Sperriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:34

jowien schreef:
De sperriem is een beetje vergelijkbaar met een lage neusriem: het houdt de mond dicht en doordat het riempje tegen het bit aan ligt, ligt je bit stiller. Je kunt net zo goed een lage neusriem gebruiken, dat scheelt je paard weer en rottig warm riempje om z'n hoofd. Maar lage neusriemen zijn uit de mode geloof ik...

Stukje geschiedenis van de gecombineerde neusriem: in Engeland gebruikten ze vroeger een vaste martingaal, dat is een martingaal die onderaan aan de neusriem bevestigd wordt. Daarvoor heb je een hoge neusriem nodig (bij een lage neusriem zou er teveel druk komen op het dunne stukje neusbot-uiteinde). In Engeland zie je dat ook veel meer dan in Nederland: alleen een hoge neusriem. Vaste martingaal zie ik weinig meer gebruikt worden, waarschijnlijk omdat de lopende martingaal (met ringen om de teugels, zoals in Nederland altijd gebruikt wordt) veel vriendelijker is. Nadeel van een hoge neusriem vergeleken met een lage neusriem is dat je dat het paard toch zijn mond een stukje open kan doen, gewoon omdat het riempje een stuk hoger zit, en je mist het stabiliserende stukje riem tegen het bit aan. Dus is er een sperriem aan bedacht, zodat je een combinatie van een hoge en lage neusriem hebt. Het heet dan ook 'gecombineerde neusriem'. Maar alleen een lage neusriem werkt hetzelfde, alleen is het voor je paard een riem om z'n hoofd minder.

Zonder neusriem rijden is misschien technisch gezien beter, maar praktisch voor veel paarden en ruiters niet. Zonder neusriem heb je het risico dat je het bit teveel naar 1 kant trekt als je te ongelijke druk neemt op de teugels. Is allemaal niet goed, maar in de praktijk gebeurt het wel. Dan maar een riempje eraan.
In western en endurance wordt veel zonder neusriem gereden, maar daar wordt meestal met veel minder continu teugelcontact gereden. En bij western is er vaak wel een kinriempje aan het bit, om te voorkomen dat het bit teveel 1 kant op wordt getrokken per ongeluk.

Bedankt voor de info, best raar eigenlijk. :D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:34

Leliex

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:35

Nee, nog niet eigenlijk

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:41

Zijn er nog meer meningen?

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:38

ik had vroeger een verzorg paard wat haar tong buiten gooide als ze een bit in had.
zij werd altijd gereden zonder sperriem.
toen heb ik dat een geprobeerd met sperriem en deed ze het gek genoeg niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:13

Kai_Rosa schreef:
ik had vroeger een verzorg paard wat haar tong buiten gooide als ze een bit in had.
toen heb ik dat een geprobeerd met sperriem en deed ze het gek genoeg niet meer.

Gek genoeg? >;)
Je hebt de mond dichtgesnoerd; waar kan die tong dan nog naar buiten?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:31

pieps schreef:
Heb ooit van iemand gehoord dat als je paard valt tijdens rijden hij met sperriem om zijn onderkaak niet kan breken.

Dit is (een van) de reden(en) dat de neusriem is uitgevonden. Bij oorlogspaarden, zodat ze inderdaad bij een val oid hun mond niet zo ver kunnen opensperren dat ze hun kaak kunnen breken.
Dus de essentie van dit verhaal klopt wel, maar gaat natuurlijk niet over de sperriem.

Het hele idee achter welke neusriem dan ook is hetzelfde, zodat je paard zijn mond niet (ver) kan opendoen. Of simpelweg voor de sier.
Natuurlijk word er commercieel heel goed op ingespeeld door te zeggen dat je je paard er op wat voor manier dan ook een plezier mee doet.
Of dat het een oplossing is voor bepaalde problemen (terwijl het eigenlijk symptoombestrijding is).
Een riempje tegen het bit zorgt inderdaad wel dat het bit wat stiller ligt doordat het iets meer aangesloten tegen de mondhoek ligt. Voor jonge paarden die nog aan het bit moeten wennen en er erg onrustig mee zijn kan dit best een beetje houvast bieden en zorgen dat ze iets minder focussen op dat gekke ding in hun mond. Of paarden die onrustig zijn met het bit door nare ervaringen bijvoorbeeld.
Maar het is natuurlijk wel belangrijk om te kijken of er geen andere achterliggende (lichamelijke) oorzaak is.

Ik rij ook met een neusriem hoor, omdat ik het mooi vind. Maar ik heb wel een hekel aan die sperriempjes, ik zoek me dus ook altijd een ongeluk naar mooie aparte hoofdstellen zonder sperriem(lusje), want een neusriem met zo'n lusje eraan is natuurlijk not done haha :D

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:35

Hhaah oke bedankt voor je uitleg, ik rijd bitloos dus ik heb zowiezo niet zo'n riempje :o

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:40

rij gewoon zonder neusriem..zwaar onzin dat ding, als je netjes met stille handen rijd e het paard heeft geen last van zijn mond en een passend bit hoort hij zijn mond niet open te doen... en anders is bitloos een oplossing, niet het dichtsnoeren van de mond :n

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:05

Ben een keer iemand tegengekomen die nogal tegen te losse sperriempjes was, omdat ze dan bijvoorbeeld tijdens het galopperen af zakken richting neus en de neusgaten dicht kunnen drukken. Lijkt me als je er dan toch een gebruikt doe m dan iets strakker (2 vingers tussenruimte) ipv heel erg los, als je m heel los doet is toch ook de functie weg.

Lijkt me het voordeel van een hoofdstel met lage neusriem dat deze niet verder af kan zakken omdat die goed vastzit.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:09

Ik heb een hoofdstel met sperriem. Ik doe de sperriem om bij mijn paard omdat ik eigenlijk met losse teugel rij en af en toe druk erop zet en dat het bit toch stiller in de mond blijft liggen want ze is gevoelig in der mond. Maar zo strak zit ie niet je kan er makkelijk 4 vingers tussen doen.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:17

Ik heb laatst een tijdje zonder gereden, puur om te kijken of mijn paard z'n mond zou openen. Nu was dat niet het geval, gelukkig. Maar ik kreeg meteen de waarschuwing; denk erom straks doet ze de tond over het bit. Als ze dat kunstje kent, kan ze dat steeds uithalen en worden ze er steeds handiger in.... Dus ter preventie van het uithalen van een eventueel kunstje, het advies om 'm weer te gebruiken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:18

ChevalNoir schreef:
Ik heb laatst een tijdje zonder gereden, puur om te kijken of mijn paard z'n mond zou openen. Nu was dat niet het geval, gelukkig. Maar ik kreeg meteen de waarschuwing; denk erom straks doet ze de tond over het bit. Als ze dat kunstje kent, kan ze dat steeds uithalen en worden ze er steeds handiger in.... Dus ter preventie van het uithalen van een eventueel kunstje, het advies om 'm weer te gebruiken....

Een paard doet z'n tong niet over het bit omdat ie 'een kunstje' wil doen, maar omdat hij ergens last/pijn heeft.
Heb je het filmpje bekeken dat ik hier geplaatst heb?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:51

Ik rij de ene keer met de andere keer zonder sperriem. Ik rij dan ook weleens zonder neusriem of bitloos. Is maar net waar ik zin in heb. Neusriem en sperriem hangen er bij mij maar een beetje bij. En paard loopt er niet anders om. Ik heb ook twee hoofdstellen hangen voor op wedstrijd. 1 met sperriem en eentje zonder sperriem(lusje).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:02

Ik rij altijd zonder sperriem, als ze vragen waarom dan zeg ik altijd, ik snoer mijn paard de mond niet dicht, ik rij over het algemeen al met losse teugel. Sommige vragen ook waarom, tja das gewoon mijn stijl en als ik weinig contact nodig heb om goed te kunnen rijden, alleen maar beter +:)+

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 00:09

Oke bedankt voor jullie meningen/uitleg
:)

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:21

JoviBan schreef:
Kai_Rosa schreef:

Gek genoeg? >;)
Je hebt de mond dichtgesnoerd; waar kan die tong dan nog naar buiten?

Mijn kwpner heeft gewoon zijn tong naar buiten hoor, ondanks zijn sperriem, maar dat heeft een andere reden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:15

sperriem is altijd het eerste wat ik eraf sloop. Inmiddels rijd ik met leren bitje dus heb ik helemaal geen neusriem meer om. Hoe minder gezeur, hoe beter.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:21

Ik gebruik expres geen sperriem omdat ik zo sneller doorheb als ik toch te enthousiast met mijn handen bezig ga anders word het teveel verbloemd vind ik waardoor je geen reëel gebruik hebt en je handen dus sneller onrustig gebruikt.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:58

Oke bedankt voor de meningen:)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:16

ik rijdt zonder sperriem, moest altijd van verschillende instructeurs met, maar heb hem er toen zelf eraf gehaald reedt veel fijner. en met welke verhalen ze ook kwamen tong over het bit, stillere ligging van het bit. maar als mijn paard hier lekker op loopt, dan blijft dat ding er mooi af :D

Anoek66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:06

Ik rij altijd zonder, ik ben er ook tegen het is alleen zodat je paard niet kan laten zien dat hij pijn heeft, als je aan de teugels trekt!

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:43

_Dune_ schreef:
Okielove75 schreef:
Ik heb er wel een, maar niet echt omdat het nodig is :o
Meer voor het feit dat het gewoon super s*xy bij mijn pony staat.
Hij is dus best wel los.

Hierdoor wil ik dus niet heel bokt over me heen krijgen he ;) Ben echt wel goed voor mijn pony.

Ik snap niet waarom je bokt over je heen zou krijgen omdat je een sperriem gebruikt? Een sperriem gebruiken is echt niet fout hoor, zolang je de mond maar niet helemaal dichtsnoert. Er moet wel ruimte blijven om op het bit te kunnen knabbelen. Er moeten minimaal 2 vingers tussen neus en riem passen.

Omdat ik het dus een beetje gebruik voor de sier :o :o
Soms doet bokt daar erg moeilijk over...

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:46

Ik rijd niet met sperriem, omdat ik het niet nodig vind om.mijn paard de mond dicht te snoeren.
ik vind dat als iemand een sperriem heel erg nodig hebt je even moet kijken wat je kan verbeteren in je rijstijl. Want dan doe je echt iets fout.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:50

LauraBloem schreef:
Tegenwoordig rijdt iedereen met sperriem, waarom is dat eigenlijk?

Tegenwoordig hebben alle leuke hoofdstellen een sperriem. Dus misschien daardoor.

Ik zal het nog leuker vertellen, ik rij tegenwoordig zelfs helemaal zonder neusriem :P