dressuurzadel voor lange benen (en steviger model)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:47

Ik ben nog steeds bezig met mijn zoektocht en kwam hierbij een Stübben Avalon dressuurzadel tegen. Zou deze ook voldoen aan de dingen hierboven genoemd? Het zadel spreekt me an sich erg aan namelijk en het heeft een smalle zit ook nog.

Anoniem

Re: dressuurzadel voor lange benen (en steviger model)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 06:48

Bates zit niet zo breed, ik kan er heel fijn in zitten, en ik houd echt niet van zadels met een brede zit. Hoe hij is voor lange benen weet ik niet. Voordeel van Bates zijn die flexiblocks, losse wrongen die je erop kunt plakken. Kun je kiezen voor een beetje wrong, of veel of niks. De Inova heeft dat niet, verder wel.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:53

Ik heb ook lange (stevige) bovenbenen. En ook ik heb net zoals jij, dat ik niet met mijn knieen weg kom door de wrongen die op een zadel zitten. Ik heb nu een hulsebos wb4 18 inch dressuurzadel fijn zadel met toch enige wrong enkel bij dit type zadel houd de wrong op daar waar je knieen in het zadel komen.
Voor mij is het een ideaal zadel. En om te springen had ik een kieffer norbert koof, ook een fijn zadel flinke wrongen maar net zoals de hulsebos geen storende wrong daar waar je knieen horen te zitten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:35

ik heb zelf ook hele lange benen, ik rijd met een ouder model van kieffer, niet zo'n diepe zit, en vrij vlakke wrongen, maar genoeg steun, je moet wel zelf je zit controleren want het zadel helpt je niet in de juiste positie, maar daar leer je alleen maar van rijden toch...
Ik vind dit zadel wel passen ook als het paard niet veel schoft heeft.

Verder kreeg ik van hulsbos met dikke wrongen rugpijn en ook wintec kon ik mijn benen niet fijn op kwijt. Stuben dressuurzadel kon ik ook heerlijk mee rijden, wel dikkere wrongen, maar die zijn vrij kort waardoor je je been wel kwijt kunt.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:52

Wij zijn allebei erg lang (1,80 en 1,89) en op onze fjord hebben we al 12 jaar een stubben scandia dresuur dl liggen. Super zadel en onze stelten liggen precies goed en schieten niet over de kniewrongen heen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 14:14

kunststof wil ik sowieso niet. kieffer hoef ik ook niet aan te beginnen, die gaan niet passen op mijn paard (en ik heb vroeger ook een ouwe wien gehad, het was niet mijn ding). Stubben staat absoluut op de lijst. Hulsebos heb ik gehad met halve wrongen en dat zat super. Zou ik graag weer willen, maar dan moet ik echt tegen een betaalbare aan lopen.

Het oude model euroriding diamant (rode clipjes).. weet iemand daar iets over te vertellen qua lange benen verhaal enzo?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:16

Mijn stubben is volgens mij ook een avalon. Ik zit er heerlijk in, maar ik ben meer van het model kort propje. Mijn bijrijder heeft iets meer lengte en rijdt met relatief korte beugels, die kon er ook goed op uit de weg.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:23

@ leorah Ik heb die hulsebos met halve wrongen dat is de wb4. Euroriding diamant heb ik ook een blauwe maandag gehad, zadel lag perfect op mijn paard maar ik vond het een verschrikkelijk zadel.. Als ik een half uurtje gereden had wist ik niet meer hoe ik moest gaan zitten van de pijn in mijn bekken en rug..
Ik weet dat je gezegd had geen kieffer maar de kieffer europe dressuur is ook een fijn zadel waar je met je benen goed kan weg komen. En toch genoeg steun biedt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:25

het merk jorge canavas dressuur zadel erg fijn, lange zit en diepe zit

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:07

ik ( lees meisje van 17 met maatje 44/46 en ongeveer 1,86 lang )
heb een Knight Rider zadel en die past perfect op mijn fries.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:40

okey en hoe valt die qua zitmaat? Welke inchmaat heb jij?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:06

op mijn fries ligt hij qua ruimte op de rug precies goed ( zegmaar de ruimte tussen achterkant schouderblad en de laatste rib )

het is qua zit vrij normaal voor de ruiter qua breedte ( omdat ik toch wel last heb van mijn heupen op brede zadels )
en ik heb zelf een 17,5 inch (18 inch en groter was voor mijn kont toch iets te groot)
ik kan wel een foto maken van t zadel als je wilt (ook voor details enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:44

Ik denk ook gelijk aan de euroriding diamant met lang zweetblad. Zir perfect voor lange mensen en is veel tweedehands te koop. Zeldf rijd ik nu met een cavaletti/ mr zadel, dit is ook perfect voor mijn 1.83 en maat 46.
Succes!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:51

Ik heb een Massimo dressuur I!
Ben zelf ongeveer 1.80 en ben ook niet heeeeel slank (38/40), pas makkelijk in een 17,5 ".. Heeft ook geen super diepe zit! Wel lange zweetbladen, en vrij veel kniewrong. Vind het een heerlijk zadel! Ook geen brede zit trouwens, ik heb ook snel last van mijn heupen, maar bij dit zadel niet!

Afbeelding

Afbeelding
Ligt hier niet helemal zoals het moest, was even dekje aan het passen! Maar geeft een idee..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:54

amies100 schreef:
Toch sluit de KN Symphonie helemaal aan bij je wensenlijstje, tot welk jaartal is het een "oud" model?
Ik heb zelf nl ook 44 en in dit zadel past goed bij mij.
Ik heb er 1 van 2004 te koop staan maar weet dus niet of dit een nieuw of oud model is.

KN was ook mijn eerste gedachte!
Waarom past dit niet op je paard?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:59

Kan zijn dat ik net een verkeerde had, maar hij zweefde aan 1 kant met de kussens. Andere kant sloot wel aan. Daarbij vond ik hem niet fijn zitten. Vroeger wel een KN gehad die wel goed zat, dus ik weet niet of het puur dit zadel was, maar daardoor ben ik wel verder gaan kijken. Viel me tegen.

Massimo valt buiten mijn budget.

Wat is het grote verschil tussen de oude euroriding diamant en de nieuwere (rood - blauw clipje)?

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:00

Ik ben 1.83 en heb lange benen. Ik heb de Euroriding Diamant met extra lang zweetblad. Erg fijn zadel vind ik! :j
(Foto; zie mijn profiel)
Laatst bijgewerkt door Lambiekske op 19-12-11 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:01

Ik weet niet wat je budget is.. Maar mijne heb ik ook tweedehands gekocht, bijna nieuw voor 750 euro compleet..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:03

Mijn budget is ongeveer de helft van 750 ;)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:04

Hmmm, nee dan ben ik bang dat het niet gaat lukken. Maar het zijn erg fijne zadels!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:05

Ja voor 750 kan ik ook wel een leuke tweedehands hulsebos kopen, maar helaas wordt dat hem echt niet....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:18

Hier hetzelfde probleem en 6 eigen zadels en daarnaast nog tig paszadels verder ben ik uitgekomen op een Ainsley Lincoln. Kende alleen de Vanguard, bij mij beter bekendstaand als mutsenbutser.
De Lincoln is heel anders, halfdiepe zit, lang, iets naar voren gesneden zweetblad. Nooit meer het wrongen probleem.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:26

Ik heb ook de Bates Isabel Werth 18 inch, en ben 1.85 met lange bovenbenen en kontmaat 46. Ben er erg tevreden over. Is te vergelijken met de Wintec Isabel Werth, en die is volgens mij wel anders dan de Wintec Pro waar TS het zelf over heeft. Wrongen kun je met klittenband verschuiven, boommaat is te veranderen. Geen idee of die ook tweedehands op de markt zijn. De meeste 17.5 inch zadels zijn voor mij gewoon te klein, lees: kan wel voor een keertje maar niet om elke dag op te zitten. Probeer dus zeker beide maten uit als je kunt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:37

ik wil echt geen kuststof (had ik ook al gezegd)

okey ankem, die ken ik ook niet. Hier is ook de vanguard bekend en die moet ik dus niet hebben ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:42

Op deze site kun je de twee modellen vergelijken.

http://www.zadelhuis.nl/contents/nl/d15 ... adels.html

De Lincoln is vergelijkbaar met een ouder type dressuurzadel, dus voor de diepe zit, dikke wrongen hype. Hij zit niet heel breed ( wintec zat bijvoorbeeld te breed voor me) en wel redelijk zacht.