Effect bit omgekeerd in hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:28

Het is helaas bewust gebeurt. Ik wist het niet, ik hoorde het vandaag, ik voel me er aardig rot over. Het bit is wel weer goed gedaan, dus ik was er anders ook niet achter gekomen.
Het paard is wel ingereden, maar moet bevestigd worden. Hij is soms erg moeilijk voorwaarts, dus vriendelijk gebruik met een stomp spoortje zag ik op zich niet zo veel kwaad in. ( Ik verneem net, dat sporen daarvoor niet bedoeld zijn, stom van mij, ik heb geen ervaring met sporen, dus had dat nooit moeten toe staan).Hij probeert sowieso erg uit en ik dacht dat het gaan liggen een volgende actie was. Maar ik vernam dat dat is gebeurt toen er met sporen werd gereden.
Ik voel me enorm stom, mijn paard is zeer eenkennig en de persoon kreeg geen contact met hem. Maar dat lag dus niet aan de eenkennigheid.
Ik ga dit stoppen, mijn tuigage ligt weer thuis.
Het paard was volgens haar vervelend, druk en angstig, ik ga haar zo contacten en haar zelf om de reden hierachter vragen. Ze heeft ook niet aan me gemeld dat het paard is gaan liggen en ook van het bit is me door deze persoon niets verteld, alles ging goed in principe, behalve de galop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:31

Als je een gewoon enkel gebroken bit goed om 'buigt'/dubbelklapt', zie je dat er een soort ronding in komt, als je hem verkeertesom houdt en dit nog eens doet, zie je dat er een scherpte punt komt,
doe je vinger er eens tussen als je dit met beide kanten doet, dan voel je snel genoeg wat de werking va het bit verkeertesom te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:35

Joscaa schreef:
Als je een gewoon enkel gebroken bit goed om 'buigt'/dubbelklapt', zie je dat er een soort ronding in komt, als je hem verkeertesom houdt en dit nog eens doet, zie je dat er een scherpte punt komt,
doe je vinger er eens tussen als je dit met beide kanten doet, dan voel je snel genoeg wat de werking va het bit verkeertesom te doen.

Ik was er al bang voor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:03

Sorry maar even om het plaatje helder te krijgen:
Uw bijrijder doet dit zonder uberhoud te vragen expres.
U heeft dit moeten horen van een ander.

Als dit klopt zal ik die persoon er meteen uit gooien. Dingen veranderen aan het tuig zonder dat er toestemming is gevraagd aan de eigenaar en vervolgens bewust het bit verkeerd om hangen. 8)7
Met een schop onder de kont en weg ermee zal ik zeggen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:06

Ik denk dat het bit dan onwijs in de tong prikt en die wegdrukt/platdrukt, dus geen fijn of comfortabel gevoel. De "punt" kan normaal in het verhemelte prikken als hij er "goed" in ligt en het omgekeerde effect (ongeveer een kuil in zijn tong) hebben ze nu bewerkstelligd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:19

miss_lizje schreef:

Als dit klopt zal ik die persoon er meteen uit gooien. Dingen veranderen aan het tuig zonder dat er toestemming is gevraagd aan de eigenaar en vervolgens bewust het bit verkeerd om hangen. 8)7

Je plaatje is helder :D
Mijn paard reageert erg op mij en dat werkt soms erg storend voor de ruiter die met hem bezig is. Ik ga dan een paar maal kijken en wanneer het er netjes uitziet, geef ik mijn vertrouwen aan de ruiter en ga dan, omdat ik niet wil dat men zich constant op de vingers gekeken voelt. Helaas heeft dit mijn paard geen goed gedaan en dit overkomt me dan ook geen tweede keer.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:27

Mindim schreef:
miss_lizje schreef:

Je plaatje is helder :D
Mijn paard reageert erg op mij en dat werkt soms erg storend voor de ruiter die met hem bezig is. Ik ga dan een paar maal kijken en wanneer het er netjes uitziet, geef ik mijn vertrouwen aan de ruiter en ga dan, omdat ik niet wil dat men zich constant op de vingers gekeken voelt. Helaas heeft dit mijn paard geen goed gedaan en dit overkomt me dan ook geen tweede keer.

Dus je stuurt der "weg" ? :j

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:38

Ik zou haar ook weg sturen, die methodes zijn nog tot daar aan toe, misschien heeft ze het verkeerd geleerd en kan ze met wat hulp een betere manier leren. Maar dat ze het niet heeft verteld blijkt al dat ze eigenlijk wist dat het niet zo goed was, en weet jij veel wat ze nog meer heeft gedaan zonder dat iemand anders het heeft gezien.

Om nog even on topic te blijven: Ik denk dat een enkel gebroken bit verkeerd om leggen een stuk meer invloed heeft dat een dubbel gebroken verkeerd om leggen. Aangezien bij dubbel niet zo snel een scherpe punt ontstaat.

Succes met je verzorgster!
(en het vinden van een goede nieuwe)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:54

Hier vind je een filmpje waar de werking van een bit wordt uitgelegd. Ik rij om die reden bitloos, maar ik vind dat iedereen dat zelf moet weten. Ik geef de link naar dit filmpje zodat je je misschien iets beter kunt voorstellen wat er gebeurd als je het bit omdraaid. Succes met je (ex)verzorgster ;-)http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Anoniem

Re: Effect bit omgekeerd in hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:57

*kreun* niet wéér dat sufk**tenfilmpje....

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:02

Ik geef alleen aan dat het handig is om te kijken naar hoe het bit beweegt in de mond zodat TS zich een beter beeld kan vormen wat er gebeurd als je het bit andersom doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:05

Dank je wel TinePine, hey helpt inderdaad met het visualiseren. Ik ben niet voor of tegen bitloos of bit. Het voorwerp is zo vriendelijk als de hand van de grbuiker zal ik maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:09

Dan drukt hij nog meer op de tong, want het bit moet mee naar boven buigen en niet naar beneden. Het nut snap ik er niet van. Zit onaangenaam in de mond bij het paard zelfs bij rust.

Een paard dat gaat liggen is vaak een vorm van volledige overgave en dat kan van angst zijn...

Je bijrijder is een oneerlijke ruiter en onmiddellijk stoppen met iemand die gemene truukjes uithaalt om te winnen van een paard dat ze nog niet echt kent. Uitproberen kan ook op eerlijke manier doorbroken worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:11

Klopt helemaal TS. Ik ben ook niet perse tegen bit. Iedereen moet doen wat hem/ haar een goed gevoel geeft. Tenzij een bit moedwillig verkeerdom gebruikt wordt uiteraard. Maar dat geld voor elk stuk gereedschap. Een bitloze optoming moet je ook gebruiken zoals hij bedoeld is. Succes!

Thirzjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:20

Als de verhalen die jij hebt gehoord inderdaad kloppen, zou zo'n bijrijdster bij mij meteen exit zijn.
Wanneer iets niet lukt of paard is vervelend, maar dan neem je een extra lesje en je overlegt met de eigenaar over hoe en wat, maar je gaat niet zelf met tuig lopen rommelen.
En wat hiervoor al gezegd werd, als zij alles netjes in oorspronkelijke staat heeft hersteld voordat ze wegging, blijkt wel dat ze dondersgoed weet dat ze iets doet dat niet door de beugel kan!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:46

Even over het liggen wat hij heeft gedaan..Dat is geen uitproberen oid,maar een soort flauwvallen uit angst..Dus dan ben ik bang,dat je echt direct een einde moet maken aan je bijrijder wil je nog een redelijk paard overhouden..

Ben benieuwd naar wat zij zegt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:49

pleiada schreef:
Even over het liggen wat hij heeft gedaan..Dat is geen uitproberen oid,maar een soort flauwvallen uit angst..Dus dan ben ik bang,dat je echt direct een einde moet maken aan je bijrijder wil je nog een redelijk paard overhouden..

Ben benieuwd naar wat zij zegt :(

Ik heb idd om een verklaring gevraagd. Ik ben benieuwd.
Kan het niet zo zijn dat hij is gaan liggen om haar er af te krijgen, bokken en er vandoor gaan hielp immers niet? Ik baal er van, want ik het het niet gezien, dus ik weet niet hoe het ging. Ik ken mijn paard door en door en had aan hem kunnen zien wat er loos was. Ik was werkelijk zo enorm verbaasd, dat hij dat heeft gedaan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:59

Het kan natuurlijk,ik weet niet wat ze toen heeft gedaan en hoe..Flauwvallen maakt onderdeel uit van de 4 f's,flight,fight,freeze en faint,dit is ook de volgorde waarin de paarden het doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:06

pleiada schreef:
Het kan natuurlijk,ik weet niet wat ze toen heeft gedaan en hoe..Flauwvallen maakt onderdeel uit van de 4 f's,flight,fight,freeze en faint,dit is ook de volgorde waarin de paarden het doen..

Daar ben ik inderdaad bekend mee. Ik weet ook dat er stallen zijn die het 'flauwvallen' als manier zien om de wil van het paard te breken.
Hij is wel erg onzeker, maar heb eerder het idee, dat hij echt is gaan liggen om haar er af te krijgen. Maar goed, dat kan ik dus niet met zekerheid zeggen. Ik ken hem niet angstig, hooguit wat onzeker en dan zoekt hij steun. Maar wanneer je op hem zit, moet je hem echt aan het werk houden, anders probeert hij enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:09

Een paard moet behoorlijk wanhopig zijn wil hij in zo'n situatie gaan liggen hoor...

Kl*te voor je dat eea zo gelopen is, terwijl jij er alle vertrouwen in had dat je paardje in goede handen is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:16

Dat is te hopen dat hij inderdaad is gaan liggen om haar eraf te krijgen,dan is het een slim paard :D ..Net wat ik net al schreef,je kan het ook niet precies weten van achter je pc maar het is goed als je in je achterhoofd houdt..Een onzeker paard die wat slomer is schiet daar wel sneller in,dan bv een paard die echt het gevecht aan gaat..

Succes in elk geval,hoop dat je een oplossing vindt :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:25

Belachelijk!
Zonder jouw toestemming mag ze sowieso geen andere methodes hanteren lijkt mij..
Daag :evaw: bijrijdster!

Ben heel benieuwd naar haar verhaal. Of ze ontkent alles natuurlijk...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:32

Misschien was ie gestruikeld?

Erg rot dat je hier allemaal achterkomt, je was ook wel wat te goed van vertrouwen.
Hoop dat je een normale reactie van haar krijgt maar zou haar niet meer kunnen vertrouwen.
Idd een fout maken kan, maar dingen verhullen... Is niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:09

Sowieso, een bit bewust verkeerd om inhangen vind ik wel erg hoor.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:15

Iemand een idee of een longeerdeskundige deze methode ook gebruikt, met de longeeerlijn achter de oren en het bit verkeerd om in?