moelly schreef:typisch bokt weer..
Ja joh, laten we vooral onze mond houden, en iedereen die z'n paard wil gaan mishandelen, lekker hun gang laten gaan.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) kiwiwitje schreef:misschien heeft ts dit gezien of iets wat er op lijkt. en wil ze nu uitvinden wat ze heeft gezien. dus of ze inderdaad deze combinatie heeft gezien;) voor dat iedereen zo tegen ts tekeer gaat kun je ook gewoon antwoord geven op zijn of haar vraag en daarbij, voor als je echt zo nieuwschierig bent, ts een pbtje sturen met de vraag of deze bereid is om het verhaal uit te leggen.
Benfan schreef:Een mikmar is een nu gelukkig verboden werktuig, een stangbit met een neusriem eraan gemaakt zoals dat wat de TS nu aan haar paard wilt hangen. Alleen was mikmar zo aardig er soms dunne touwtjes aan te hangen zodat het nog scherper inwerkte. Waarom leren rijden als het zo kan. Ik snap werkelijk niet waarom mensen haar niet mogen waarschuwen dat wat ze vraagt absoluut niet moet gaan doen. Als ze het paard niet aankan moet ze hem of verkopen ivm onvermogen van de ruiter. Of les nemen. Wat nou als we haar vertellen dat het kan, zonder te waarschuwen en ze hangt het er nog aan ook?
moelly schreef:[
Tuurlijk moet je haar waarschuwen, maar iederene valt TS zo aan!
Ai dat mikmar geval klinkt inderdaad niet echt fijn en paarvriendelijk inderdaad.
@ JoviBan: we zijn het niet vaak met elkaar eens he?!
Je mag haar wel waarschuwen, maar ik zou haar niet zo aanvallen.
Niet dat jij dat doet hoor, overigens.
meliciana schreef:3 jaar geleden kocht ik mijn koersdravertje. mij werd toen gezegd: zeker met pelham rijden, kinketting en dubbele teugelverbinding, want hij is niet te houden anders! wat heb ik gedaan? gewoon crosslink aangedaan, en gaan wandelen. wat deed hij? NIKS!! als je telkens zwaarder gaat werken met je getuig, loop je vroeg of laat tegen een muur, en een muur van een mond waar je niks meer kan insteken. denk ook niet dat de situatie hier toe doet, want het feit dat deze vraag wordt gesteld, geeft aan dat deze situatie serieus uit de hand loopt.
Benfan schreef:Juist exactum, zo heb ik altijd geleerd eerder een zachter dan een harder bit te pakken mochten daar problemen zijn. Dit was overigens voor de hele tandarts en therapeuten tijdperk. Juist het loslaten werkt veel beter dan het nog vaster zetten. Ik ben hier echt heilig van overtuigt, het heeft bij mij tot nu toe ALTIJD gewerkt. Paard druk?! LOS LATEN paard schrikt vlucht?! leren loslaten! Dit betekend niet dat je spontaan de teugels tussen zijn oren moet gooien, maar juist de druk verminderen aan de voorkant, durven rijden. Maar zoals al zovaak gezegt, het niveau van de huidige ruiters en amazones daalt drastisch, en men grijpt steeds meer naar dit soort dingen. Het moet snel sneller snelst, het belang van het paard staat op een zeer laag pitje. Als de ruiter maar gevoel heeft van controle, dan is het vast allemaal wel goed.meliciana schreef:3 jaar geleden kocht ik mijn koersdravertje. mij werd toen gezegd: zeker met pelham rijden, kinketting en dubbele teugelverbinding, want hij is niet te houden anders! wat heb ik gedaan? gewoon crosslink aangedaan, en gaan wandelen. wat deed hij? NIKS!! als je telkens zwaarder gaat werken met je getuig, loop je vroeg of laat tegen een muur, en een muur van een mond waar je niks meer kan insteken. denk ook niet dat de situatie hier toe doet, want het feit dat deze vraag wordt gesteld, geeft aan dat deze situatie serieus uit de hand loopt.
Edit, (na het lezen van de TS haar nieuwste reactie) Slimme actie en een pak van ons hart. Hoezo is hij niet te houden? en tot hoeverre lost ze dit rijtechnisch op? rijd ze heb bv al met een hulpteugeltje en hoe is het dier verder in de omgang. Dit vraag ik zodat we een beter beeld krijgen van de situatie, en tips kunnen geven voor de toekomst.
) op bokt. ponylies schreef:en laten ruinen?