[WN] Opzij schuiven zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Re: Opzij schuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 17:54

Bof ik ff met zo'n klein paardje haha. Met die opstap van de tuinset gaat het goed. Dan hoef ik echt alleen mijn knie te liften en ik zit. Dat krukje zie ik niet zitten denk ik, zie er ook klein en wankel uit. is het dat ook Mathilde of valt het mee? Wij hebben een zachte tuft-bodem in de bak en dat staat dan denk ik niet zo stevig met die pootjes x

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:12

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:15

Leuk als opstapje, maar helpt niet tegen een schuivend zadel :D

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:46

Nee, dat lijkt alleen maar zo. Ze zijn echt stevig; veel mensen twijfelen eraan en als ze het dan proberen is het van 'ohhh, dat staat lekker stevig...had ik niet verwacht'
Ik zit gelijk even met je mee te denken hier en zal nog even wat opzoeken voor je.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:57

thx mathilde voor het meedenken, iedereen trouwens ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:30

Zo kerst weer voorbij, weer eens ff in het topic wat aanvullen. Wat ik me namelijk ook afvroeg is het volgende, zou het uitmaken of je een viltenpad of een neopreenpad gebruikt onder je zadel?
Neopreen is glad en lijkt me meer in staat om te schuiven, vilt is natuurlijk een beetje "fuzzy" en blijft beter liggen naar mijn idee. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:42

zoals ik al zei, wonpad is GOED neopreen en schijft juist daarom NIET/minder.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:43

Neopreen kan soms schuiven, hangt van de kwaliteit af, ik gebruik alleen Wolvilt og echte Schapenwollen pads en die zorgen voor een goede ligging van het zadel. Voordeel van wolvilt is ook dat het zich helemaal naar de rug van het paard vormt en, net als het schaap, veel vocht opneemt en afvoert, niet verstikt ( wat neopreen nog wel eens doet) en een hele goede demping geeft.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:47

Mijn haflinger heeft ook zo'n rug. Hij is kaarsrecht zonder schoft en erg rond.
Ik had dit probleem ook met mijn zadel, mijn zadel lag niet goed (volgens de zadelmaker). Ik heb nu een nieuw zadel en nu heb ik dit niet meer :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:47

Wol 'grijpt' in de haren van je paard en ligt daarom 'vast', neopreen plakt door het zweet aan je paard en kan daarom vaster liggen. Maar veel is dan afhankelijk van de beweging van je paard. Op een korte rug zal de pad meer in beweging zijn als op een langere rug en dus minder snel goed blijven liggen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:49

Neopreen kan soms schuiven...wol kan toch ook soms schuiven?
Dat bedoel ik, wat schuift nou niet?
Heb ooit die pad's gezien, volgens mij zijn dat die HAF pads, die hebben van die bolletjes aan de onderkant, dat lijkt bijna je paard vast te pakken. Denk niet dat dat schuift maar of het nou lekker is voor ja paard...mwah...twijfel ;)

@quarterH: snapte ik al ja, maar ik wil eerst eens onderzoeken en meerdere opties horen voordat ik meteen zo'n pad koop. Heb namelijk geen kapitalen op de bank staan (helaas helaas.... ;) ) en heb net een 5star gekocht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:52

Zo'n bolletjes pad heb ik ook gehad en die trok de haren uit mijn paard zijn lijf. Verder was het schoonmaken een ramp; met de spuit werd het niet schoon en met boenen lieten de bolletjes los.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:56

Ja dat idee had ik ook, ik zag die dingen weleens van een paard komen en dan waren er allemaal haartje geknakt.
Toch vreemd dat die dingen zo populair schijnen te zijn in de endurance...zouden tere arabiertjes er geen last van hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:00

Het maakt wel uit hoelang het haar op je paard is. Bij die van mij werkte het niet iig.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:07

Ik heb hetzelfde probleem. Bolle, ronde haflinger en geen schoft. De bovengenoemde hafpad heeft ook niet geholpen. Schuurt wel de haren aan de achterkant van het zadel, geen wondjes of zo gelukkig. Als ik er toch af moet buiten, zoek ik wel een bankje of geschikte boomstam in het bos op.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:09

Ik denk dat ik mijn Machnixje maar meteen ga leren "inparkeren" naast een boomstam dan hahaha

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:19

@Jaycee kan je zeggen waar je deze pad gekocht hebt? Het Googlen heeft me niet veel wijzer gemaakt :o

@TS ik heb hetzelfde probleem met mijn Haf, na verloop van tijd word je wel vindingrijker en handiger bij het opstappen maar het blijft vervelend, zelfs na 1 rondje galop moet ik de zaak weer recht leggen.
In het begin was het zelfs zo dat ik mijn zelfvertrouwen kwijt was, zeker op mijn jonge Haf...die moest maar schrikken of een bokje maken en daar lag ik...het zadel op "drie uur"...
nu ken ik haar beter en gaat het...
ik stap altijd op met een krukje en het is me zelfs al meerdere keren gelukt zonder :j
Zadel is perfect op maat dus daar ligt het niet aan, ik heb een wollen pad en ga de uitdaging aan om een WON pad te proberen :P

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:02

Hey ja lastig he, ik wordt er ook onzeker van hoor. Van de week met de wind schrok hij en ging hij even 3 rondjes in galop dfe bak rond, ja hij is jong, en vind dan de rem maar eens hahaha. Kan gebeuren. Maar dat zadel werd na 2 rondjes toch wel een issue...ik dacht: oh nee, nog even en ik lig er naast, puur omdat het zadel dan te ver is. Ik was wel in het midden blijven zitten maar ook dat zit steeds lastiger haha. Lastig is het :j

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:10

Heb m meegebracht uit Amerika :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:25

Ik gebruik op mijn jonge ronde ruin ook de wonpad. Geen schuivend zadel meer! De wonpad zuigt zig als het ware vast op de rug. De ruggengraat blijft overigens helemaal droog onder deze pad door de brede uitsparingen. Ik heb de dunne wonpad met als voordeel dat er makkelijk een show blanket over heen past.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:11

En waar heb jij de jouwe vandaan gehaald Rapido?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:11

Ja goede vraag, ik ben ook wel nieuwsgierig :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:14

AnnebelleVD schreef:
Ja goede vraag, ik ben ook wel nieuwsgierig :D

Inderdaad :D Op de duur heb je minder plezier in het rijden...voor mij is het een beetje teveel "problemen" op een hoop...om te beginnen een "wakkere" Haflinger, volop in haar pubergedrag...en zo kan ik nog even doorgaan met mijn lijstje :o
Het is al zo erg dat ik meer en meer met de merrie van mijn vriend rij, als dit echt helpt vind ik het elke euro waard....ik vrees dat we naar Amerika moeten...hahaha...hier is niks te vinden (België)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:24

Won-pads zijn super fijn, ben en ook erg blij met de mijne.
In Nederland zijn ze vaak te koop rond de 250, maar in het buitenland zijn ze véél goedkoper.

http://www.westernpferde.at/shop/index. ... -PADS.html
Is wel in Oostenrijk, maar ze leveren snel en hebben goedkope verzendkosten naar het buitenland.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:27

En welk type is het beste?
Scheelt wel veel ja qua prijs!!!!