Goedkopere hoofdstellen slechte kwaliteit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Goedkopere hoofdstellen slechte kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 06:15

Die goedkope hebben bij mij ook wel gefuntioneerd en de dure gingen net zo snel stuk bij mijn fjord, maar nu heb ik kunstof van marylott voor mijn (les)pony's. Die kosten wel 120 per stuk (heb de kaakgekruisde) maar zijn wel heel sterk en leven nog altijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:23

Toch vreemd dat ik gewoon met een goedkoop hoofdstel ook lang kan doen. Meestal ben ik na 2 jaar er weer zat van en koop een andere, maar stuk zijn ze niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:22

Germie: Wat jij omschrijft is de huidige weelde van ruitershops. We zijn het na 2 jaar zat en kopen een nieuwe joepie! Ik beschik niet over de middelen (nou ja, doe ik wel, maar ik heb het er niet voor over) om elke 2 jaar wat anders te kopen. Mijn stubben (ja, 2ehands gekocht, dus mss wel ouder!) gaat dus al 12 jaar mee. Dat vind ik toch beduidend langer. Als het eerder kapot gaat, komt dat door het onderhoud wat ik er niet aan pleeg... Bij mij moet harnachement liefst mijn paard overleven als het even kan. Ik heb op die manier meer mensen ontmoet. Sommige zadels in mijn handen waren ook al 30 jaar of ouder.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je met een 'goedkoop' hoofdstel ook jaren plezier kan hebben. In sommige gevallen rijden mensen met een goedkope om te sparen voor goede kwaliteit. Daar kan ik ook prima in komen. Maar ze zijn kwalitatief meestal ook minder dan een dure. Ergens wordt op de kostprijs bespaard immers. Zo werkt dat gewoon in de wet van vraag en aanbod en het kapitalisme. Mensen proberen met verkopen altijd wat extra over te houden voor de boterham met dik beleg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:27

ik doe al 20 jaar met een hoofdstel van nog geen 20 euro....(omgerekend)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 11:42

@geerke, sja 20 jaar geleden waren de prijzen nog anders en de kwaliteit voor die prijs beter :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:51

xSCWx schreef:
@geerke, sja 20 jaar geleden waren de prijzen nog anders en de kwaliteit voor die prijs beter :D

ik denk het ook :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:59

Yng heeft ook jaren met een hoofdstel van (nieuw) 20 euro gelopen. Was nog prima, maar we vonden hem niet mooi en daarom dus maar vervangen.

Markplaats is een goede plek om goede kwaliteit voor een eurotje of 20-30 te krijgen. :)

Dat geperste leer (het stijve 'karton' spul) kan je beter niet echt in olie o.i.d. zetten. Even insmeren zodat het niet uitdroogt en meer niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:03

Ik koop geen merk hoofdstellen zoals van Anky en Kieffer, het is enkel t merk dat t duur maakt. vind ik zo'n onzin en is gewoon zelfde kwaliteit als wat ik heb voor maar 49,95 euro en ben er dik tevreden mee en heb t nu 2 jaar en ziet er nog als nieuw uit.

Maar van zulke rotzooi als eentje van 30 euro en dan ook nog afgeeft moet je ze gewoon laten liggen in een winkel, dat is gewoon rotzooi waar je weinig plezier aan hebt.

Koop nooit iets van in elkaar is geprutst door landen als India.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:07

@Ragdollcat het gaat ook niet om het merk maar om de kwaliteit (leer).
Ik ga vrijdag mijn goedkope hoofdstelletje omruilen voor betere kwaliteit :) (Dan doet het niet zoveel pijn want dan hoef ik nog maar een bedrag bij te leggen hahah)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:14

Ik denk dat je met goedkope hoofdstellen gewoon geluk moet hebben als je een goede kwaliteit tegenkomt.

Dat geluk had ik met het hoofdstel voor mijn pony. Echt een práchtig hoofdstel, uitstekende kwaliteit gelooid leer (heb er een kenner naar laten kijken). En dat voor 25 euro. Jaren is hij meegegaan en perfect gebleven. Helaas heeft het hoofdstel een ongeluk niet overleefd (pony gelukkig wel <3 ). En helaas heb ik een dergelijk hoofdstel nooit weer terug gevonden. ;(.

Soms loop je er tegenaan, soms niet. :). Zelf heb ik nu een Marengo hoofdstel, deze blijft ook echt perfect. Maar ik verzorg mijn spullen dan ook erg goed.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:32

Ik heb er vorig jaar een in de uitverkoop van Horze gekocht voor 15,00. Hij was wel behoorlijk afgeprijst.

Ik vind het nog steeds een fijn hoofdstelletje. Hij staat er alleen niet meer tussen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:51

idefix4 schreef:
Germie: Wat jij omschrijft is de huidige weelde van ruitershops. We zijn het na 2 jaar zat en kopen een nieuwe joepie! Ik beschik niet over de middelen (nou ja, doe ik wel, maar ik heb het er niet voor over) om elke 2 jaar wat anders te kopen. Mijn stubben (ja, 2ehands gekocht, dus mss wel ouder!) gaat dus al 12 jaar mee. Dat vind ik toch beduidend langer. Als het eerder kapot gaat, komt dat door het onderhoud wat ik er niet aan pleeg... Bij mij moet harnachement liefst mijn paard overleven als het even kan. Ik heb op die manier meer mensen ontmoet. Sommige zadels in mijn handen waren ook al 30 jaar of ouder.

Een hoofdstel van 12 jaar oud kan er nog prima uitzien. Ik rij nu ook met een hoofdstel die 3 jaar oud is. Aan vervanging denk ik nu ook nog niet, maar ik zal wel even uitleggen waarom ik dus lekker kon wisselen als ik er zat van was.
Ik heb diverse hoofdstellen liggen, of gehad, ook duurdere. Bij mij ging dat altijd zo: ik kocht wat leuks, reed er een tijdje mee en tegen de tijd dat ik er zat van was, was er wel weer iemand die het hoofdstel over wilde nemen. Daarnaast kocht ik wel eens 10 hoofdstellen in 1 keer, in de aanbieding, soms ook hoofdstellen met een merk (Chetak is een heel goed merk en toch niet al te duur). Omdat ik voor mensen reed die ook wel eens een paard verkochten moest er vaak een hoofdstelletje bij. En dan verkocht ik ze weer met een paar euro winst. Dus ik heb nooit de dure hoofdstellen gehad, maar wel gewoon mooie en goede hoofdstellen, meestal met een winkelprijs van rond de 50-60 euro, waar ik dan net bij aanschaf van 5-10 stuks net even een paar euro per hoofdstel korting kreeg. Op deze manier hield ik vaak 1 hoofdstel voor mezelf over na verkoop van de rest.
Omdat ik nu al zo'n 3 jaar geen paarden voor anderen meer inrij/klaarmaak of uitbreng en zelf ook nog maar 1 paard heb, heb ik nu dus alle hoofdstellen in de uitverkoop (nog een paar stang en trens, en nog een paar gewone, bijna allemaal nieuw) voor een prikkie.
Dus voor mij is het vervangen bij saaiheid ook niet meer aan de orde.

Overigens, rond de 20 euro heb je vaak hoofdstellen die op zich nog enigzins bruikbaar leer hebben, maar waar de gespen vaak van gaan roesten. Vanaf zo'n 30 euro heb je vaak rvs gespen en rond de 40-60 euro vind je hoofdstellen van erg goed leer die beslist net zo goed zijn als een Passier van 800. Tuurlijk zijn er ook hoofdstellen van 80 euro van prutleer.
Een goedkoop hoofdstel van 20 euro kan bij goed onderhoud ook 10 jaar meegaan. Maar vraagt wel meer onderhoud.
Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan zo goedkoop mogelijk, maar wel mooi en dan hoef ik me niet schuldig te voelen als ik toch wil vervangen voordat het af is. En dan is het geen ramp als er iets knapt bij een val. Ik heb een paar keer door een val gehad dat een hoofdstel knapte omdat het paard op de teugel ging staan.
Een paard wat op een teugel stapt bij een hoofdstel van Passier zal ook een geknapt hoofdstel opleveren. En dat gebeurt ook bij een hoofdstel van 20 euro. En dan heb ik toch echt liever een goedkope. En in India gemaakt kan met een hoofdstel best.
Met zadels is het gewoon zo dat een goedkoop zadel niet aan mijn eisen voldoet. Maar sommige middenklassers voldoen dan weer wel. Ik rij nu op een fijne wintec, deze zadels zijn echte A-merkkwaliteit voor een B-merk prijs. Enige nadeel is dat het toch geen leer is.

Maar als iemand nog (nieuwe) en goede hoofdstellen zoekt, ik heb ze nog wel liggen in maat full. Merk is veelal Chetak. Prijzen liggen laag, <20 euro. Dus iemand die nog een leuk en goed hoofdstelletje zoekt, laat maar weten. Is geen karton, maar soepel met rvs gespen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:23

Het hangt er van af waarvoor je het wil gebruiken, maar sommige hoofdstellen durf je niet eens om je paard te hangen..

De sidepulls in mijn onderschrift zijn dan ook een uitzondering, ik ben echt een zeikerd als het gaat om leer!
Biothane is wel een goede optie, oerdegelijk spul. :D
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-09-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:32

ik heb 1 hele goedkope.
voor mijn mini. die ik ooit eens heb geoliet had ik noooit moeten doen!
het is nu veeeeeeelste soepel, waardoor je het niet meer dicht kan krijgen (door de passantjes)
dus gooi het nu om de zoveel tijd in een emmer kout water waardoor het wat stugger word. zelf zou ik het nooit meer kopen, maar voor mijn mini prima. gezien die heel weinig gebruikt word.

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:40

Ik heb meestal hoofdstellen die wat duurder zijn, 2 van Kieffer, die gaan al 12 en 7 jaar mee, niks mee aan de hand (en ze hebben toch echt heel wat meegemaakt!) en erg mooi soepel leer, als je het maar goed onderhoud. Ik heb ook goedkopere als reserve en eigenlijk zijn die ook prima, maar het duurt wel langer voor ze zo soepel worden als de duurdere, en meestal blijven ze stijver. Ook vind ik de duurdere gewoon mooier afgewerkt, het oog wil ook wat he? :j

Trouwens waar halen jullie die goedkope dingen weg?! het goedkoopste wat bij ons in de ruitersportzaak hangt is rond de 50 euro..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:49

@jovelas, divoza in zoetermeer heb ik het gehaald.. Je hebt ook een hele goedkope bij zooplus, die had ik binnen, ik denk neeee , wat een *** kwaliteit, ik wil het terug sturen zeggen ze: hoeft niet, geef je rekeningnummer en bic/swift maar en je krijgt het geld terug. Doneer het hoofdstel maar aan iemand anders :+ Dus voor iedereen die een gratis hoofdstel wil.. je weet wat te doen hahaha

@moonfish13, ik heb dus van die goedkope kwaliteit ook springteugels (zaten bij het hoofdstel van zooplus) maar ben echt bang dat ze bij het bit nog een doorknappen (al is er pas 3x mee gereden, moet je nagaan...)
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 05-09-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:51

Dat ken ik...
Echt schandalig, ik spaar liever even door..

Toen ik mijn sidepull kocht had ik er twee besteld, als de dood was ik dat ik rommel zou krijgen.
Gelukkig was dat voor de verandering niet zo. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-09-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:52

Ik heb van EJ eigen merk €30,00.
Ik vind het super kwaliteit!!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:57

CrossHorse schreef:

EJ? :o Welk merk is dat?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:58

Epplejeck huismerk.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:58

xSCWx schreef:
CrossHorse schreef:

EJ? :o Welk merk is dat?

eplejeck www.ej.nl

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:28

Ik vind die hoofdstellen van rond de 100 euro wel fijn. Ik heb er 2 van 40, maar die rekken uit. Erg vervelend. Die goedkope harde dingen vind ik niks, erger me kapot aan het stugge leer. Ik hoef ook geen hoofdstel van 400 euro, zo zuinig ben ik er niet op. Ik wil een fijn hoofdstel dat een paar jaar meegaat, makkelijk aangaat, er mooi uitziet en nog te betalen is. Het mag niet gaan kreukelen, dat vind ik ook lelijk. :')

Wel moet je er rekening mee houden dat je 10 jaar geleden een beter hoofdstel voor een lagere prijs kunt krijgen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:52

Ik heb er 1 van HH en HB. Die van HH vind ik opzich wel fijn is gewoon soepel leer maar je kan het niet vergelijken met kieffer, stubben oid. HB vind ik dan wel betere kwaliteit is ook ff duurder ik heb hem 2e hands gekocht dus weet niet hoe oud ie is.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:47

Heb vorig jaar op een tentenverkoop van een ruiterwinkel een hoofdstel van €9 gekocht... Echt leer en hij ziet er nog is goed uit ook! Is niet zo heel soepel als mijn 'duurdere' hoofdstellen maar na een paar x vetten komt hij aardig in de buurt! Ben er echt content van!

Shyso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:54

ik heb ook een super goedkoop hoofdstel... is langer mee gegaan als me dure kieffer.... :(