Budget zadel voor hoge schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:22

Bedankt voor het advies. En natuurlijk wil ik dat men paardje gezond blijft en ik ga niet zomaar het eerste beste zadel kopen en ik weet dat het moeilijk is om een nieuw zadel te kopen met mijn budget, daarom dat ik ook uit kijk naar een tweedehands en dat heb ik ook duidelijk gezegt in mijn openingspost volgens mij.
Ik heb nog nooit met een barepackpad gereden, dus ik heb geen flauw idee of het iets voor mij zou zijn. Is het niet bijna hetzelfde als zonder zadel?

1k voor een zadel vind ik wel een beetje veel geld. Er zijn hopen zadels die een stuk minder kosten (nieuw) en waar ik van heb gehoord dat ze toch van redelijk kwaliteit zijn. Ik heb ook al gedacht aan een zadel van decathlon (indien ze iets "passend" hebben) aangezien ik toch altijd tevevreden ben geweest over hun spullen. Ik heb een hoofdstel van daar, super goedkoop, dat al zeker vijf jaar meegaat (en we hebben het tweedehands gekrijgen). En ik ken mensen met goede ervaring.

@Benfan: wat bedoel je met geen ervaring hebben? Ik heb in mijn leven maar één keer een zadel gekocht. Dit is het eerste paard dat ik zelf heb gekocht en voor verzorgpaarden heb ik ook nooit een zadel ofzo moeten kopen. Daarom juist heb ik iemand die me helpt en adviseerd met die dingen. Ik ben echt niet dom om dit helemaal alleen aan te pakken omdat ik weetn dat ik er bijna geen ervaring mee hebt.

lailapri

Re: Budget zadel voor hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:33

Van chrischt heb je een padje met wrongen waar je best lekker mee kunt stappen en een drafje/galopje kunt doen, zolang je er maar geen beugels aan maakt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:41

Lijkt me niet echt lekker zitten op een smal paard met hoge schoft.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:46

Nee, daar dacht ik ook al aan. En het lijkt mij ook niet zo'n goed idee, zeker omdat hij wat magertjes is.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:47

Waarom koop je inhemelsnaam een paard als je geen geld hebt voor een goed zadel? De kosten houden niet op na een zadel, hoe wou je die gaan betalen dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:47

beter als zonder zadel, je kunt er ook nog een bontje met ruggegraad vrijheid onder doen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:50

Ik heb voor m'n paard met hoge schoft een Kieffer Aachen.
Heb hem 2de hands op de kop kunnen tikken voor 400euro en laten nakijken door de zadelmaker en was in prima staat :))
De Kieffers zijn echt goed aan teraden voor paarden met 'n hoge schoft :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:56

rox_en_wilvy schreef:
Waarom koop je inhemelsnaam een paard als je geen geld hebt voor een goed zadel? De kosten houden niet op na een zadel, hoe wou je die gaan betalen dan?

Je hebt het topic niet deftig door gelezen want op deze vraag heb ik al antwoord gegeven *zucht*

Omdat ik dus nog geld achter de hand wil houden voor eventuele medische kosten! Ik heb geen zin om een duur zadel te kopen en daardoor de veearts niet kunne betalen. Daarom dit budget!

@Quebelle: bedankt voor de tip!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:00

Er zijn meer kosten dan alleen een veearts! Hoe wou je die gaan betalen dan? En zoals vele al eerder hebben gemeld: beter wat meer besteden aan een goed zadel, dat bespaart een hoop kosten op rug problemen!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:04

Sorry,maar ikzelf ben ook voor'n goedkoop 2dehandsje gegaan.
Puur omdat ik als student niet veel geld heb.
Mijn ouders betalen hoefsmid,DA etc maar ik moet het materiaal kopen en das duur.
Om 2000euro aan 'n goed zadel te hangen OK,
maar als het goedkoper kan door 'n 2de hands is dat toch geen probleem?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:06

Vroeger, 20 jaar geleden, heb ik mijn eerste paard in het begin gereden met een zadel met een op dat moment iets te wijde boom met een hele dikke schapenvacht eronder.
Die was ook wat mager en vooral erg onbespierd, goed in conditie is mijn zadel passend gemaakt.

Dat was het advies en werk van "de oude" Hulsebos, de vader van de huidige zadelmaker.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:08

rox_en_wilvy schreef:
Er zijn meer kosten dan alleen een veearts! Hoe wou je die gaan betalen dan? En zoals vele al eerder hebben gemeld: beter wat meer besteden aan een goed zadel, dat bespaart een hoop kosten op rug problemen!

Ja dat weet ik ook wel... maar veearts is één van de duurste "onverwachte kosten!" Stalgeld etc is allemaal geregeld. Ik vroeg niemand niet om me de les te lezen over hoe duur een paard kan zijn! Jees, kheb dit paard niet gekocht zonder er over na te denken 8)7 . Iedereen valt hier maar in herhaling, daar heb ik ook niets aan :s
Ik heb al enorm veel spijt dat ik dit topic heb open gedaan, wat zit bokt toch vol vriendelijk mensen .

@Quebelle: Yup. Ik spaar liever wat geld uit op spullen voor men paard en steek het liever in zen gezondheid of zet het opzij tot er iets gebeurd :s

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:11

Mijn advies,ga gewoon voor'n 2dehands A merk zadel.
Stübben,Kieffer,..

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:15

Wintec? Voor 400 euro heb ik een perfect inorde Isabell Werth zadel gekocht incl. singel & beugelriemen :)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:16

[quote="Quebelle"]Sorry,maar ikzelf ben ook voor'n goedkoop 2dehandsje gegaan.
Puur omdat ik als student niet veel geld heb.
Mijn ouders betalen hoefsmid,DA etc maar ik moet het materiaal kopen en das duur.
Om 2000euro aan 'n goed zadel te hangen OK,
maar als het goedkoper kan door 'n 2de hands is dat toch geen probleem?[/quote

zeker, maar dan moet er zeker een goede zadelmaker mee aan de gang gaan om het goedpassend te maken! En dat kost wel geld! Een tijd terug was het thema in bit(paardenmagazine) zadels! En daar stond een stuk in over goedkope zadels, schrikwekkend toen ze die uit elkaar haalden! Daar wil je je paard niet mee opzadelen! Een paard kost geld, en dat weet je voordat je er 1 aanschaft, en dan niet willen betalen voor een goed zadel! Sorry maar dat kan niet in mijn ogen!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:20

Een Kieffer noem ik geen goedkoop zadel :=
Wintec past niet op hoge schoften (bij de mijne althans) omdat die geen teruggesneden kamer hebben en de kussen te hoog liggen waardoor het zadel naar achter kanteld.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:21

Quebelle schreef:
Mijn advies,ga gewoon voor'n 2dehands A merk zadel.
Stübben,Kieffer,..

Ja, ik denk dat ik dit ga doen. Morgen ga ik nog twee zadels passen en anders ga ik eens naar de plaatselijke zadelmakerij rondsnuffelen en wat informeren. Waarschijnlijk zal ik het zadel kopen dan nog een beetje uitstellen ivm persoonlijke zaken.

@Elfenor daar heb ik ookal aan zitten denken, maar ik zou het liefst een leren zadel willen, maar het is zeker nog niet uitgesloten!

@Rox_en_wilvy Een paard kost geld ja, maar een zadel hoeft niet giga duur te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:21

Als je je budget iets omhoog haalt kan je nog fijnere tweedehands zadels bekijken. Ik heb indertijd een Schumacher Profi op de kop kunnen tikken. Nieuwprijs ergens een $3500 (kon geen prijzen vinden in €). Zadel was een jaartje oud en weinig gebruikt omdat het nieuwe paard van dat meisje te smal was voor dat zadel. Op mijn paard paste het echter wel, heb ht toen voor €900 kunnen overnemen.

Heb er nog steeds topzadel aan na 4 jaar! Je ziet wel gebruikssporen maar zit nog als een huis, veel rugvrijheid en is vorig jaar opgevuld. Heb afgelopen jaar weinig gereden, paard wordt dagje ouder dus in november of december ga ik polsen om de zadelmaker te laten langskomen voor controle. Heb nog jong gevaar staan dat ik ook zadelmak moet maken. Ook voor hem ga ik een tweedehands zadel op de kop proberen tikken, maar van een goed A-merk als het kan, via diezelfde zadelmaker. Heb paar onverwachte grote kosten gehad dus zit ietsje krap, en wil op die manier dan jaartje wachten en doorsparen voor eentje die echt compleet met alles erop en eraan voor 'm op maat wordt gemaakt, tegen dan staat ie waarschijnlijk ook al meer in de spieren.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:29

Hoeft ook niet superduur, heb zelf een rossner van ongeveer 750; superfijn zadel! maar laat hem wel elk half jaar controleren of ie nog goed ligt! Een zadel is het belangrijkste wat echt goed moet passen om verdere narigheid te voorkomen!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:33

Binnen jouw budget zou je best nog wel eens een mooie Kentaur kunnen kopen. Ik had ook een smal paard met hoge schoft, en de Medea lag daar perfect op. Je zou de zadelmaker daar eens naar kunnen laten kijken :) .

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:50

Koop gewoon een goede 2e hands (merk) op bokt is genoeg te vinden, de markt ligt op zijn gat.
Wel iemand vragen die verstand heeft van zadels passen, misschien staat er op mijn profiel wat voor je bij?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:11

Rinske schreef:
Binnen jouw budget zou je best nog wel eens een mooie Kentaur kunnen kopen. Ik had ook een smal paard met hoge schoft, en de Medea lag daar perfect op. Je zou de zadelmaker daar eens naar kunnen laten kijken :) .

:j

Ik had hiervoor ook een Kentaur (Penelopa), gekocht voor 350 Euro :) Prima zadels voor een prima prijs :) Een ander meisje van stal heeft exact hetzelfde zadel en is ook erg tevreden. Nu ben ik zelf wel overgestapt op een ander zadel, maar dat was niet omdat ik niet tevreden was, maar omdat m'n paard zo veranderde in bespiering en het zadel dus niet meer paste :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:30

Voor 500 euro kun je prima een GOED tweedehands zadel kopen. Ik heb onlangs 2 zadels met Flair verkocht voor de helft per stuk.
En een tweedehands Wintec heb je ook al vanaf 150. Het is dus gewoon kijken wat past.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:36

ben ik nu de enige die 500,- toch wel veel geld vind? geld zat om een mooi (oke, voor een mooi merkzadel moet je dan naar 2ehands kijken) passend zadel te kopen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:41

MisticRider schreef:
ben ik nu de enige die 500,- toch wel veel geld vind? geld zat om een mooi (oke, voor een mooi merkzadel moet je dan naar 2ehands kijken) passend zadel te kopen!

zie de post boven je. Ik vind 500 euro ook genoeg geld om een zadel te vinden.