Passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:42

Normaal gesproken houdt een te kleine boom in dat je zadel achterover kiept. Omdat je het zadel pas net hebt en nieuw gekocht hebt kan het dus niet aan de vulling liggen maar zal dit inderdaad bij je boommaat niet goed zijn.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:58

Jolindaa schreef:
Heb zojuist even wat rond geneusd en ik denk toch dat er NOG breder in moet dan....
Heb eventjes wat fotos bekeken op google en als de boom te smal is, ligt het te hoog en niet stabiel en dan huppa schuif je naar voren..
Ik dacht juist dat dit gebeurde bij een te brede boom... Grappig dat je je zo kunt vergissen.

Op naar de zadelmaker!

Kan bij beide. Te breed gaat schuiven, te smal ook. De boommaat en ligging is bij ieder zadel verschillend. Kan best dat de boommaat van een wintec bijv. breeder uit valt. Ik zou met je zadelpasser contact opnemen. Wie weet kan hij/zij nog wat voor je betekenen.

Edit: Ik weet niet hoe lang je het zadel hebt maar hou er rekening mee dat een paard ook in bespieding kan veranderen. Als je nu hard aan het trainen bent kan het best zijn dat het zadel eerst wel goed lag maar hij er nu uitgegroeid is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:00

^^ Ze heeft het zadel een maand. ;) Dus dat is het denk ik niet. :=

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:04

Overheen gelezen := ben een beetje moe. Dan zou ik contact opnemen met de zadelpasser want zoals hij op de foto's ligt ligt hij niet goed.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:35

Ik vind het zadel voor de rug van je paard te groot (lengte). Wat is het voor een merk??
Probleem bij dit soort ruggen is dat je snel kans hebt om met de kussen in de lenden partij te prikken en omdat hij overbouwd is duwt hij het zadel tegen zijn schouders aan.
Bij dit soort paarden is vaak alleen een op maat gemaakt zadel de oplossing. Omdat dit een grote aanpassing in de kussen vraagt.
Daarnaast zou ik voor dit type paard zeker geen diepe zitting aanraden omdat je als het ware iedere keer met je achterwerk tegen de lepel aankomt en omdat hij overbouwd is de lepel je naar voren drukt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:23

Dit zadel kiept achterover omdat hij te ver naar voren ligt. En daardoor kom jij in een stoelzit.
Alleen als je dit zadel verder naar achter zou leggen, komt hij ruim achter de laatste rib.
Zoals ik het op de foto's kan zien is dit zadel te lang voor je paard.

Dit moet wel een teleurstelling zijn voor je. Als je er een zadelmaker bij haalt, verwacht je ook vakwerk en ik ben bang dat jouw zadelmaker een misser heeft gemaakt. Heb je geen bon van hem, met leveringsvoorwaarden? Misschien moet je daar eens in duiken om te kijken wat je rechten zijn en of hij nog garanties af geeft.

Dit zadel is waarschijnlijk niet eens goed passend te maken voor deze pony.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:28

Als ik mij niet vergis, is dit zadel een dressuur zadel van InterHippique genaamd 'Olympique', kijk maar eens op de site onder het kopje 'dressuurzadels', de 8ste van boven. Meestal staat er in het zadel geen merkvermelding oid. Deze zadels vind ik persoonlijk niet goed qua pasvorm, al helemaal niet op bredere paarden, en het evenwichtspunt voor de ruiter ligt vrijwel nooit goed omdat de boom/zitting niet goed gevormd is, en dit zal je ook niet goed kunnen krijgen omdat de boom niet aangepast kan worden. Ik ken in de buurt een aantal mensen met dit soort zadels, en ik kan je vertellen dat sommige zadels wel aardig liggen op de paarden, maar iedereen die op deze zadels rijden zitten in een stoelzit, waardoor het zadel ook geen goede drugverdeling meer heeft.

Als ik jouw was, zou ik dit zadel verkopen en op zoek gaan naar een onafhankelijke zadelmaker met tweedehands merkzadels (of nieuw, het is maar net wat je budget is). Want dit zadel gaat na verloop van tijd geheid problemen geven ben ik bang voor. Niet alleen voor de rug van jouw pony, maar ook voor jouw eigen houding en rug!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:07

Ik heb inderdaat Interhippique laten komen en passen. Ging er niet vanuit dat mensen er zo slecht in waren als je dit zelf verkoopt....

Ik heb al contact met een vrouwtje van bokt, zadelmaker uit Flevoland. Zij is leverancier van thorowgood en kent&masters en ik wil haar graag laten komen om mijn zadel dan op maat te laten maken.
Heb een hele mooie op het oog van Thorowgood. Hopelijk kan zij mij wel verder helpen :)

Om dit budget te behalen, moet ik inderdaad eerst even van dit zadel af :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:06

Is Thorowgood niet veel te lang? Dacht dat het vrij lange zadels zijn. Wel goed dat je er iemand anders bij laat komen. Suc6 +:)+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 23:40

We gaan het meemaken of het te lang is. Als het goed is heeft deze persoon er wel daadwerkelijk verstand van, dus dan hoef ik me geen zorgen meer te maken over of het wel goed ligt ja of nee.