daadwerkelijk ervaring zadel verven en evt foto's.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:47

Ik moet zeggen dat ik het voor kleinere oppervlakken ook niet echt goed vond werken, had mijn hoofdstel ook behandeld. Maar het was wel onderhevig aan slijtage helaas.
Nou ja, ik heb nu een kunststof zadel haha, maar ik heb er wel van geleerd. Eerst lezen, dan smeren :+

Trennie

Re: daadwerkelijk ervaring zadel verven en evt foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:51

@ vuurneon: haha, ja, oa ook daarom dit topic.
Ik kan het eenmalig doen: kan niet te pas en te onpas gaan expirimeteren op steeds weer een ander zadel. :P

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:52

Trennie schreef:
prii_boy schreef:
Ik heb een keer een zadel met leerverf geverft, het gaf een mooi resultaat en ik heb nooit vlekken in mijn rijbroeken gehad!
Wij hebben trouwens ook ons bankstel geverft, hier deden we eerst een primer (als ik het zo goed schrijf) onder en dat gad ook een zeer mooi en goed resultaat, wederom zonder vlekkenop kleding!

Heb je een foto heel toevallig?
En zijn er dingen die je nu anders aan zou pakken waar je toen niet aan gedacht had?
Bijv manier van opbrengen of iets anders hoe je te werk zou gaan?

Weet je ook nog welk merk verf je hebt gebruikt?

Ik had m'n berichtje ook nog even aangepast, had er wat bijgezet.
Ik zit nu op m'n telefoon dus ik zou morgen wel even kijken als ik een foto van het zadel heb, van de bankstel heb ik sowieso wel een voor en na foto van!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:53

@ Prii_boy: Dat zou ik super vinden! Tnx! :)

Edit: heb je toevoeging ook gelezen inmiddels.
Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar het merk wat je hebt gebruikt.
En of het zadel ook na een lange tijd nog steeds mooi was?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:21

Werkt dit ook van zwart naar bruin?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:26

Zou niet weten waarom niet. Inmiddels ben ik er achter dat als je de juiste producten gebruikt, je het met een gerust hart kunt doen.
Ik was erg bang op langere termijn dat het dan alsnog zou slijten of niet zou werken, maar daarover ben ik gerust gesteld.
Tegenwoordig zijn er veel betere producten dan een aantal jaren geleden.
het enige waar ik nu in dit topic op wacht is een foto van Prii boy.
Zal haar eens een PB sturen... :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:10

Hier niet het zadel opnieuw geverfd, wel mijn leren laarzen, heb je daar ook iets aan?
Heb ongeveer een jaar geleden mijn leren laarzen (petries) opnieuw in de verf gezet. binnenkanten werden helemaal wit/grijzig gevlekt door de wrijving met het zadel. heb verf bij de schoenmaker gehaald hiervoor (zwarte lederverf, indringverf volgens mij) en hiermee 2x over de laarzen heengegaan (ivm binnenkanten).

Goed laten drogen en opgepoetst (merk je wel dat het afgeeft), maar ze zagen er wel weer als nieuw uit. Hoe het verder met afgeven qua rijbroek zit weet ik niet, maar ze zien er nog steeds goed uit (afgezien van het vuil erop). Hoop dat je hier iets aanhebt.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 16:18

Ja, dank je wel! Helemaal duidelijk. :)
Vooral omdat juist laarzen veel wrijving geven en het dan toch moi blijft zitten.

Klopt, de enige verf die geschikt is, is indringverf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:25

Hey hoi,

Ik heb een verkleuring op mijn zadel weggewerkt met zwarte poets dat je voor meubels gebruikt, dit omdat dat bestand is om er op te zitten.
Maar na een paar keer rijden en schoonmaken zag je de verkleuring wel weer gewoon, maar heel licht hoor!

Je kunt ook dat zwarte dunne verf gebruiken waar ze tuig mee poetsen maar ik geloof dat dat niet geschikt is om mee te rijden.

Ik vond persoonlijk het resultaat best goed hoor, met die poets. Het is wel het veiligst voor je kleding enzo, en ik kan je aanraden het lang te laten drogen! En goed uitwrijven en oppoetsen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:00

Gaaf, dus je zou met indringverf ook van zwart naar bruin kunnen?? Als die verf een beetje betaalbaar is, ga ik dat eens uitproberen op een zadel wat hier toch nog ligt wat ik niet verkocht krijg. Als het dan mislukt is het niet zo'n ramp :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:35

Snadrem schreef:
Gaaf, dus je zou met indringverf ook van zwart naar bruin kunnen?? Als die verf een beetje betaalbaar is, ga ik dat eens uitproberen op een zadel wat hier toch nog ligt wat ik niet verkocht krijg. Als het dan mislukt is het niet zo'n ramp :)

laat je dan ff het resultaat hier zien? :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:54

Sure, maar ik begrijp dat jij al een heel plan van aanpak hebt van hoe het zou moeten en met welke producten (en waar je die kan halen?).

Misschien dat je me even kan PB-en, ik wil het best op dat zadel testen. (Als, heel flauw, ik mijn loon weer heb en het prijstechnisch geen dure grap gaat worden ;) )

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:07

Ik heb zelf een lederatelier en heb alweer enige tijd geleden een oud zadel met zwarte professionele indringverf behandeld. Zadel heb ik helaas niet meer en dus ook geen foto's, maar het resultaat was zeer goed. Belangrijk is om het zadel van tevoren goed te ontvetten met ledercleaner en de indringverf daarna ruim aan te brengen. Als je het niet eerst heel goed ontvet dat blijft een deel van de verf op het vettige oppervlak achter en dat geeft dan later bij wrijving af. Het beste kun je het in gedeelten doen, zodat het geen geklieder wordt. Eventueel een paar lagen. Daarna goed polishen met een doek zodat de vezels weer mooi glad komen te liggen en het oppervlak weer gesloten wordt. Beetje vet erop en je hebt er weer jaren plezier van.
Heeft bij mij nooit afgegeven ook niet op een witte rijbroek.

Wellicht ten overvloede, maar wees wel ontzettend voorzichtig met indringverf, is echt gif als je het inademt of op je huid krijgt.

Van zwart naar bruin lijkt me eerlijk gezegd een kansloze onderneming... denk niet dat dat gaat werken :n
Laatst bijgewerkt door Remy op 18-12-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:09

Remy, hoe zit dat dan met de vulling van het zadel? Ik las al ergens dat je bijvoorbeeld moet ontvetten met terpentine, in hoeverre trekt dat door in de vulling? Gaat de vulling ook niet klonteren van de verf? Ik heb namelijk geen idee in hoeverre het doortrekt.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:15

Ontvetten moet je niet met een door en door natte doek doen. Je kunt hier special ledercleaner voor kopen (bij de schoenmaker te verkrijgen), maar zelf gebruik ik een oplossing van water en een flinke scheut ammoniak. Terpentine :oo ??? Terpentine is heel slecht voor leer (kijk maar eens wat er gebeurt als je het op je huid krijgt).

Je kunt het beste een oplossing in een grote fles doen (bijvoorbeeld lege wasverzachterfles) en dan een oude theedoek ermee bevochtigen en het oppervlak zo vochtig maken dat alleen de buitenkant goed vochtig is, maar ook weer niet te. Dan met een andere schone doek het oppervlak weer afnemen. Dit kun je beter meerdere keren doen dan in één keer de boel veel te nat maken.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:21

Snadrem schreef:
Gaat de vulling ook niet klonteren van de verf? Ik heb namelijk geen idee in hoeverre het doortrekt.

Leer zuigt flink op, en indringverf droogt heel snel. Het beste kun je het zo aanbrengen dat het overal op het oppervlak zit, maar het moet niet zoveel zijn dat er "plassen" op het leer komen. Je moet dan ook niet in één keer alles aanbrengen maar telkens één laag en die laten drogen. Op die manier komt er nooit zoveel verf door het leer heen dat het de vulling bereikt.
Als je dat zeker wilt weten dan kun je de verf met een doek aanbrengen, dan heb je wel meer lagen nodig maar kun je de hoeveelheid beter beheersen.

Tja, verven van leer is eigenlijk best een kunst op zich en een bruin zadel verven zou ik niemand aanraden die er geen ervaring mee heeft. Maar met zwart moet het wel lukken.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:29

@ Remy: dank je wel voor je info! Super!

@ Snadrem:
Mijn plan van aanpak en advies wat ik gekregen heb:

Eerst met ledercleaner / ontvetter
dan met evt een ontkleurder (als je naar een andere dan de orginele kleur wilt gaan)
daarna evt een primer
en dan als laatste indringverf.

Bij indringverf goed opletten dat je niet knoeit, want het is idd agressief spul.
Metalen delen tijdens het verven niet raken of afplakken.
Met een sponsje en klein kwastje krijg je een heel mooi egaal resultaat. Kwastje is voor naden en kiertjes ed.
beter meerdere dunne lagen dan 1 dikke. (wat remy ook al zegt)

Hier een site waar je producten en prijzen kunt vinden.
Er is vast wel meer op dit gebied te vinden via google, maar dit even ter inspiratie en indicatie:
http://www.deleerverfwinkel.nl/?page/1371/Privacy.aspx

En Remy heeft ook nog mooie aanvullingen! :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:47

Hou wel in gedachten dat de kwaliteit van de verf bepalend is voor het resultaat. Ook binnen de indringverven zijn er verschillende kwaliteiten te vinden maar ik zou voor een zadel voor de echte professionele indringverf gaan. Als je het ze (lief :P ) vraagt, zijn schoenmakers vaak wel bereid om je hiermee te helpen en een verpakking voor je te bestellen bij hun leverancier.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:59

Remy schreef:
Hou wel in gedachten dat de kwaliteit van de verf bepalend is voor het resultaat. Ook binnen de indringverven zijn er verschillende kwaliteiten te vinden maar ik zou voor een zadel voor de echte professionele indringverf gaan. Als je het ze (lief :P ) vraagt, zijn schoenmakers vaak wel bereid om je hiermee te helpen en een verpakking voor je te bestellen bij hun leverancier.

Goeie! Tnx!

ik had oorspronkelijk deze site gevonden.
die leek mij nog beter wat producten betreft, maar kon die tijdens het schrijven van mn eerdere post niet zo gauw terug vinden.
Bij deze dus:
http://www.blokhak.nl/contents/nl/d79_Schoenverf.html