Vraag over hoofdstel van ketting (metaal).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:01

Ik denk dat het vervelender is voor de paarden om de hele tijd een bit om te hebben dan om een ketting om te hebben.

Hoewel een bit eigenlijk zo zou moeten passen dat een paard er verder geen last van heeft.

Ik zou het gewoon eens aan de stalhouder vragen.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:03

vuurneon schreef:
horsefan96 schreef:
ik vind het er niet zielig uitzien. maar stonden ze zo vast in hun stal? dan snap ik niet waarom ze een bit in hebben. hoe eten ze dan? met het bit in?

Mijn pony kan ook gewoon eten met bit in als hij nog even moet wachten op mij (of onderweg :+) :j

Moet zeggen dat het hoofdstel er apart uitziet, maar niet erg. Denk dat het voor een show best mooi kan zijn, heeft wel iets stoers! (en paardje staat er ook erg rustig bij, dus verwacht ook niet dat ie er last van heeft)

ja dat kunnen ze wel. maar lijkt me niet erg fijn eten met ook nog een bit in je mond

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:04

wss is er een groom die de paarden klaarmaakt/opzadelt voor de trainer(s). en stonden er zo enkele paarden te wachten tot ze mochten werken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:05

Pentax schreef:
Ze stonden met een longeerhulpteugel (soort slof voor mensen die daar geen beeld van hebben) opgetoomd op stal.

Alsin; zo vastgemaakt als je ermee longeert? En er waren er meerdere die zo stonden?
Dat klinkt al een stuk minder vriendelijk.

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 23:08

anneliesdj schreef:
Pentax schreef:
Ze stonden met een longeerhulpteugel (soort slof voor mensen die daar geen beeld van hebben) opgetoomd op stal.

Alsin; zo vastgemaakt als je ermee longeert? En er waren er meerdere die zo stonden?
Dat klinkt al een stuk minder vriendelijk.

Ja op allebei. Ik denk dat het meer klaarzetten voor iets was. Waarom zou je een paard altijd zo laten staan? Stalling zag er wel heel net uit.
Alleen dat kettinghoofdstel stelt mij voor een raadsel.

anneliesdj

Re: Vraag over hoofdstel van ketting (metaal).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:14

Op allebei??

Wat het nut is van vastzetten op stal...
Maar als ze dat doen verklaart dat ook waarom ze er een kettinghoofdstel bij gebruiken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:01

Het gaat niet om de kap, maar om de nageeflijkheid. En een ketting achter de oren geeft gewoon minder verzet.
Maar TS, je begeeft je wel op glad ijs.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:07

Brrr word er wel naar van, je zet je paard toch niet zo op stal?

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:08

Ik weet waar dit is, en geloof me die paarden hebben er geen last van.
Dat zit zo los, geen neusriem en frontriem.
De paarden krijgen ze 10 minuten voordat ze aan het werk gaan aan, oke soms iets langer als er te weinig tijd is, of mensen. ze lopen 5 minuten en zodra ze klaar zijn gaan ze af/uit.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:10

Of het nou 10 minuten is of niet, het is wel een dwangmethode.. Ik zal maar 10 minuten - of langer, als ik even thee aan het halen ben - jouw nek omlaag dwingen, kijken of dat lekker voelt.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 01-10-11 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Sappos

Waarom is het dan?

Maggie_Eddy

'Gewoon' minder verzet???
Sorry hoor, hoe 'pathetic' kan je zijn om een paard het op deze manier te willen leren? Daar is geen leren bij, da's gewoon dwang. Kennelijk hebben deze 'vakmensen' nog niet begrepen dat je naar nageeflijkheid toewerkt, dat dat iets is wat je vráágt aan je paard, niet afdwingt! En dan ben ik geen doetje die niet een keer streng kan zijn hoor, maar aléz, hier zal het paard vást en zeker het best van gaan lopen, na deze methode... |o 8)7

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:11

fidodido schreef:
De paarden krijgen ze 10 minuten voordat ze aan het werk gaan aan, oke soms iets langer als er te weinig tijd is, of mensen. ze lopen 5 minuten en zodra ze klaar zijn gaan ze af/uit.

Dus, als ik het goed begrijp, staan ze minstens, en waarschijnlijk dus vaak veel langer, leer mij de paardenbuss kennen, 10 minuten met dit martelgebeuren om, dan mogen ze wel 5 hele minuten lopen en dan gaat de boel weer af?

@ sappos; Zodat de paarden zogenaamd leren wat nageven is vanuit een ontspannen ruglijn.... :x

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:17

fidodido schreef:

Precies, dat dacht ik al. Dat is beter dan een uur gepruts van iemand die geen flauw idee heeft waar ie mee bezig is.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:23

Ehm, doe dan helemaal niets.. Het is in geen van beide een goede oplossing, sorry :n

Overigens absoluut niet persoonlijk tegen jullie ofzo hoor! Maar da's dan mijn mening.. :o

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 00:26

Ik denk dat de discussie martelwerktuig of niet beter ergens anders gevoerd kan worden. Ik was opzoek naar de reden hiervan omdat ik nieuwschierig was. Dit is dus iets van vroeger? Of heeft het oorsprong vanuit de hogeschool? Waarom zo simplistisch? Hoe werkt het (druk achter oren?).

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:44

haha, jullie weten dus echt niet waar het is. het is absoluut geen marteltuig. deze paarden werken echt wel meer dan 5 minuten op een dag. maar niet met het KETTINGHOOFDSTEL.
een paar van deze paarden zijn rond de 20 en zijn allemaal hengsten, staan gewoon met elkaar op de wei en OPEN boxen.Ze hebben geen 1 litteken en zijn vrolijke hengsten. kunnen menig paarden eigenaren nog wat van leren.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:54

Dat laatste hoef ik me gelukkig niet toe aangesproken te voelen, menig ander wellicht wel, dat ben ik met je eens.
Goed, ze lopen dan meer dan 5 minuten, niet met het kettinghoofdstel, dit is wel min of meer zoals het omschreven stond, maar ok, dat zal ik verkeerd begrepen hebben dan. Sorry daarvoor.
Mijn mening blijft dat ik het niet normaal vind dat je een paard 'alvast' vast knoopt in zijn stal om het paard vast 'los' te werken (?), en al helemaal met zo'n hoofdstel wat toch meer druk zal uitoefenen dan een normaal leren hoofdstel.. Maar goed, zoals TS al aangaf, dit is niet waar het topic over ging, ik kan daar verder ook niet veel over zeggen, alleen dat ik het niet eens wíl weten, dit is simpelzat absoluut niet mijn manier en zal het never nooit niet worden. Bij deze dus weer ontopic :)

Nogmaals, no personal offense ;)

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 00:56

Weetje fidofido, hoe zeer ik informatie ook op prijs stel en bedankt daarvoor, ben ik minder blij met gangmakerij of een vingertje wijzen. Beheers je hier, of start je eigen discussie.
Ik ben het met bepaalde dingen niet met je eens, maar daar gaat het in dit topic niet om.

Ik weet hoe gevoelig dit hier kan liggen, dus wil het graag simpel houden waardoor het topic informatief blijft.

Waarom ketting en geen leer?

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 01:00

Oja, ik bedoel dus meningen. Mocht je feiten hebben die onderbouwd kunen of dit slecht of goed is (of groen of geel, etc.), dan is dat anders.
Maar ik, en anderen die misschien meer hierover willen weten, hebben niks aan een herhaling op alle 'slof, goed of slecht' topics.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:46

Laat ik zo zeggen het zijn showpaarden, een beetje in die richting. Ik zeg het zo maar even omdat TS heeft gevraagt niet te zeggen waar het is. wat ik niet snap want het is geen schande om te zeggen waar het is.
Het zijn kettingen die je ook wel eens in(oudere) films ziet. En ze staan er niet mee vast in de stal, echt niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:26

Pentax schreef:
Dus toch...

Jij hebt het gezien, wij niet.

setteke schreef:
Het gaat niet om de kap, maar om de nageeflijkheid. En een ketting achter de oren geeft gewoon minder verzet.
Maar TS, je begeeft je wel op glad ijs.

>;)

fidodido schreef:

setteke schreef:
Precies, dat dacht ik al. Dat is beter dan een uur gepruts van iemand die geen flauw idee heeft waar ie mee bezig is.

:') Triest hoor.

fidodido schreef:
Laat ik zo zeggen het zijn showpaarden, een beetje in die richting. Ik zeg het zo maar even omdat TS heeft gevraagt niet te zeggen waar het is. wat ik niet snap want het is geen schande om te zeggen waar het is.
Het zijn kettingen die je ook wel eens in(oudere) films ziet. En ze staan er niet mee vast in de stal, echt niet.

Wil je zo graag zeggen waar het is? Doe dat dan gewoon, zijn ze daar vast héél blij mee.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:58

Ze zullen vast niet aan een touwtje vast staan met het gebeuren op, maar wel vastgeknoopt met een 'slofachtige' in stal, het is maar net hoe je het wil lezen he.. Ben nu ook wel benieuwd waar het is.. En wat dan de paardwaardige achterliggende gedachte is voor dit alles? Wat voor baat het dier hierbij heeft? En de ruiter? Waarschijnlijk alleen de ruiter, maar ben benieuwd of dit onderbouwd tegengesproken kan worden door iemand met feiten?