijn touwhalster aangedaan. Daar blijft ie netjes bij staan, geen punt.

Hoe gaat het bit in en uitdoen bij jullie? ook een gevecht, of vind je paard het geen probleem?

saterday hapt ook zelf zn bit in, en ik rijd met een zachte hand... maar ik ben heel eerlijk, ik kan ook streng inkomen als ie over me heen walst. en als ik heel eerlikk ben, denk ik dat jouw paard ook een beetje over jou heen wil walsen als ik dit zo lees... verder ben ik van mening (ik weet dat ik nu commentaar ga krijgen, jammer dan) dat een paard niet zo veel te willen heeft op dit vlak...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:35

MaritAriel schreef:

Mensenmond is nu niet bepaald vergelijkbaar met een paardenmond, dus nee, ik kan me niet echt inleven hierin ;)

Gewoonte of niet; ik denk niet dat Ascot zelf het bit zou pakken als hij wist dat pijn volgt. Paarden kunnen enorm zuur worden van lomp aansingelen, ik denk dat ze net zo goed zuur worden van lomp teugelgebruik. En dus iets minder happig om het bit aan te nemen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:39

Joanne1987 schreef:
saterday hapt ook zelf zn bit in, en ik rijd met een zachte hand... maar ik ben heel eerlijk, ik kan ook streng inkomen als ie over me heen walst. en als ik heel eerlikk ben, denk ik dat jouw paard ook een beetje over jou heen wil walsen als ik dit zo lees... verder ben ik van mening (ik weet dat ik nu commentaar ga krijgen, jammer dan) dat een paard niet zo veel te willen heeft op dit vlak...

Dat denk ik wel; het bit moet toch voor het paard prettig in de mond liggen. En dat is voor ieder paard verschillend. Ascot vind trensen vrezelijk, bokt me er dan gelijk gericht af. Nu heb ik vaak genoeg commentaar gekregen dat ik met stang rijd, maar ik ga echt niet een trens er in hangen terwijl ik weet dat Ascot het vrezelijk vind

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:52

Waratje schreef:
Je geeft aan dat het in jouw ogen een gewoonte is dat paarden het inhappen. Je zegt dat je je voorstelt dat het niet prettig is, dat is niet hetzelfde als weten wat een paard er van vindt. Je geeft aan dat jouw paard een bit niet prettig vindt, dat kan, maar dat is slechts 1 paard en daarbij heeft die wellicht goede redenen om het bit niet prettig te vinden.
Het maakt mij weinig uit met wat voor optomingen gereden wordt, als het maar een bewuste keuze is en eerlijk en correct gebruikt wordt.

Ja daar ben ik het mee eens , maar als je je bedenkt dat er heel veel zenuwen door die mond heen lopen en het een van de gevoeligste delen is van een paarden lichaam dat het bit dan toch niet erg prettig moet voelen . Maar goed , dat is mijn idee daarvan .

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:53

Juut schreef:
MaritAriel schreef:

Mensenmond is nu niet bepaald vergelijkbaar met een paardenmond, dus nee, ik kan me niet echt inleven hierin ;)

Gewoonte of niet; ik denk niet dat Ascot zelf het bit zou pakken als hij wist dat pijn volgt. Paarden kunnen enorm zuur worden van lomp aansingelen, ik denk dat ze net zo goed zuur worden van lomp teugelgebruik. En dus iets minder happig om het bit aan te nemen

Ik denk het niet en ik heb ook wel anders gezien ;) . Een paardenmond is inderdaad niet te vergelijken met een mensen mond , maar als het feit licht dat een paardenmond gevoelig is en dat je daar een stuk ijzer in doet. Veel druk of weinig druk , prettig is het niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:58

MaritAriel schreef:
Ja daar ben ik het mee eens , maar als je je bedenkt dat er heel veel zenuwen door die mond heen lopen en het een van de gevoeligste delen is van een paarden lichaam dat het bit dan toch niet erg prettig moet voelen . Maar goed , dat is mijn idee daarvan .

Ja, en over de neus lopen aangezichtszenuwen. Ook geen pretje om daar lekker aan te snoeren of een knoophalster in te trekken ;)
Het maakt naar mijn mening niet meteen uit of je met bit of bitloos rijdt; als je maar met zachte hand rijdt (en dan zijn er natuurlijk best paarden die voorkeur hebben voor bi of bitloos, en dan nog eens welk type)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:01

Mijn pony doet zijn mond altijd netjes open, en als ik het hoofdstel uit wil doen blijft hij vaak nog even op het bit kauwen, dan moet ik met mn duim in zijn mondhoek om dat bit uit te krijgen :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:01

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:12

Maartje1990 schreef:
Ik weet niet of je 't volgende topic wel eens gelezen hebt? Wellicht de moeite waard :)
Ook voor die mensen die roepen dat een bit alleen maar schade aanricht door de ruiterhand

[HAR] Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Heel intressant. Een bijgezette pony die door een roundpen wordt gejaagd (en zo te horen ook nog eens cornage heeft) staat dus als voorbeeld hoe slecht een bit is :')
Ascot hoor ik alleen tijdens een flinke galop. Maar ja, ik hoor hem ook als ie vrij als een vogeltje door zn wei knalt.

Ik ben niet vóór bit, of vóór bitloos; ik ben voor eerlijk naar je paard durven kijken ipv naar wat jóu wensen zijn. Want niet ieder paard wordt blij van extra druk op de neus. Net zo min als dat niet ieder paard blij wordt van extra druk in de mond.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:20

Juut schreef:
Joanne1987 schreef:

Dat denk ik wel; het bit moet toch voor het paard prettig in de mond liggen. En dat is voor ieder paard verschillend. Ascot vind trensen vrezelijk, bokt me er dan gelijk gericht af. Nu heb ik vaak genoeg commentaar gekregen dat ik met stang rijd, maar ik ga echt niet een trens er in hangen terwijl ik weet dat Ascot het vrezelijk vind

Dat een paard het prettig moet vinden ben ik het ook wel mee eens hoor, vooral bij de reacties van jouw paard. Maar wat er bij mij opkomt bij het verhaal van ts is dat het paard het nu ineens doet. Ik zou dus ff doorzetten en kijken of er dergelijke reacties zoals bij jou plaatsvinden. Ik ken namelijk ook paarden die zo doen gewoon om te etteren

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:21

Juut schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik weet niet of je 't volgende topic wel eens gelezen hebt? Wellicht de moeite waard :)
Ook voor die mensen die roepen dat een bit alleen maar schade aanricht door de ruiterhand

Heel intressant. Een bijgezette pony die door een roundpen wordt gejaagd (en zo te horen ook nog eens cornage heeft) staat dus als voorbeeld hoe slecht een bit is :')
Ascot hoor ik alleen tijdens een flinke galop. Maar ja, ik hoor hem ook als ie vrij als een vogeltje door zn wei knalt.

Ik ben niet vóór bit, of vóór bitloos; ik ben voor eerlijk naar je paard durven kijken ipv naar wat jóu wensen zijn. Want niet ieder paard wordt blij van extra druk op de neus. Net zo min als dat niet ieder paard blij wordt van extra druk in de mond.

Heb je een link van dat filmpje? De link in dat topic doet het niet. Iig bij mij niet :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:49

Juut schreef:
Maartje1990 schreef:

lees de tekst ook even voor meteen naar conclusies te springen, het is (of was, gezien dat filmpje niet werkt) het enige voorbeeld van de werking van het bit op de ademhaling.

heb trouwens wel dit nog gevonden, niet een link naar een filmpje uit dat topic

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg over de effecten van een bit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:19

Juut schreef:
MaritAriel schreef:

Ja, en over de neus lopen aangezichtszenuwen. Ook geen pretje om daar lekker aan te snoeren of een knoophalster in te trekken ;)
Het maakt naar mijn mening niet meteen uit of je met bit of bitloos rijdt; als je maar met zachte hand rijdt (en dan zijn er natuurlijk best paarden die voorkeur hebben voor bi of bitloos, en dan nog eens welk type)

Tuurlijk , dat is ook geen pretje , maar de mond is nog altijd gevoeliger! Dan toch echt liever op de neus .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:26

Een bit brengt al schade aan zelfs als 't niet wordt aangeraakt. En dat is bij een bitloos niet 't geval. Daar heb je wél 't geval dat als je een bitloos slecht gebruikt het wel schade ook kan aanbrengen, een bit brengt áltijd schade aan.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:27

Goof schreef:
Een bit wordt pijnlijk als je er fout mee omgaat ;)

Mee eens! :+

Bij ons op de manege zijn er meer paarden/pony's die wel gewoon hun mond open doen dan die dit niet doen, dus valt wel mee denk ik?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:47

pingvinii schreef:
Goof schreef:

Bij ons op de manege zijn er meer paarden/pony's die wel gewoon hun mond open doen dan die dit niet doen, dus valt wel mee denk ik?

nouja, er zijn ook paarden die na een paar uur op de wei staan te springen om weer op stal te gaan en waarom? omdat ze lekkere brokjes krijgen, niet omdat ze dus graag op stal staan. Misschien wordt dat bit wel geassocieerd met 'joepie we gaan rijden'. Ik zeg gewoon even als voorbeeld, gewoon omdat ze een bit aannemen, betekend het nog niet dat het dus niet slecht is. Imo weet ik ook niet of een bit persée pijnlijk is, maar het brengt zeker wel schade aan ook zonder dat iemand het aanraakt, maar dat hoeft dat niet persée (meteen) pijn te doen.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:52

Hoi,

mijn paard vind het bit geweldig, doet haar mond wagenwijd open:S
na het rijden is het ruzie wand ik wil me hoofdstel terug en zij wil
het bit vasthouden:S
laat het hoofdstel maar hangen... laat ze vanzelf los:D
eerder krijgt ze geen voer:D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:54

pingvinii schreef:
Goof schreef:

Ooit aan gedacht dat dat een gewoonte is?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:08

Maartje1990 schreef:
Een bit brengt al schade aan zelfs als 't niet wordt aangeraakt. En dat is bij een bitloos niet 't geval. Daar heb je wél 't geval dat als je een bitloos slecht gebruikt het wel schade ook kan aanbrengen, een bit brengt áltijd schade aan.

Waarop baseer jij dat een bit ook zonder aanraking schade toebrengt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:13

MaritAriel schreef:
Ooit aan gedacht dat dat een gewoonte is?

wie zegt dat het paard het bit inbrengen linkt aan pijn? want de pijn komt meestal maar enkele minuten of een tijd later tevoorschijn, na het bit aanbrengen (tussen optomen en effectief rijden zit er al gauw 5-15 minuten, volgens mij kan een paard niet zo ver linken)

stel dat je het bit erindoet en direct daarop er een flinker ruk aangeeft, dan is het logisch dat paard dit linkt. maar als die ruk maar 15 minuten erna komt ...