Kineton met pelham

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:03

moelly schreef:
typisch bokt weer..

Ja joh, laten we vooral onze mond houden, en iedereen die z'n paard wil gaan mishandelen, lekker hun gang laten gaan. :roll:

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:04

Ik ben het helemaal met je eens, Benfan. Het is en blijft uiteindelijk haar eigen keuze, we kunnen er immers niet naast komen staan op het moment dat ze het in zou hangen, maar ik denk dat we het er met zijn allen er over eens zijn dat dit geheel praktisch een martelwerktuig word. Een goed advies is hier dus zéker op zijn plaats ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:04

zijn die bitten/neusriem vragen die nieuwe hype tegen woordig?
van de week ook al zo'n topic met een ''martelwerktuig''....
wel of geen situatie bekend: Lijkt mij logies dat je bij een normaal paard dit niet nodig heb om te rijden

Anne.

Re: Kineton met pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:06

TS, zijn er geen andere mogelijkheden voor je paard? Mogen we weten hoe de situatie het zo heeft gebracht dat jij een pelham icm deze neusriem wil gaan gebruiken? (mag ook over PB :) )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:06

misschien heeft ts dit gezien of iets wat er op lijkt. en wil ze nu uitvinden wat ze heeft gezien. dus of ze inderdaad deze combinatie heeft gezien;) voor dat iedereen zo tegen ts tekeer gaat kun je ook gewoon antwoord geven op zijn of haar vraag en daarbij, voor als je echt zo nieuwschierig bent, ts een pbtje sturen met de vraag of deze bereid is om het verhaal uit te leggen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:07

kiwiwitje schreef:
misschien heeft ts dit gezien of iets wat er op lijkt. en wil ze nu uitvinden wat ze heeft gezien. dus of ze inderdaad deze combinatie heeft gezien;) voor dat iedereen zo tegen ts tekeer gaat kun je ook gewoon antwoord geven op zijn of haar vraag en daarbij, voor als je echt zo nieuwschierig bent, ts een pbtje sturen met de vraag of deze bereid is om het verhaal uit te leggen.

Als je nu even terug leest in TS' vorige posts, dan zal je wel het eea duidelijk worden. ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:07

TS zegt op de vorige pagina "Jullie kennen mij, mijn paard en de situatie niet" ;) Spreekt boekdelen, toch? ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:08

Benfan schreef:
Een mikmar is een nu gelukkig verboden werktuig, een stangbit met een neusriem eraan gemaakt zoals dat wat de TS nu aan haar paard wilt hangen. Alleen was mikmar zo aardig er soms dunne touwtjes aan te hangen zodat het nog scherper inwerkte. Waarom leren rijden als het zo kan. Ik snap werkelijk niet waarom mensen haar niet mogen waarschuwen dat wat ze vraagt absoluut niet moet gaan doen. Als ze het paard niet aankan moet ze hem of verkopen ivm onvermogen van de ruiter. Of les nemen. Wat nou als we haar vertellen dat het kan, zonder te waarschuwen en ze hangt het er nog aan ook?

Tuurlijk moet je haar waarschuwen, maar iederene valt TS zo aan!
Ai dat mikmar geval klinkt inderdaad niet echt fijn en paarvriendelijk inderdaad.

@ JoviBan: we zijn het niet vaak met elkaar eens he?!
Je mag haar wel waarschuwen, maar ik zou haar niet zo aanvallen.
Niet dat jij dat doet hoor, overigens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:10

@ thirthy, ik heb alles gelezen. maar heet t zin om met z'n alle 500x te zeggen wat je der van vind? dat iemand dat een keer zegt oke, maar moet iedereen dat blijven zeggen..? ze vraagt toch of het kan enz.? als ts dit echt zo graag wil gaan gebruiken gaat ze zich niks aantrekken van wat andere zeggen over hoe slecht dit wel niet is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:13

moelly schreef:
[
Tuurlijk moet je haar waarschuwen, maar iederene valt TS zo aan!
Ai dat mikmar geval klinkt inderdaad niet echt fijn en paarvriendelijk inderdaad.

@ JoviBan: we zijn het niet vaak met elkaar eens he?!
Je mag haar wel waarschuwen, maar ik zou haar niet zo aanvallen.
Niet dat jij dat doet hoor, overigens.

ja dit bedoel ik dus ook.. het heeft geen zin om haar zo aan te vallen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:21

3 jaar geleden kocht ik mijn koersdravertje. mij werd toen gezegd: zeker met pelham rijden, kinketting en dubbele teugelverbinding, want hij is niet te houden anders! wat heb ik gedaan? gewoon crosslink aangedaan, en gaan wandelen. wat deed hij? NIKS!! als je telkens zwaarder gaat werken met je getuig, loop je vroeg of laat tegen een muur, en een muur van een mond waar je niks meer kan insteken. denk ook niet dat de situatie hier toe doet, want het feit dat deze vraag wordt gesteld, geeft aan dat deze situatie serieus uit de hand loopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:28

Ik zou de combi niet gebruiken omdat je dikke kans hebt dat de scharen van je bit en/of kinketting in het oog van de neusriem blijven steken.
Daarnaast moet je je ook maar eens afvragen of dit nu echt de oplossing is voor je probleem. Als je paard dusdanig niet te houden is moet je hem eerst eens laten checken door een veearts en daarna aan je eigen rijden gaan werken.

Overigens is een Mikmar nogal wat ruiger geschut dan een pelham maar in handen van een leek wordt zelfs een trensje een martelwerktuig.
Ben blij dat die mikmar eindelijk verboden is, heb er al jaren vol verbazing en afschuw tegenaan gekeken.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:33

Okee mensen, ik was zonet even weg dus heb het topic net even helemaal doorgelezen.

Ik zal het uitleggen. Mijn vriendin heeft een hengst die ze moeilijk kan houden op buitenrit. ZIj heeft heel veel paardenboeken en had deze neusriem en het bit daarin gevonden. Ze hoopte dat het zou helpen. Zelf kijkt ze wel eens op bokt, maar ze heeft het zelf niet omdat haar ouders niet willen dat ze meedoet aan forums, spellen en andere dingen. Dus heeft ze aan mij gevraagd of ik op bokt wou vragen of deze combinatie mogelijk is, en hoe het werkte. Dus heb ik dat ook gedaan.

Mijn reactie van : Jullie kennen mij en mijn paard en de situatie niet' heb ik snel neergezet omdat ik wegmoest en ik geen zin had in gezeur, ik hoop dat jullie dat een beetje begrijpen. Sorry daarvoor, achteraf snap ik nu ook wel dat ik dit verhaal direct in de startpost had moeten zetten

Nu ik alle reacties heb gelezen ga ik mijn vriendin direct opbellen dat ze dit vooral NIET moet doen, jullie zouden niet zeggen dat het slecht is als dat niet zo is.

Ik hoop dat jullie de situatie nu begrijpen. Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen helpen een passent altenatief voor haar en haar paard te vinden,

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:36

Juist exactum, zo heb ik altijd geleerd eerder een zachter dan een harder bit te pakken mochten daar problemen zijn. Dit was overigens voor de hele tandarts en therapeuten tijdperk. Juist het loslaten werkt veel beter dan het nog vaster zetten. Ik ben hier echt heilig van overtuigt, het heeft bij mij tot nu toe ALTIJD gewerkt. Paard druk?! LOS LATEN paard schrikt vlucht?! leren loslaten! Dit betekend niet dat je spontaan de teugels tussen zijn oren moet gooien, maar juist de druk verminderen aan de voorkant, durven rijden. Maar zoals al zovaak gezegt, het niveau van de huidige ruiters en amazones daalt drastisch, en men grijpt steeds meer naar dit soort dingen. Het moet snel sneller snelst, het belang van het paard staat op een zeer laag pitje. Als de ruiter maar gevoel heeft van controle, dan is het vast allemaal wel goed.

meliciana schreef:
3 jaar geleden kocht ik mijn koersdravertje. mij werd toen gezegd: zeker met pelham rijden, kinketting en dubbele teugelverbinding, want hij is niet te houden anders! wat heb ik gedaan? gewoon crosslink aangedaan, en gaan wandelen. wat deed hij? NIKS!! als je telkens zwaarder gaat werken met je getuig, loop je vroeg of laat tegen een muur, en een muur van een mond waar je niks meer kan insteken. denk ook niet dat de situatie hier toe doet, want het feit dat deze vraag wordt gesteld, geeft aan dat deze situatie serieus uit de hand loopt.

Edit, (na het lezen van de TS haar nieuwste reactie) Slimme actie en een pak van ons hart. Hoezo is hij niet te houden? en tot hoeverre lost ze dit rijtechnisch op? rijd ze heb bv al met een hulpteugeltje en hoe is het dier verder in de omgang. Dit vraag ik zodat we een beter beeld krijgen van de situatie, en tips kunnen geven voor de toekomst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:47

Wat meer info is idd wel handig.
Watvoor bit gebruikt ze nu? Hoe oud is zij, hoe oud is het paard? Wat is de geschiedenis van haar en het paard? (hebben ze ervaring?) Waarom is het paard hengst, heeft hij gedekt?
Waarom kan ze hem niet houden? In watvoor situatie's is dat en wat gebeurt precies en hoe lost ze dat op?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:48

Benfan schreef:
Juist exactum, zo heb ik altijd geleerd eerder een zachter dan een harder bit te pakken mochten daar problemen zijn. Dit was overigens voor de hele tandarts en therapeuten tijdperk. Juist het loslaten werkt veel beter dan het nog vaster zetten. Ik ben hier echt heilig van overtuigt, het heeft bij mij tot nu toe ALTIJD gewerkt. Paard druk?! LOS LATEN paard schrikt vlucht?! leren loslaten! Dit betekend niet dat je spontaan de teugels tussen zijn oren moet gooien, maar juist de druk verminderen aan de voorkant, durven rijden. Maar zoals al zovaak gezegt, het niveau van de huidige ruiters en amazones daalt drastisch, en men grijpt steeds meer naar dit soort dingen. Het moet snel sneller snelst, het belang van het paard staat op een zeer laag pitje. Als de ruiter maar gevoel heeft van controle, dan is het vast allemaal wel goed.

meliciana schreef:

Edit, (na het lezen van de TS haar nieuwste reactie) Slimme actie en een pak van ons hart. Hoezo is hij niet te houden? en tot hoeverre lost ze dit rijtechnisch op? rijd ze heb bv al met een hulpteugeltje en hoe is het dier verder in de omgang. Dit vraag ik zodat we een beter beeld krijgen van de situatie, en tips kunnen geven voor de toekomst.

Goh, dat het niveau van de huidige ruiter drastisch daalt en steeds meer naar andere bitten gegrepen wordt lijkt mij overdreven. Ik denk dat men zich tegenwoordig meer bewust is van wat de inwerking van bepaalde zaken zijn. Er wordt steeds meer bitloos gereden, veel bitten zijn al afgeschafd met wedstrijden, stang en trens is niet meer verplicht in Z..
Men is er juist meer mee bezig dan ooit en daarom lijkt het alsof men nu erger is dan vroeger terwijl ik denk dat men zich er vroeger gewoon niet druk over maakte en er waren ook nog niet zoveel media om je mening te ventileren (zoals bokt). "Vroeger" zag je bij wijze van alleen het paard van de buurman en nu zie je die van heel NL (en belgië ;) ) op bokt.

Maar dat is volledig off-topic!

Ik begrijp dat ze een 'manier' zoekt om haar hengst op buitenrit toch bij zich te kunnen houden.
Wat an sich heel slim is want een hengst op hol op de weg....
In ieder geval is wel duidelijk dat dit bit dus niet de manier is!
Hoe is het paard verder op buitenrit? Waarmee gaat het mis? Schrikt hij en gaat ervandoor of is hij continue drammerig? Doet hij het ook als volgpaard of juist als volgpaard? Kan ze hem wel de baas in de bak? Etc etc..

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:49

Haar paard is in de bak meestal wel te houden maar is wel wat heet. Buiten word hij continu drammerig. Hij schrikt niet, maar als ze wil galloperen gaat hij steeds harder. Jullie komen nu vast met grondwerk en in de bak enzo, maar dit hoeft niet voor ieder paard een oplossing te zijn. Bovendien heeft zij dit al geprobeerd.
Hij gaat soms van draf in een keer over naar galop, zonder te schrikken. Het paard is volledig in orde, geen last van rug en gebit enzo, hij heeft een goed zadel en mijn virendin kan prima rijden. Ze heeft geen bak, maar wil wel graag rijden. Ze is ontzettend aan de hengst gehecht dus verkopen is ook geen oplossing,

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:51

en laten ruinen?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:51

word hij misschien te ''heet'' gevoerd? dat kan natuurlijk ook nog...

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:56

ponylies schreef:
en laten ruinen?

Mijn vriendin wil haar paard niet laten castreren. Dat zij hem niet onder controle kan houden is jammer, maar daarvoor gaat ze niet haar paard zijn ballen afpakken. Klinkt heel raar maar het is wel zo. Ben het ook wel een klein beetje met haar eens, :j

Ze rijdt haar hengst nu met een gecombineerde neusriem en dit bit:

http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00001/2500027-t.jpg

Ze heeft ook ongebroken en enkelgebroken geprobeert, dit maakte geen verschil.

De hengst is nu zeven.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:09

Als ze het goed gebruikt kun je in principe best een Kineton met een pelham gebruiken hoor, ze moet alleen iets zachter met haar hand zijn dan normaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:10

Ik ben mij de hele avond al aan het bedenken of het überhaupt past die combinatie? Net als iemand anders voor mij al opgemerkt heeft.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:14

Natuurlijk past dat, je moet alleen een beetje oppassen of dat bit niet blijft hangen in de neusriem maar als je daar op let kan er niks gebeuren. Je kunt in principe elke neusriem met elk bit combineren, het is soms alleen een beetje raar, of niet paardvriendelijk. Maar of het vriendelijk is vraagt ze niet, dus daar ga ik het ook niet over hebben.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:16

Okee mensen nu kan ik het niet meer volgen.

De ene zegt dat het wel past, de andere zegt van niet, de ene vind het zielig de andere vind van niet.

Doe nou even duidelijk want ik snap het niet. :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:21

Laat haar les nemen, de meest vriendelijkste oplossing.