Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:59

Heb dr ook jaren mee gereden, zeer sensible merrie werd vreselijk druk in dr mond en hoofd van dubbel gebroken. Met dit bit was ze veel stabieler en kreeg ze de rust weer.

Voor dit bit heb ik met een happymouth gereden die vond ze ook prettig deze buigt mee met de vorm van de tong zover als het kan natuurlijk.
Afbeelding

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:04

Ik heb mijn oudje een tijdje gereden met een correctiebit (dit omdat de vorige eigenaar dat ook deed), maar ben er later er mee gestopt om het niet lekker aanvoelde.
Mijn huidige paard ben ik een half jaar terug juist overgestapt op een correctiebit, omdat hij ook zo druk was in zijn mond met een dubbelgebrokenbit. En ik rij er met alle tevredenheid mee.

Anoniem

Re: Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:13

Ik ben heel blij met die positieve berichten.

Ik ga het bit uitproberen, mag er een lenen van WendyBZ. Jullie horen mijn bevindingen dan uiteraard ook.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:18

Mijn pony vind bitten eigenlijk maar niks, mede door ervaringen uit het verleden. Ik rij nu met een myler bitje lvl 2 en dat werkt eigenlijk wel heel goed. Met tongboog, beetje koper en losse inwerking idd.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:22

Ik heb het bit uit je openingspost gebruikt voor mijn paard omdat deze zich moelijk kon ontspannen en daardoor dus met loslaten, verschillende andere bitten geprobeerd zonder succes.
Met het scholing/correctiebit ging het super meteen met de eerste keer rijden met dit bit ontspande ze wel haar lichaam en ging heerlijk nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:24

In mijn ervaring is het echt een héél ander bit dan een ongebroken trens.
Mijn oude pony kon ik op een ongebroken trens nauwelijks rijden, hij werd zwaar en moeilijk, op het correctiebit liep hij op 2 pinken en superlicht.
Ik vermoed dat er bij een ongebroken trens meer druk op de tong komt, en bij een correctiebit (door de tongboog) de tong meer vrij blijft en de druk daardoor in verhouding meer op de lagen komt. Het zal er net aan liggen wat je paard prettig vind.

Ik had het altijd in mijn hoofd als een scherp bit, omdat mijn oude pony er dus erg sterk op reageerde, maar als ik het zo zie snap ik eigenlijk niet wat er scherper aan zou zijn dan een ongebroken trens.
Ik ben erg benieuwd hoe jij het gaat ervaren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:25

Ik ga Sprenger eens even bellen of mailen, ik vind het heel bijzonder dat zoveel paarden er zo op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:26

Laat je weten wat zij er van zeggen?

edit: De uitvoering met bus-ringen is sowieso weet heel anders, die heeft niet alleen en boog naar voren maar ook naar boven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:28

Natuurlijk :)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:32

Ik rijd mijn fjordenhengst van 17 al jarenlang op dit bit, door een enkel gebroken bitje liep ie gewoon dwars heen, op dit bit doet ie het prima, niks geen last van door je heen lopen ofzo.
Ook mijn 5 jarige andalusier hengst rijd ik sinds een dikke maand op dit bit. Heb al verschillende bitten, zowel enkel als dubbel gebroken bij hem geprobeerd.
Hij was heel druk met zijn hoofd, geen constante aanleuning, constant dan weer hoofd omhoog dan weer naar beneden trekken, sinds ik met dit bit rij is hij veel rustiger met zijn hoofd en knabbelt er net zo lekker op als op een gebroken.
Heel misschien dat ik volgend jaar nog een myler bit level 1 ga proberen maar voorlopig doet hij het hier zo goed op dat ik deze blijf gebruiken, bevalt ons beiden super.
Heb trouwens elk jaar de tandarts bij mijn paarden en heb nog nooit gehoord dat hij kon zien welk bit ik bij de fjord gebruikte door ander soort afslijting ofzo, zal het toch eens vragen als ie weer komt volgend jaar.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:33

Mijn haflinger merrie is behoordijk hard in de mond.
Ik reed altijd met en level 1 myle, in de bak nam ze alleen steeds letterlijk een loopje met me.
Uiteindelijk heeft iemand anders er toen een keer opgereden om te voelen wat ze nou doet.
Zij raden mij toen ook het corectie bit aan, dus er in gehangen zij vond dta ze er heerlijk op liep.
Echter ik stond langs de kant en zag daantje steeds de tong uit de mond gooien.
Nee ik vindt het hele maal niks.
Ik rij buiten met een pelham van myler, en al doe ik de teugels maar aan de bovenste ring dan loopt ze heerlijk. dus wil een keer een bitje zien te vinde nmet het zelfde mond stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:59

Het lijkt erop dat de paarden het óf geweldig vinden óf helemaal niets, en de paarden die hem geweldig vinden, zijn tot nu veruit in de meerderheid.
Ik zal eens een modje vragen of ze een poll in de OP willen toevoegen.

Dit is wat ik aan Sprenger heb geschreven:

Citaat:
Hello, I have a question about the correction bit. I did a quick survey about this bit, and what all the horses seem to have in common is that this bit is very easily accepted. But what's more, the horses all seem to loosen in neck and tongue, without any pressure at all, they seem to be more easily submissive, searching and accepting the hand of the rider.
Now what surprised me is this: one would think the bit is sharper, tougher, whatever you call it - but apparently, this is not the case, all of the people I asked said their horses actually seem to love the bit, did not resist at all, and were more easily ridden. To me this would suggest the bit is actually quite gentle, and soft, more so than the schooling bit.

Could you please explain why?

Thank you very much.

Even een vertaling voor degenen voor wie Engels moeilijk is:

Hallo, ik heb een vraag over het correctiebit. Ik heb een klein onderzoekje gedaan naar dit bit, en wat alle paarden gemeen lijken te hebben is dat ze dit bit heel gemakkelijk aannemen. Wat meer is, ze laten los in nek en kaak, zonder enige druk, ze zijn gemakkelijk nageeflijk, zoeken naar de hand van de ruiter, en accepteren die ook.
Wat mij verbaasde is dit: men zou denken dat dit bit strenger of scherper is, maar blijkbaar is dit niet het geval, de mensen die ik het vroeg gaven aan dat hun paarden dol zijn op het bit, geen verzet tonen, en zich gemakkelijker laten rijden. Dat suggereert dat dit bit in werkelijkheid erg zacht en vriendelijk is, meer dan het scholingsbit.

Kunt u mij uitleggen waarom dit is?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:52

ben ook wel benieuwd naar het antwoord terug Yamacha :D - ik heb de correctiebit nooit geprobeerd - en ben meteen op de scholingsbit (bustrens) overgegaan haha - mijn pony reageerde er echt direct op in positieve zin

maar dacht zelf dat de scholingsbit en correctie bit excact het zelfde was alleen in een bus en watertrens uitvoering (mondstuk het zelfde )

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:01

Seven schreef:
Heb dr ook jaren mee gereden, zeer sensible merrie werd vreselijk druk in dr mond en hoofd van dubbel gebroken. Met dit bit was ze veel stabieler en kreeg ze de rust weer.

Voor dit bit heb ik met een happymouth gereden die vond ze ook prettig deze buigt mee met de vorm van de tong zover als het kan natuurlijk.
Afbeelding

moet je wel een paard hebben dat het niet kapot bijt. ik had deze nog geen 3 maanden en madame had er al door gebeten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:06

Heb dat nog nooit meegemaakt kinel en ken meerdere paarden met happymouth bitten :)

@yamcha
Wat mij op valt is dat de dieren die het bot prettig vinden vaak wat heftiger reageren op een gebroken bit deze lijken de stabiliteit prettiger te vinden.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:34

Voor mijn merrie heb ik een correctiebit voor als we met een groep naar het bos gaan. In principe heb ik gewoon altijd een dubbel gebroken trensje erin en daar doet ze het prima op, maar als we met een groep gaan galopperen maakt ze zich ontzettend druk en sterk en drukt haar rug weg, zodat ik haar niet meer kan remmen met zit. Die gebroken trens daar had ze in zo'n situatie niet echt een boodschap aan.

Op een gegeven moment sprong ze zo midden op straat voor een vrachtwagen, en ze is ook een keer bijna het kanaal in gerend. Gelukkig is dat goed afgelopen, maar toen heb ik voor ruige buitenritten toch maar een correctiebit aangeschaft. Het werkt super; ik heb eindelijk een rem. Ik moet zeggen dat ik het bit er wel heftig en onvriendelijk uit vind zien en dat als ik het gebruik ik er eigenlijk zoveel mogelijk vanaf blijf. Alleen als er geklierd wordt geef ik er even druk op, maar als mijn pony dan luistert ontspan ik mijn hand weer meteen.

Toch vindt zij het geen fijn bit; ze schuimt er minder op dan op mijn dubbel gebroken trens en als ik dit bit bij haar in doe moet ik met mijn vingers haar mond open maken, terwijl ze het trensje meteen zelf aanpakt. Voor mij is dit echt een noodoplossing geweest voor onze veiligheid. Het gaat nu al stukken beter, dus het heeft zeker weten gewerkt, maar uiteindelijk hoop ik het niet meer nodig te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:27

Zo, even weer een schop :D

Ik heb vandaag het bit binnengekregen, en getest. Heb het aan haar hoofdstel gehangen en ingedaan. Toen haar er even mee laten staan, dat ze rustig kon proeven.
Hij past goed. Heb in haar mond gekeken, en hij ligt heel mooi in haar mondje. Toen haar aan de longe gezet, ik vond dat ze fijn liep. Ze geeft er snel op na, lekker slagroommondje, vochtige lipjes, geen overdreven gekauw. Ze ontspant snel in kaak en nek, ging heel mooi over de rug lopen, lekker ontspannen, gebruikte de buikspieren goed.

Ik ben erg tevreden :j

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:05

Fijn om te lezen dat jouw paard ook zo goed reageerd op dit bit Yamcha

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:13

Je hebt nog geen reactie van Sprenger? Ik ben zo benieuwd naar de werking van dit bit.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:21

Het is een fijn bitje. Ik heb er ook mee gereden, bewust als tussen stap.

Mijn paard bleef op zijn watertrensje heel hard en vast, en kwam gewoon niet door. Toen het correctie bitje genomen.
Het werkt heel fijn, en merkte gelijk verschil. Omdat ik specifiek als tussen oplossing dit bit had, heb ik goed op symtomen
Elet. En na 2 maanden begon mijn paard er achter te klapperen, dus ben ik gauw weer overgestapt naar mijn watertrensje.
Helemaal super, kan gewoon weer heerlijk rijden.

Mijn conclusie: zeer goed als tussen oplossing, om net wat beter door te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:07

risky schreef:
Fijn om te lezen dat jouw paard ook zo goed reageerd op dit bit Yamcha

Dank je, ben er ook erg blij mee. Ook fijn dat al het denkwerk dan wat oplevert. Ik vind dat toch altijd wel een zoektocht, wat is het juiste bit? Ik ben er echt van overtuigd dat als een paard een bit in heeft wat bevalt, en goed past, dat het paard dan ook fijner loopt, en sneller zal willen nageven. Een bit is imo het eerste communicatiemiddel met je paard, en imo net zozeer maatwerk als een zadel. Ik vind het dan ook echt belangrijk een bit bij het paard aan te passen.
Op zich valt het ook wel mee, paard houdt van een gebroken bit of juist niet. In beide gevallen kun je een groot aantal bitten wegstrepen als je dat weet. Dan kun je kijken naar enkelgebroken, dubbelgebroken, smaakje of juist niet, rechter of ruimte voor de tong, je vindt het heus wel.
Soms jammer dat paard niet mee kan naar de ruitersportzaak, omdat ze heel goed kan aangeven wat ze wel fijn vindt en wat niet.
Ze houdt neit van gebroken bitten, ze wil echt iets dat heel stil ligt in haar mond, en een dubbelgebroken bit vindt ze te beweeglijk. Een enkelgebroken trens is stiller, maar nog altijd beweeglijk natuurlijk, en verder mis ik bij dat bit een stuk verfijning.
Rhodos schreef:
Je hebt nog geen reactie van Sprenger? Ik ben zo benieuwd naar de werking van dit bit.

Nee helaas nog steeds niet, ik had dat eigenlijk allang verwacht, maar helaas...... Ik ben vooral erg benieuwd, ook naar de werking, maar vooral naar de theorie achter het bit, waarom is dit bit onwikkeld, met welk idee, met welk doel? Maar goed, ik wacht rustig af :)
smurfje schreef:
Het is een fijn bitje. Ik heb er ook mee gereden, bewust als tussen stap.

Mijn paard bleef op zijn watertrensje heel hard en vast, en kwam gewoon niet door. Toen het correctie bitje genomen.
Het werkt heel fijn, en merkte gelijk verschil. Omdat ik specifiek als tussen oplossing dit bit had, heb ik goed op symtomen
Elet. En na 2 maanden begon mijn paard er achter te klapperen, dus ben ik gauw weer overgestapt naar mijn watertrensje.
Helemaal super, kan gewoon weer heerlijk rijden.

Mijn conclusie: zeer goed als tussen oplossing, om net wat beter door te komen.
Wijs besluit, en ik vind het een vele malen vriendelijker tussenoplossing dan er weet ik wat aan te knopen, omdat er ook maar enkelen zijn die dat 'weet ik wat' netjes kunnen gebruiken. Ik geloof dat dit echt een heel vriendelijk bitje is idd.
Wat voor watertrensje heb jij? Gebroken of niet?

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:29

Hallo ben zeer blij dat hier een topic over is, heb sind april dit jaar een merrie van 12 waar eigenlijk alleen dressuur mee gereden is, omdat mijn dochter meer een springer is hebben we dit nu een aantal keer gedaan. In de kleine springbak ging dit prima met dubbelgebroken watertrens maar in de grote bak met meer hindernissen werd ze overenthousiast en pakte bit vast en was haast niet meer terug te rijden. Vandaag van de instructrice een correctiebit te leen gehad en moet zeggen dat het stukken beter ging met springen en het zag er niet naar uit dat mijn merrie het onprettig vond in de mond. Nu overwoog ik om (voorlopig) met het springen met correctiebit te rijden maar omdat ik overal las dat het zo'n heftig bit zou zijn (en ik het graag zo vriendelijk mogelijk wil voor mijn paard) ging ik twijfelen. Ik ben ook wel erg benieuwd of Yamcha nog antwoord heeft gehad van Sprenger op haar vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:40

Nee, helaas nog niet.

Vind het toch wel apart: begreep altijd dat het een.streng bit was, maar mijn paard reageert er heel positief op.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:39

Ik heb vorige week een proefrondje gereden met dit bit en mijn paard reageerde er verre van fijn op. Hij werd direct heel zwaar in mijn hand en ik had echt het gevoel alsof ik zijn hoofd moest gaan tillen. Heb na 10 minuutjes snel mijn eigen bit weer in gedaan maar ik heb er nog wel even een paar dagen last van gehad.

Had je al reactie van de fabrikant?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:45

Yamcha schreef:
Wat voor watertrensje heb jij? Gebroken of niet?

Ja ik rij nu gewoon weer met dubbel gebroken argentaan,