aparte optoming gezien, pessoa + dun ijzerdraadje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:24

Ik vind dat er op die site wel "enge" bitten voorbij komen.
Als ik die bitten zie is het eerste wat ik denk: "wat heb je met het paard gedaan dat hij/zij niet meer op een normaal bit te rijden is?"

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:27

je kan het vragen, maar als ze de tong met een ijzerdraadje vast hebben gebonden, of een illegale optoming, krijg je toch geen errlijk antwoord.
het beste is altijd een ringsteward tippen, en die kan de legaliteit (laten )controleren. beter 10 x voor nix, als 1 x een paard laten lijden..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:34

KoudbloedKim schreef:
Is lastig om zo te zien zonder dat hij in de mond van het paard zit, maar deze komt denk ik het dichtst bij.
Afbeelding

Edit; Maar dan een stuk dunner.

Afbeelding

Deze dan? :)*

mistid

Re: aparte optoming gezien, pessoa + dun ijzerdraadje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:36

Opzetbitje kan ik zo niet vinden, maar dit bedoel ik met losse tonglepel.
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:04

mistid schreef:
Opzetbitje kan ik zo niet vinden, maar dit bedoel ik met losse tonglepel.
Afbeelding

Die kan het geweest zijn, wordt vaker toegepast.

Hebben jullie op mijn site al gekeken (http://www.paardenbitten.nl)? Niet dat daar alles op staat, maar vreemde dingen staan er wel tussen.

Zoiets bijvoorbeeld (dan met pessoa en niet met een liverpool)?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 10-10-11 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:12

Daphne__ schreef:
KoudbloedKim schreef:
Is lastig om zo te zien zonder dat hij in de mond van het paard zit, maar deze komt denk ik het dichtst bij.
Afbeelding

Edit; Maar dan een stuk dunner.

Afbeelding

Deze dan? :)*

Dat was ook waar ik aan dacht. Zag laatst nog een foto van een paard met zo'n bit in, weet alleen niet waar :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:14

Over dat Mikmar bit, ik heb het inderdaad wel eens gezien, springruiter waar ik stage heb gelopen heeft dat gebruikt voor 1 paard.
Die was ècht niet te houden, die ging als een tijger op de hindernissen af, mijn hemel.

Op de grote buitenconcoursen ging ze na de laatste hindernis soms wel 3 rondjes het grasveld over voor ze 'm terug kreeg en toen is ze via via op dit bit gewezen. Was wel een heel duur bit, dat weet ik nog wel.
Ze heeft het geprobeerd en is het paard hiermee blijven rijden, omdat ze -vanwege dat touwtje over de neus als extra- het paard dan wel beter bij zich kon houden.

Over het ijzerdraadje waar TS het over heeft kan ik verder niks nuttigs zeggen, ik kan me er zo niks bij voorstellen eigenlijk, ben wel erg benieuwd ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:18

Dit is wat Daphne_ en ik bedoelden maar dat zal hem niet zijn denk ik, is niet met pessoa en zit niet aan extra bakstukken en is volgens mij meer een bit wat ze gebruiken in de rensport:

Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:26

Hoe dan ook, alle bitten die hier nu voorbij komen zijn niet toegestaan, zeker niet bij de pony's. Mocht je nou de volgende keer weer iets zien wat in jou ogen niet klopt, geef het dan even door bij de jury of ringmeester bijvoorbeeld. Dan kan er actie op ondernomen worden. Niet toegestaan is niet toegestaan, heel simpel, en dat is niet voor niets natuurlijk...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:20

Wat mistid laat zien komt al in de buurt! vooral de extra set bakstukken, en de dunne stukjes ijzer die dus langs de mondhoeken omhoog gaan :j ook omdat de pony zo vreemd met de tong uit de mond liep denk ik dat dat is wat ik gezien heb :)

Vrienden die bij de wedstrijd (binnen, ik reed buiten waar ze inreden) waren kijken hadden de pony ook gezien, in het parcours liep hij dus ook met de tong ver naar buiten naar de zijkant, de jury moet dit toch ook gezien hebben?

Volgende keer zal ik het toch even aangeven bij de ringmeester als ik iets mafs zie, dan houd ik Bokt tenminste niet uit zn slaap :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:28

Dat wat Fiffil laat zien wordt inderdaad gebruikt in de rensport, dan kunnen ze met die extra ring spelen als ze dat willen :-) Houdt de paarden vaak rustiger :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:35

Oke, dat wist ik niet Apple. Wist alleen dat het verder geen 'vervelende' optoming was maar niet wat hij nu precies deed :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:40

Die ring doet verder niets, die zit er alleen in :-)

Ik heb ooit een jonge volbloed (racefit) gereden die ook zo'n bit had. Als hij dan even ergens moest wachten oid dan was hij eigenlijk continue met zn bit aan het spelen en lekker daar mee bezig ipv vervelend te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:37

Die van Fiffil lijkt er een beetje op, maar er zaten meer riempjes aan en dat ijzeren 'touwtje' zat op de foto die ik zag helemaal strak, zonder ruimte tussen de vacht en het ijzer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:14

O mijn god dat bit wat langs kwam ( http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... TVy3lnWQeQ ) is toch ook een om je paard de pest in te jagen, wat een bit is dat?
Ik ben zelf niet vies van een paard met een pellham/stang/pessoa in de mond maar dat vind ik tever gaan? -.-

Verder kan ik jammergenoeg niet verderpraten over het bit... misschien dat je nog eens het paard tegen komt, volgende keer misschien? :) Gewoon vragen dan!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:22

Sommige mensen hangen nou eenmaal de meest achterlijke bitten in een paardenmond ............
Rijtechnisch oplossen kost veel meer tijd en dat schijnt niemand meer te hebben vandaag de dag.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:57

manex schreef:
Sommige mensen hangen nou eenmaal de meest achterlijke bitten in een paardenmond ............
Rijtechnisch oplossen kost veel meer tijd en dat schijnt niemand meer te hebben vandaag de dag.

Vreselijk!
Ik zelf ben makkelijk om hup een slof eraan te hangen, hup ander bitje, dan eens een met ketting, dan een zonder, dan weer slof eraf, dan dit dan dat... maar dat bit... ik zou t echt NIET in mn hoofd halen om een paard zoiets in de mond te hangen ;( Oke nu lijkt t op een vermeubelde pellham... maar het 'bit' zelf, t is gewoon een ketting ofzo?