Bontje bij te mager paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: Bontje bij te mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:44

Een bontje onder het zadel kan prima. Dat zal wel fijner liggen voor je paard. Lekker rustig aan opbouwen. Dat je der beweging geeft is normaal hoor ookal is ze mager. Ze moet toch blijven bewegen. Is ze fit? Dan kan het echt geen kwaat!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:03

Ik blijf bij rustig opbouwen, ze krijgt voldoende voer en als de DA en dergelijke jou aanraden om te gaan rijden.. Zou ik dat zeker doen ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:15

probeer bietenpulp.. werkt hier erg goed.

(wel mengen met water! voor je het geeft.. wachten tot het goed dik is!!)

ik zou ook niet gaan rijden of longeren.. alles wat er aan komt kan er net zo hard weer afgaan..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 07:48

Veulen is er gisteren afgegaan en mijn merrie voelt zich nu behoorlijk rot. Sowieso kruip ik er de komende twee weken niet op. We zijn nu wel aan het longeren, want ze moet bewegen om de spanning van het uier te verminderen. Dierenarts is er gisteren weer bij geweest en die zegt dat ze het goed doet. Ze voelde zich wel rot, maar hij maakte zich nog geen zorgen met het oog op uierontsteking etc. Het viel hem zelfs mee hoe vol het uier was (kleine was er toen al bijna 12 uur bij weg). Hij bleef me aanraden om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Komende twee weken iedere dag 1 tot 2 keer een half uur vrij longeren en daarna weer bijgezet en onder het zadel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:57

loopt je merrie niet vrij buiten dan, dat je haar zoveel moet longeren?
Bontje zou wel moeten kunnen, maar misschien kun je weer een boomloos zadeltje op de kop tikken aangezien je zegt dat ze ieder jaar veulens heeft?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 08:55

Het plan is dat ze de komende 4 jaar geen veulens meer krijgt, ik wil namelijk een paar jaar wat meer rijden. Boomloos dat was het toch niet helemaal voor ons, ik was ontzettend blij met mijn ghost zadeltje, maar er zaten een paar grove productiefouten in waardoor ik het vertrouwen in de ghost een beetje verloren heb. Andere boomloos zadels daar liep mijn merrie niet goed onder.

Merrie loopt vrij buiten, maar dan zet ze een paar stappen naar de weide om daar vervolgens de hele dag amper te lopen. Ze sloft af en toe nog wel eens naar de stal en staat daar dan twee uurtjes stil te slapen, meer loopt ze niet uit zichzelf. Andere paarden zijn net zo, dus we longeren ze iedere dag zodat ze voldoende lopen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:45

Ik denk dat je er goed aan doet een bontje onder je zadel te leggen. Je hebt van die christ bontjes die je extra kan opvullen met inlages. En misschien een fijne dikke pad ofzo ipv een normaal dekje.

Denk ook dat bewegen iets anders is dan echt werken. Of je er nu op zit of niet. We mogen denk ik best uitgaan van de expertise van de dierenarts en osteo, die het paard ook gezien hebben. Zoals je het beschrijft moeten we denk ik allemaal een beetje aan een Brooks paard denken. Terwijl het misschien best meevalt. Ik kan me niet voorstellen dat een da en een osteo je op een broodmagere merrie zouden laten zitten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 09:57

ze is idd niet zo mager als die brooks paarden, gelukkig niet, dan zou ik er ook echt niet op gaan zitten. Wat wel is, is dat de ribben allemaal te zien zijn. Achter haar ribben is ze ingevallen, maar niet dramatisch. Heupbotten steken uit en de ruggewervels zijn zichtbaar. Maar ze is nog goed alert, glimt en voelt zich fit. Ja nu even niet, maar dat is een paar dagen en zodra het uier voldoende is geslonken dan is het weer goed.
Bloedonderzoek liet zien dat ze qua mineralen, vitaminen goed zit en spier en leverwaarden zijn ook goed. Conclusie is een mager, maar niet te mager paard dat rustig weer aan het werk kan.

Voor echt intensief rijden heeft ze nu ook de spieren nog niet, dus moet ik rustig opbouwen voordat ik haar weer echt goed kan rijden. Een aantal weken lang en laag in stap en draf, daarna korte stukken galop erbij pakken. Veel schakelingen om de achterhand te trainen en pas als de spieren er weer goed opzitten van voren meer gaan vragen. Dat is wat ik vorige jaren ook met haar heb gedaan en meestal is ze dan binnen en half jaar weer zover dat ze een vol uur kan dressuren of met gemak een dagtocht lopen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:10

Ik vind dat je het goed doet hoor! Blijf beweging geven (in welke vorm dan ook) wij geven de paarden nu ze hun wintervacht aanmaken(wat ook veel energie kost) een scheut zonnebloemolie over hun voer. Misschien dat jou paard daar ook wel bij gebaad is , overleg dat even met je dierenarts. Verder ook niet te hard aan laten komen want dan krijg je ipv spieren een vet paard. Na mn vakantie was mn paard door verandering van brok, het aanmaken van zn wintervacht ook wat ingevallen(hij is nog wel steeds de bespierste van stal maar niet wat ie was voor mn vakantie) en hij krijgt myoplast voor een maand(of langer mocht dat nodig zijn) om weer beter in zn bespiering te komen. Als het lang duurt voor je paard echt in bespiering aankomt en je hebt jezelf ervan verzekerd dat je voerschema in orde is zou je dat ook kunnen overwegen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:13

myoplast heeft de dierenarts het inderdaad over gehad, dat heeft ze verleden jaar ook gekregen toen ze spieren op moest bouwen. Ik voer nu een speciaal supplement dat de spieren ook al ondersteund, dus misschien dat het niet nodig is. Anders kan ik dat altijd nog even ophalen, dan moet ik natuurlijk wel goed kijken of ze niet teveel selenium binnen gaat krijgen in combi met de mineralen/vitaminen brok.