Bontje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mimichelle

Re: Bontje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:57

De bontjes voor onder het zadel, zijn bedoelt als het zadel niet helemaal goed ligt en worden vaak gebruikt als tijdelijke oplossing. Als het paard bijvoorbeeld nog de nodige bespiering mist.. Het klopt inderdaad dat dit de kamer krapper maakt en ik zou het ook niet gebruiken als je zadel goed past.
Indien je het alleen gebruikt voor de 'show' zou ik zo een zadelvorming dekje kopen met alleen bont aan de buitenrand. Dan heb je geen bont onder het zadel, maar zie je het wel aan de zijkanten.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:01

Zou eerst zelf kijken hoeveel ruimte er nog over blijft. Desnoods een zadelmaker laten komen.
Denk dat eren bontje voor en nadelen heeft die per paard en ruiter verschillen.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:51

Zoals al vaak eerder gezegd, bij een passend zadel hoeft er geen bontje onder te zitten. Bij mijn vorige paard heb ik expres bij het aanmeten het bontje eronder laten zitten, omdat zij een gevoelige rug heeft. Zadel past prima, dus ook met bontje. Zonder bontje niet, dus ik ben verplicht met het bontje te rijden. Iets om rekening mee te houden.