welk bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Re: welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 01:08

klopt in black daar ben ik het mee eens. Maar ik ben van mening dat niet elk paard helemaal lekker loopt op elk bit. Ik heb met mijn arabier JAREN met een enkel gebroken bitje gereden, ze ging goed maar niet WAUW. Ik ben toen overgestapt naar een dubbel gebroken aurigan bitje, en sindsdien gaat het super, ik vind meer ontspanning, ze neemt het bit veel beter aan.

Dus ik ben van mening dat een ander bit dat mss beter bij een paard past waarbij je hulpen ook beter aan komen zeker een hulpmiddel kan zijn voor een fatsoenlijke communicatie

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:09

armanike schreef:
niemand die mij een IETS scherper bitje kan aanraden?

Hier schrik ik gewoon van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:10

armanike schreef:
ik denk dat je effe het hele topic moet lezen, ik heb het niet nodig als rem. Maar eerder om mijn hulpen te verfijnen omdat hij zich soms kan vast zetten buiten en op parcour. Maar oké, jullie hebben gelijk, dit is maar weer eens het 100e voorbeeld , waarom je niks moet vragen op bokt, want IEDEREEN lost alles op met dressuur en rijd allemaal op een super ligt bit. En als je dat niet doet bak je er niks van.

Foei foei wat een reacties. mijn lesgevers zeggen mij niet om te modderen maar om verschillende dingen te proberen, omdat niet elk paard het zelfde reageert op elk bit. Ze rade mij aan om geen hefboom te nemen omdat dat te scherp zou zijn voor het paard, en om geen dik enkel gebroken bit te nemen omdat hij gevoelig is voor ' noten krakers effect ' ze hebben mij enkele bitjes gezegd waar ze goede ervaringen mee hadden, maar ik wou hier graag een beetje vissen voor advies.
Gezien het fijt dit een FORUM is waar je vragen mag stellen.
Maar blijkbaar word je dan meteen aangevallen.
Ik wou hier alleen vragen naar ervaringen van mensen die iets gelijkaardige willen of hebben meegemaakt.
Maar goed ik snap nu wel dat bokt niet werkt met iets scherpere bitten. Ik ga gewoon vanalles proberen.
Maar toch bedankt voor alle moeite die jullie er in hebben gestoken om hier iets neer te pennen.

Als je een notenkrakerseffect nodig hebt, en dus je paard pijn moet doen om tot 'm door te dringen, ben jij nog bij lange na niet toe aan het "verfijnen van je hulpen". Daarnaast DEEL ik mijn ervaring met jou maar daar lees je voor het gemak maar overheen lijkt wel.

Jouw lesgever kent jouw paard, wij niet. Als je een goede lesgever hebt zou die je ook moeten kunnen vertellen welk bit je nodig hebt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:13

Dubbel gebroken aurigan is ook prima. En dat is juist niet scherp. Iemand die te veel aan de voorkant van een paard zit te poeren, kan beter geen enkel gebroken nemen.
Maar scherp inwerken is nooit goed. Ik zal je nog wat vertellen, onze dravers (nee dit zijn geen recreatiepaarden maar dravers in de zin van dravers) worden zelfs aangespannen op een doodsimpel trensje gereden, stuk voor stuk. Niks scherp, gewoon een goed passend bitje.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 01:13

waarom? omdat ik vraag voor of iemand een bitje weet dat net iets scherper in werkt of anders inwerkt dan een dubbel gebroken k&k bitje. als je daar van schrikt vrees ik dat je moet schrikken voor 65% Van de paarden sport.
Met een harde hand is een scherp bit indd marteling, maar met een harde hand is een zacht bit ook een marteling.
Ik heb ervaring genoeg om bewust met een paarden mond om te gaan.
En ik word goed genoeg begeleid.

Nogmaals ik vraag alleen ervaringen van mensen die het ook al geprobeerd hebben wat wel of niet aan te raden is.
Maar aan zulke antwoorden heb ik niets
toch bedankt voor de moeite

Ik geef net aan dat ik GEEN Notekraker wil.
Maar ik ga stoppen, want ik word hier echt gefrustreerd van.

Voor de geïnteresseerde ga ik een myler level 1-2 probere, een correctie bit en een k&k dynamiek D trens maar het dunne type

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:19

Over jouw ervaring en je begeleiding heb ik zo mijn twijfels. Had je dat allemaal wel voor elkaar gehad, dan had je dit topic helemaal niet hoeven openen........
Notekrakers zijn allang uit de tijd. Verder weet iedereen dat een te dik bit slecht is maar een bit kan ook te dun zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:20

Welja, met de K&K D trens genoeg ervaring, werkt wel fijner maar niet strenger.

Je hoeft niet zo lelijk te doen. Je blaast best hoog van de toren en verder schrik ik nergens van.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 01:22

sorry setteke, maar ik ben die reacties hier zo moe. Mijn excuses als ik te heftig gereageerd heb tegen jou.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:30

OK, ik snap je wel. Maar als je een topic opent, moet je openstaan voor alles. Wat je niet boeit, gooi je aan de kanten, wat je wel boeit, pluis je uit.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 03:47

Hoi,
spijtig genoeg kan ik op je vraag geen antwoord geven. Heb redelijk wat ervaring met bitten maar niet in die richting... Sorry!

Wou je wel even laten weten dat ik schrik van sommige reacties hier. Na jou verhaal te lezen krijg ik niet de indruk dat jij je paard wil pijn doen of afremmen, laat staan knevelen of iets anders in die richting.
Misschien is je omschrijving van 'scherper' net iets te misleidend, ik weet het niet.

Voor alle reacties hierboven... denk dat TS enkel wil vragen welk bit eventueel kan passen zodat ze haar paard geen pijn doet maar met een beter gevoel kan rijden. En die vraag kan ik goed begrijpen.

Hopelijk geraak je eruit hoor ;)