Wáárom hebben mensen bontjes op het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Wáárom hebben mensen bontjes op het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:14

Afhankelijk van de dikte van de gel en de ehh. omhulsel :+ kun je volgens mij prima meebewegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:15

Ik rijd snel m'n kont stuk, maar had hier eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Misschien eens proberen....

Mijn moeder heeft jaren terug eens een scheurtje in haar staartbotje gehad toen ze van een paard is gevallen. Een tijd niet kunnen rijden, en toen ze weer begon eerst vijf minuutjes, toen tien minuutjes, etc etc, met een geldekje over het zadel. Dat ding had ze op aanraden van de manegehoudster speciaal uit Engeland besteld. Zal eens informeren of ze die nog heeft :D

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:16

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:19

Ik heb ook een neppe hoor Ginger :j
Maakt bij mij geen verschil, het zit heerlijk en ik voel me totaal niet belemmerd in mijn bewegingen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:22

ik reed op mijn vz ook altijd met bontje, omdat ik op de lange ritten anders mn kont compleet kapot reed.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:23

Ik ben er ook aan het denken om een bontje of gelpad te kopen voor op het zadel, omdat telkens als ik op mijn dressuur zadel heb gezeten enorme pijn aan mijn kont heb en dan alleen de zitbeenknobbels, dit is echt onwijs pijnlijk als ik de volgende keer weer op dat dressuur zadel stap.
Ik heb dit pas sinds een paar maanden waar het ineens vandaan komt geen idee, ik heb dit zadel al meer dan een jaar en nooit problemen ondervonde bij dit zadel.
ik heb een orion anatomica zadel super zacht dus.

Dat is voor mij de reden dat ik een bontje of gelpad ga aanschaffen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:33

Als je echt bont hebt, krijg je er geen warme en zere kont van als het goed is. Waarschijnlijk heb je op een synthetisch bontje gezeten en ja, dat wil wel branden. Een bontje biedt comfort aan de billen vd ruiter, zeker met lange ritten of gewoon als je n gevoelig bibs hebt..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:46

Dustyenmax18 schreef:
Ik ben er ook aan het denken om een bontje of gelpad te kopen voor op het zadel, omdat telkens als ik op mijn dressuur zadel heb gezeten enorme pijn aan mijn kont heb en dan alleen de zitbeenknobbels, dit is echt onwijs pijnlijk als ik de volgende keer weer op dat dressuur zadel stap.
Ik heb dit pas sinds een paar maanden waar het ineens vandaan komt geen idee, ik heb dit zadel al meer dan een jaar en nooit problemen ondervonde bij dit zadel.

oeps, dat klinkt niet helemaal lekker....
heb je je bekken wel op de goede manier in je zadel? dus niet teveel in stoelzit, maar meer gevoelsmatig voor je zitbeen knobbel zitten?
ik weet niet, of je dit kan oplossen met een bontje hoor!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:49

Maroesjka schreef:
Als je echt bont hebt, krijg je er geen warme en zere kont van als het goed is. Waarschijnlijk heb je op een synthetisch bontje gezeten en ja, dat wil wel branden. Een bontje biedt comfort aan de billen vd ruiter, zeker met lange ritten of gewoon als je n gevoelig bibs hebt..

weet jij hoe je een compleet vel kunt reinigen? veelal krijg je met reinigen krimpen van het vel, waardoor die niet meer op je zadel past.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:51

ik heb hem ivm het doorzitten op een of andere manier kan ik dan blijven zitten op me paard en heb ook een stuk minder last van me rug nu :P ik zweer erbij hij gaat nooit meer weg ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:55

Ik heb hem al meer dan 5 jaar op het zadel. Echt bont niet nep.
Merk niks van dat ik er niet mee kan rijden, ik vind het ideaal.
En erg jammer als het nu een mode beeld word want ik doe het voor de functie. M'n kontje is erg verwend namelijk. Na een hele lange buitenrit x jaren terug had ik zo'n kontpijn dat mijn vader dit ding heeft gekocht. Ideaal en er dus nooit meer afgehaalt.
En zadel eronder blijft ook nog eens goed :)

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:56

Ik heb er een van schapen bont.
Die heb ik al lange tijd,de reden was dat ik die kocht.
Zon jaar of 8 geleden reed ik op de manege paarden.
Die hadden me toch een hard zadel,ik reed mijn achterste helemaal stuk en ook nog eens door.
Vandaar nu, wordt het soms nog gebruikt als het koud is of gewoon voor de show :D .
Die van mij is echt en was ik zo nu en dan met de hand in een zachte zeep.het is echt lamsvel
Ook heb ik zon zadel onderlegger voor mijn paard van echt lamsvel.
Die laat ik luchten en was ik met de hand.
Hij blijft er erg mooi van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:04

Dustyenmax18 schreef:

Ons veelzijdigheidzadel past stomtoevallig op alle vier paarden die we de afgelopen zes jaar gehad hebben. Het stomme was dat ik me met het tweede paard met dat veelzijdigheidszadel plotseling continu ging doorrijden, terwijl ik met paard 1, 3 en 4 met dat zadel geen klachten had/heb. Heel gek, maar waar. Misschien is het bij jou ook zoiets?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:12

Heerlijk zacht voor mijn billen!! Met dressuurmatig bakwerk heb ik hem er eigenlijk nooit opzitten, maar met lange ritten ga ik echt de deur niet uit zonder zo'n zachte zitting. En klef?? Juist met de warme dagen rij ik liever met een bontje, omdat ik anders aan het zadel ga plakken :)) Ik heb wel een echte bonte en niet syntetisch.

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:15

ik heb ook een bontje op mij zadel liggen
hij is namelijk zoo hard. Heb nu een nep gekocht om tekijken hoe het zat
en het zit heerlijk <3 mischien binnen kort toch echt bont kopen :o

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:17

Ik vind persoonlijk dat zo'n bontje niet echt vervelend zit maar ik rij toch echt liever zonder

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:20

Ik heb een gel-seatsaver. Echt een verlichting van mijn vreselijke wintec-zadel. :D

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:23

ik had altijd last van doorrijplekken,
toen heb ik een zitting aangeschaft van echt bont,
wat was ik daar blij mee!!
nu heb ik er geen last van maar gebruik het wel eens voor buitenrijden,
het zit zacht en warm, en je kan nog steeds meegaan met de bewegingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:27

Ik zie niet waarom je niet mee zou kunnen bewegen? Je gaat mee met het zadel je beweegt niet IN het zadel, dan rijdt je verkeerd( je mag niet schuiven in het zadel). Als je zadel omhoog komt, daalt of naar voren of naar achter gaat, ga je echt wel mee.
Het voorkomt juist prachtig schuiven in het zadel, het zorgt dus voor een mooie vast centrale zit, het is comfortabel, het voorkomt doorrijden als je weinig zitvlees hebt of gewoon en dun velletje en het is niet zweterig omdat er lucht tussen zit.
Bij een gelpad zit er geen lucht tussen en zit je op iets syntetsich, dus dat lijkt me eerder zweterig.
Verder zijn de massa van gel en bont niet te vergelijken.

Het nut is dus:
Anti slip =Betere stille centrale zit aan kunnen nemen in een zadel dat wellicht wat te groot is of niet een erg voorgevormde zit heeft bv., handig bij zijsprongetjes of als je een beugel verliest bv.
+ Comfort voor de bips, voorkomt doorrijden.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:35

"bontjes zijn voor verwende billen" zeggen ze bij ons op stal altijd :D
Mijn bijrijdster heeft dus schijnbaar last van verwende billen en legt altijd een bontje op het zadel als ze gaat rijden. Dan gaan die verwende billen wel een paar uur op stap met hun baasje en niet een rondje tuffelen in de bak dus zo verwend zijn ze eigenlijk niet ;)
Zelf vind ik het in de winter wel lekker warm, zeker op mijn westernzadel. Voor mijn barokzadel heb ik nog geen passend bontje gevonden maar die zit van zichzelf al erg comfortabel (ook volgens mijn verwende bijrijdster).
De bontjes die ik heb zijn van echt schaap en geen neppers want daar krijg je wel een zweetreet van ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:38

Ik heb vorige winter ook met een bontje op m'n zadel gereden, heerlijk! Lekker warm terwijl het onder het vriespunt was :) Mijn zadel zit verder prima, had hem dus alleen maar voor de warmte.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:39

Ik heb een nepper maar echt geen last van extra zweten.

Proudie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:57

Heyhey (:
Ik heb een lekker bontje op men zadel omdat ik veel dressuur rij, en dan dus veel doorzit en anders heb ik zo'n pijne poep (:
Maar voor springlessen, liever gewoon op het zadel, zodat ik mijn paardje lekker voel.
/3 <3

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:42

ik rijd in de zomer met seatsaver, dat is net zoiets als een bontje maar dan met gel, omdat ik me in de zomer als het warm is anders kapot rijd, kan het paard nog steeds prima voelen

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:44

Als je zes uur per uur in het zadel zit, in 30 graden, dan heb je echt een bontje nodig hoor.

Daarbij vind ik het ook veel lekkerder zitten dan zonder.