paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:08

Overigens is het een ONBEWUSTE reactie op iets kouds, net zoals als wij ophoog springen als iemand een ijskoude hand op je blote rug legt of een emmer koud water over je heengooit.
Het is geen bewuste reactie van "laat ik vervelend doen want ze moet maar een warm zadel op leggen".

Net zoals je kunt wennen aan in een ijskoud zwembad duiken, kan je paard ook wel wennen aan koude dingen, maar er zijn paarden die de reactie niet kunnen onderdrukken. Het beste singel je trouwens niet meteen aan, maar pas als de boel op temperatuur is.

Een kleedje op je lichaam dragen en dat onder het zadel leggen is wellicht ook een idee, dit kun je met de haren mee er onder vandaan trekken voor het aansingelen als het zadel al wat opgewarmd is.

Even op je ondersteboven gekeerde sjabrak/dekje gaan zitten is ook een snelle manier om de koude eruit te halen.
Maar mijn beste ervaring is met vacht/nepvacht.

maras

Re: paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:16

Ik heb mijn schapenvacht bij een dealer gekocht en gevraagd om een exemplaar wat niet geschikt was voor verkoop voor de consument ( sommige mensen leggen die dingen in huis als "opleuking" van de woning) . Ik kreeg toen best wat korting omdat er ergens een kaal plekje op zat maar hij voldoet echt prima onder mijn zadel. Bijkomend voordeel: na het rijden glanst zijn rug als een spiegeltje :-)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 21:22

ik denk ook niet dat ze zit te treiteren, ik had idd het gevoel dat ze het gewoon niet fijn vond en daarom even deze reactie gaf.

het aansingelen doe ik erg lang over, ik hou er niet van direct omhoog te trekken. ik doe het links en rechts vast dat de singel niet loshangt en doe er dan 5-10 minuten over om gaatje voor gaatje aan te singelen. met tussendoor, mijn cap opdoen, laarzen aantrekken, hoofdstel in enz.... ik merk dat ze dat ook met dit koude weer veel fijner vind.

hahaha maras, er zitten alleen maar voordelen aan :P heb je er wel de volle prijs voor moeten betalen?
ik ga echt eens kijken naar zo'n (nep) vachtje. dat zou best een goed idee kunnen zijn.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:38

Je moet wel een echt dood schaap kopen, alleen die bontwerking neemt de lichaamstemperatuur over. Tik op marktplaats maar eens schapenvacht in dan kom je genoeg vachten tegen. Ik heb er geloof ik € 40 inclusief verzendkosten voor betaald. Dat is geen geld voor een lekker warm rugje voor je koukleumpaard :-)
IK leg de hele vacht op de rug en wat over is aan vacht vouw ik onder de zweetbladen, het ziet er eigenlijk best leuk uit. Heb ook schapenvacht om singel en eentje bovenop zadel voor mijn eigen koude bipsje.
En tijdens de rust met buitenritten vouw ik de vacht altijd om me heen, heb ik het zelf ook nog aangenaam warm. Goh nu ik het zo lees is het eigenlijk een multifunctioneel ding :-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:55

Nep doet het ook, het gaat nl om het luchtvolume tussen het materiaal. Schaap is beter, maar nep voldoet wel. Syntetische stoffen warmen nl wel snel op, anders dan katoen.

Ik had zelf ook een goedkopere vacht ooit vanwege en foutje, het is de moeite waard om te vragen naar een inferieure vacht voor korting!

Ik dacht niet dat jij dacht dat ze treiterde hoor, TS, het was meer een reactie op diversen die beweren dat het niet mogelijk is dat ze het zadel aanvoelt, of ze gewoon lastig is, etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:12

maras schreef:
Je moet wel een echt dood schaap kopen, alleen die bontwerking neemt de lichaamstemperatuur over. Tik op marktplaats maar eens schapenvacht in dan kom je genoeg vachten tegen. Ik heb er geloof ik € 40 inclusief verzendkosten voor betaald. Dat is geen geld voor een lekker warm rugje voor je koukleumpaard :-)
IK leg de hele vacht op de rug en wat over is aan vacht vouw ik onder de zweetbladen, het ziet er eigenlijk best leuk uit. Heb ook schapenvacht om singel en eentje bovenop zadel voor mijn eigen koude bipsje.
En tijdens de rust met buitenritten vouw ik de vacht altijd om me heen, heb ik het zelf ook nog aangenaam warm. Goh nu ik het zo lees is het eigenlijk een multifunctioneel ding :-)

Heb je een foto van de schapenvacht onder het zadel? ;)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:17

Ik zal van het weekend eens een foto maken van mijn IJslander in vol "schapenvachtornaat" en hem hier plaatsen. Wedden dat er daarna een run op die vachten ontstaat , als ik er eens een paar ga inkopen :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:26

Een paard wat gewoon lekker in zijn vacht zit heeft totaal geen last van een zadel op omgevings temperatuur.
De buitenkant van zijn vacht heeft de omgevings temperatuur.
Er is dus geen verschil in temperatuur.
Ook nu weer een probleem wat niet bestaat.
Het probleem ligt aan de eigenaar die iets fout doet en denkt dat het het aan de kou ligt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:39

het lijkt me dat de buitenkant van de deken de omgevingstemperatuur heeft en niet de vacht, anders heb je niks aan een deken. en heel simpel gezegd is het altijd warm onder die deken en niet -10, of denk ik nu heel verkeerd? :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:42

Nou, mijn beest kijkt mij anders ook flink pissig aan als ik een koude deken of dekje er op leg hoor. Doet ze dan ook echt alleen in de winter als het koud is, zomers doet ze het nooit.

Ik geloof best dat ze zo kunnen reageren op de kou, alleen kijk ik haar niet aan en na een paar minuten mag die deken ook echt niet meer af van der.

Die paar stappen, maken toch ook niet zoveel uit. Zadel +dekje zullen snel genoeg warm zijn.

Ariebren, als een paard zonder deken staat heb je volledig gelijk. Echter met een deken is die vacht stukke warmer dan de omgevingstemperatuur!!!
Mijn beesten staan in een gebied waar het 's winters -30 kan zijn, onder die deken is het echt GEEN -30!!!!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:47

die droger is wel een goede en die warmwaterkruiken ook erg handig thuis vullen en meenemen. maar arabieren zijn ook erg gevoelig.
wat gebruyiken wij ook weer om het niet koud te krijgen , thermo ondergoed verwarmde laarzen en dikke kleding. paard gaat gewoojn bloot naat buiten, logisch dat ze dr staart aanknijpt ooit een paard met een onderbroek gezien. is een grapje
Laatst bijgewerkt door franka75 op 17-11-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:51

ach die paar stappen zijn ook niet zo vreselijk erg, maar ik ik dacht ik kan altijd kijken of iemand weet hoe het toch een stukje fijner kan voor haar. je weet maar nooit :)

@franka: ja ach, ze is op alle andere gebieden kei en keihard. hard op d'r benen, hard op d'r hoeven, hard op d'r gezondheid :P ze is ( klopt snel af) de gezondste van het stel. dan kan ik zo'n klein dingetje ook wel toestaan :P en daarbij geef ik haar geen ongelijk, ik ben net zo'n koukleum haha! :o

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:59

ik heb ooit ergens iets gelezen dat die luchtkussens hard worden in de kou. Zou het niet kunnen dat ze daar last van heeft i.p.v het koude zadel zelf? Heb er weinig verstand van hoor, dus pin me er niet op vast!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:59

Misschien komt het inderdaad door de "kou" al lijkt me dat sterk. Maar zelfs áls dat zo zijn..... Ik heb er ook een hekel aan om s'morgens onder mijn warme dekbedje vandaan te komen, maar om daarom nou de slaapkamer voor te verwarmen tot 25 graden gaat me toch iets te ver. Je moet ze ook niet voor alles wat misschien minder prettig is willen behoeden. Mijn kinderen moeten ook wel eens door de regen naar school, that's life.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:02

hmm erg gevoelig beestje dus :P
@ dagmar daar heb je helemaal gelijk in !!
koude lucht zet uit warme lucht krimpt in ;)

Steph_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:03

dekje of gelpad inderdaad voor verwarmen

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:04

Dagmar_1995 schreef:
ik heb ooit ergens iets gelezen dat die luchtkussens hard worden in de kou. Zou het niet kunnen dat ze daar last van heeft i.p.v het koude zadel zelf? Heb er weinig verstand van hoor, dus pin me er niet op vast!

dat heb ik ook wel eens gehoord, dat vonden we de eerste winter ook wel spannend, maar dit zadel heeft daar helemaal geen last van. zelfs de zadelpasser vind dat de kussens lekker zacht blijven, ook bij koud weer.

ponylies: warme lucht zet uit, koude lucht krimpt..toch? :o

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:04

Ik vind dat ts groot gelijk heeft, als zij denkt dat paard een prettiger leven leidt door haar een warmere rug te geven dan is daar toch niets mis mee ? Als je het leven van je paard zo simpel kunt veraangenamen dan moet je dat lekker doen ;)

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:05

Misschien een electrisch verwarmd sjabrack :+ .
Nieuwe uitvinding, hier kan geld mee verdiend worden XD.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:16

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:23

abeltje_xx schreef:
als ik opstap spant ze haar rug en loopt ze erg bol en hoog met haar rug, ze loopt ook heel stijf achter. dit duurt een paar meter en dan laat ze haar rug weer zakken en ontspant ze weer en begint ze ook weer los te stappen.

Heeeeel herkennbaar heb het heeel lang bij mijn paard gehad een verkeerde ruiter erop en je lag binnen 3 meter in het zand. Niet gemeen of zo. Hij heeft daar toch pijn iets zit daar niet goed. Nooit gedacht aan kou omdat ik dat onzin vind.
Uiteindelijk naar een goede fysio gegaan en bleek het probleem in de lendenen te zitten. Sta nu al even op een andere stal en een andere instructeur die mij flink aanpakt dus ook paard. Kan je zeggen dat ik sinds een jaar van dit probleem af ben omdat hij sterker in de achterhand en ook lendenen is geworden.
Iedereen kan nu opstappen en doet het niet alleen soms na een dag ervoor zwaar trainen wil het nog wel eens hebben.

Dus ga naar een goede fysio en die ook nog DA is.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:30

maras schreef:

Dit vraagt om een foto.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:33

Foto komt eraan hotchocolate, moet zondagochtend om 09.00 uur al mee met buitenrit brrrrr dus dik ingepakt zal ik een foto maken en in dit topic zetten, komt goed :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:41

Prisca schreef:
abeltje_xx schreef:
als ik opstap spant ze haar rug en loopt ze erg bol en hoog met haar rug, ze loopt ook heel stijf achter. dit duurt een paar meter en dan laat ze haar rug weer zakken en ontspant ze weer en begint ze ook weer los te stappen.

Heeeeel herkennbaar heb het heeel lang bij mijn paard gehad een verkeerde ruiter erop en je lag binnen 3 meter in het zand. Niet gemeen of zo. Hij heeft daar toch pijn iets zit daar niet goed. Nooit gedacht aan kou omdat ik dat onzin vind.
Uiteindelijk naar een goede fysio gegaan en bleek het probleem in de lendenen te zitten. Sta nu al even op een andere stal en een andere instructeur die mij flink aanpakt dus ook paard. Kan je zeggen dat ik sinds een jaar van dit probleem af ben omdat hij sterker in de achterhand en ook lendenen is geworden.
Iedereen kan nu opstappen en doet het niet alleen soms na een dag ervoor zwaar trainen wil het nog wel eens hebben.

Dus ga naar een goede fysio en die ook nog DA is.

maar de jouwe bokte dus? de mijne totaal niet namelijk. loopt alleen een paar stapjes bol en dan is het over en merk je nergens meer iets van.
ze vind het ook niet erg als ik aan haar rug zit, zonder zadel of met zadel erop. ze vind het zelfs wel lekker als ik er even over wrijf. :)
maar van voor naar achter wordt ze regelmatig gemasseerd en daarbij meteen goed doorgelicht, je voelt alles. ik kan niet zeggen dat ze in de laatste paar weken iets in haar rug heeft gekregen dat mij aan pijn doet denken. ook is haar rijden niet veranderd. het is alleen dat loopje, de eerste paar ( zeg voor het gemak 10 ) meter.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:42

maras schreef:
Foto komt eraan hotchocolate, moet zondagochtend om 09.00 uur al mee met buitenrit brrrrr dus dik ingepakt zal ik een foto maken en in dit topic zetten, komt goed :)

ja leuk!