bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loenloen

Re: bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:21

Volgens mij stond deze foto een aantal dagen terug in een topic hier op bokt!!

Basant12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:23

als ik een bondje gebruik, leg ik het altijd op het dekje, op mijn vorige manege deden ze dat ook. het lijkt me juist fijner voor het paard. maar dat zal dan wel niet:p

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:29

alleen als het onder het dekje ligt vangt het dus de klappen op? Ik geloof het best, maar de logica snap ik niet erg, het verschil tussen boven of onder het dekje, haha.

mrja ik geloof het wel hoorr

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:29

mailun89 schreef:
Volgens mij stond deze foto een aantal dagen terug in een topic hier op bokt!!

haha klopt, dat was van mij ;-)

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:33

samanthaaxx schreef:

Maar was dit niet in een ITP?
Er was namelijk een hele serie van deze foto's. Zit je er daar zelf op?
In iedergeval ik gebruik zo'n bontje nooit onder het dekje. Altijd tussen en zadel en dekje in. Volgens mij hoort dit ook zo..

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:36

mailun89 schreef:
samanthaaxx schreef:

Maar was dit niet in een ITP?
Er was namelijk een hele serie van deze foto's. Zit je er daar zelf op?
In iedergeval ik gebruik zo'n bontje nooit onder het dekje. Altijd tussen en zadel en dekje in. Volgens mij hoort dit ook zo..

ITP?
Was inderdaad een hele serie foto's, heb ze allemaal en nog meer hier als je zker wil weten hoor, haha.
En ja zit er zelf op ;-)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:37

Ik snap sommige mensen hier echt niet. Er staat toch duidelijk uitgelegd waarom een bontje op de blote rug moet en dan het dekje en dan het zadel en niet tussen het dekje en zadel? Waarom dan toch nog reageren dat het tussen het dekje en zadel moet?

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:38

Het lijkt mij ook dat je een bontje tussen het dek en het zadel hebt. Vooral een met dikkere randen, omdat die precies de omtrek van het zadel heeft...

Maar, als hij dan beter werkt onder het dek, kan je er dan niet een heel dun dek onder doen zodat hij niet vies word?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:38

Dat vraag ik me inderdaad ook wel af.. kan dat kwaad? om gewoon een stuk stof of weet ik het ertussen doen??

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:40

xSimonee schreef:
Ik snap sommige mensen hier echt niet. Er staat toch duidelijk uitgelegd waarom een bontje op de blote rug moet en dan het dekje en dan het zadel en niet tussen het dekje en zadel? Waarom dan toch nog reageren dat het tussen het dekje en zadel moet?

Kennelijk zijn de meningen hierover dan toch verdeeld.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:41

ik weet niet of er hier wel een mening aan te hebben valt? :S

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:44

Kennelijk dus wel. Het lijkt mij raar om een bontje met dikke randen onder je dekje te doen en daarboven op het zadel te kwakken. Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit iemand gezien met het bontje onder het dekje maargoed.

De een wil hem onder hetzadel, en de ander onder het dekje....

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:45

het ziet er natuurlijk mooier uit om het bontje bovenop het dekje te doen, ik denk dat het vanuit daar een beetje mis gegaan is, als ik de antwoorden hier in het topic geloof ;-)

je ziet het tegenwoordig inderdaad ook niet zo vaak

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:47

Ik heb hem ook nog nooit onder het dekje gezien. Altijd onder het zadel... Maar hij heeft ook van die dikkere randen, waar de kussens dus in passen enzo. Als ik zo'n ding zie lijkt het me ook logisch dat hij onder het zadel moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:08

Als je een bontje gebruikt, heb je helemaal geen dek nodig. Een dek is bedoeld om je zadel te beschermen tegen zweet, enz. Dat kan een bontje ook heel goed. Beide gebruiken is dubbelop en onnodig.

Dus óf een bontje óf een dekje, gebruiken, beide wordt te krap.
Wil je je bontje schoon houden...... niet gebruiken :)*

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:22

Veel mensen denken hier blijkbaar dat als je je bontje onder je dekje legt, dat het er niet meer mooi op 'past'.
Tuurlijk wel, toch ?
Je moet gewoon wat beter kijken, dat je je zadel tussen die dikkere randen legt!
En zoals Yamcha zegt, 1 van de twee is ook goed, al zou ik als je zadel niet perfect past, toch kiezen voor een bontje!
Ikzelf leg bij mijn paard het gelpad onder het zadeldek ! ( ja ik leg er twee, want het gelletje neemt geen zweet en vuil op + is niet over het oppervlak van mijn hele zadel, dus zouden een stuk van de kussens op m'n paard liggen. )
Qua drukverdeling, als je het bontje meteen op het paard legt, zonder dekje, dan word die niet zo 'opgekrapt' volgens mij, als je die op je dekje legt, kunnen de haren toch niet echt mooi 'omsluiten' zeg maar, ik kom niet goed uit mijn woorden ...
Maar correct me if i'm wrong ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:03

setteke schreef:
Tendance schreef:
Er zijn tegenwoordig onderleggers, die je aan kunt passen aan je paard. Deze onderleggers zijn echt beter dan de onderleggers van schapenvacht!

Oh ja? Bontonderleggers zijn toch getest als de beste drukverdelers?

TS, zo hoort het officieel, de bontzijde op de blote paardenrug. Net als een gelpad, die hoort eigenlijk ook direct op de rug.
Vaak wordt het niet zo gedaan, zeker in het geval van het bontje. Die wordt erg gauw vies zo en van wassen worden ze niet bepaald fijner :D

Hoe lang geleden is dat onderzoek gedaan?
Dit is namelijk iets wat nog niet lang bestaat, dus vraag me af of het in het onderzoek is meegenomen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:20

Pfoe, dat onderzoek stond in de Bit een aantal jaren terug.
Dan zal de onderlegger, die jij bedoelt niet in dat onderzoek meegenomen zijn. Er wordt natuurlijk steeds weer wat nieuws uitgevonden :D .
Welke onderlegger bedoel je dan?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:22

Een pad met inlages denk ik ?

Gully

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:25

Yamcha schreef:
Als je een bontje gebruikt, heb je helemaal geen dek nodig. Een dek is bedoeld om je zadel te beschermen tegen zweet, enz. Dat kan een bontje ook heel goed. Beide gebruiken is dubbelop en onnodig.

Dus óf een bontje óf een dekje, gebruiken, beide wordt te krap.
Wil je je bontje schoon houden...... niet gebruiken :)*

:j
Helemaal waar. En inderdaad, een bontje valt nou eenmaal niet bepaald schoon te houden..

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:47

Als je een goed passend zadel hebt! Vangen de kussen de klappen op! Bontjes zijn alleen maar commercieel! Je kunt beter inversteren in een goede zadelmaker naar mijn mening!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:56

rox_en_wilvy schreef:
Als je een goed passend zadel hebt! Vangen de kussen de klappen op! Bontjes zijn alleen maar commercieel! Je kunt beter inversteren in een goede zadelmaker naar mijn mening!

En dit is het enige en juiste antwoord.

Ik snap ook niet dat een bontje werkt voor de druk verdeling...dat doet het zadel toch, mits het goed past.
Wat gebruik je eerder als iemand in een wak ijs ligt....een bontje? of een ladder?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:33

Geen van beide???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:39

Een bontje is ook geen vervanging van het zadel :D

Wel is het zacht voor de rug, neemt zweet super op, en is hypo-allergeen, voor de huid erg prettig.

Vroeger gooiden we wollen dekens onder het zadel, nooit drukplekken, een bontje is hetzelfde principe alleen dan eleganter, alleen als je er een dek onder doet is het hele effect weg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:41

Tenzij je een wollen dek neemt?