Ongebroken trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mysecrets

Re: Ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:35

Ik kan een ongebroken trensje lenen, misschien doe ik dat strakjes wel even. Zal de tandarts wel vragen als hij weer komt :) dankje!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:55

Laurabyoux schreef:
Ze hebben allemaal een bol stukje gehad.

Probeer eens een plat tussenstukje.

Ik vond de ongebroken bitjes allemaal vrij dik.
Het happymouth bitje vind ik ook te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:31

retivi schreef:
Blijheid schreef:
Ik rijd zelf met een ongebroken trens en dat bevalt prima :j Ponymans is veel rustiger in de aanleuning dan met een dubbelgebroken bitje, als ik daar mee rijd wiebelt hij de hele tijd het middenstukje op en neer.

Nu rijd ik met een gewone ongebroken trens (harry's horse geloof ik?) maar ik ga een ongebroken trens van Trust proberen. Die zijn wat meer anatomisch gevormd en dat lijkt me nog wat prettiger voor hem.
(zie http://www.horseridersclassics.nl/sites ... 0stang.jpg)

Ziet er goed uit, maar die prijs pfoe!
Zelf rijd ik mijn paardje met een epplejeck ongebroken trens met tongvrijheid:
http://www.ej.nl/popup.aspx?SupplyImage ... 5001-l.jpg
Dit is een namaak van K&K, maar die van K&K is 2mm dikker. Aangezien die van mij weinig ruimte in de mond heeft voor het bit ging mijn voorkeur naar de namaak.(wat ook nogeens een hoop geld scheelde)
Hier loopt hij tot nog toe het fijnst op.
Dubbelgebroken accepteert hij echt niet, te veel gewiebel in zijn mond

Dat is geen ongebroken trens, maar een correctiebit. Zit toch echt wel wat verschil tussen.
Het trust bit heeft maar een heel lichte boog, die van het correctiebit is veel groter. Daarom krijg je bij het correctiebit ook meer druk op de lagen en minder op de tong dan bij het trust bit. Ik heb het correctiebit ook een keer gebruikt bij mijn pony, maar daar reageerde hij vrij heftig op, te diep duiken, hoofdschudden. Het trust bit had ik vandaag voor het eerst in en daar liep hij vol vertrouwen mee weg :)

Prijs is inderdaad pittig, ik heb er ook lang over getwijfeld, maar als je paard er echt fijn op loopt kan je er ook een leven mee vooruit :)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:07

Ongebroken drukt niet op de lagen (kan natuurlijk niet). Kan dus voor bepaalde paarden erg zacht aanvoelen. Ik heb er vroeger ook meegereden. Maar meer voor mezelf op advies instructrice. Door het ongebroken karakter moét je echt op 2 teugels rijden. Gooi je bv je buitenhand los bij ophouding binnenhand dan gaat je bit scheef. Psychologisch werkte dat voor mij heel goed. Je moet echt druk op beiden handen houden. Fijn bit en vaak onterecht verward met een stang en als 'scherp' aangemerkt. Ze zijn niet duur dus gewoon proberen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:11

Bitloos? :D

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:41

Mijn haflinger liep ook altijd te ouwehoeren met een enkel- of dubbelgebroken bitje. Sinds hij een ongebroken bitje heeft is dat verleden tijd :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:47

Barvrouwke schreef:
Laurabyoux schreef:
Ze hebben allemaal een bol stukje gehad.

Probeer eens een plat tussenstukje.

Ik vond de ongebroken bitjes allemaal vrij dik.
Het happymouth bitje vind ik ook te dik.

Wat is de definitie van dik..?
Mijn ongebroken appelbitje is bij het tonggedeelte slechts 6-8 mm dik..
Bij de mondhoeken is deze rond de 12-14 mm..

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:10

Zacht bit lijkt een appelbitje te zijn, gaan ze lekker op knabbelen. Je heb ze in allerij vormen en maten.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:23

heb altijd met pessoatrens gereden en wilde ervan af omdat ik merkte dat zowel ik als paard erg sterk naar elkaar reageerde. dit werd vaker en heftiger. nu ben ik overgestapt op een myler en dat had ik veeeeeel eerder moeten doen. ik moet nu leren loslaten en mijn moppie loopt er stukken beter op. heb een hele ander paardje

Sannekee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:27

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:57

Bitloos heb ik al gereden en dat gaat prima, maar wil ik niet mee verder.

Ik heb nu een ongebroken trens van harrys horse en het is een wereld van verschil, stille fijne aanleuning en paard loopt als een trein!!!!!