[WN] Wat voor soort bit heb ik nodig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:53

@ Nancy, wat jij laat zien is een shank-snaffle, en die werkt achter de oren, onder de kaak door (hoort nog een kinketting bij) en in de mond. Het is een overgangsbit naar een correctional. En in mijn ogen lost dit bit het probleem van de TS niet op. Als er al weinig tot geen reactie komt op een trens, gaat dit bit uiteindelijk ook geignoreerd worden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:53

robesh schreef:
pffff ja wat voor een bit . Lovefi ga jij lekker rond hobbelen op je knol in een binnen of buitenbak is heel iets anders dan buiten. Ga eerst leren rijden meisje je bent 16 jaar je komt net kijken..Leer eerst maar netjes rijden . Heb net de fotos in je profiel gezien en je moet nog een hoop leren.

Cassidy we willen inderdaad eerst rond hobbelen lekker over scheveningen heen en zien daarna wel verder maar wedstrijdambitie hebben we niet.

Bokker persoonlijk aanvallen is niet nodig he.. :n
Vind je bovenstaande reactie erg aanvallend en ga er ook een tem opgooien :j

Leeftijd zegt niks over de kunnen van een ruiter.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:54

Cassidy schreef:
@ Nancy, wat jij laat zien is een shank-snaffle, en die werkt achter de oren, onder de kaak door (hoort nog een kinketting bij) en in de mond. Het is een overgangsbit naar een correctional. En in mijn ogen lost dit bit het probleem van de TS niet op. Als er al weinig tot geen reactie komt op een trens, gaat dit bit uiteindelijk ook geignoreerd worden.

Oke, daar heb ik nog nooit van gehoord?
Maar dit zou dus wel een prima bit zijn voor een paard die wel normaal te houden is? Of is deze dan te scherp/ingrijpend?

Cassidy

Re: Wat voor soort bit heb ik nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:55

Is scherper dan een gewone trens ja. Snaffle is trens, shank-snaffle is trens met scharen.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:56

Nancy hellaas hebben we geen bak in de buurt waar we gebruik van kunnen maken. Had wel handig geweest maar hellaas . Ik wil dus een westernbit met dezelfde inwerking als een Pessoa maakt dan dus geen verschil ziet er alleen mooier uit vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:57

En dit is een correctional, een bit voor de vergevorderde combinatie:

Afbeelding

Lengte en vorm van de scharen kan variieren.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:57

Wie valt wie nu aan . Bemoei je met je eigen . Ik vraag welk bit ik nodig heb en niet hoe ik me paard moet opvoeden

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:58

Cassidy, zou je zo'n bit kunnen aanraden?
Ik wil namelijk niet zo'n bit wat veel te scherp is, dat is niet nodig..

Robesh, je zou ook gewoon kunnen kiezen voor praktisch.
Ze reageert op dat bit, ja dan is het niet zo mooi als normaal, maar je weet in ieder geval zeker dat het werkt.
Waarom probeer je dat niet een paar keer, en als het niet gaat of het is niet hetzelfde verder kijken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:58

_Nancy schreef:
Maar dit zou dus wel een prima bit zijn voor een paard die wel normaal te houden is? Of is deze dan te scherp/ingrijpend?

_Nancy schreef:
Cassidy, zou je zo'n bit kunnen aanraden?

Ik wil namelijk niet zo'n bit wat veel te scherp is, dat is niet nodig..

Als jij geen wedstrijdambities hebt, heb je ook in de western geen ander bit nodig dan een simpele trens.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-09-11 17:02, in het totaal 3 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:59

robesh schreef:
Wie valt wie nu aan . Bemoei je met je eigen . Ik vraag welk bit ik nodig heb en niet hoe ik me paard moet opvoeden

??

Cassidy, dat bit ziet er gevaarlijk uit! :j :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:59

Volgens mij is het enige wat je wel wil horen, hang er shanks in.
Westernruiters gebruiken over het algemeen niet 101 diverse bitten, ja tig soorten shanks en snaffles, maar je zult niemand horen zeggen: nou wat een goed idee om maar meteen met een shank te beginnen. Misschien extra lange scharen voor een nog grotere hefboomwerking? Lijkt me toch dat je eerst van je pessoabit af moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:00

Het is een vergevorderd bit. Zoiets als stang en trens in de dressuur. Daar moet je mee leren en kunnen omgaan. Voor buitenritten is stang en trens ook niet de aangewezen optoming....uitzonderingen daargelaten.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:02

Ik vraag een bit met dezelfde inwerking als een pessoa meer niet is dat nou zo moeilijk om daar op te antwoorden?? Vraag niks over de opvoeding van me paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:03

Hang die pessoa aan je westernhoofdstel, scheelt ook weer aanschaf.
En de gemiddelde leek op scheveningen heeft het toch niet door....

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:05

Cassidy schreef:
Hang die pessoa aan je westernhoofdstel, scheelt ook weer aanschaf.
En de gemiddelde leek op scheveningen heeft het toch niet door....

PUNT! :j

Ik vind sowieso niet dat je op een haflinger zo'n bit erin moet hangen die Cassidy laat zien.
Haflingers zijn niet echt gemaakt voor de western en je mag ook niet verwachten dat ze zo zullen worden.

Dat doe ik ook niet ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:06

Niet mee eens, Haflingers kunnen heel geschikte westernpaarden zijn. Mits de opvoeding/opleiding correct gedaan wordt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:08

Dan ben ik wel heel benieuwd :D

Ik zou namelijk niet verwachten dat een haflinger een correcte stop kan maken, gezien het gewicht en bouw.

Ik geloof wel dat ze kunnen spinnen, roll back kunnen doen ed. Maar zo'n 'echte' stop?? :n

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:08

Nee zou best kunnen maar ik vind het niet mooi staan. En de aanschaf maakt me niks uit.

Wie zegt dat ik verwacht dat hij een super westernpaard wordt ik niet hoeft ook niet.

En er zullen echt wel haffies zijn die het goed doen in de westernsport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:09

Dan kijk wat je wel mooi vindt staan, en bekommer je niet om de werking ervan (als je de looks zo belangrijk vindt) :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:10

Waarom ga je dan niet naar de winkel met je passoa bit en vraag je aan de verkoper of hij hier een western variant in heeft..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:11

De shank-snaffle die eerder is geplaatst komt in de buurt, maar daar kun je de teugels niet op verschillende hoogte instellen...

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:13

Tuurlijk vind ik de inwerking belangrijk anders vraag ik er niet naar hier op bokt.

En in de winkel kunnen ze me van alles aansmeren waar ik niks aan heb.Of wat scherper is wat ik niet wil

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:14

Cassidy eindelijk een antwoord waar ik wat aan heb. Heb je die bitjes niet met verschillende lengtes scharen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:22

Voor de shank snaffle geldt hetzelfde als voor de correctional. Vorm en lengte van de scharen kan varieren. Afhankelijk van vorm en lengte is de werking meer of minder scherp.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:23

Ik zou eerder even gaan uitzoeken wat de werking is van verschillende westerbitten omdat je niet de interesse toont voor het goed bedoelde advies een one-rein stop in je paard te bouwen. Wat overigens veel succesvoller is dan een scherper bit, immers is de kunst van het stil laten staan van een paard het los laten, niet het nog vaster zetten wat je dan eigelijk doet.

Maar goed, cass is zeker niet een van de minste mensen waar je advies van moet afslaan. Zij weet immers waar ze het over heeft en hoeft zich daarover niet te bewijzen door naar je toe te komen in Scheveningen. Die heeft wel wat beters te doen dan puberende 27 jarige meisjes te leren rijden. Ik persoonlijk zou - als je niet van plan bent serieus om te scholen- gewoon de pessoa eraan laten hangen ipv te gaan lopen klieren met een westernbit. Maar gezien bij jou het plaatje erg belangrijk is (wat duidelijk mag zijn aangezien je blijft roepen 'in vind het niet mooi, het moet mooi) zou ik eens gaan kijken naar show bitten, die zijn immers soms echt grandioos om te zien.