Keuze neusriem en bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:44

Ik heb een brede aansnoerneusriem, bij mijn oude pony's, en mijn huidige paard gebruik ik vaak een dubbel gebroken watertrens, of bustrens. De neusriem heb ik omdat ik het mooi vind, en omdat ik vind dat deze neusriemen mooier aansluiten.
Een dubbel gebroken bit omdat ik dat prettiger vind voor het paard dan een enkelgebroken bit.

Ashley5760

Re: Keuze neusriem en bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:54

Ik rij alles op gecomb neusriem+dubbelgebr kk watertrens.
Heel basic, erg vriedelijk en vind eigenlijk dat dit tm l (en liefst m) niveau verplicht moet worden :+
mijn vader rijdt weer het liefst met enkelgebroken bustrens.
Heb op stallen vaak meegemaakt dat ik "sterk"(jong) paard kreeg die waren vaak op enkelgebroken bus gereden en ik mocht absoluut niet op dubbelgebroken rijden want dan had je geen controle blablabla. Heb het er altijd nog ingehangen en ze gingen er alleen maar fijmer v lopen (icm met een "losse" hand natuurlijk) *ergerpunt 2 van de hedendaagse ruiter ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:19

Ik reed met een gecombineerde neusriem (aansnoer) en een happy mouth bit, met flexibele kern en een soort van dubbelgebroken.
Paard heeft nu alleen haar neus gebroken, waardoor neusriem niet meer echt mogelijk is. Ik ga nu een kneveltrens uitproberen. Helaas is Sen niet echt de makkelijkste wat betreft bitten.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:24

Ik reed eerst met een dubbelgebroken kneveltrens en een hoge aansnoerneusriem. Dit omdat het een jonkie was die nog hulp had met het begrijpen van het sturen. Nu ben ik over gegaan naar een enkelgebroken bustrens met een lage neusriem. Dit omdat hij het stuur nu wel begrijpt alleen er af en toe nog maling aan heeft en zo kan ik het bit niet door zijn mond trekken. Aangezien ik af en toe nog een wat spastische hand heb die niet helemaal meewerkt..... Maar ga over een tijdje weer terug naar een hoge neusriem met sperriem. Gewoon omdat het toch mooier oogt bij zijn toch al grote hoofd... Dan lijkt het hoofd wat kleiner. Daarnaast heb ik die lage neusriem in bruikleen tot februari.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:35

ik rij met een aansnoer neusriem (niet aangesnoerd gewoon normaal vast ;) ) daaronder heb ik dan nog een bontje. ook rij ik daarbij met een dubbel gebroken bitje met koperen mondstuk :9 oja bij de aansnoer neusriem ook nog een sperriempje ( ook normaal vast )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:37

Ik reed altijd met een aansnoerneusriem, gewoon heel los, en met een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstukje. Geen sperriem. Leek mij de meest vriendelijke bit-optie. Later las ik dat een ongebroken trens vriendelijker is, maar goed, ik rijd nu bitloos met een hoge neusriem. :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:47

Hier (heel origineel) ook gecombineerde neusriemen, en allebei een dubbelgebroken bustrens.
Vind een gecombineerde neusriem het mooiste staan, en de bitten zijn vriendelijk en ze lopen er allebei heel fijn op. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:32

Ik heb het Micklem hoofdstel met een speciale neusriem die de aangezichtszenuwen ontziet. Gebruik daarbij de watertrens van robart (pinchles bit)