Zadel voor oud type Haflinger.. ramp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:36

CoronaLime schreef:
TS, als je tot 1600 wil gaan kan je misschien voor een arno brandt kijken? Word helemaal op maat gemaakt en was volgens mij zo tussen de 1500 & 2000 euro. Heb er meerdere gezien en vind het stuk voor stuk prachtige zadels :j

Het kunnen wel prachtige zadels zijn maar de vraag is of arno brandt wel een boom in zijn collectie heeft die op een oud type haflinger past.

CoronaLime

Re: Zadel voor oud type Haflinger.. ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:39

Dat lijkt me toch wel als je maatzadels maakt? :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:49

CoronaLime schreef:
Dat lijkt me toch wel als je maatzadels maakt? :+

Dat hoeft niet. Ligt eraan of de fabriek in Engeland de benodigde materialen in zijn collectie heeft.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:38

Het is al een paar keer gezegd, maar de Kent&Masters zadels zijn ideaal voor brede, rondgeribte paarden zonder schoft. Op mijn merrie was ook geen enkel zadel aan te passen en ik heb echt van alles geprobeerd. Ik heb nu sinds een jaar een K&M zadel en ik wil nooit meer wat anders. Zadel zit heerlijk en het ligt perfect op mijn merrie.
TS dit zadel ligt zeker binnen je budget, nieuwprijs is rond de 1000 euro. Ik heb hem aan laten passen door Heleen Klümper uit Almelo, ze is MSFC'er.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:35

Dat was mijn probleem ook met mijn Haflinger waar ik dressuur mee reed.
Van alles gehad; KN, Kieffer, speciaal Haflingerzadel.
Uiteindelijk toch maar een zadel op maat laten maken bij Hulsebos, en met dat zadel ben ik nog steeds heel erg gelukkig!!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:42

InekeH87 schreef:
Het is al een paar keer gezegd, maar de Kent&Masters zadels zijn ideaal voor brede, rondgeribte paarden zonder schoft. Op mijn merrie was ook geen enkel zadel aan te passen en ik heb echt van alles geprobeerd. Ik heb nu sinds een jaar een K&M zadel en ik wil nooit meer wat anders. Zadel zit heerlijk en het ligt perfect op mijn merrie.
TS dit zadel ligt zeker binnen je budget, nieuwprijs is rond de 1000 euro. Ik heb hem aan laten passen door Heleen Klümper uit Almelo, ze is MSFC'er.

Kent & Masters is net als Wintec een standaard zadel met verwisselbare boom dus in hoeverre dat aan een paard is aangepast vraag ik mij af.
Thorowgood is daarvan de kunstof versie met exact dezelfde binnenmaterialen en verwisselbare bomen waarvan een tweedehandsje een hele nette prijs heeft.
De bomen van K&M en Thorowgood zijn evenals de Wintecbomen zelf eenvoudig aan te schaffen en te verwisselen.

Ik ben blij met een Wintec Wide op mijn extreem brede en rondgeribte fries, mooi kort zadel, stevig en toch zachte zit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:45

WOW heeft mijn stalgenootje voor haar vreselijke brede fjord en die ligt perfect.

Ikzelf heb een Wispelaere op Mando liggen en een Equestor met Wispelaere kussens als springzadel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:49

Niezel de K&M heeft een speciale cob versie die op ronde breedgeripte paarden gericht is. Mijn merrie barst uit de wintecs, die liggen verschrikkelijk slecht op haar en zijn veel te klein. Maar de K&M ligt perfect, schuift niet (ondanks dat ze geen schoft heeft en heel rond is) en ze zijn zoveel beter in kwaliteit dan de wintecs.
Wintec is kunststof, K&M is leer. K&M heeft hele zachte kussens (ook niet onbelangrijk bij een gevoelige rug) terwijl ik van de wintec (maar ook de thorowgood) de kussens net keien vind. De thorowgood heeft in mijn ogen precies dezelfde nadelen als de wintec.

Wintec wide past mijn merrie niet goed, ligt heel slecht op haar rug. Ik kan zelf ook slecht rijden in een wintec, krijg last van mijn heupen en mijn rug, dat heb ik met de K&M niet.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:01

Als je een niet heel groot budget hebt, wil ik je de Thorowgood Griffin dressuur aanraden. Die van mij heeft een XXW boom, en ligt goed op mijn ronde haflinger. Mocht deze niet meer passen, is mijn laatste hoop (en die van de zadelmaker ;) ) een massimo.
Als je hier in de buurt woont, mag je de mijne wel een keer op je haflinger leggen om te kijken hoe dit past? Dan kun je altijd naar een andere 2e hands zoeken, nieuw worden deze helaas niet meer gemaakt.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:07

Wat vervelend dat je last hebt van je rug!
Als ik jou was zou ik eens wat zadels gaan proberen en dan belissen! :)

suc6 ermee.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:38

InekeH87 schreef:
Niezel de K&M heeft een speciale cob versie die op ronde breedgeripte paarden gericht is. Mijn merrie barst uit de wintecs, die liggen verschrikkelijk slecht op haar en zijn veel te klein. Maar de K&M ligt perfect, schuift niet (ondanks dat ze geen schoft heeft en heel rond is) en ze zijn zoveel beter in kwaliteit dan de wintecs.
Wintec is kunststof, K&M is leer. K&M heeft hele zachte kussens (ook niet onbelangrijk bij een gevoelige rug) terwijl ik van de wintec (maar ook de thorowgood) de kussens net keien vind. De thorowgood heeft in mijn ogen precies dezelfde nadelen als de wintec.

Wintec wide past mijn merrie niet goed, ligt heel slecht op haar rug. Ik kan zelf ook slecht rijden in een wintec, krijg last van mijn heupen en mijn rug, dat heb ik met de K&M niet.

De Thorowgood heeft dus exact dezelfde versie omdat het exact dezelfde zadels zijn, met enkel het verschil dat K&M van leer is en Thorowgood kunststof. Het zal best kunnen dat een Wintec op jouw paard niet mooi ligt en de K&M of Thorowgood wel, en jijzelf de voorkeur geeft aan leder boven kunststof, ik geef alleen aan dat een K&M zadel op dezelfde wijze aanpasbaar is als een Wintec, door middel van losse bomen. Het 'volledig aangepaste en op maat gemaakte zadel' vind ik dus nogal misleidend.
Ik heb helaas een merrie waar een K&M of Thorowgood niet meer op past :') ze is nog net een stuk breder.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:41

Ik heb met de K&M gewoon de ervaring dat er met het aanmeten etc. net wat meer aandacht aan mijn paard werd besteed als met de wintecjes en de thorowgood. Misschien is dat verschil ook omdat mijn K&M door een MSFC'er is aangemeten en de rest door gewone zadelpassers.