idefix4 schreef:Germie: Wat jij omschrijft is de huidige weelde van ruitershops. We zijn het na 2 jaar zat en kopen een nieuwe joepie! Ik beschik niet over de middelen (nou ja, doe ik wel, maar ik heb het er niet voor over) om elke 2 jaar wat anders te kopen. Mijn stubben (ja, 2ehands gekocht, dus mss wel ouder!) gaat dus al 12 jaar mee. Dat vind ik toch beduidend langer. Als het eerder kapot gaat, komt dat door het onderhoud wat ik er niet aan pleeg... Bij mij moet harnachement liefst mijn paard overleven als het even kan. Ik heb op die manier meer mensen ontmoet. Sommige zadels in mijn handen waren ook al 30 jaar of ouder.
Een hoofdstel van 12 jaar oud kan er nog prima uitzien. Ik rij nu ook met een hoofdstel die 3 jaar oud is. Aan vervanging denk ik nu ook nog niet, maar ik zal wel even uitleggen waarom ik dus lekker kon wisselen als ik er zat van was.
Ik heb diverse hoofdstellen liggen, of gehad, ook duurdere. Bij mij ging dat altijd zo: ik kocht wat leuks, reed er een tijdje mee en tegen de tijd dat ik er zat van was, was er wel weer iemand die het hoofdstel over wilde nemen. Daarnaast kocht ik wel eens 10 hoofdstellen in 1 keer, in de aanbieding, soms ook hoofdstellen met een merk (Chetak is een heel goed merk en toch niet al te duur). Omdat ik voor mensen reed die ook wel eens een paard verkochten moest er vaak een hoofdstelletje bij. En dan verkocht ik ze weer met een paar euro winst. Dus ik heb nooit de dure hoofdstellen gehad, maar wel gewoon mooie en goede hoofdstellen, meestal met een winkelprijs van rond de 50-60 euro, waar ik dan net bij aanschaf van 5-10 stuks net even een paar euro per hoofdstel korting kreeg. Op deze manier hield ik vaak 1 hoofdstel voor mezelf over na verkoop van de rest.
Omdat ik nu al zo'n 3 jaar geen paarden voor anderen meer inrij/klaarmaak of uitbreng en zelf ook nog maar 1 paard heb, heb ik nu dus alle hoofdstellen in de uitverkoop (nog een paar stang en trens, en nog een paar gewone, bijna allemaal nieuw) voor een prikkie.
Dus voor mij is het vervangen bij saaiheid ook niet meer aan de orde.
Overigens, rond de 20 euro heb je vaak hoofdstellen die op zich nog enigzins bruikbaar leer hebben, maar waar de gespen vaak van gaan roesten. Vanaf zo'n 30 euro heb je vaak rvs gespen en rond de 40-60 euro vind je hoofdstellen van erg goed leer die beslist net zo goed zijn als een Passier van 800. Tuurlijk zijn er ook hoofdstellen van 80 euro van prutleer.
Een goedkoop hoofdstel van 20 euro kan bij goed onderhoud ook 10 jaar meegaan. Maar vraagt wel meer onderhoud.
Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan zo goedkoop mogelijk, maar wel mooi en dan hoef ik me niet schuldig te voelen als ik toch wil vervangen voordat het af is. En dan is het geen ramp als er iets knapt bij een val. Ik heb een paar keer door een val gehad dat een hoofdstel knapte omdat het paard op de teugel ging staan.
Een paard wat op een teugel stapt bij een hoofdstel van Passier zal ook een geknapt hoofdstel opleveren. En dat gebeurt ook bij een hoofdstel van 20 euro. En dan heb ik toch echt liever een goedkope. En in India gemaakt kan met een hoofdstel best.
Met zadels is het gewoon zo dat een goedkoop zadel niet aan mijn eisen voldoet. Maar sommige middenklassers voldoen dan weer wel. Ik rij nu op een fijne wintec, deze zadels zijn echte A-merkkwaliteit voor een B-merk prijs. Enige nadeel is dat het toch geen leer is.
Maar als iemand nog (nieuwe) en goede hoofdstellen zoekt, ik heb ze nog wel liggen in maat full. Merk is veelal Chetak. Prijzen liggen laag, <20 euro. Dus iemand die nog een leuk en goed hoofdstelletje zoekt, laat maar weten. Is geen karton, maar soepel met rvs gespen.