Hulp bij uitzoeken van stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

Re: Hulp bij uitzoeken van stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:13

Thanx voor de info! Heb nu een onderlegtrens gekocht. Is bijna hetzelfde bit als waar ik al mee reed, alleen met kleinere ringen. Heb er vandaag voor het eerst mee gereden (alleen op onderlegtrens) en ik merkte helemaal geen verschil. Wil hem nu met dit bit blijven rijden (mag je daarmee starten in het M2) en dan de stang er af en toe bijdoen. Zo kan hij rustig aan wennen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:15

Ja hoor, je mag gewoon met onderlegtrens starten, als ie maar aan de eisen voldoet!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:14

Bij het kiezen van een stang zou ik in jou geval gaan voor een stang met zo weinig mogelijk tongboog. Je geeft aan dat je paard in het verleden de tong nogal eens over het bit gooide. Een paard doet dat over het algemeen om zijn gehemelte te beschermen tegen het bit. Als je dus een bit hebt met veel tongboog en je neemt deze meer aan zal de tongboog inwerken op het gehemelte en streng op de lagen. Daarnaast is het paard door de tongboog ook niet in staat het bit van de lagen te tillen omdat de tong daar in verdwijnt. Met anderen woorden, ik denk dat een stang met (veel) tongboog je paard alleen maar weer aanzet tot de tong over het bit gooien.

Een stang met minimale tongboog werkt lang zo streng niet in op het gehemelte en geeft het paard de mogelijkheid het bit wat van de lagen te tillen met de tong als er te veel druk vanuit de ruiterhand ontstaat.