[WN] zwaar westernzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:20

nehoor dat valt nog wel mee ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:28

DAT bedoel ik met hoe boomloos is boomloos. :+ Hoe minder hard materiaal, hoe lichter het zadel. (meestal)

crazycactus

Re: zwaar westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 08:29

Maar zonder rigide pommel en cantle houd je niet meer over dan een barebackpad :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:33

"Boomloos" zegt inderdaad niet zo veel meer , het is een erg onduidelijke kreet waar iedereen een andere draai aan geeft :P

Op zich is "boomloos" het ontbreken van een boom , dat hele harde ding onder de hele zitting van het zadel waar alles rondom opgebouwd is.

Maar er is nogal een verschil tussen een boomloos zadeltje van 100 euro dat alleen uit neopreen bestaat en dus geheel flexibel is , of een "boomloos" zadel met een vrij stevige kern die vergelijkbaar is met een boom , waar alles aan vast hangt.

Je hebt boomloosjes met bvb. een lederen "boom" , en je hebt boomloosjes die er uit zien als boomzadels waardoor ze ook bijna zo stug zijn als een boomzadel , weinig vergelijking met die neoprene kussentjes dus terwijl het allebei "boomloos" heet.

Barefoot wil hun zadels ook al niet meer boomloos noemen sinds ze het VPS systeem hebben.

Dit omdat boomloos te vaag is , ze hebben het nu liever over hun flexibele zadelsysteem :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:38

crazycactus schreef:
Maar zonder rigide pommel en cantle houd je niet meer over dan een barebackpad :P

Je kunt beide ook van stevige doch flexibele materialen maken :D
Ik ken ze zelf die met lucht gevuld zijn :)
Als beide totaal ontbreken dan heb je idd een BBP

Het is een trend dat 'boom' steeds flexibeler wordt en dat 'boomloos' steeds stugger wordt.
Heeft alles te maken met het 'drukverdelende' wat iedereen wil, maar toch met een grote flexibele pasvorm.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:25

troi schreef:
Het bericht was voor Sando die vroeg naar het gemiddelde gewicht van een springzadel :D .

Thanks!

Maar wat een verschil dus. En wat een extra gewicht moe zo'n Quarter (bv) meesjouwen....
Maar dat schijnen ze dus makkelijker te kunnen dan een KWPN ofzo...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:10

Tja, niemand kan het de paarden vragen en iedereen praat elkaar na (daarmee bedoel ik de bekende 15% regel bijv). Feit blijft dat de kleine quartertjes zich prima lijken te redden met zware zadels en in verhouding tot hun grootte zware ruiters..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:15

Maar hoe ligt dat feit als die Quartertjes ouder worden (10 of zelfs 15+)...lopen ze procentueel dan ook nog zo vrolijk rond als hun grotere KWPN-broeders ??
Persoonlijk ken ik er daar meer van :) (en niet alleen omdat er meer van zijn).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:25

Geen idee.. Nog nooit cijfers van gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:27

Jij wel van de Quarters dan :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:11

DubbelDun schreef:
Maar hoe ligt dat feit als die Quartertjes ouder worden (10 of zelfs 15+)...lopen ze procentueel dan ook nog zo vrolijk rond als hun grotere KWPN-broeders ??
Persoonlijk ken ik er daar meer van :) (en niet alleen omdat er meer van zijn).

Meer KWPNers dan Quarters?!
Lijkt me niet.
Citaat:
Het Amerikaanse Quarter Horse ras is het paardenras met de meeste geregistreerde paarden ter wereld (inmiddels over de 4 miljoen geregistreerde paarden)

Lijkt me dus dat er meer oudere Quarters, dan KWPNers zijn. Percentages ben ik echter ook wel benieuwd naar. Maar da's off topic. ;)

Maar het gewichtsverschil van 10-20 kg is voor zo'n paard een eitje, hoor. Daarom hoef je het niet te laten.
20 kilo zadel is voor een 500kg paard net zoveel als een tasje van 3,2kg voor iemand van 80kg. Maakt niet veel uit of dat (rug-)zakje nou 1,6 of 5kg weegt. Een beetje gezond persoon kan daar wel een uurtje per dag mee rondsjouwen.
Wat veel belangrijker is, is dat het een goede, kwaliteits rugzak is, die goed op je rug is geknoopt, het gewicht een beetje gelijk verdeeld is en hij jou niet teveel in je bewegingen belemmert, niet scheef hangt zodat je rug ongezond belast wordt enz.
Is voor een zadel voor een paard niets anders.