Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar een verminderde werking heb je toch. Sommige paarden reageren er niet heftig op, anderen komen zover omhoog dat ze achterover klappen door het prikken in de mond. MLoeser schreef:Dat plaatje is wel een dramatisering, dan moet je behoorlijk in de teugels hangen hoormaar een verminderde werking heb je toch. Sommige paarden reageren er niet heftig op, anderen komen zover omhoog dat ze achterover klappen door het prikken in de mond.
dat is wel erg voor zo`n bitje! dus eigenlijk is een zacht stangetje het beste? Britt_Mara schreef:MLoeser schreef:Dat plaatje is wel een dramatisering, dan moet je behoorlijk in de teugels hangen hoormaar een verminderde werking heb je toch. Sommige paarden reageren er niet heftig op, anderen komen zover omhoog dat ze achterover klappen door het prikken in de mond.
dat is wel erg voor zo`n bitje! dus eigenlijk is een zacht stangetje het beste?
Britt_Mara schreef:weet iemand hier ook wat voor soort bitje het beste kunt gebruiken? ik dacht zelf aan:
http://i52.tinypic.com/117y3gz.jpg (Happy Mouth watertrensje, 11,5 cm)
T_hijs schreef:@Mloeser, wat adviseer jij dan voor bitje als ik vragen mag?

MLoeser schreef:Aan het bitje wennen doe ik meestal rond de tweede levensjaar, omdat ze meestal de tanden dan nog redelijk stabiel in de mond hebben, en er dus niet zo snel last van hebben dan wanneer ze volop aan het wisselen zijn. Dan doe ik ook echt ALLEEN het bitje in, met wat lekkers, zodat ze een positieve associatie krijgen met het bit. Ik gebruik een dubbel gebroken bustrens of kneveltrens of een ongebroken bustrens, afhankelijk van de binnenkant van de mond. Over het algemeen kan je beter een wat fijner bitje gebruiken (14-16mm) omdat dat net wat lekkerder ligt met wennen dan de 18mm.
Niet elk bit is voor elk paard fijn.