geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:20

Ojee , dat is wel jammer....de zadelmaker zal goed kunnen zeggen welke merken / modellen goed bijgehouden kunnen worden als er nog herstel van de bespiering mogelijk is...als je niet begint met een goed aanpasbare combinatie van zadel + pad dan kan er tijdens de ontwikkeling ook niet veel aan gedaan worden en kost het misschien nog wel veel meer :)

Een paard dat een slecht passend zadel heeft gehad en sowieso een wat slechte bespiering heeft , kan met de goede training nog enorm goed bijtrekken hoor :j

Ik heb onder m'n klanten toch regelmatig mensen (ook met paarden van ouder dan een jaar of 16) die al dan niet onder fysiotherapeutische behandeling met hun ingevallen paard serieus de training op gaan pakken , en dan in enkele weken van een pommeltje maat S al naar een M moeten , en dan na een aantal maanden al aan een L toe zijn. Dat is echt een mooie ontwikkeling om te zien :)

jiskaringo

Re: geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:24

we zijn natuurlijk wel bereid om als het zadel niet meer past, een ander zadel te kopen :) ga natuurlijk zelf ook sparen zodat het een duurder zadel kan worden ! wil zelf ook als de bespiering volledig is(kan natuurlijk altijd nog wel een beetje veranderen) een op maat gemaakt zadel overwegen.

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:42

Heb nu een prestige zadel. Was ook lang op zoek naar een passend zadel i.v.m. de hoge schoft.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:53

welke precies van prestige ?

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:57

New Silver vz richting springen
Laatst bijgewerkt door Caro18 op 05-12-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:58

Ik heb zelf ook een hoog geschofte merrie, en heb een Höpfer gepast en die ligt erg goed. Zijn niet de goedkoopste zadels maar ik vind hem er mooi en zit heerlijk.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:00

Kn zadel ;)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:16

Ik heb een Kieffer Venedig (VZ richting spring) en een Anatomica dressuurzadel -- allebei passen goed op een paard met een hoge schoft. Bij mijn paard was dat extra moeilijk omdat de schoft ook lang is, maar beide zadels liggen goed met voldoende ruimte rond de schoft. Mijn paard zit nu goed in de spieren, maar een jaar geleden was dat niet zo, dus hebben wij (onder begeleiding van een goede zadelmaker) een Prolite Pad gebruikt totdat paard zn conditie was verbeterd (en dat is gelukt met veel geduld en veel longeren . . . .)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:45

jiskaringo schreef:
vergeten te melden : paard heeft ook een lange en brede schoft !

MFSC zadels, albion, ideal zou ik proberen.

je hebt voor zo'n schoft een U kopijzer nodig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:18

Wintec nieuw model al geprobeerd? Wie weet past die wel, ik heb ook een pony met een hoge schoft, deze ligt ook iets krap, maar past wel :j

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:24

Mijn paard heeft ook een hoge schoft, daar heb ik een Hulsebos WB4 met boommaat 2 (medium) op liggen. Ligt als een huis! :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:27

mijn vorige paard had een hoge schoft, een kentaur met zo'n open schoft gedeelte paste goed op hem,
ook een M KN symfonie

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:36

Hier ook een paard met erg hoge schoft. KN allegro en KN symphonie kregen we niet passend op deze ruin. Wel zodanig dat de schoft vrij lag, maar doordat de schoft zo lang door loopt en het paard ook nog enorm opwaarts gebouwd is, lagen beide zadels te ver achterover, waardoor ik weer in een stoel zit geduwd werd. Nu een Passier Grand Gilbert {tweede hands gekocht} en die heeft de zadelmaker wel perfect passend kunnen maken, zowel voor mij als voor het paard {bij passier kun je de boom een aantal keren wijder of smaller maken omdat de boom van metaal is, bij KN kan dat niet omdat de boom van kunststof is}.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:42

Arno Brandt Zadel. Op maat gemaakt naar wens. Prijs/kwaliteit zeer goed. Daarnaast is hij erg kundig en kan je prima adviseren wat je nu moet doen. In overleg is altijd veel mogelijk (bijvoorbeeld eerst langere tijd met een passend leenzadel rijden).

Voor mijn merrie met korte rug en flinke schoft heeft hij een prima oplossing verzonnen én gemaakt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:15

sliert schreef:
Hier ook een paard met erg hoge schoft. KN allegro en KN symphonie kregen we niet passend op deze ruin. Wel zodanig dat de schoft vrij lag, maar doordat de schoft zo lang door loopt en het paard ook nog enorm opwaarts gebouwd is, lagen beide zadels te ver achterover, waardoor ik weer in een stoel zit geduwd werd. Nu een Passier Grand Gilbert {tweede hands gekocht} en die heeft de zadelmaker wel perfect passend kunnen maken, zowel voor mij als voor het paard {bij passier kun je de boom een aantal keren wijder of smaller maken omdat de boom van metaal is, bij KN kan dat niet omdat de boom van kunststof is}.

Heeft je paard ook een brede schoft? Een paard met een brede schoft heeft een u kopijzer nodig en dat zit niet in een passier.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:16

_Amigo schreef:
Wintec nieuw model al geprobeerd? Wie weet past die wel, ik heb ook een pony met een hoge schoft, deze ligt ook iets krap, maar past wel :j

Boompunten zijn vaak bij Wintec te kort en dus niet geschikt voor een hoge schoft.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:33

mijn paard heeft ook een brede schoft ja..
we zijn trouwens achter nog iets gekomen, paardlief heeft atrofie..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:02

Met een slecht passend zadel en een hoge-smalle schoft was die kans op atrofie ook wel vrij groot natuurlijk.... daarom moet je ook oppassen dat je geen "passend" zadel er op legt maar de bespiering wat ruimte geeft om weer terug te komen :)

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:21

hij heeft een hoge-brede schoft :) maar een passend zadel nu vinden is ook erg lastig:P de zadels vallen in zijn kuilen zeg maar. denk dat we er een speciale pad/bontje onder moeten gaan leggen(wel in overleg met een zadelmaker !!) zodat het zadel er niet invalt, maar hij wel de ruimte heeft zijn spieren op te bouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:25

Ja dat is het hem , je wilt een zadel dat goed genoeg ligt om prettig te kunnen rijden / trainen , maar het mag niet die kuilen omsluiten anders komt die bespiering nooit meer terug.

Je zult dus op moeten letten dat je regelmatig wat aan kunt passen naarmate de bespiering (hopelijk) weer wat terugkomt. Daarom is het ook beter om er nu al een zadelmaker bij te halen die je vertrouwt en die het proces kan begeleiden met een geschikt zadel / pad :)

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:32

er gaat een afspraak gemaakt worden met de zadelmaker :) een knightrider commodore ligt goed op hem, alleen door de kuilen net niet helemaal(zakt er in ) heeft wel de ruimte voor een speciaal bontje.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:32

Het beste advies is om een paard met atrofie eerst zonder zadel aan de longe te trainen zodat de bespiering zich kan herstellen.
Daarna pas een nieuw zadel aan te schaffen.

Voor paarden met een hoge schoft zijn zadels met een droped panel een oplossing om voldoende lift te geven.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:35

Ik heb het zelfde probleem! Ik rij een oudere groninger, die is vrij slank, met een behoorlijke skoft! Ik reed hem altijd met het zadel van mijn andere rijpaard (een KN) maar toen ik stopte had ik dat zadel ook niet meer..

Mijn budget is niet hoog, dus nu meerdere zadels van marktplaats gekocht, maar ook allemaal weer doorverkocht.. Ik rij niet tot ik een knap zadel heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:36

Kieffer Wien DL inderdaad :j Erg fijn zadel, je moet er wel mee leren rijden :D , maar heeft ook een ietswat teruggesneden kamer, waardoor het (denk ik) op de meeste paarden wel past.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:40

Iemand anders zei het hier ook al, een MSFC zadel is ook een goede optie. Ik heb ook een paard die door een slecht passend zadel atrofie kreeg. Ik rijd nu nog wel met een prolite-pad eronder, voor een klein beetje extra lift. Een bontje is geen goed idee, die zijn vaak veel te dik.
Hier een link van het zadel die ik bedoel: http://www.equinesaddlery.nl/webshop/za ... -dressage/
(ik weet niet of je een dressuurzadel zoekt, maar je hebt van dit merk natuurlijk meerdere modellen, ook springen en veelzijdigheid)
Hopelijk vind je het wat en is het nog betaalbaar voor je..