Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:Misschien kan de twist dan wat smaller (want de Malibaud die iets te smal was, was al redelijk breed), dat vind ik ook wel mooi meegenomen, dat ligt toch ook deels aan de boom of heb ik het verkeerd voor?
Moragh schreef:GM is geen normale engelse boom...
Ook geen McClellan boom... Is soort eigen mengsel van de 2...
Dit is traditioneel engels:
In de constructie zoals GM ze maakt is carbon geen porbleem, al kan er in elke boom natuurlijk een keer een foutje zitten (ook in de "gewone" engelse houten bomen met kopijzer...). Ik weet niet hoe jouw constructie verder in elkaar gaat zitten en wat daar dus dan de stevigheid van gaat worden...
Combinatie van materialen en een bepaalde mate van spanning kan een zeer stevig resultaat geven, maar dan komt een fikse berg natuurkunde en wiskunde om de hoek kijken geloof ik (kijk bv maar naar bruggen enzo)
Hier toevallig al gekeken?
http://www.arconnerie-francaise.com/
Francis schreef:Ik zie eerlijk gezegd geen McClellan-invloeden in die GM boom. Het is een 'voorwaards' gebouwde boom, vooral bedoeld voor endurance en daarmee toch wel iets heel anders dan de a la brida boom van een Malibaud. Denk dat je dus wel eerst heel duidelijk helder moet hebben welke kant je op wilt met het zadel, anders kon het nog wel es een teleurstelling worden. Als jij een zadel gaat bouwen waarbij je de zit van de Malibaud wilt, maar je doet dat op deze voorwaards gerichte boom, dan krijg je geheid ergens een probleem want het zijn gewoon twee totaal verschillende type zadels.
Maar goed, dat zeg ik als relatieve leek, ik ben geen zadel expert dus wellicht zijn er truukjes waardoor 't wel kan. Mijn 'boeren verstand' zegt dat je twee dingen wilt combineren die - in ieder geval op deze manier - niet te combineren zijn.
DubbelDun schreef:Cambiar schreef:Misschien kan de twist dan wat smaller (want de Malibaud die iets te smal was, was al redelijk breed), dat vind ik ook wel mooi meegenomen, dat ligt toch ook deels aan de boom of heb ik het verkeerd voor?
Als je op een behoorlijk breed paard toch een narrow twist wilt hebben dan zul je een behoorlijke dikte/hoogte krijgen, anders kan die nooit van boven smal genoeg gemaakt worden zonder consessies te doen aan de stevigheid.
Deuber & Partner hebben behoorlijk wat soorten zadels in hun assortiment met navenant verschillende soorten bomen.
Waar een boom maken als een vak apart is is een boom vermaken nog moeilijker.
Ik zou kijken in hoeverre D&P je kan helpen aan een goed passende boom voor je paard en dan zien of je met opbouwende leerlagen voor jezelf de narrow twist kunt maken.
Bandida schreef:Misschien helpt dit..http://www.carricoleather.com/mcclellansaddles.html
Voor historische kopieën werken ze met een kopie van de originele bovenbouw, maar met gewone western bars er onder.
(deze zadels zijn overigens volledig afgewerkt ook niet duur, zeker niet met de huidige dollarkoers)
DubbelDun schreef:Als de normale (mannen)-breedte niet te breed is dan kun je prima met een standaard-passende boom toe.
Francis schreef:Westernbars + McClellan opbouw kan wel, dat zijn twee gelijkwaardige rijstijlen.
Even heel zwart/wit gesteld: de GM-boom is meer een 'verlichte zit boom' terwijl jij meer een 'op je kontzakken'-zit wilt... Misschien dat dat illustreert wat ik bedoel
Ik denk dat jouw beste kansen om iets wat bij jouw wensen past te krijgen, liggen bij Morag's optie:Bandida schreef:Misschien helpt dit..http://www.carricoleather.com/mcclellansaddles.html
Voor historische kopieën werken ze met een kopie van de originele bovenbouw, maar met gewone western bars er onder.
(deze zadels zijn overigens volledig afgewerkt ook niet duur, zeker niet met de huidige dollarkoers)
DubbelDun schreef:Een hardseat zou helemaal niets voor mij zijn
Dat de overgang beter is afgewerkt bij een westernzadel is zeer merk-afhankelijk. Ik heb er op genoeg gezeten waar dat niet zo was
Toen ik nog met boom reed had ik dat zadel ook specifiek uitgezocht ten 1e vanwege het makkelijker passen op meerdere paarden en zeker ten 2e vanwege de narrow-twist
DubbelDun schreef:Als je voor 100% communicatie zonder 'ruis' wilt gaan zul je boomloos moeten
Sinds ik Bob Marshall rij is een hardseat écht uit den boze
DubbelDun schreef:Maar een torsion en de barefoot zijn geen Bob Marshall
Francis schreef:Ik heb een damesmodelletje Billy Cook gehad op Fly, vrij narrow twist dus maar wel een hardseat. Echt héérlijk zadel! Maar ik heb proefgezeten op een Malibaud en had dus het zelfde probleem, de randen van de bars groeven in m'n dijbenen (te dikke benen?) en dat voelde ik in de auto op weg naar huis nóg, terwijl ik misschien 10 minuten in dat zadel gezeten had. Hardseat is dus ook heel relatief en of dat wel of niet goed zit hangt volgens mij vooral af van de pasvorm van het zadel m.b.t. jouw billen/heupenGemiddeld genomen rijd je je op een hardseat juist mínder snel stuk dan op een padded seat.
Cambiar, die continental Equiflex heet idd endurance maar ís in wezen gewoon een kaal westernzadel zonder knop. Gebouwd op een westernboom en door de knop er af te laten is het ineens een endurance zadel (wel een perfect zadel voor TREC trouwens, die zou ik ook wel willen hebben i.p.v. een stocksaddle... liever nog denk ik, maar dat terzijde). Maar het klopt dus dat het een zelfde zit als een westernzadel heeft (en op dit zadel zal een endurance ruiter dus meer 'in de beugels staan' dan werkelijk een verlichte zit hebben.
)
Niet helemaal eens DD, met een boomloos zadel kan er wel degelijk sprake zijn van 'ruis'. Júist zelfs wil ik haast zeggen, want elke banketstaaf beweging wordt door het paard waargenomen en kan tot onduidelijkheid leiden wanneer een ruiter ook maar íets onstabiel zit of wat ook. Daarnaast moet het zadel ook al perfect blijven liggen (iets wat niet vanzelfsprekend is bij een boomloos zadel) want schuiven van het zadel zorgt ook voor ruis.
En die punten gelden óók voor een BM...
Francis schreef:Tja, ligging van een boomzadel is net zo lastig als mét boom is m'n ervaring... je was er bijdat het boomzadel op ronde Dot wel schoof, jouw ingereden BM niet, mijn nieuwe BM weer wel en de DS weer niet... De Freeform lag als een huis op ronde Milena maar was uiteindelijk de oorzaak van m'n crash met Ben, die voor een Merens toch aardig wat schoft heeft. OK, was met een boomzadel misschien ook wel gebeurd, maar niet op de manier dat 't nu gebeurde... Want juist in dat soort kritike situaties is de weerstand en drukverdeling van een boom bijna noodzakelijk om 'boven' te blijven. Kunnen de puristen nog zo hard roepen dat je dús geen onafhankelijke zit hebt maar ik wil wel eens zien hoe onafhankelijk de zit van de gemiddelde recreatieruiter is als hun paard met een vaartje van zo'n 60 p/u (da's ongeveer topsnelheid v.e. paard toch?) door door de bocht van een 15 x 15 bakje scheurt terwijl het zadel al onderweg is richting buik van het paard
![]()
Nee, de miscommunicatie door de ruiter hóeft niet DD, maar je moet wel verrékte zeker zitten in alle situaties wil het zadel niet voor enige ruis zorgen. En dan kun je je dus afvragen hoe wenselijk dat directe contact is... je kunt (zéker de ruiters die iets minder onafhankelijk zitten) ook te veel 'communiceren'...
Daarnaast vind ik boomloos gewoon ongeschikt voor echt lange afstanden.
Maar goed, dat gaat wel heel erg off-topic misschien want 't topic ging juist over wél een boom...
Cambiar, geen idee welke het was die ik geprobeerd heb, was bij de uitverkoop van Horseman Outfitter die er een heel zwikkie had liggen. Aangezien zij ook een stevige bok hebben in de vorm van een paard wilde ik eindelijk wel es een Malibaud voelen want dat was voor mij toch ook wel 't ultieme trektochtenzadel, maar dat werd een beetje een teleurstelling door die randen. Harde seat en de manier van zitten waren echt geen issue voor mij, dat is de stijl die ik al (deels) gewend ben te rijden maar die randen deden echt zeer. Nu zat ik maar kort natuurlijk en niet op een bewegend paard en ook niet met voeten in beugels dus 't blijft een slechte impressie maar ik heb dan wel zoiets van 'als ik op een bokje nog geen 10 minuten kan zitten, gaat dat op een bewegend dier natuurlijk helemaal zeer doen...
Toch zit er in m'n achterhoofd nog wel zo'n ruitertje te drammen om een echte proefrit op en Malibaud... Misschien toch een keer een tripje naar Spanje boeken
Francis schreef:Ik vind de Cavalerie en de Vagabonde van Hugues Petel erg interessante zadels (in't bruin met fenders graag) http://huguespetel.free.fr/
En nog belachelijk betaalbaar ook. Tegen de tijd dat ik een pony heb die uitgegroeid is gaat er denk ik een Equiform mal richting meneer Petel en laat ik me zoiets maken, mét bijpassende tassen