[WN] Westernsporen verboden in Nederland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 14:17

Luna01 schreef:
gaucho schreef:
aanhanger (elke, maakt niet hoe zwaar) is maximaal 90. Dit was vroeger 80.

Dit is niet waar.
Een cominatie tot 3500kg mag 90, alles daarboven moet gewoon 80 rijden.

Oei ja, ik heb het nagekeken op die lijst (die hier even boven is vermeld). Idd combinatie vanaf 3.500 kg maar 80 km/uur. Dan rijden wij steeds te snel. Da's vreemd, ik zou mijn 2 boetes er eens op moeten nakijken want volgens mij zijn we geflitst omdat we harder dan 90 km reden... en wij zijn dik boven 3.500 kg.
Ik dacht echt dat ik hier ergens ooit gelezen had dat men dat had verandert terug naar 90 maaar dat gaat dan blijkbaar om de minder zware combinaties.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:28

Geloof er niks van dat westernsporen niet zouden mogen, gewoon broodje aap verhaal. Krijg ook wel eens reacties op mijn sporen, vraag dan meestal of ze even over de arm van die persoon mag rollen, voelen ze zelf dat er niks scherps is.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:33

Nee hoor, dat is helemaal niet waar. met westernsporen kun je hier gewoon rijden! Ik rijd er ook mee over de weg en alles. En er is nergens bewezen dat het niet mag;)
Dus met westernsporen rijden MAG!;)

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:39

Ik rijd zelf met de kleinste soort spoortjes, gewoon een stomp spoortje. Maar ik heb ook eens gevoeld, die western sporen zijn helemaal niet scherp. Maar inderdaad, niet iedereen kan er mee omgaan...

Ik heb het even opgezocht, en er is geen wet voor de westernsporen.

Ik vind western rijden echt zo gaaf, maar helaas, mijn pony niet... :o
Dus houd ik het maar bij dressuur en springen, ook leuk.

(Sorry als het een beetje offtopic is..)

druppeltje

Re: Westernsporen verboden in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:42

Ik rij ook in de Drunense Duinen met westernsporen, heel zielig! Maar nee hoor, niet verboden.

Zijn jullie die mensen die afgelopen weekend geweest waren? We kwamen 2 groepen tegen uit België :)

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:45

Eerst beide sporen op jezelf uitproberen en dan commentaar leveren uit ervaring. Ik heb beide sporen uitgeprobeerd en in mijn bezit en westernsporen voelen naar mijn mening vriendelijker aan dan engelse sporen. Het blijft uiteraard een verfijning van je hulpen dus bij verkeerd gebruik moet die bewuste ruiter ze gewoon niet dragen. /3

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:22

Western sporen zijn er inderdaad voor de verfijning van je hulpen en zijn niet scherp,probeer het maar eens uit op jezelf rij ermee over je scheenbeen is het gevoeligst.als je weet hoe je ermee om moet gaan is het best gebruiksvriendelijk. Rij er zelf ook mee heb ook weleens opmerkingen erover gehad dat ze scherp zijn of lijken door dressuurruiters.reageer er dan haast niet op. En zeg probeer het zelf maar eens uit op jezelf dan voel je het dat het niet scherp is. Ben het met de meeste eens maar de opmerking van sjors ja hij weet niet waar ie het over heeft gr sandy

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:45

Tijn schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat sporen niet toegestaan zijn in bijvoorbeeld de supermarkt, misschien dat wij ruiters in ene doorslaan en ze als wapens gaan gebruiken ;)

Wahahahaha _/-\o_ verboden in een supermarkt? wahahaha *\o/* vandaar dat ze me zo raar aankijken als ik direct uit stal boodschappen doe _O- Ik heb zelfs wel eens de "Wagner American Pizza" opmerking gehad! <<)

edit: ik rol wel met mijn spoortje: door met mijn hak op en neer te bewegen. (alleen als ik wil corrigeren uiteraard)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 19:15

druppeltje schreef:
Ik rij ook in de Drunense Duinen met westernsporen, heel zielig! Maar nee hoor, niet verboden.

Zijn jullie die mensen die afgelopen weekend geweest waren? We kwamen 2 groepen tegen uit België :)

Kan best zijn. Ben wel wat fjorden tegen gekomen ; ). We waren met een grote groep maar de splitsten op om te gaan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:22

Westernsporen zijn niet verboden in Nederland.

En een westernspoor is niet zielig of scherper dan een dressuurspoor. Sterker nog, een westernspoor met een grof wiel is zachter dan een dressuurspoor met een klein glad wiel.

Een grove wielspoor verdeelt de druk over een groter oppervlak per vierkante cm, dus is zachter. Toch moet je je realiseren dat je de wielspoor anders moet gebruiken dan de knopspoor: je moet er mee rollen, niet prikken.
Omdat het wiel moet kunnen rollen, moet je er wel zorg voor dragen dat het wiel niet vastzit. Een wielspoor met een wiel dat niet kan draaien, kan veel schade veroorzaken.

Een dressuurspoor met een klein glad wiel is echt een pizzasnijder. Een westernspoor met een groot grof wiel is veel zachter.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 19:29

Wel, ik wist uiteraard dat ze niet verboden waren maar die vent was zo overtuigd , moest het toch eens checken. Jammer dat ik die man nooit nog ga tegenkomen ; ).

Nienke_Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:36

Even terug komen op de westernsporen!!

Jammer dat er altijd weer mensen zijn die totaal niet weten waar ze over praten!!!

Het gebruik van deze sporen is diervriendelijker dan die ONBENULLIGE pinnen van die dressuurprikkers en springruiters.
Als mensen gewoon eens weten hoe westernsporen worden gebruikt en hoe deze vast zitten om de laars merk je hoe makkelijk je deze over je paard heen ROLT, en ze niet vast ramt tussen de ribben.

JAMMER altijd die vooroordelen.... :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:40

Joh laat gaan....haal je schouder op en ga door met je leven.
:D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:04

Ik heb begrepen dat er een goeie reden is voor sporen bij westernrijden: een westernzadel is voorzien van brede fenders, waar de beugels aanhangen. Die dingen zijn niet alleen breed, maar ook van dik leer. Je hebt daardoor steun voor je been maar het gevolg is: als je wat nauwkeurig je beenhulpen moet geven, kun je dat het beste met je spoor doen, omdat je anders hoofdzakelijk tegen je fender aan zit te drukken.

De andere reden is dat lassowerpen en een zweepje vasthouden lastig te combineren zijn. :+

Hoe dan ook: juist doordat westernsporen zo dik zijn en door het draaiende wiel richt je minder schade aan met westernsporen dan met een "dressuurprikker".

Wat den 'ollander met die grote mond betreft: die had gewoon 'ne dikke nek, en wilde net doen of ie alles beter weet, terwijl ie niks weet, dat is duidelijk. Daarvan heb je er hier af en toe wat rondlopen. Door hun grote mond vallen ze extra op, helaas.

Laat je lol niet verpesten door zulke types.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:18

conclusie: Niet waar :D
Sommige mensen menen ergens verstand van te hebben zonder zich er ooit in verdiept te hebben, dat is weer duidelijk!