Slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:37

Wanneer je de stof alleen als een hulp gebruikt om een grens aan te geven dan is er niets aan de hand. Als het goed is (bij goed gebruik) hangt hij er gewoon losjes aan als het paard gewoon ontspannen loopt.
Wanneer ik hem bij mijn paard gebruikte kon ik deze gewoon laten halsstrekken zonder dat de slof inwerking had. Ligt er dus heel erg aan hoe strak je hem zelf houd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:13

Precies Pattyy_ Eigenlijk gaat dat voor elke hulpteugel op.

Als je hem goed gebruikt kan het handig zijn om een patroon te doorbreken.
Het verschilt per hulpteugel vrij veel of je hem per ongeluk teveel of te dwangmatig gebruikt.

Een slofteugel werkt alleen positief in handen van iemand die ten alle tijden weet wat er gebeurt.
Een martingaal of een Thiedeman hoef je alleen maar goed af te stellen, als je rijdt hoef je er niet meer zo bewust mee bezig te zijn.
Die doen hun werk op het moment waarop je ze afgesteld hebt. En dat is dus ook enorm belangrijk, een verkeerd afgestelde hulpteugel doet meer kwaad dan goed.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:37

Veel mensen zijn tegen slof , maar als je het goed gebruikt kan het soms heel goed helpen.
Ik heb liever een paard zonder hulpteugel dan met , maar bij sommige paarden werkt het heel goed :)
Ik rijd er nu zelf 1x per week mee ( mijn lesgeefster raadde dit aan , en het helpt echt heel goed)
Je moet natuurlijk leren afbouwen met de slof ;) want dat kunnen vele mensen niet .
Veel succes

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:33

aerdenhout1 schreef:
1997suus schreef:
(heb geen tijd om alles door te lezen dus weet niet of mijn antwoord er al staat anders Excuus!)
Ik zou zeker geen slof gebruiken bij een paard die zo druk is met zijn hoofd. Laat eerst het gebit na kijken. Je kan wel een martinggaal gebruiken, je paard heeft den meer vrijheid.

Dat is dus niet juist! Paard word door de martingaal meer naar beneden getrokken dan door de slof.... mits niet goed gebruikt. Op een martingaal gaat menig paard juist " leunen" en word dus sterker in de mond!

Zodra de martingaal goed zit geeft ie alleen inwerking als paard zijn hoofd in de lucht doet. Anders heeft ie geen inwerking. Een slof integendeel blijft op de bit hangen wat als trekking kan werken

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:35

En er naar blijven streven om zonder te rijden. Ik heb juist weer gelest zonder slof en hem pas er weer opgedaan in het laatste kwartier toen hij zich sterk ging maken. Maar als het even kan, rijd ik liever zonder. Ik realiseer me volop, dat je er niet mee kan blijven rijden.

En ik wil nogmaals benadrukken. Elke hulpteugel is niet voor niks een hulpteugel. Mits goed gebruikt, kan hij voordeel geven. Maakt niet uit welke hulpteugel het is, maar als ze verkeerd worden ingezet, helpen ze je allemaal van de wal in de sloot. Je moet je simpelweg blijven realiseren dat het een húlpteugel is.

Alissa_Yara

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 22:43

Dankjewel allemaal. Ja, ik streef er sowieso naar om zonder te (blijven) rijden. Vandaag ging het weer iets slechter, hij gooide een aantal keren zijn hoofd in de lucht en ging aan het rennen. Maar ik had hem wel sneller weer onder controle.
Als hij zijn hoofd in de lucht gooit gaat hij trekken. Als ik dan mijn hand open heeft hij niks meer om aan te trekken. Als ik hem op dat moment voorwaarts drijf gaat hij meteen weer goed lopen.
Woensdag heb ik les en dan ga ik echt het fijne ervan uitzoeken en kijken of ik toch maar aan de slof moet of dat het ook zonder kan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:32

Hoe is hij met zijn hoofd naar beneden? Volgt hij jouw hand voldoende? En wat doet hij als je hem enkele rondes lang en laag laat lopen?

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 12:17

Dan is hij toch best onrustig. Vooral in de draf is zijn hoofd echt een zwak punt, daar schud hij veel mee. Maar als ik hem écht goed heb lopen in draf (wat nog niet heel vaak is voorgekomen) dan loopt hij wel heeel fijn. Dus dat hoofd is echt een zwak punt en daar moet ik echt aan gaan werken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:16

Hou je hem niet te veel tegen? Rij je op een rustig tempo? Misschien als je rustig rijd, laat hem eens meer doorlopen. Ik weet natuurlijk niet hoe je rijd maar doorlopen kan ook helpen voor een rustigere houding van het hoofd

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:20

Het klinkt mij echt als vlucht gedrag in de oren, pijn, ongemak, stress, teveel druk noem het maar op. Ik zou het persoonlijk niet gaan oplossen met een slof, mocht je lesgever er wel mee komen dan zou ik haar vragen waarom en waarom je paard dit gedrag uit. Ik persoonlijk zou het gaan uitzoeken op medisch vlak en niet met hulpteugels aan de gang gaan. Waarom haar vragen?? Persoonlijk vind ik dat teveel lesgevers te lui zijn geworden om zelfs nog zelf te schijten en alles maar oplossen door hun leerlingen een slof aan te raden. Laat haar maar komen met echt een goed excuus om zo'n hulpmiddel eraan te hangen. Heb zelf gekkere 'knollen' dat dat gereden maar nog nooit gedacht aan een slof, kwam niet in je op. Je moest immers leren rijden en dat doe je niet met hulpteugels. T' zijn een beetje de zijwieltjes voor je zijwieltjes, luier kunnen we ze niet maken, wel makkelijker.

Om even een voorbeeld te geven. Vriendin van mij kocht een paard met een verkeerd zadel erbij, dier had steeds pijn bij het rijden en werd steeds gevaarlijker. Ze heeft het toen laten uitzoeken, bleek het zadel te zijn en het paard had spieratrofie in de rugspieren. Afijn, een chiropractor een duur zadel en enkele maanden later kon er weer gereden worden maar had het paard nog steeds de angst voor het pijn wat hij koppelt aan het rijden. Zij was zo dat zodra je alleen al opstapte ze dusdanig tekeer ging dat je er wel af viel. Heeft bloed zweet en tranen gekost om die weer rijbaar te krijgen. Een paard wat zichtbaar goed oogt hoef geestelijk dit niet te zijn. Ik weet niet tot hoever dit voor jou paard opgaat, maar het klinkt mij zo bekend in de oren dat ik alleen maar kan denken "daar zit iets niet lekker'

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:55

kun je een filmpje maken? Want ik ben erg benieuwd naar wat hij precies doet.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:56

Als je de slof op de goede manier gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat je niet meer zonder kan ;) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:57

RoMaReToFel schreef:
Als je de slof op de goede manier gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat je niet meer zonder kan ;) .

Er IS geen goed slofgebruik, want bij goed slofgebruik hangt hij slap. ;)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:10

Ik ging even hier kijken, want vandaag vroeg een meisje van de manege of de instructeur/eigenaar tegen mij had gezegd of ik met een slof moest gaan rijden of dat dat iemand anders was die dat moest. Ongeveer 10 minuten voordat ik wil stoppen met rijden gaat mijn paard wel met zijn hoofd omhoog en gaat hij lastig doen, maar volgens mij is dat gewoon een uiting van vermoeidheid (zijn conditie is nog niet zo goed). Hij doet het iedere keer minder dus ik doe er maar niks aan.

Ik heb op de manege vooral bij longeren positieve verhalen over de slof gehoord, maar bij rijden niet. Een meisje had een pony gehuurd en ging ook met de slof rijden, maar daar verpestte ze die pony nogal mee. Volgens mij ligt het er ook maar aan hoe je het gebruikt.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:53

Nou weet ik het helemaal niet meer. Ben vandaag voor t eerst met hem en een vriendin met haar paard naar het bos geweest hij deed het heel goed, wel een beetje druk maarja wat wil je voor de eerste keer. Maar op de terugweg begon hij ineens vervelend te doen, maar het is een heel eind over de weg (geen drukke weg maar toch) dus ik wilde niet dat hij daar stil ging staan en vervelend ging doen, stel dat er een auto komt.. Dus ik laat hem doorlopen. Eerste paar keren ging goed, maar toen begon hij te bokken en steigeren (niet hoog, meer springen) en achteruit te lopen, hij was echt niet meer vooruit te krijgen. Toen ben ik eraf gesprongen, stukje gelopen en toen weer opgestapt. 5 minuten gelopen en toen weer eraf gesprongen omdat hij echt niet meer vooruit te krijgen was. Nou ben ik echt aan het twijfelen over slof/thiedeman/niks. Ik weet aan de ene kant wel dat dit echt puur uittesten was en ik moet doorzetten anders blijft hij het doen, maar misschien dat ik toch maar wel een hulpteugeltje wil, vooral dat "stijgeren" vanmiddag was echt heel irritant! Maar nu weet ik niet of ik een thiedeman of een slof wil, wat zouden jullie doen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:59

Alissa_Yara schreef:
Nou weet ik het helemaal niet meer. Ben vandaag voor t eerst met hem en een vriendin met haar paard naar het bos geweest hij deed het heel goed, wel een beetje druk maarja wat wil je voor de eerste keer. Maar op de terugweg begon hij ineens vervelend te doen, maar het is een heel eind over de weg (geen drukke weg maar toch) dus ik wilde niet dat hij daar stil ging staan en vervelend ging doen, stel dat er een auto komt.. Dus ik laat hem doorlopen. Eerste paar keren ging goed, maar toen begon hij te bokken en steigeren (niet hoog, meer springen) en achteruit te lopen, hij was echt niet meer vooruit te krijgen. Toen ben ik eraf gesprongen, stukje gelopen en toen weer opgestapt. 5 minuten gelopen en toen weer eraf gesprongen omdat hij echt niet meer vooruit te krijgen was. Nou ben ik echt aan het twijfelen over slof/thiedeman/niks. Ik weet aan de ene kant wel dat dit echt puur uittesten was en ik moet doorzetten anders blijft hij het doen, maar misschien dat ik toch maar wel een hulpteugeltje wil, vooral dat "stijgeren" vanmiddag was echt heel irritant! Maar nu weet ik niet of ik een thiedeman of een slof wil, wat zouden jullie doen?

Het allerlaatste wat je wil is een steigerend paard niet of te laat loslaten aan de voorkant...Beide niet dus. Als het probleem is dat hij niet voorwaarts gaat kan je dat echt niet oplossen met welke hulpteugel dan ook...Hij reageert toch niet op je been, daar mag je dan op corrigeren. Slof omhangen omdat hij niet voorwaarts wil is ongeveer vergelijkbaar met een paard slaan omdat hij zijn hoofd niet omlaag houd...Onlogisch en zal averechts werken.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:02

In geval van steigeren zou ik in ieder geval geen tiedeman nemen. Hier heb je namelijk weinig invloed op, en sommige paarden gaan bij druk op het bit alleen maar hoger stijgeren(tot zelfs achterover vallen omdat ze het evenwicht niet meer kunnen vinden). Een slof kan je nog losgooien als dat echt nodig blijkt te zijn. maar dan moet je er zelf wel een beetje handig mee zijn. Ik zou het niet voor de eerste keer gebruiken als je weet dat je paard snel steigert. Voor het onrustige hoofd zou ik dan eerder een martingaal nemen, deze begeleid je teugel zonder direct invloed te hebben op de hoeveelheid druk op het bit. dit lijkt me men name voor buiten een goed plan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:06

Heb de ervarigng dat zodra de hulpteugel weg is, het probleem terug is (heb ook een ja-knikker).
Het hoofd van een paard kan nooit stiller zijn dan de hand van de ruiter.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 00:09

@_esther_87; Hij reageert wel op mijn been, maar ipv vooruit gaat hij achteruit lopen. Ookal open ik mijn hand. Wat zou jij doen als jouw paard dit deed?

Pentax: ja dat idee heb ik dus ook, en ik wil liever niet voor altijd met een hulpteugel blijven rijden.. Maar als het maar tijdelijk werkt heb ik er ook niet veel aan, dan kan ik beter die tijd besteden aan het verhelpen van het probleem.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:04

Alissa_Yara schreef:
@_esther_87; Hij reageert wel op mijn been, maar ipv vooruit gaat hij achteruit lopen. Ookal open ik mijn hand. Wat zou jij doen als jouw paard dit deed?

Pentax: ja dat idee heb ik dus ook, en ik wil liever niet voor altijd met een hulpteugel blijven rijden.. Maar als het maar tijdelijk werkt heb ik er ook niet veel aan, dan kan ik beter die tijd besteden aan het verhelpen van het probleem.

Zo'n ongenadige rotschop al dan niet in combi met spoor of zweep dat hij het voortaan echt wel uit zijn hoofd laat tegen mijn been in te gaan....Niet de boktproof oplossing, wel effectief. Been is iets waar ik altijd, onder alle omstandigheden, zonder uitzonderingen, reactie op wil. Al gaat ie daarna op zijn kop staan, hij moet en zal vooruit als ik het vraag. Stukje veiligheid, juist om dingen als steigeren ed te voorkomen. Als een paard eenmaal weer voorwaarts denkt, kan je in 99% van de gevallen namelijk automatisch ook weer sturen. Terwijl een paard zolang het tegen je been blijft ingaan vaak ook niet stuurbaar is, dan kan je dus helemaal niks meer. Alles begint met voorwaarts.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:12

Inderdaad, geen slof/thiedeman gebruiken daar maak je de situatie alleen maar erger mee. Je moet hem voorwaarts houden, dan kan hij niet omhoog komen. Al moet je hem zo'n ontzettende pak op zijn flikker geven dat je er nog drie dagen daarna schaamt... heel sneu maar hij moet zijn aandacht bij jou houden. Onthou wel dat je de voorkant LOS laat, al heb je de handen tussen zijn oren en geef je hem op zijn flikker hij moet vooruit, niet opzij niet achteruit vooruit!! Geef hem daar dan ook de ruimte om naartoe te gaan. Ga dus mee met ester, hij moet leren naar je been te luisteren probeer wat minder je te focussen op die voorkant, laat dat lekker met rust zou ik zeggen. Vergeet te belonen zodra hij vooruit gaat, paardrijden is wat dat betreft erg op de reflexen, je moet enorm snel kunnen reageren. Zolang hij geen respect heeft voor je benen zou ik me persoonlijk nog niet druk gaan maken over wat hij met zijn hoofd doet, de stuur zit immers niet aan de voorkant.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:45

Inderdaad. Het blijkt nu alleen maar meer dat de slof (e.d.) voor jou en je paard niet gaan werken. Je paard heeft geen respect voor je been, dat los je niet op door er aan de voorkant hulpteugels aan te gaan hangen. Ze maken het alleen maar gevaarlijker, en je gaat ze dan gebruiken voor iets anders als waar ze voor bedoelt zijn. Ze zijn niet voor meer controle e.d., maar om het paard iets uit te leggen. Jij moet "been" gaan uitleggen, en daar is geen hulpteugel voor :n

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:57

Angela schreef:
Jij moet "been" gaan uitleggen, en daar is geen hulpteugel voor :n

Een goeie instructeur die niet met hulpteugels aan komt zetten, maar jou leert beter te rijden is denk ik de hulpteugel die men dan zou moeten zoeken. Ben zelf erg koppig, komt een lesgever met hulpteugels aanzetten dan mag ie van me vertrekken. :') Gelukkig nog nooit hoeven doen, maar lijkt me stiekem best een keer leuk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:17

Mijn instructrice komt alleen met hulpstukken voor MIJ aanzetten, zo heb ik al op een bal moeten zitten, en vorige week op een krukje om mijn zitbeenknobbels recht te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:25

De mijne ook :j

Denk dat je eerst moet bekijken of het neit een rijtechnisch probleem is. Als een ruiter bv niet fijn meezit in de beweging, paard op de handrem rijdt en niet lekker meegaat, is het niet gek dat een paard niet nageeflijk wordt en niet voorwaarts wil...... dan kan hij dan ook helemaal niet.
Ik kreeg die van mij eerst linksom de wending niet goed door, dan viel ze door de buitenteugel. Was een rijtechnisch probleem, ik liet mijn binnenbeen niet los, waardoor ik haar schouder blokkeerde, en door mijn strenge binnenhand zette ik haar op de buitenschouder ipv het binnenachterbeen, en dan wil het idd niet. Dan kun je een paard er wel doorheen sleuren met een hulpteugel, maar je kunt ook leren je binnenbeen te ontspannen, en je buitenhand eraan te houden en binnenhand los. Dat is een veel effectievere oplossing.