Uitrijdeken: Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waarvoor gebruik jij een uitrijdeken?

1. Niet
40 (23%)
2. voor het uitstappen
6 (3%)
3. voor het instappen
6 (3%)
4. voor in- en uitstappen
90 (53%)
5. tijdens het rijden
3 (1%)
6. voor instappen, rijden en uitstappen
17 (10%)
7. anders
6 (3%)

Totaal aantal stemmen: 168

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:21

Nee dat zat ik ook al te bedenken, maar het wordt wel geadviseerd zie:

De natte tijd van het jaar breekt weer aan. Dit betekent dat je tijdens een heerlijke buitenrit ineens een stortbui of langdurige regen over jou en je paard kunt krijgen. Niet alle paarden kunnen hier even goed tegen en verstijven daardoor in hun achterhand.

Tip is om behalve regenkleding voor jezelf ook een waterdichte nier- of uitrijdeken achter je zadel te bevestigen. Hiermee hou je het paard ook in de heftigste buien warm en droog.

We zullen vast de meeste tijd gaan stappen

Angela

Re: Uitrijdeken: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:23

Er staat ook "niet alle paarden kunnen hier even goed tegen". Paarden die nu altijd al met wintervacht buiten staan, kunnen er echt wel tegen (anders zou het op de wei namelijk ook niet gaan).

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:27

ik gebruik in de winter altijd een uitrijdeken, met het in en uitstappen van mijn paard. dit omdat het natuurlijk erg koud is voor je paard, maar ook op die plek liggen de nieren, en dat moet goed tegen de kou beschermt worden, anders kan je paard daar last van krijgen. dus ik zou het ook gewoon doen bij een niet geschoren paard. denk niet dat het heel veel zin heeft wanneer een paard nooit dekens op heeft om dan wel een uitrijdeken te gebruiken, maar een paard met deken zou ik dit zeker aanraden!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:35

Ik moest altijd langs de weg naar de club en gebruikte dan een ongevoerde waterdichte uitrijdeken voor de reflectie. :) Pony was ongeschoren maar wel onder dekens

We moesten best een eind stappen en daarna vaak wachten bij de club (enkel buitenbakken en moest je weleens 10 min. wachten tot de les voor je afgelopen was). Als het dan regende, waaide of gewoon erg koud was was het erg handig om te voorkomen dat ze na het stappen weer af zou koelen :)

En, ik had gewoon een fleece uitrijdeken met een chique printje voor op wedstrijd, voor de sier O:)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:29

En wil je dan toch een uitrijdeken kopen, koop dan een wollen (geen synthetische!) van zware kwaliteit. Die voert het zweet gelijk af, waardoor het eronder sneller opdroogt (ook fijn voor ongeschoren paarden). Het condens zie je dan op de deken liggen, werkt perfect!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:36

@Qiur, Moire: jullie hebben helemaal gelijk. De derde optie, niet-geschoren maar wel deken, was ik vergeten erbij te zetten. Dan zou ik handelen zoals bij een geschoren paard. Immers, het dier is gewend aan dat extra stukje warmte van de deken, en heeft dat niet zelf in zijn vacht zitten.
Wat ik eerder typte was bedoeld voor paarden die niet geschoren zijn en zonder deken staan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:38

Zilfstar schreef:
Quir schreef:
@ Jowien, ben ik zeer zeker niet met je eens.
Mijn beest is niet geschoren, staat wel met dekens. Als ik haar ga rijden in de winter en geen (zweet of uitrij) deken op doe, zal ze dat niet in dank afnemen!!!
Goed scheelt dat ze wel in een kouder gebied staat dan de meeste paarden hier in het topic zullen staan..

Nu ben ik wel benieuwd waar jouw paarden staan :D

Midden Zweden. ;)
Waar het in de winter nog wel eens -30 en 's nachts zelfs -35 kan zijn.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:42

Ik gebruik het ook voor in en uitstappen als het koud is.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:03

Mijn bijrijder zou een deken ophalen, want ze wilde dan naar de binnenbak rijden, dan dus instappen erheen en dan voor de terugreis, kom je uit een 'warme' hal en dan stappend naar huis, gewoon voor bescherming van de spieren en de wind. Geeft een fijner gevoel.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:48

Ik gebruik een uitrijdeken met het in/uitstappen bij koud weer. Als heel erg koud is, rijd ik er zelfs mee.
Ook op buitenritten heb ik in de winter altijd een uitrijdeken op.

Waarom?
Omdat mijn paard in de winter onder deken(s) staat en hij bij het gebruik van een uitrijdeken bij het in/uistappen niet gelijk zo afkoelt. Ik gebruik hem thuis (rijd altijd in een buitenbak) maar ook op wedstrijden bij in/uistappen. In de winter op buitenritten om de rugspieren niet te koud te laten worden. Met -10 rijd ik ook gewoon buiten, mits de bodem/wegen het toelaten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:53

Ik heb sinds kort een uitrijdeken gevonden maar daarvoor stapte ik gewoon mijn paard in en uit met een zweetdeken. Ookal is ze niet geschoren bij mij .aat het om dat ze in het stappen, haar spieren, niet te koud worden ookal is ze niet geschoren.Ze staat nog niet met deken op stal maar binnenkort wel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:56

Zelf gebruik ik mijn uitrijdeken alleen maar als het echt keihard regent. Dus dan dient het meer als regenjas.
Mijn paard is niet geschoren, maar door 'dekenbeleid' heeft hij wel een dunne vacht.
Ik vind het niet prettig als hij door een stortbui snel kan afkoelen, vandaar.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:00

Zo'n uitrijdeken zorgt ervoor dat het natuurlijke afkoelingssysteem van het paard wordt belemmerd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:43

Als ik van en naar de club moest deed ik gewoon een zweetdeken om, werkte prima en hoefte ik geen geld uit te geven voor een uitrijdeken :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:44

antje_vip schreef:
Zo'n uitrijdeken zorgt ervoor dat het natuurlijke afkoelingssysteem van het paard wordt belemmerd.

mee eens :j

Ik heb een beetje het idee dat dit het volgende mode-item is... ( na bijv. de springschoenen bij dressuur, bontjes overal enz)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:40

Ik doe altijd een uitrijdekentje op als het echt koud word, bij het instappen en uitstappen.
Hij word morgen geschoren, en dan doe ik sowieso eentje standaard op, of het moet echt nog niet koud zijn die dag. In hartje winter draaf ik 'm eerst een beetje los, en als we dan echt gaan werken gaat het dekentje af. Als je paard dik in de dekens staat of geschoren is, is het zeker aan te raden!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:43

Ik gebruik een uitrijdeken bij een geschoren paard, dan doe ik de staldeken eraf, zadel erop en uitrijdeken erop.
Daar stap ik mee los, draaf ik mee los en dan doe ik mijn jas uit en ook gelijk zijn deken af.
Als ik klaar ben met de training stap ik even een rondje of 2 zonder deken (als hij heel hard getraind heeft) en dan gooi ik de deken erop en trek ik ook mijn eigen jas aan, anders wordt 't snel koud.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:44

Ik ga ons uitrijdeken dit jaar voor 't eerst gebruiken. Ik vind het een fijner idee dat mijn paard al wat 'warmer' wordt door een deken Hij staat dan wel zonder deken mààr ze staan veel vroeger op stal dan in de zomer- en tussenperiodes, dus zijn die spieren toch echt niet opgewarmd of losjes oid imo... Zeker na de zwaardere trainingsritten zal hij bij het uitstappen ook een nierdekentje opgegooid krijgen :j