zadel probleem met een tuigpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:40

Ik heb ook een paard met een hoge schoft. Ik heb een Hulsebos zadel er op liggen en dit ligt goed. Ik heb hem tweedehands bij Hulsebos gekocht en deze is bij mij aan huis komen passen en aangepast. Hulsebos komt door het hele land, dus dat is misschien ook wat voor jou?

ship

Re: zadel probleem met een tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:04

dankje voor de tips allemaal zal even contact zoeken met de aangeboden merken kijken of ik een oplossing kan vinden al is het tijdelijk en na ff vlink sparen in de zomer een nieuw aangepast zadel..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:13

deflin schreef:
Heb op mijn tuug momenteel een Ruiz Diazz liggen, daarvoor 2 verschillende KN zadels een tekna een daaleman maar niets was echt goed op maat te maken, mijn instructrice heeft een zelfde bouw tuiger en is ook al door diverse zadel makers naar een goed zadel gekeken, maar ook daarvoor is bijna niets goeds passends te maken. mijn Ruiz Diazz is door 2 zadelmakers op maat gemaakt maar ligt nog steeds niet goed.
Ligt inderdaad achter te laag. Dit zadel is niet verder meer aan te passen en moet dus nu een sjabrak die alleen achter opvult. Niet mijn ideale oplossing, maar als het niet anders is dan is het niet anders.
Ik zou ook nog even wachten tot volgend zomer om een zadel op te laten meten, je tuug gaat nog in de breedte en daar zit ook al een bijhoorlijk verschil in vergeleken met nu.
Succes met je zoektocht en ik weet het soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Ruiz Diazz lijkt mij geen goede combi op een tuiger.
Zoals ik al aangaf moet je het zoeken in Engelse merken met een vlakke boom en met dropped panel (voor een hoge schoft)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:24

Dropped panel werkte bij mijn tuiger juist niet omdat de schoft bij tuigers doorgaans wel hoog is maar vaak ook voor de flinke schouder partij staat en je er dus weinig mee te maken hebt. Dat lijkt op de foto op pagina 1 ook het geval te zijn.
Voor dun, achter keil bleek bij die van mij een goede combinatie, al het andere kiepte achterover.
Thorowgood en consorten sloten niet goed op de rug aan (kussens staken uit).
Uiteindelijk zul je toch gewoon moeten uittesten want dit type paarden heeft in de beweging een erg andere rugvorm dan in in stand.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:44

Sizzle schreef:
Dropped panel werkte bij mijn tuiger juist niet omdat de schoft bij tuigers doorgaans wel hoog is maar vaak ook voor de flinke schouder partij staat en je er dus weinig mee te maken hebt. Dat lijkt op de foto op pagina 1 ook het geval te zijn.
Voor dun, achter keil bleek bij die van mij een goede combinatie, al het andere kiepte achterover.
Thorowgood en consorten sloten niet goed op de rug aan (kussens staken uit).
Uiteindelijk zul je toch gewoon moeten uittesten want dit type paarden heeft in de beweging een erg andere rugvorm dan in in stand.

Mijn reactie was niet van op de topicopener. Daar had ik een andere reactie opgegeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:45

Sorry.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:49

ik heb wel eens waar geen tuiger, maar ik heb wel een onwijs groot probleem gehad met de bouw van mijn paard (lees: een schoft van 20 cm :oo, heel smal qua bou, rechte rug) waardoor zadels al snel achterover kiepten omdat er veel ruimte tussen zat :)
ik heb er momenteel een kieffer op liggen en de zadelmaker zegt zelf dat hij het niet beter op maat had kunnen maken :D
dus ik kan je vooral kieffer aan bevelen :))
heb nu naast mijn dressuurzadel ook een springzadel gekocht, ook weer een kieffer en die ligt net zo perfect als het dressuurzadel <3

hannalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:20

Op mijn tuigertje van 1.62 heb ik nadat mijn stubben vzz zadel gestolen is vele andere verschillende zadels gepast. Zoals Ts ook al opperde niets paste .. Sinds kort rijd ik met een anky dressuurzadel en ik vind dit werkelijk top. Het zadel ligt als een huis en ook het paard ervaart het als prettig. Hij heeft nog nooit zo goed ontspannen gelopen onder het zadel.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:47

Ga alsjeblieft naar Boer en Peerd in Diever.

Zij heeft ons ook geholpen met onze pony, waar geen enkel zadel op paste.
We hebben anderhalf jaar gezocht, was ik haar maar eerder tegen gekomen, eindelijk een zadel dat past, sinds 4 weken *\o/*

Ik woon zelf ook in Assen dus de afstand is goed te doen.
Ze probeerd je echt niet het duurste van het duurste aan te smeren, ze kwam bij ons uit haar zelf aan met een kunstof(!) zadel van 225,-.
Wij zijn 1x met pony bij haar in Diever geweest, vervolgens is ze 2x bij onze pony geweest en heeft daar niets extra voor gerekend!
We hebben er ook een speciale singel bij gekocht, die niet in ponymaat leverbaar is, heeft ze dus op maat gemaakt, is ze zeker 6 a 8 uur mee aan het stikken geweest, en wat rekend ze extra voor die uren? 10 euro schandalig weinig :=
Voor ons is dit een ideaal zadel omdat het ten eerste eindelijk een goed passend zadel is, en ten 2de lekker licht dus goed te dragen door onze dochter van 9.

Het is voor haar juist een uitdaging om een zadel passend te maken, je verneemd meteen dat je met een zeer deskundig persoon te maken hebt die weet waar ze over spreekt, ze heeft ook alleen maar oog voor je paard, op een zeer prettige manier.
Ze blijft desnoods op haar eigen kosten door zoeken/proberen tot het past.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:25

Ik zou kijken voor Kieffer, KN of Kentaur. Vooral de Kieffer heb ik veel mensen mee gezien met paarden met een hoge schoft. Kieffer zadels zijn zeer duurzaam en tweedehands zeer goed te krijgen voor een fijne prijs!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:38

kieffer valt eingelijk al af heb 1 liggen die van mijn merrie maar dan ligt mijn wintec nog beter de kieffer echt niet...

kn en kentaur en de rossner ga ik bekijken en hopelijk eens ergens kan passen..

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:02

ik denk dat een kn zadel wel goed ligt, aangezien die op allerlei paarden wel goed liggen ( ik heb er 1 en een vriendin van mij ook , en dat paard is wat gezetter maar ook een hoge schoft.)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:42

Ik heb een tweedehands Daaleman op Soprano liggen :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:58

Had op mijn merrie een Rossner VHZ, en vorig eigenaar had er een Kentaur op. Had ook een lange vlakke rug, maar ze was wel een stuk breder.

Trouwens uiteindelijk ben ik western gaan rijden met haar, en had toen een Crates zadel, QH boom.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:53

Op mijn tuiger ligt een passief optimum, hij is alleen breder gemaakt voor haar.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:47

tanks voor alle tips maar weet ongeveer wat ik moet zoeken de stubben,rossner en passier komen als beste uit de bus nu nog zoeken naar een goede 2 de handse..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:42

Ik zou een zadelmaker laten komen. Ik heb goede ervaringen met zadelmakerij Willems. Die hebben ook goedkopere zadels. Maar kijken ook of hij goed ligt, en kunnen hem ook aanpassen indien nodig. Weet alleen niet of die ook naar Assen komen...

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:21

Ik heb zelf een goede zadelmaker waar ik volledig vertrouwen in heb ze heeft momenteel een stubben liggen maar heb zelf een beetje pech gehad met de auto heb 2 week genoten van een andere auto bleek uiteindelijk motor kapot dus nu weer een andere gekocht dus spaargeld voor een ander zadel is een beetje op helaas.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:51

Inderdaad een rossner proberen, ik heb 3 paarden met 3 verschillende schoften en bouw en ligt op alle drie als een huis. Ieder paard heeft hier zijn eigen zadel maar kik zou ze allemaal met 1 zadel kunnne rijden.
Hele fijne pasvorm

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:39

nou ik heb een zadel gevonden iedereen bedankt voor het mee denken tis alleen een zadel wat nog niet genoemd is tis echt een heel simpel zadel maxam kunstof met een smalle boom hij ligt als een huis...

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:43

Hay,

Ik zou is een rossner proberen ligt bij mijne prima (kruising tuiger met een hele rechte rug)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:54

Top dat het gelukt, mag ik alleen misschien vragen welke zadelmaker je er bij hebt gehad??
Ik zit nog steeds te kl*ten met die van mij, word er niet goed van.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:09

Hier een tuiger met een ainsley! Doet het al 10 jaar ermee :j

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:47

ship schreef:
tis alleen een zadel wat nog niet genoemd is

Maxam is ook een zadel van Thorowgood ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:53

Ja en speciaal voor brede, ronde paarden. :)