FRA supersingel dressuur. Ervaringen gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: FRA supersingel dressuur. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:26

Ik heb besloten om deze singel te gaan proberen.
In Januari komt ie binnen, dus dan weet ik ook meer qua ervaringen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:34

@essy hoe weet je dat hij anders is dan "de meeste" elastische singels? En hoe is de drukverdeling dan? Behalve wat FRA omschrijft. Ik heb er nergens een onderzoek mee gezien, en dat zou ik toch echt graag zien voordat ik mijn mening kan bijstellen. En niet omdat er gezegd word dat de druk verdeling beter is.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:39

Maar als je eerst een onderzoek wilt zien kan je de singel toch ook niet afraden?

Mijn osteopaat heeft aan de hand van de singel uitgelegd en laten zien waarom de drukverdeling beter is, onder andere doordat de gehele singel elastisch is en niet alleen bij de gespen bijvoorbeeld een elastisch deel zit. Bovendien kan de singel niet met gemak worden uitgerekt en dit gebeurd dus ook niet met aansingelen, wat betekent dat je 'm niet strakker kan doen dan goed is. Het elastische is maar minimaal maar genoeg om met het paard mee te bewegen en bovendien hoef je niet na elk kwartier na te singelen, dus het paard ervaart niet elke keer wisselende druk van de singel.

Verder baseer ik mijn positiviteit op ervaring.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:30

Ja, maar dan zeker niet aanraden... Bovendien denk ik er dus zo over, dat ik het niet zou doen.. Maar dat kan natuurlijk altijd nog veranderen.

Ik snap wel dat jou osteopaat het zo ziet, maar sommige zadelmakers zien dit weer heel anders.. Ik zou sowieso niet elk kwartier singelen, en ik vind ook dat de meeste mensen hun paard veels te strak aansingelen. Dat is ook het gevaar van deze singel. Je weet niet hoe de druk is met dat elastische, je kunt hem bijna niet te los doen, maar wel te strak, maar dat merk je niet, want dat ding is elastisch. En iets wat elastisch is, rekt uit.. en trekt zich dan weer terug, maar niet als er grote spanning op staan.

Een anatomische singel verdeeld de druk ook zeer goed, en is ook deels elastisch. Maar is wel van leer, en heeft dus niet het gevaar dat je borstspier afknelt. Daarom zou ik kiezen voor een anatomische en niet voor een volledig nylon singel.. Snap je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:14

Wel of geen elastiek daar blijven de meningen toch altijd over verdeeld :)

In principe singel je wel....of niet te strak aan , of het nu elastiek is of iets anders. Singel je te strak aan , dan heeft het elastiek nog wat ruimte om TOCH nog mee te veren tijdens bepaalde momenten...terwijl een stevige singel dat niet heeft.

Aan de andere kant kun je een elastische singel weer wat dichter vast roppen doordat hij wat mee-veert , waardoor hij wat strakker komt te zitten.

Maar is dat wel zo ? Als je zo lomp strak aansingelt dan doe je dat toch echt zelf , bij leer (o.i.d.) totdat je niet strakker meer kunt , of bij elastiek tot je niet strakker meer kunt.... is dat niet allebei even erg ?

De FRA singel is zo sterk en stug nog dat je die echt van je levensdagen niet helemaal uitgerekt rondom het paard kan sjorren...dus die heeft altijd nog genoeg speelruimte over...terwijl een stevige singel dat al sneller niet meer heeft.

In de praktijk merk je vaak toch ook wel heel duidelijk dat paarden zich prettiger voelen met een goede elastische singel , en dat zegt toch zeer zeker ook wel heel wat.....zo niet dat dat eigenlijk gewoon het belangrijkst is :)

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:15

Anoniem schreef:
Ik ben zo'n FRA supersingel (dressuur) op maat voor mijn shire laten maken, 1 meter lang. Wat ik niet helemaal snap aan die singel is wanneer je moet stoppen met aansingelen. Je hoeft maar 1 keer, dat snap ik, maar ik kan eeuwig door blijven trekken. Bij een normale singel weet je dat je hem bij bv het 6de gaatje niet strakker kan krijgen, maar deze blijft rekken en rekken.
Hoe weten jullie dat hij niet te strak zit?

De singel is paard elastische en niet mens elastisch, je bent wel heel sterk wanneer je hem kunt blijven aansingelen. Met de hand krijg je de singel namelijk bijna niet uitgerekt, om dit te tonen hebben ze een demonstratierekje ontworpen om te laten zien hoever de singel nog kan rekken, terwijl dit met de hand niet lukt.

@Navanja, je mag zeker iets vinden maar dan wel weten waar je over praat. Deze singel is volledig elastisch en de rek zal er daardoor ook niet uitgaan. Te strak aansingelen kan ook niet, daar heb je zelf de kracht niet voor, bij een singel met elastiek aan twee kanten kan dit inderdaad wel, omdat het elastiek niet krachtig genoeg is.

Ik gebruik de singel en heb een vrolijk paard, zonder schuurplekken en sta achter het product, hij lijkt stug en hard, maar doordat de singel dun is ook geen slijtplekken van huid die klem komt te zitten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:50

Ik heb verschillende singels geprobeerd bij mijn merrie die singels gewoon niet erg fijn vindt en snel schuurplekken krijgt. Mijn paard geeft tijdens het aansingelen zelf aan de FRA prettig te vinden, ze reageert nauwelijks op deze singel.
Met de hand krijg ik inderdaad geen rek in deze singel, tijdens aansingelen voel ik wel verschil met een niet-elastische singel, maar daar houd ik dan ook rekening mee in hoe strak ik hem aan trek. Ik singel nooit maximaal aan.

Qua schuurplekjes gaat het goed met de FRA, behalve in het voorjaar tijdens de rui, dan ligt ze toch weer open. Het voordeel is dat de singel heel dun is, nadeel is denk ik toch de wat ruwe stof en het feit dat het gewoon een rechte singel is. Bontje er omheen is dus geen oplossing, dan wordt de singel weer te dik.
Ik heb ook een extra uitgesneden mattes, die doet het nog net wat beter qua schuurplekken omdat de elleboog daar helemaal vrij is.