[WN] Welk bit om te beginnen met westernrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:48

Enkelgebroken kan inderdaad tegen het gehemelte komen, maar wel eigenlijk vooral bij een harde hand, een verkeerde maat bit en/of een laaghangend gehemelte. Bij dubbelgebroken heb je dat probleem nooit, het is dus vaak vriendelijker, maar het ligt wel wat onrustiger in de mond en dan kunnen de hulpen iets minder duidelijk doorkomen.
Ik heb zelf een billy allen bit; de bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen zoals bij gebroken bitten, maar het bit kan niet dubbelklappen waardoor het dus rustiger in de mond ligt, niet kan knijpen of prikken en de hulpen duidelijker doorkomen. Ik vind het ideaal :) Lijkt veel op myler bitten, maar dan een stuk goedkoper.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:49

Ik geef toch antwoord op jouw OP? :o?

Blanket schreef:
Misschien moet je gewoon wat bitjes proberen (lenen van stalgenoten?) en dan kiezen voor degene die jullie beide het best bevalt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:50

Dat probleem met enkelgebroken mondstukken en het verhemelte komt voornamelijk voor bij shank-snaffles, dus scharenbitten met een enkelgebroken mondstuk, met hefboomwerking. Bij trensen is het eigenlijk geen issue.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:15

Dubbelgebroken kan wat onrustiger zijn in de mond, vandaar dat ik het liefst een billy-allen achtig mondstuk heb. Enkelgebroken trens vindt mijn paard echt heel vervelend.
Myler heeft bijvoorbeeld een comfort-snaffle die erg prettig in de mond ligt, ik heb zelf een pullman laser snaffle met billy Allen mondstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:41

gaucho schreef:
Myler heeft bijvoorbeeld een comfort-snaffle die erg prettig in de mond ligt, ik heb zelf een pullman laser snaffle met billy Allen mondstuk.

Bedoel je met de comfort snaffle die enkelgebroken van Myler? Ik had het idee dat mijn paard de dubbelgebroken ook niet prettig vond, maar ben met enkelgebroken bang voor het notenkraker effect. Billy Allen mondstuk is helaas te dik voor mijn paard dus ben nu ook weer op zoek naar het perfecte bit |o

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:07

Afbeelding

Dit is een comfort snaffle met MB01 mondstuk.

Cassidy

Re: Welk bit om te beginnen met westernrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:39

@ Miss Montana,

Het rolletje in het midden van de trens voorkomt het prikken in het verhemelte. Er zijn adressen die Myler bitten uitlenen om een keer te proberen, om aan te schaffen best wel een duur bit, als je niet weet hoe je paard daarop reageert.