halsband ipv halster....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 07:56

Mijn shetlander heeft ook een halsband om.
Die groene van Agradi.
Zo hebben ze meer vrijheid met kauwen en je kan ze zo pakken in de wei.
Ook met poetsen en opzadelen staat ze eraan vast, geen probleem.
De band zit op de foto niet helemaal recht.
Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:09

MiniLoe schreef:
ik zal hem ook niet mega strak zetten, als hij om blijft zitten tijdens het grazen en mee lopen is het al goed.
denk in het ergste geval dat de band wel over de oren kan schuiven?

zowel halster als de band heeft risico's helaas kan ik ze waarschijnlijk niet zonder een van de twee laten staan. Meer mensen met ervaring dan ik had verwacht, wel prettig want voor mij is het een vrij onbekend ding betreft gebruik.

doe hem ook niet te los, want dan kunnen er juist hoefjes tussen komen en word het juist gevaarlijk.

degene die ik ken die zo'n band gebruiken hebben hem ook gewoon 'strak' zitten.

Lusitana

Re: halsband ipv halster....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:09

Hij moet gewoon aansluiten, net als een hondenhalsband, zeg maar. Je moet wel wat vingers er tussen kunnen schuiven, maar meer ruimte moet er niet zitten. Ze hebben er geen last van.
De gaten zitten redelkijk ver van elkaar. Als je keuze hebt tussen te strak en losser, neem je losser, maar meer ruimte moet je niet geven, dan wordt het weer gevaarlijk. Aansluitend is veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:14

Hij moet juist een beetje strak zitten, anders gebeuren er ergere dingen :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:20

Ja, maar ik bedoel dat hij niet zo strak moet zitten dat je hem aansnoert, en je het vel helemaal in rimpels trekt. Het gaatje terug is dan een paar cm verschil dat is dan net aansluitend.

"Een beetje strak" is vaag. Aansluitend is duidelijk. Losser dan aangesnoerd. Ze hoeven niet met het idee te lopen dan ze verwurgd worden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:19

aansluitend is inderdaad een beter woord. ik had strak al tussen haakjes gezet omdat ik niet écht strak bedoelde, maar kon geen ff beter woord bedenken

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:49

aansluitend zal hem worden dan, ik heb alleen nog gezien met gesp, geen klittenband

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:59

Ik heb dit een tijdje gedaan bij een merrie van ons, laat zich moeilijk pakken in de weide en deed het halster steeds af.
Zij had ook gewoon een halsband van de koeien.
Super oplossing, en ze had ook last van kale plekjes op dr neus(heeft ze altijd in de zomer, erg gevoelig).

Ik zie niet in waarom het niet kan, ik zou eventueel met een stuk stug elastiek erg fijn vinden, dat als er een been oid in komt met krabben dat hij dan wel af gaat. (soort kattenhalsband idee)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:29

Mijn paard heeft ook een tijdje een halsband gedragen, ik vind het ideaal! Mijn paard had een wond van het halster, onder haar kin. Ik had haar toen nog maar net en ze was toen lastig te vangen in de wei. Zonder halster was het helemaal niet te doen, dus een koeienhalsband opgezocht :) Papa is altijd boer geweest en gooit (gelukkig, in dit geval) nooit iets weg. Met de halsband kon ik haar gemakkelijker pakken en vastzetten, zonder dat de wond belast werd. Prima oplossing!

Inderdaad zorgen dat hij goed aangesloten zit, dan kan er weinig gebeuren.

Ons andere paard is net beleerd en ik vind het hoofdstel omdoen altijd wat griezelig, ik ben toch altijd bang dat ze me een keer ontglipt. Zij krijgt volgend jaar (ze staat nu stil) ook een halsband om met opzadelen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:23

Veel positieve reacties zeg, echt totaal niet verwacht dat eigenlijk zoveel mensen het gebruiken hihi

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:27

Nou, als je bij ons op stal het halster even rond de nek hangt om het hoofdstel in te doen, ben je "levensgevaarlijk en onverantwoord bezig". Het is altijd maar voor een minuutje of twee en je blijft toch bij je paard... :?
Ik zie er geen problemen in, een halster op zich kan in uitzonderlijke gevallen al schade toebrengen. Een halsband in mijn ogen niet meer of minder :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:41

Er is verschil tussen een halster om de nek en een halsband, en dat is het bevestigingspunt. Als een paard met het halster om de hals onder zijn touw doorduikt en het hoofd weer omhoog doet, krijg je een paard in paniek met geen mogelijkheid meer los omdat gesp en musketon op rare plekken verdwiijnen omdat het dan een halve slag draait om de nek. Grote kans dat het halster breekt of het paard zich verwond bij het met trekken.
Dat is de reden dat men het liever niet ziet dat je een halsetr om de nek bind, maar als je erbij bent en voorkomt dat het hoofd naar beneden gaat, zie ik ook geen probleem.

Bij een halsband die draait blijft in elk geval de gesp en musketon altijd bereikbaar....

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:16

M'n buurman hier gebruikt ze ook voor zijn (moeilijk te vangen) fokmerries. Volgens mij werkt het prima.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:22

Alleen niet gebruiken als je heel erg gehecht bent aan de manen van je pony's, die schuren snel af door een band!

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:23

Vroeger op de manege hadden we een opfok. En daar braken de halsbanden als ze te klein werden of als er druk op kwam dus stikken kunnen ze niet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:40

Candace schreef:
Alleen niet gebruiken als je heel erg gehecht bent aan de manen van je pony's, die schuren snel af door een band!

Alleen in de nek, waar het vaak ook nog eens wordt geschoren. En dat is toch niet anders dan met halster de wei in moeten? Dan slijt het haar op de neus ook nog eens.
Overigens heb ik er bij mijn paarden niks van gemerkt. Als ze te los zitten is er meer wrijving en dus kapotgaan van manen dan als ze goed zitten.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:51

het ziet er er handig uit, maar ik kan me voorstellen, dat je iets minder te vertellen hebt, bij een paard dat er zin in heeft zeg maar! Haha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:02

Dat lijkt alleen maar zo, omdat er geen druk op de neus is, maar de ervaring is dat bij geen druk een paard ook niks om te vechten heeft en het dan ook niet meer doet.
Daarbij is er meestal allen sprake van kunnen pakken en daarna een halster omdoen, of hem uit de wei halen, nogal recht toe recht aan werk.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:45

ik heb het ook als doel om van en naar de weide te gaan, ik gok zo een dertig tot vijftig meter?

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:17

Zou voor mij ook wel een optie zijn, nu moet ik elke dag in de wei zijn halsters terug zoeken in de prut!
Iemand goede tip betreft merk en waar te verkrijgen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:29

Agradi heeft ze. Dt is een postorderbedrijf voor boerenbenodigdheden, die je ook online kunt vinden.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:34

handig, maar voor een veulen ofzo lijkt het me niets.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:42

Integendeel. Zoals ik op de eerste pagina al noemde: Catita heeft als veulen een tijdje een halsbandje omgehad omdat ik geen halster om kreeg. Toen ze eenmaal wist bandje=naar buiten ging dat makkelijk om en later ook halstertje.
Het is minder storend, ze krijgen geen schaafplekken op hun neus, het is minder gevaarlijk (een veulenhoefje zit zo tussen een halster) en het gaat makkelijker om dan een halster en ze lopen net zo makkelijk of moeilijk mee aan een bandje dan aan een halster, dat moeten ze gewoon leren, ongeacht wat je gebruikt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:45

Niet alle paarden vinden het echter leuk om aan zo'n band vast gezet te worden!
Ik gebruik het sinds kort om op te zadelen op wedstrijd en dergelijke (ideaal!!!), maar 1 van de twee is hier niet van gecharmeerd en trekt het liefst de hele trailer om! Met halster vast staan aan de trailer is er niets aan de hand...