Bit voor sterk paard zonder dat het heel scherp word..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:40

Sassol schreef:
Je kunt ook een tijdje gaan rijden en dan veel stappen, weinig draf en niet teveel vragen. Maar wél langer als 20 min. rijden. Als ze het dan niet doet, kun je het inderdaad wel in de conditie/energie/concentratie-hoek gaan zoeken.

Dan wel in de stap niks vragen, de stap is toch bijna de moeilijkste gang om gecontroleert te houden omdat hij niet 'voorwaarts' is. Dus een goeie 'stap' met juiste aanleuning kan meer concentratie vragen dan een handgalopje.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:05

Gaat hier om mijn paard, en natuurlijk weten we wel dat er geen scherper bit in moet ;)
Het is moeilijk te omschrijven, bijvoorbeeld soms zet ze na een kwartiertje een knop in haar hoofd om van 'nu is het weer genoeg geweest', en dan gaat ze gewoon hangen. En dan geef je een ophouding is het weer even goed, maar volgens mij ligt het niet aan dat ze dan niet meer kan of uitgeput is...

Juist omdat ze 17 is doen we ook vaak rustige trainingen, met draven en veel stappen.
De bedoeling hiervan is juist om zónder naar een scherper bit te grijpen een ander bit te vinden wat fijner is.
Dus niet een scherper bit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:17

Ik heb sinds kort een heel fijn bit voor mijn paard. Maar ik kan niet op de naam komen.. Het is een bit met een rond balletje in het midden. en hij kan op alle manieren los van elkaar draaien. heb een bus trens dus ligt stil in de mond. maar kan dus zowel links als rechts los van elkaar bewegen. Hij is absoluut vriendelijk. ik zal eens kijken of ik kan vinden wat ik bedoel. Misschien is het namelijk wel wat voor je paard!

[edit]

gaat om dit bit

Afbeelding
Afbeelding

Je hebt er verschillende uitvoeringen van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-11 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

MaritB

Re: Bit voor sterk paard zonder dat het heel scherp word..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:23

een Myler!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:24

@ Share, Wat jij beschrijft klinkt als een Billy Allen bit, of Myler Comfort snaffle

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:26

Myler hoor ik heel veel over! Paul maar eens vragen of ik 1 mag uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:28

@ Cassidy, Had net mijn bericht aangepast. maar het is dus een KY rotary bit. Ik ben erg tevreden over dit bit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:22

Als een paard van 17 jarenlang gewend is aan een bepaald bit en kennelijk M2 geclassificeerd is, dan snap ik niet waarom een ander bit jouw oplossing moet zijn.

Dan ga je dus van bit veranderen omdat je al zeker weet dat het bit van nu of niet past, of stoort of niet bij de vorm van de tong hoort.

Nou ben ik voorstander van ergonomisch gevormde bitten, dus die rond de tong liggen en er niet op/in, maar een paard van 17 kan heel erg goed gewend zijn een bit wat hij al jaren in zijn mond heeft liggen en veranderen is niet het probleem oplossen.

Een bepaald karakter en pittigheid los je niet op met een bit.

Is je paard wel behoorlijk genoeg bespierd om te kunnen wat je vraagt. Zijn genoeg paarden die bij de M stranden omdat ze hun rug niet goed hebben leren gebruiken en bij een nieuwe eigenaar verzet geven...vind het meer vluchtgedrag uit ongemak.
M2 oefeningen kunnen doen, zegt niets over altijd correct gereden te zijn en goed geschoold met een dito lichaam. 17 is ook niet een leeftijd om alles weer correct aan te leren...maar ik zou die druk uit die mond halen en vanuit het lijf zelf gaan rijden...een grotere stopmodus gebruiken in de vorm van een bit, ga je niet redden, probleem blijft en zal alleen maar groter worden..

Ik denk dat het probleem van achteren zit.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:38

Het is ook niet de pittigheid die een probleem vormt, daar hebben we in de tijd dat we haar hebben juist mee leren omgaan. Het is zo dat ze op een gegeven moment gaat hangen, dit kan zelfs al na tien minuten zijn. Ze loopt meestal heerlijk over haar rug en de achterhand is er altijd goed bij.

Dit is geen vluchtgedrag, ze wil graag voor je werken en het is ook niet zo dat we haar op bit rijden, we zijn juist bezig om haar op houding te rijden. En als ik rijdt(het is mijn paard) dan doe ik ik haar juist lekker laag, lage halshouding en op het laatst iets opgerichter. Als mijn zus haar rijdt(TS) dan vraagt ze iets meer van haar, andere oefeningen, maar niet per se M-oefeningen ;)

Dus het is niet de stopmodus die we zoeken/nodig hebben, het is juist dat ze minder gaan 'hangen' als zij er genoeg van heeft ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:45

Wat bij mij heel goed helpt tegen drammen, indutten en nukkig is even een paar rondjes plankgas door de baan. Dan even stappen en opnieuw oppakken. Ziet er niet uit maar werkt wel.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:04

TS ik weet wat je bedoelt. Mijn pony was met haar enkel gebroken bitje ook vaak moeilijk te rijden en tegen de hand en ging ook graag hangen op het bit, er vandoor rennen etc. Nu was dit inderdaad, zoals de meeste mensen hier al zeggen, echt niet op te lossen alleen door er een nieuw bit in te hangen.

Maar wat hier over het hoofd gezien lijkt te worden is dat een ander bit je hier wel bij kan ondersteunen. Ik geloof niet dat jij een penny bent die een scherp bit bij haar paard in wil hangen om hem in de krul te trekken zodat hij er cool uit ziet tijdens het rijden. Ik neem aan dat je weet dat je hangen op het bit het beste op kunt lossen door eens flink been te geven, en dat je het kunt voorkomen door veel afwisseling, tempowisselingen, figuren, overgangen etc. Volgens mij zoek je ook niet de oplossing in het bit, maar alleen een beetje steun.

Zelf heb ik heel veel aan dit bit:
Afbeelding
(Ultra Aurigan nog iets haha)

Mijn pony kauwt er lekker op en pakt het veel minder snel vast. Ze heeft nu een veel zachter mondje, ophoudingen komen goed door. Ze is er lekker mee bezig en mee aan het kauwen en spelen, dus ze concentreert zich 100x beter.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:33

Junia bedankt voor je fijne reactie!! Ik ga even googlen over het bit wat jij aangeeft!

Jjane dat truckje hebben we geprobeerd. Probleem is dat paard zelf nogal houd van plankgas en dat ook makkelijk een half uur volhoud en daarna ben ik haar compleet kwijt en wil ze alleen nog maar hard.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:38

Paard en ik zijn ook heel tevreden over een Myler bit! Ik kon het bit zelfs 3 weken uitproberen (ik heb het bit toen betaald en als het niet zou bevallen mocht ik het weer terugbrengen en kreeg ik 90% van mijn aankoop bedrag weer terug! Hoe netjes is dat!! Bij interesse wil ik het adres wel PB'en!)

Succes!