mylittlejoy schreef:MarcR schreef:Uit je reactie blijkt dat jouw idee van opvoeden heel wat lager ligt dan de onze.
Als wij onze dominante, jonge merrie aan de hand voeren gebeurt dit uitsluitend met halster en halstertouw.
Wat er ook gebeurt, zij zal nooit zich proberen los te trekken, ook niet als er volop geknald wordt door de talrijke jagers in de buurt.
Haar heftigste reactie zal zijn dat ze blijft stil staan, ons aankijkt en omdat wij rustig blijven zal ze ook verder rustig mee gaan.
Dat je een hengst perfect aan een touw kan mee nemen wordt bewezen op elke western wedstrijd.
Daar zie je geen hengstenkettingen en toch gaat daar geen enkel paard aan de haal met zijn geleider.
Gadver, wat een verschrikkelijk denigrerende reactie. Ze geeft aan dat ze het nu tijdelijk even wil doen ter voorkoming van problemen, omdat ze er twee tegelijk mee moet nemen. Waarschijnlijk zit daar inderdaad een stuk onzekerheid waardoor de paarden er vandoor kunnen gaan. En waarschijnlijk zijn er ook mensen die het zonder ketting lukt. Maar de TS is tenminste wel realistisch genoeg om in te zien dat het bij haar wellicht verkeerd kan gaan en zoekt naar een oplossing.
Mijn bovenstaande reactie betreft niet de originele vraag van dit topic maar de reactie van Quir op mijn eerste advies.
Voor mij is de basis van heel deze discussie : is een hengstenketting nodig ?
Als een paard goed opgevoed is is een hengstenketting niet nodig, dan doet jou paard alles wat je haar vraagt omdat ze jou vertrouwd als haar leider.
Vroeger hebben wij ook een hengstenketting gebruikt voor ons paard, hebben ook problemen gehad dat hij ons meetrok, bokt en steigerde zodat mijn dochter eraf vloog, enz en lang hebben we gedacht dat dat bij paardrijden hoort maar op een bepaald moment waren we dat zo moe dat we op zoek zijn gedaan naar een andere manier om met paarden om te gaan en die hebben we gevonden bij onze huidige trainers.
Daar hebben we geleerd om ons in te leven in de denk- en leefwereld van paarden en van daaruit hebben we ons huidige paard opgevoed zodat ze ons erkend als haar leider en ze zich gedraagt als ondergeschikte.
Met mijn eerste reactie wil ik de vraagsteller aangeven dat er andere en betere oplossingen zijn dan dwang en geweld.