pfff wat past nu wel voor ons beide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: pfff wat past nu wel voor ons beide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:14

En what about een Barefoot? Heerlijke zadels..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:16

dat moet je wel liggen...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:19

Ik ben zelf net overgegaan van kn naar een wintec Isabel Werth. Ligt fijn om mijn paard, zit prettig ben namelijk zelf ook niet groot en je kan er zelf een hoop aan verstellen(boommaat, kniewrongen, singel)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:37

je zit zelf fijn op een stubben scandica toch? Is het geen mogelijkheid om een scandica op de kop te tikken en daar andere kussens onder te plaatsen?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:39

Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft, maar probeer het is bij het Zadelatelier, bij Ninon Schutte!
Iedereen die ik ken die het zadel heeft zit er echt heerlijk in en het past ook op paarden met moeilijke ruggen. De zadels worden op maat gemaakt, echt vakwerk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:56

misschien niet de allerbeste kwaliteit zadels, maar ik heb een rondgeribte pony met korte rug met een rossner zadel gereden.. zijn ook niet superduur .

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:26

Zadel aan laten meten? (arno brandt??)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:09

ninon schutte is geen optie: puur omdat zij a niet inruild en b voor mij niet te betalen is.
Arno brandt valt om dezelfde financiele reden af.
Boomloos valt ook af, hierin krijg ik een verschrikkelijke stoelzit en last van mijn bekken. Daarnaast vind ik mezelf te zwaar voor een boomlooszadel (ivm de piekbelasting van de beugelophanging)
Wintec is ook geen optie aangezien ik nog een bates (=leren wintec) heb waar ik deze merrie altijd mee gereden heb maar die dus niet 100% ligt.
Rossner valt ook af, al geprobeerd maar die past niet.

K ga morgen weer contact opnemen met country mill om in iedergeval de kentaur penelopa terug te doen en te vragen of ze wellicht een stubben of ander type kentaur hebben. De moeder van deze merrie heb ik altijd gereden met een kentaur Artemis, dat was wel een fijn zadel maar die heb ik verkocht toen deze merrie met pensioen moest en ukkie nog een puppie was en deze artemis niet paste. (achteraf gezien had ik dit zadel misschien beter kunnen houden aangezien dit ook een kamer 3 was maar goed, daar zit al wel 3 jaar tussen en dat wist ik ook niet van te voren)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:40

inkepink schreef:
Het was een equestor levada, maar helaas had ze na 1x rijden al een kleine drukking naast de ruggewervel, zadel zat op zich redelijk

Helaas kun je van de zaldi lander de wrongen niet aanpassen en om eerlijk te zijn ben ik ook niet zo 'thuis' in overige zaldi modellen, maar de ligging was super en de zit ook dus als iemand daar suggesties over heeft graag

ik kan voor de de zaldi bestellen bij zaldi.com en er ander soort wrongen op laten maken.
Alleen vraag ik me wel af, hoe dat komt dat de wrongen jou niet passen?
rijd je met korte beugels, dat je hem tegen komt?
of was de maat (zitmaat) van het zadel wel goed voor jou?
Maar bij zaldi is er een hoop mogelijk.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:43

Je kan inderdaad misschien een zadel laten aanmeten? Denk aan Childeric, Tolga, Devaucoix, Buttet, ...
Op maat van ruiter én paard. Iets duurder, maar zeker een goede investering en het beste voor jullie beiden denk ik zo.
UPDATE: zag net dat je niet voor de duurdere zadels gaat, sorry voor mijn onnodige post dus.

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:45

Heb je de KN allegro ook geprobeerd?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 12:11

nombrado: Tja lastig uit te leggen wat er niet past van de wrong, euhm.....zou de wrong een cm of 5 hoger aan het zadel geplaatst zitten is het hele probleem (gok ik) opgelost. Nu 'prikt' de ronding van de wrong in mijn (dikke, korte) bovenbeen. Ik rijd juist met rij lange beugels.

james_bont: jups die is ook geprobeerd. Bij KN is de pasvorm voor mij niet het probleem, wel de pasvorm voor paardlief. Ik wilde juist heel graag een KN symphonie omdat ik daar fijn op rij, maar paardlief past KN niet volgens de zadelmaker(s)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:12

inkepink schreef:
massimo heb ik uitgeprobeerd diverse typen zelfs en op ieder type kukel ik naar voren op de een of andere manier.
Fryso heb ik ook geprobeerd en die vind ik zelf niet echt fijn, vind ze heel breed zitten (net als de equestor overigens)
Daaleman heb ik nog niet geprobeerd, vind de GP (?) wel fijn, die had ik eerder waar ik werkte voor de friezen.
Thorowgood is ook al getest al staat die niet in het lijstje: sorry ik vind ze vreselijk.
Stubben wil ik graag nogmaals een kans geven, maar dan 2e hands, nieuw kan ik niet meer betalen helaas.

Na al het gedoe, gepas en gereis is de spaarpot aardig aangetast helaas.
Ben er al wel uit dat de kentaur terug gaat, net weer gereden en ik barst van de rugpijn inmiddels (baalbaal)

je beseft wel dat jouw type paard een breed zadel nodig heeft,ondanks dat jij het misschien niet lekker vind zitten, de bouw van je paard verander je niet met een zadel, hooguit breng je schade aan door het zadel op jou af te stellen..Fryso heeft wel meerdere type zadels, heb je fryso zelf wel is laten komen? ook met smallere zit en bredere zit..ik heb voor mezelf helaas een smallere zit nodig vanwege korte spieren in mn binnenbeen..helaas had ik dan een ander paard moeten kopen..achteraf denk je had ik daar maar meer over nagedacht, qua bespiering van mezelf zit ik minder lekker op dit zadel, maar dit zadel past wel het beste op mijn paard en ze loopt er fantastisch onder en daar gaat het om..uiteindelijk kan ik er heerlijk mee rijden, mede omdat het kwalitatief zo'n goed zadel is en ik rek en strekoefeningen al moest doen van de fysio..

ik heb 2 jaar lopen kloten met zadels tot ik het zat was..mijn paard is als recreatief paardje bij me gekomen en dacht er wel even een stubben of kieffer op te leggen 2ehands..helaas voor mij en ben toen toch maar gaan sparen voor speciaal aangepast..

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:14

Mijn aanbieding om mijn 2 Daalemans uit te proberen, geldt ook nog steeds ;) . Dat weet je (en je kan hier heerlijk naar buiten, dus middagje Veluwe? :D )
Helaas zijn die Daalemans niet te koop, maar je kan wel kijken of het wat voor je is. En misschien dan op zoek (misschien via Daaleman) naar een goede tweedehands.
Eentje is op mijn oudste Mérens gemaakt & die ken je qua bouw.
Moet wel zeggen dat ze bij Daaleman heel diep gaan zuchten als je zegt wat voor een type paard je hebt en dat je daar een zadel voor gemaakt wilt hebben. Maar gelukkig viel dat bij die van mij mee en had hij meer dan voldoende schoft, waardoor de andere problemen zoals breedte etc. te tackelen waren.

En ik heb ook nog een redelijk nieuwe Stubben liggen, maar ik betwijfel of die past. Denk dat die te smal is voor jouw knapperd.
Die is trouwens wel te koop - zadel bedoel ik dan !!

Heb ook nog een Equestor liggen. Officieel gemaakt voor wederom die oudste Mérens, maar ik vind het een soort van mannenzadel door die uitstulpingen onderaan de zitting, waarbij je het gevoel hebt dat je nog breder zit dan normaal. Daar moet je echt aan wennen. Terwijl ik op die Daaleman zo weg rij. En bij die Equestor moet ik altijd een paar dagen wennen. En die heeft bij mij ook een veel te breed kanaal. Dus ben daar niet helemaal over te spreken.
Zeker niet wat dat zadel mij gekocht heeft en het verhaal van de toenmalige verkoopster hier in Nederland klopte ook niet helemaal (soms is het wel handig als je mensen leert kennen uit het zadelmaak-wereldje).
Die Equestor paste wel weer op een grote Welsh Cob - heb ik toen goed laten controleren door Daaleman !!

Ik hoor het wel als ik in mijn agenda tijd moet vrijmaken !!
Succes met zoeken en uitproberen. Het blijft een drama als je de eerste keer niet goed slaagt.
En met elk merk zijn er wel problemen.

Misschien een WOW-zadel? Die kan je helemaal aan jou en aan je paard aanpassen. Tenminste dat heb ik ervan begrepen. Maar wel heeeeeel veel centjes. :$ Helaas !!

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:19

Ik lees net je voorkeur voor een KN zadel.
Is een Henri de Rivel dan niets voor jou?

Die zijn niet zo duur en lijken op de KN qua zit. Maar zijn wel anders op de paardenrug.
Heb die ten tijde van het maken van het Daaleman zadel ook uitgeprobeerd en dat zadel lag goed op de rug van mijn Mérens, maar ik kon er niet zo heel lekker op zitten (kan dat ook niet op een KN namelijk).

Ik weet niet of die Henri de Rivel landelijk verkocht worden, maar toen is die man van Best fit zadels bij mij geweest.
En die gaat wel het hele land door.

Verder ken ik die zadels niet qua kwaliteit, maar ze waren toen (7 jaar geleden) tegen de 1.000 euro nieuw. En dat scheelt wel weer wat euro's ten opzichte van die andere merken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:27

inkepink schreef:
nombrado: Tja lastig uit te leggen wat er niet past van de wrong, euhm.....zou de wrong een cm of 5 hoger aan het zadel geplaatst zitten is het hele probleem (gok ik) opgelost. Nu 'prikt' de ronding van de wrong in mijn (dikke, korte) bovenbeen. Ik rijd juist met rij lange beugels.

Oké, dan begrijp ik het.
Wat een mogelijkheid is, is dat je óf een ander model neemt (daarbij is echt alleen de opbouw anders, maar de boom is precies hetzelfde als de Lander. (alleen is dit zadel met wol gevuld) óf ik kan zaldi vragen of ze deze soort zweetbladen kunnen maken op het Lander model (dan heb je dus de lander die je gepast hebt, maar alleen andere zweetbladen. zoals hieronder. Die zijn zacht, en niet zo storend voor je bovenbeen.
Heb je wel de goede zitmaat voor je billen gehad dan? Die was wel goed? het gaat dus alleen om die bovenvoorzijde.
Afbeelding

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 13:08

Hawaii: HdR heb ik ook al aan zitten denken, maar deze heb ik nog nergens kunnen proberen. Wat betreft buitenrijden, daar bel ik je zsm ff voor, heb ik wel zin in.

KR1985: ik snap heel goed dat ik een breed zadel nodig heb, maar dit hoeft tegenwoordig niet meer te betekenen dat je dan ook breed moet zitten, iets wat ik ook vanwege een heupafwijking niet kan hebben als ik langer op t paard zit.
Het tweespan is hier overigens al geweest.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 13:17

net country mill weer gebeld, gelijk arno aan de lijn gekregen en overlegt dat ik morgen weer die kant op ga voor overleg, ben benieuwd

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:20

Mijn Zaldi-zadel lijkt op die van de foto van Nombrado. Ik heb een Zaldi Karex, heerlijke zit, maar zonder van die gedwongen kniewrongen (die zaten mij ook in de weg!).
Aanrader als een Zaldi-zadel verder wel goed past.
Laatst bijgewerkt door _Lente op 14-11-11 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:21

Heb je van de Equestor zadels ook het type Contour Master geprobeerd?
Ik heb ook korte dikke pootjes en dit zadel zit ik goed in. Succes morgen met je zadel.

Piep7

Als je fan bent van KN zadels, is wellicht een Spalding nog een optie. Ik heb 2 jaar met heel veel plezier van mijn KN zadel genoten totdat iemand er ook van wilden genieten zonder mijn toestemming.
Dus in overleg met dierenarts en zadelmaker ben ik terecht gekomen bij het Engelse merk Spalding: niet gewild bij dieven, en kwalitatief even goed als de KN. Hij zit ook super!

Mitxa

Als je een zadel wilt met een niet al te diepe zit dan kan ook ik je een Daaleman aanraden. Voor Mitxa heb ik dus ook een Daaleman gehad, enorm veel plezier van gehad en het zadel was echt van super kwaliteit (zeker nu ik het vergelijk met mijn Massimo trail, dit leer is kwalitatief een stuk minder dan de Daaleman die ik had).

Ook ik heb een gevoelige rug maar met de Daaleman nooit problemen mee gehad. Ik kon daar gerust ook lange ritten mee rijden. Natuurlijk is de ene gevoelige rug de andere niet en dit dus van persoon tot persoon verschillend, maar ik denk dat het echt de moeite waard is om bij Hawaii die zadels eens uit te proberen :j

Succes, hopelijk is je zadel dilemma snel opgelost.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:27

JEvv schreef:
Mijn Zaldi-zadel lijkt op die van de foto van Nombrado. Ik heb een Zaldi Karex, heerlijke zit, maar zonder van die gedwongen kniewrongen (die zaten mij ook in de weg!).
Aanrader als een Zaldi-zadel verder wel goed past.

die foto is de karex :D

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:29

Ja, ik ben heel blij met mijn 2e & goed onderhouden Daaleman zadel.

Wat ik ook kan doen, is één van die zadels aan manlief meegeven.
Hij zit doordeweeks bijna elke dag in Enschede.
En anders misschien ergens afspreken om dat zadel aan jou te overhandigen.
Ik kan het ook bij mijn schoonouders - vlakbij Goor neerleggen?

Ben morgenavond in Ermelo, dus iets dichterbij Nijkerk. Maar niet overdag. Anders was ik je wel tegemoet gereden.

Laat me t.z.t. maar weten of dit een optie is. Weet bij jullie in de regio niet zo goed de afstanden.

Een vriendin van mij heeft een tijd met haar jonge paarden op een HdR gereden (is ook een KN-liefhebber).
Maar voor zover ik het me kan herinneren, heeft ze die verkocht. Kan het voor je navragen of dat zo is. Zij zit vlakbij het KNHS-centrum.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:45

Hawaii: ik neem zsm ff contact met je op!

Verder ga ik morgen maar even afwachten,ben benieuwd.