Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:30

Omdat bij jouw voorbeeld de Thiedeman te klein is voor dit paard. Maat pony op een paard. Op de foto hogerop staat Thiedeman op de goede plaats en heb je dit probleem niet.

anneliesdj

Re: Wat is de juiste afstelling voor Thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:35

Jawel, dan heb je alleen 5cm meer ruimte.
Of je hem nu aan het eerste of laatste ringetje klikt maakt geen verschil, de thiedemann blijft even lang en kun je nog steeds niet onafhankelijk van je teugels bedienen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:38

Volgens mij wil je alleen in je eigen ding geloven, anneliesdj. Ik weet uit eigen ervaring dat je je paard wel gewoon op de teugel rijdt en de thiedeman alleen werkt als je paard zijn/haar hoofd te hoog doet. En als je hem/haar wilt hals laten strekken, dan kan dit nog steeds.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:46

Ja natuurlijk, als ik netjes uitleg geef heb ik ineens een bord voor mijn kop?
Natuurlijk werkt dat ding niet als je paard zijn hoofd netjes in de krul heeft maar hij kan er wel op hangen en omdat jij de thiedemann niet onafhankelijk kunt bedienen kun je daar niets aan doen.
En hals strekken is bij mij met de neus 20cm boven de grond, dat kan niet met een loshangende thiedemann.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:13

Dat kan wel. En met een thiedeman trek je hem niet in de krul. Of je moet hem zo strak hebben staan dat hij geen andere houding kan aannemen. Maar met normaal gebruik kun je dat echt niet. En je kunt wel hals laten strekken met thiedeman. Heb ik meerdere keren gedaan. Dus doe nu niet net alsof jij alleen de waarheid verteld. En dat wij het allemaal bij het verkeerde eind hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:22

Wat ben je dan aan het doen met een thiedeman? Je hebt geen invloed op dat ding dus naar beneden vragen is er niet bij. En met in de krul bedoel ik alles wat niet vrijwillig is voor het paard, of de neus dan op de loodlijn is of tussen de knieen maakt niet uit.
Heb je foto's van jouw afstelling met thiedeman of beter het halsstrekken?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:41

Bij NRFS proeven mag je met Thiedemann rijden als ik het goed heb? Dan zit er ook het 'hals laten strekken' bij?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:07

Wat een kul! Met een correct afgestelde Thiedemann teugel rijd je je knol niet in de krul!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:49

Heb jaren met thiedemann buitengereden op een paard wat zich wat sterk in de hals kon maken en ik kon hem er wat makkelijker mee naar beneden rijden zodat hij wat minder zijn nek erop kon zetten. Je kunt ábsoluut normaal de teugels laten vieren en het voordeel m.b.t. de slof is dat je hem juist níet! te ver door kunt trekken/vast zetten. Reed in stap altijd met lange losse teugel en neus over de grond :j
Thiedemann op de foto is zeer zeker te klein en kort in het borstdeel. En je hebt ook wel degelijk invloed op dat ding, wat zou anders het nut ervan zijn. Het zijn geen vaste bijzetteugels ofzo :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:02

Niet alles wat te koop is heeft ook echt nut denk je wel?
PaysBas: wat is volgens jou dan de juiste manier om je paard nageeflijk te rijden? En in welke situatie's vind jij een thiedemann gerechtvaardigd?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:05

anneliesdj schreef:
Niet alles wat te koop is heeft ook echt nut denk je wel?
PaysBas: wat is volgens jou dan de juiste manier om je paard nageeflijk te rijden? En in welke situatie's vind jij een thiedemann gerechtvaardigd?

Wat een vreemde en flauwe reaktie? Wat denk je zelf!
Goed lezen, ik geef al aan dat het ding nut heeft en ik heb het niet over alles wat er op de wereld te koop is. Slaap lekker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:13

Hoezo goed lezen? Wat is het nut behalve naar beneden trekken van het hoofd? En hoezo heb je invloed op dat ding? Kun jij je thiedemann afzonderlijk van je teugel bedienen? Heb jij meer invloed behalve dat je hem tegelijk met je teugel aantrekt?
Dat is ook precies wat ik bedoel met de foto die ik hierboven heb geplaatst, het gaat mij niet om de afstelling maar om te illustreren wat er gebeurd als het paard het hoofd toch omhoog doet, dan komt je teugel namelijk slap te hangen.
En als je rijd is het heel lastig te voelen wanneer je rijd op je gewone teugel en met de thiedemann slap of andersom. Je merkt niet wanneer je paard op de thiedemann loopt dus kunt daar ook niet direkt op anticiperen, daardoor krijg je een paard wat in de hand gaat hangen.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:27

Wordt wel een erg fijne discussie zo.
Afijn.
De TS heeft om tips gevraagd qua af stellen van de Thiedemann teugel, deze heb ik al eerder gegeven, Anneliesdj.
De foto die je ter illustratie hebt gebruikt is niet correct afgesteld.
Nogmaals wanneer de HULPteugel correct wordt gebruikt HELPT het zowel mens als knol om de rust te bewaren.

@Annelisdj: heb jij zelf weleens met een Thiedemann teugel gereden onder begeleiding van een gekwalificeerde instructeur/trice en dan bedoel ik echt eentje die de papieren heeft gehaald en niet een keertje Z heeft gestart?
Ben zeer benieuwd waar je het 1 en andere op fundeerd mbt jouw [zo lees ik het] aversie van de Thiedemann teugel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:34

Een goede instructeur zal geen thiedemann aanraden :n
En je ontwijkt mijn vragen, dat de foto die ik plaats niet goed is afgesteld heb ik allang aangegeven, dat was ook niet de reden waarom ik die foto plaatste.

TS vraagt om tips en mijn tip is; gebruik dat ding niet maar geef je geld uit aan goede instructie. De meeste hulpteugels doen meer kwaad dan goed, zeker wanneer mensen daar zelf mee aan het klussen gaan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 06:51

Het gaat ALWEER over het pricipe, niet over de vraag die TS stelt:

Hoe stel je zo'n ding goed af?

That's the question!

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:44

Dames please....alle inbreng over afstelling wordt gewaardeerd en ook de foto die Anneliesdj plaatste was voor mij waardevol.

maureen schreef:
Thiedemann op de foto is zeer zeker te klein en kort in het borstdeel.

Hoe zie je dat, n.a.v. jouw opmerking twijfel ik over de maat. Hoe hoog hoort het borstdeel te reiken? Hoe los hoort het collier te zitten? Bij mijn paard zitten alle riemen op het ruimste gaatje en de musketon op het eerste ringetje van de teugel.

Het gaat om een oude recreatiemerrie waar ik na een blessure weer mee wil gaan bosklossen maar op dit moment is ze te driest om rustig mee te rijden. Ze is erg sterk in haar hals en ze mag niet kletteren, te gevaarlijk, punt uit. Voor de blessure kon ze ook prima bosklossen en was ze een perfect begeleidingspaard voor onervaren paarden, ik heb zelf de indruk dat we even een fase doormoeten, evt. met thiedeman (en zonder krachtvoer) Ik geef geld uit aan instructie maar met dit paard rijden we niet meer intensief in de bak, alleen nog in stap.

Gisteren heb ik de thiedeman aan een ander hoofdstel gedaan zodat de keuze tussen rijden met of zonder praktischer is.

Met één ander paard op pad geweest en ze was relaxed. Bulldozerde één keer in de draf wel weer weg maar was makkelijk terug te rijden, ging niet hangen. We reden op dat moment naast elkaar en ze liet zich erg opfokken en had teveel zin in een race. Halsstrekken -echt stofzuigen- ging met thiedeman prima.

Voorlopige conclusie:
met een paard op pad: zonder thiedeman;
alleen op pad: met thiedeman;
in een groepje: voorlopig niet doen.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:10

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het moeilijk vindt om zo in theorie vanachter het scherm te zeggen hoe lang hij moet zijn. Het is voor mij iets dat ik zie bij de betreffende combi...Als je de foto bekijkt op de 1e pagina waar hij "goed" zit en die andere laatste waar hij "te kort" is, zie je het verschil duidelijk. De 1e heeft lengte over voordat het ringetje met clipje bij het bit aanbelandt en daar kan het paard dus ook met een losse teugel, zijn hals strekken etc. wat bij die "te korte" niet mogelijk is. Het borstdeel is niet bedoeld als een stootteugel die eigenhandig blokkeert dus moet lang genoeg zijn om met losse teugel ook ruimte te hebben voor omhoog komen in panieksituaties. Zoals Janouk op de vorige pagina zei, moet hij pas in werking treden als je de teugels kort houdt en het paard probeert het hoofd omhoog te brengen. Als het paard het hoofd omlaag houdt hoort er ook geen inwerking van de thiedemann te zijn. Thiedemann werkt al of niet in combinatie met de lengte van de teugel die de ruiter geeft en de hoofdhouding van het paard.

Zoals jij hem van plan bent te gebruiken lijkt me prima, je hebt op moeilijke momenten nét wat meer in de melk te brokkelen als zonder. Zo heb ik hem zelf ook met mijn merrie en met haar zoon in de jongere jaren gedaan met buitenritten ;)

Verder, wat anneliesdj zegt m.b.t. afzonderlijke inwerking/fine tuning van de teugel is in feite waar. Een ruiter die goed in staat is met een slof te rijden zal daar meer mee kunnen regelen maar je kunt er zoals eerder gezegd óók meer mee vastrijden en door blijven trekken (in handen van een minder kundige ruiter). De Thiedemann, mits goed afgesteld, kan nét dat stukje ondersteuning bieden op moeilijke momenten zonder er direkt een slof omheen te hangen en zonder risico van door blijven trekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:27

In handen van een onkundige ruiter zijn het allebei ondingen en een ervaren ruiter zal een Thiedemann niet willen gebruiken vanwege de redenen die ik al noemde maar dat is mijn mening.
Daarbij geeft de Thiedemann een aanzienlijk groter risico op ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:41

Als je hem goed afstelt zodat hij alleen inwerkt als hij echt te lang wordt in de hals kan het geen kwaad hoor. Dan geeft het gewoon net wat extra begrenzing op het moment dat hij omhoog komt bijv. Laatste gaatje is in zo'n geval prima, dat deed ik eerst ook altijd toen ik hem gebruikte bij het buitenrijden. Of als hij echt heel heet aanvoelt een gaatje strakker. Een martingaal is misschien ook een idee?

Er staat toch ook nergens dat ze hem wil gebruiken om het paard nageeflijk te krijgen? Ze wil alleen voorkomen dat er ongelukken gebeuren omdat het paard zo explosief is. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Als het paard weer in zijn normale routine zit zal de thiedeman niet meer nodig zijn.

Ik snap ook dat een thiedeman niet je ding kan zijn, maar kunnen we iedereen gewoon in zijn waarde laten? Je mening is gegeven, dat is prima, maar het blijft haar paard en zij beslist nog altijd wat ze ermee doet. Niet iedereen deelt nu eenmaal dezelfde mening, hem opdringen of 100 keer herhalen zorgt alleen maar dat je vervelend overkomt. Een goed afgestelde hulpteugel is echt geen martelwerktuig, zeker niet als hij maar tijdelijk gebruikt wordt, wat dus ook de bedoeling is.

Niets persoonlijks hoor, maar ik vind het zo vervelend dat op Bokt niet eens meer een simpele vraag gesteld kan worden zonder dat er een hele discussie volgt waar toch nooit iedereen het over eens wordt.

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:02

Maureen, zoals je dit beschrijft is de maat van het borstdeel goed; ze kan met haar neus over de grond met losse teugel, dat moet voldoende lengte zijn.

Het collier zit naar mijn smaak niet losjes genoeg; omaatje in kwestie is een harig manwijf met hengstenhals.

Kan dit een verkeerde inwerking tot gevolg hebben? Er was nog wel ruimte om er een gaatje bij te prikken.

Annelies, ik neem je m.b.t de risico's van het gebruik van een thiedeman serieus, ik wil deze hulpteugel tijdelijk gebruiken om risico's te reduceren, niet om te vergroten. Natuurlijk ga ik ga ook het bakwerk (in stap) met haar oppikken om haar soepeler en alerter op de hulp te krijgen. Maar om conditie en bespiering te onderhouden zal ik toch ook weer naar buiten met haar moeten; onze bak is niet heel groot en heeft een iets zware bodem. Voor de meeste paarden is dit geen bezwaar, voor haar wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:06

Een zware bodem krijgt ze juist conditie van :)
Als je hem zo los hebt staan dat ze nog helemaal met de neus over de grond kan zonder dat je thiedemann strak komt te staan zal ze ook met haar hoofd in de wolken kunnen zonder dat hij inwerkt.
Alleen het naar voren steken van de neus zul je dan misschien iets invloed op hebben.

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:34

anneliesdj schreef:
Een zware bodem krijgt ze juist conditie van :)

En struikelpartijen waardoor de blessure is ontstaan , ze is behoorlijk scheef van het land gekomen dus daar moet wel even aan gewerkt worden, ze gaat op haar moeilijke kant vierkant de wending door als ik haar even os laat rennen.

Maar als het goed is werkt de teugel in als ik de teugels korter aanneem, gisteren vond ik wel dat ze er minder doorheen denderde. Als die echt te los zit om in te werken, kan die strakker. Inwerken op mijn psyche doet dat ding in ieder geval al...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:42

:=

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:53

En, wat valt er te gniffelen Annelies?

Ik vind dat zuigt en wel op de meest valse, smerige manier.

Ik probeerde nog wat aardigs over jouw visie over de risico's te schrijven maar daar heb ik nu spijt van.

Je hebt je punt gemaakt, je punt wordt ontkracht door andere posters dus basta. Zak in je gierput zeg, kom op get a life!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:01

Je hoeft het niet perse verkeerd op te vatten hoor.
Het is gewoon een grinnik omdat jij aangeeft dat het bij jou psychologisch effect heeft, je twijfelt dus zelf ook aan de werking?

Mijn punt is helemaal niet ontkracht, als je eens wat beter leest zie je dat meerderen hetzelfde zeggen als mij, ze zeggen alleen niet 'annelies heeft gelijk'. Een aantal punten die ik noem wil gek genoeg niemand op ingaan, dat lijk mij wel genoeg zeggen toch?
Maar je moet het toch lekker zelf weten? Ik wijs je alleen op de risico's en wat je ermee doet zal mij een zorg zijn. Ik hoop alleen niet dat je volgende week een topic opent dat je achterover bent geklapt of dat je paard niet meer te rijden is zónder thiedemann omdat ze dan helemaal zwaar op de hand is.

Overigens; jij had je beslissing allang gemaakt, mijn argumenten waren niet zozeer tegen jou gericht.
Je vraagt zelf of steigeren een risico is bij de thiedemann maar reageert helemaal niet meer op de reactie's die je daarop krijgt.