Hoevaak wassen jullie je dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:44

Joline_ schreef:
Wassen jullie de dekjes allemaal thuis? (dus in de wasmachine die je ook voor je eigen kleren gebruikt? )

jeps, maar mijn dekjes gaan 100% haarvrij de wasmachine in

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:44

JessicaD88 schreef:
Maareh als jullie je spullen zo vaak wassen hebben jullie dan een aparte wasmachine voor paardenspullen ofzo? Want ik mag geen dekjes of wat dan ook met paardenhaar in de wasmachine doen. Beetje lastig om ze iedere week te wassen dus. Ik was ze ongeveer 1x in de 3 maanden, met de hand.

Hier dus hetzelfde.. Vroeg het me ook al af ;) :P

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:45

ik stop ze gewoon in de wasmachine heb nu nog geen extra wasmachine maar zoek die wel 1. Maar ik was die nu op kort programma want 2 of 3 keer zijn die zo heel vies niet

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:46

blubdevis schreef:
mijn lederen singel wordt elke dag met zadelzeep schoongemaakt, evenals de direct bezwete delen van het hoofdstel.. en ik bandageer mijn paard dus ja, ook elke dag worden bandages gewassen.. En een paard is inderdaad geen mens, maar naar mijn idee mag je hem wel zo behandelen..

Nou volgens mij ben jij een beetje van de werkverschaffing. Als je netjes op je spullen en je paard bent, hoef je echt niet elke dag alles te wassen. Dat is echt een beetje absurd. Zou je eens aan moeten beginnen als je 4 paarden hebt..

Joline_

Re: Hoevaak wassen jullie je dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:49

Ik vind het wel heel goed van jou dat je je singel iedere dag schoonmaakt. Toch voor het behoud van je
spullen. Maar iedere dag wassen.. pff.. zelfs niet als ik er een wasmachine voor had.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:04

Ik heb een katoenen koordsingel, die hang ik na gebruik uit. Heeft hij heel erg gezweten, dan spuit ik hem af bij de spuitplaats en ong. 4x per jaar gaat hij thuis in een sopje met biotex.
Dekjes gaan hier wel gewoon in de wasmachine, maar in de ruiperiode niet voordat ze goed onthaard zzijn met de stofzuiger en een rosborstel.
Mijn leren hoofdstel gaat ong. 2x per jaar mee naar huis en krijg dan een complete behandeling van sop- en oliebad. Mijn gevlochten nylon hoofdstel gaat ong. 2x per jaar ook in de wasmachine.

Ben dus best netjes op m'n spullen, maar niet overdreven poetserig.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 16:55

Ik heb een oude wasmachine langs de normale wasmachine staan waar mama de werkklederen van mn broertje in wast, en dus ook mijn dekjes ;)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:04

Na 2x gebruiken en na een erg intensieve training na 1x.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:18

Pfff, wat wassen jullie je dekjes vaak zeg!
Wedstrijddekje gaat wel na iedere wedstrijd in de was, maar daar rij ik dan wel twee paarden mee. Andere dekjes gaan hoogstens 4 keer per jaar in de wasmachine... En dan vooral in de zomer. Liefst allemaal in een weekend, omdat ik ze allemaal in mn gewone wasmachine was. (Draai daarna een spoelprogramma om de haren te verwijderen uit de machine) Voor het wassen onthaar ik ze met een trekker (je weet wel, waar je de ramen mee lapt...) Werkt perfect!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:21

In een dekje zitten zoveel bacteriën dat ik zo weinig wassen niet verantwoord vind. Ik doe het wel heel vaak. Maar 4x per jaar vindt ik persoonlijk dan weer echt te weinig.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:34

Waarom? Als je ze allemaal met de hand moet doen.. en mijn dekjes zijn helemaal niet zo vies hoor,alleen szomers zijjn ze wat viezer.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:38

Nou euh, ik doe toch zeker wel een maand of 2 a 3 met mijn dekjes. Ik rijd eigenlijk alleen bosritjes van maximaal
een half uur, dus echt nat worden ze niet. Vind het persoonlijk overdreven om ze na elke rit te wassen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:38

K heb natuurlijk niet maar 1 dekje he :P Ben setjes-gek dus voor iedere activiteit hebben we een apart dekje :D (Springen zwart/roze, crossen blauw, dressuur en buitenrijden afhankelijk van wat ik zelf aan heb...) Maar zo'n vaart zal het niet lopen hoor, met de bacterien. Westernpads gaan ook niet wekelijks in de wasmachine en op maneges is me opgevallen dat de dekjes ook niet wekelijks de wasmachien van binnen zien. Ik heb er gewoon geen tijd voor om iedere week die dingen te wassen. Ben naast mijn werk al druk genoeg met twee paardjes! (en de gewone was :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:40

steffyentom schreef:
In een dekje zitten zoveel bacteriën dat ik zo weinig wassen niet verantwoord vind. Ik doe het wel heel vaak. Maar 4x per jaar vindt ik persoonlijk dan weer echt te weinig.

Hoe doe je dat met winterdekens?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:51

Hier ook zeker 20-25 dekjes in de collectie maar toch echt alles netjes in de was. Fleecedekens ook geregeld en winterdekens gaan zodra ze vet van binnen worden ook de wasserette in. Alles wat ik thuis kan wassen gaat tussendoor hier de was in. En alle dekens sowieso na ieder seizoen professioneel laten wassen.
Hier het gelukt dat ik de paarden aan huis heb en aan het eind van de dag een wasje mee naar binnen neem en de machine in doe volgende dag weer fris en fruitig. Ag ieder zo zijn ding :)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:18

Ik had zo een 7 (minimaal, vergeet er vast een paar) dekjes voor mijn paard en voor mijn haf ook.
Elk dekje gebruikte ik 3x ongeveer. Dus eens in de 2/3 weken waste ik ze (bijna) allemaal.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:38

Zo hee...Wat een wasfanaten hier. Ga me bijna een beetje een viezerik voelen. := Ik heb twee dekjes in het gebruik. Is de ene nog nat van de dag ervoor, dan gebruik ik de andere. Dit doe ik rustig een maand of twee maanden. Als er harde stukken in komen gaan ze naar de wasserette en gebruik ik twee andere dekjes.

Ik gooi ze echt niet thuis in de wasmachine. Me vriend vermoord me als ik dat doe! -:(- Ik heb ook twee zweetdekens. Als de ene echt te goor wordt omdat madam in een drol heeft gelegen op stal bijvoorbeeld, dan gaat ie naar de wasserette en wissel ik met de andere. Als ik het bij mij op stal bekijk ben ik hier niet uitzonderlijk mee. >;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:40

vonneke schreef:
Joline_ schreef:
Wassen jullie de dekjes allemaal thuis? (dus in de wasmachine die je ook voor je eigen kleren gebruikt? )

jeps, maar mijn dekjes gaan 100% haarvrij de wasmachine in

Hier ook.
En als ze erg vies zijn gooi ik ze soms nog even in een emmertje sop voor ze de machine in mogen.

ebedan84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:47

gewoon met onze wasmachine met een dik pad kan hy soms wel vast lopen omdat die zo di k zijn ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:26

hier ook na 2 a 3x rijden in de was, heb ook zo veel dekjes dat ik niet altijd meteen hoef te wassen maar vind het heel vies als je ze helemaal hard laat worden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:36

Hier gaan ze na 2/3 de de machine in. Blijven ze HEEL mooi van.. En dan het liefst weer onderop de stapel leggen, gaan de kreuken er ook uit.. Ik doe ze altijd weer als nieuw op <3 !

Bescherming wordt na iedere keer rijden helemaal haar en zand vrij gemaakt, en die gaan om de 2 maand de machine in :)

De dekens hier worden om de 3 maanden gewassen :)

Dekens gaan naar een wasserette en de bescherming/bandages/pads, gaan naar het werk O:)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:44

Vroeger moest ik alles zelf wassen. Mijn dekjes waste ik als ze vies waren (ik wissel mijn dekjes heel regelmatig af, en nam ze af en toe mee naar huis).
Mijn dekens liet ik 1 keer per jaar in de wasserette wassen.

Op de stal waar ik nu sta, hebben ze een grote was- en droogmachine waar ik gebruik van mag maken. Nu was ik mijn dekjes en dekens dus heel regelmatig.
Als mijn dekje nat is, gaat hij de was in. Anders gebruik ik hem nog 1 of 2 keer.
Ook al mijn dekens gaan om de 2 weken of als ze vies zijn in de was.
ik kan ze nu zo vaak wassen omdat ik de mogelijkheid heb, anders zou ik ze ook niet zo dikwijls kunnen wassen...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:02

Ik was dekjes in de winter ongeveer 1 keer per twee weken, in de zomer na een week. Winterdekens doe ik naar de wasserette aan het eind van het seizoen.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:06

We hebben een wasmachine op stal waar je gebruik van mag maken maar ik doe het niet omdat ik dat niet fijn vind. Ik neem alles mee naar huis en was het zelf in de wasmachine. Ik woon alleen dus heb met niemand gezeur. Dat is dezelfde wasmachine waar ik ook mijn kleren in was maar de dekjes worden voor de wasbeurt afgeborsteld met een borstel en daarna de wasmachine in incl de bijpassende bandages aangezien hij als setje loopt. Dekje word 2x gebruikt maximaal 3x en dan gaat het de was in bandages hangt af van hoe smerig of nat of dat ze nog een 2e keer gebruikt worden in de winter. Meestal niet. Ik zorg dat ik altijd per week 2 setjes heb die bij elkaar kunnen zodat het bij elkaar kan. Nadat ik de dekjes heb gewassen gooi ik er een programma op van snel 20 min en dan is de wasmachine weer schoon. In de zomer gaan ze na 1x gebruik de wasmachine in afhankelijk hoe warm het is gebruik ik pees/strijklappen anders gewoon altijd bandages.

En dan hang ik alles over de reling bij de overloop op om te drogen niets gaat de droger in behalve de handoeken maar die heb ik niet zoveel van hem. 1x in de maand. Volgens mij houden dekjes/bandages niet van een droger. Die fout is wel eens door een stalgenoot gemaakt. En daar krijg je niet altijd mooie resultaten uit.
Ik heb eerlijk gezegd teveel setjes dus kan ik genoeg afwisselen. Alles is voorzien van bandages, En de onderlappen gaan vaak ook maar 1 a 2x er omheen anders worden ze hard van het zweet. En ook die gaan in de wasmachine. Daarbij was ik alles op 40 a 60 graden. Bandages zijn ooit 1x op 95 graden gewassen door mijn moeder die wou ze weer wit hebben maar dat is niet zo goed uitgepakt. Wit dat waren ze zeker maar ze waren zo gekrompen in de breedte dat ik ze hellaas heb moeten weggooien. Nu gaat niets meer op 95 graden.

Winterdekens worden hier opgehaald door een bedrijf 1x per jaar om profecioneel te laten reinigen/waterdicht maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:08

Ik ben dus een viezerik en niet van de poets en de was, maar probeer zoveel mogelijk te rijden als weeromstandigheid het toelaat, als ik de berichten boven lees. Ik was als het vuil is en bezweet. Dus in de zomer is dat soms een keer in de week, in de winter als we ook minder rijden kan het soms wel twee of drie maanden duren.
Winterdekens doe ik zelf goed afspuiten en laten drogen als het heet is en een keer per paar jaar breng ik ze weg, als ze echt smerig zijn. Ach paarden rollen zelf ook graag in de bagger en zien er vaak niet uit dus wat dat betreft passen we wel bij elkaar.
Het grappige is dat ik twee kappen heb tegen de vliegen en die was ik wel regelmatig vanwege kwetsbare ogen. Onder de singel wordt ook altijd voor rijden goed gepoetst en singel veeg ik schoon zo nodig.