Ander bit op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:02

Overigens.. Ik zie geen probleem omdat dat naar mijn inziens er niet is.

Hij voelt alleen mijn bit niet? Op het moment dat ik zacht een kneepje geef loopt hij daar doorheen. Pak ik het bit stevig vast staat hij prima stil. Zelfde als met sturen.
Echter met de pessoa hoef ik maar een heel klein kneepje te geven en hij staat stil. En kan ik sturen op een hele zachte hand.

Dat is het gevoel dat ik wil evenaren, maar dan op een zachter bit.

Hij is op zon moment gewoon zo opgewonden, dat je wat harder moet zijn. Dit doe ik echter niet graag. Daarom ben ik op zoek naar een oplossing er tussenin.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:03

Waarom zou het een verschil moeten zijn, buitenrit of bak, whatever? als je pony fijn loopt in de bak op dat bit, zou buiten geen verschil maken, behalve dat je paard 'frisser' is buiten, en daar gaat een ander bit je niet mee helpen.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:04

ponylies schreef:
lieve astrid jammer dat je niks meer laat horen,
erg raar dat macho weer zo sterk is op buitenrit?
ik meende toch echt dat toen ik er de vorige keer was alles goed ging met het dubbelgebroken bit?
erg jammer dat je er weer een scherper bit in wilt gaan hangen is helemaal niet nodig denk ik,
hang aub niet meer de pessoa erin dan want toen ging het helemaal mis,
hoe komt het dat hij nu in een keer niet meer luisterd dan?
hij was super braaf toen ik er buiten opzat ?
neem alsjeblieft eens goed les bij een fijne instructeur weet zeker dat het met jou en matcho dan snel opgelost gaat worden !!!

Het dubbelgebroken bit heb ik pas twee weken. En jij bent al een maand niet geweest?

Hij is ook braaf en luisterd ook. Maar naar mijn mening moet ik te hard zijn met mijn hand als we het duin opgaan.

Overigens heb ik les bij een fijne instructrice nu. Deze heb ik gevonden via marktplaats en kwam toevallig uithetzelfde dorp! Zij raadde mij aan om op zoek te gaan naar een bitje dat hij op buitenrit fijn aanneemt. Net zoals ik dit in de bak heb opgezocht.
Ik wil dus niet zozeer een scherper bit. Ik wil een bit dat hij aan kan nemen. En waarop ik maar een zacht kneepje hoef te geven.

MaritB

Re: Ander bit op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:06

overigens moet een paard ook wennen aan een bit, en 2 weken is zeker niet lang.

en verder zeg ik niets meer, maar ik denk dat het probleem gewoon bij jezelf ligt.

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:08

Tsja.. Mijn instructrice raadde het mij aan eens te varieren in bitten. Om te kijken waarop hij beter aanvoelde. Daar ik niet zo veel kennis heb als zij, wilde ik deze raad opvolgen.

Ik ben ook maar een mens ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:11

wat voor materiaal is je bit nu dan?

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:12

Ik begin na jullie reacties wel wat te twijfelen aan dit advies..
Ik ga toch nog eens aan haar vragen wat ze hier precies mee bedoelde.

Het is niet dat ik neit wil luisteren naar jullie. Maar gezien zij dat advies gaf, en hoe zij het uitlegde klonk het ook logisch.
Ik ga het nog eens overleggen!

Alvast erg bedankt voor jullie reacties! Ik zal hier een bericht posten nadat ik dinsdag les heb gehad!

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:13

Ik heb nu een dubbelgebroken bit, met rond tussenstukje van br.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:15

welk materiaal gewoon grijs?
je kunt ook een keer een koper bitje proberen ,
of aurigentaan of zoiets,
of net zoals western zo'n roestbitje ;)

Mister_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:17

Gewoon grijs :j Maakt geen verschil met koper. Dat heb ik ook al geprobeerd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:21

ok

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:30

niet het topic helemaal doorgelezen, maar kijk er eens objectief naar:
paard is op dat moment hard in de mond. je neemt een scherper bit, werkt een tijdje, dan word hij daar ook hard in de mond voor. Jij neemt een nóg scherper bit, enzovoorts. Gooi er anders gelijk een mes in :S dan luistert ie tenminste lekker snel.
Hoe harder, scherper of zwaarder geschut jij pakt, hoe "dover" hij zal worden. Dan kun je nauwelijks -eigenlijk gewoon niet- meer snel terugstappen op een zachter bit. Als je dát maar in je achterhoofd houd.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:39

Raar advies voor een instructeur. Die zou jou toch eigenlijk moeten leren dat je je paard niet terug rijd door het bit als rem te gebruiken. Ze zou je moeten leren om met je zit en gewicht te rijden. Als je je paard terug kunt krijgen op je zit hoef je namelijk niet aan je bit te gaan hangen als je paard er een
lekker vandoor kletterd op een zandvlakte.

Je hebt hem nog niet zolang als ik het goed heb begrepen. Kun je dan niet beter wat meer oefenen in het terug rijden op je zit in de bak voordat je buitenritten gaat maken? Of, als je toch buiten wilt rijden, rij dan een andere route totdat je de galop onder controle hebt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 05:28

Ik begrijp jouw instructrice wel, en vind sommige reacties hier nogal kortzichtig. Het gebruik van een iets zwaarder bit hoeft helemaal niet te betekenen dat je paard ook daar gelijk weer harder van wordt. Dat is natuurlijk je reinste onzin. Het hangt er maar net vanaf hoe je het bit gebruikt. Ik ben zelf ook een wat zwaarder bit gaan gebruiken voor buitenritten. Mijn paard vindt het prachtig buiten en zit dan vol adrenaline (waardoor eventuele schrikreacties ook heftiger zijn!), dan begin ik met mijn snaffletje gewoon te weinig bij haar. Zulke paarden bestaan nu eenmaal. Nu heb ik een snaffle met babyschaartjes en gaat het perfect. Zo'n bit moet je één keer laten voelen en daarna is het voor het paard duidelijk. Meer genieten voor zowel mij als paard. Paard is zeker omdat ze weet waar ze aan toe is, ik ben zeker omdat ik de touwtjes in handen heb en houd (met over het algemeen een losse teugel). En bovendien is ze dan vast voorbereid voor de tijd dat we op één hand gaan rijden (ik rijd western). In de bak rijd ik haar nog gewoon met een snaffletje en daar doet ze het super op. Zodra het andere hoofdstel tevoorschijn komt, gaan haar oortjes erop want dan weet ze dat we op pad gaan.

Wel zou ik adviseren even niet te galopperen buiten. Eerst veel overgangen stap draf rijden en als je daar zeker in bent kleine stukjes galop gaan doen. Dus paar passen en weer terug. Hij moet leren dat jij beslist hoe hard het gaat. Als hij eenmaal weet dat hij mag gaan, zal hij het ook doen. Dus inderdaad even een andere route gaan rijden of al ver voor de zandvlakte oefeningen gaan doen en héél duidelijk zijn; dit gaan we doen en niet anders. Klaar. Jij rijdt je paard, jij beslist. En als dat de hele rit stappen betekent moet hij dat ook accepteren.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:30

Hier een slotje ivm topic aangemaakt door SA.