Aangezien je als jockey op een hele hete volbloed zit moet dat vooral een goede rem zijn. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lamar schreef:Slofje schreef:
Wat ik hier niet van snap...dan gaan ze racen maar tegelijkertijd zo in de mond hangen
die komen wel in staking oid. Slofje schreef:Die laatste, die is helemaal niet erger dan hij eruitziet, is het niet magda_90?
Vind de werking eerder nog gruwelijker dan het bit er zelf uit ziet.
Lamar schreef:Slofje schreef:
Wat ik hier niet van snap...dan gaan ze racen maar tegelijkertijd zo in de mond hangen
(die met het blauwe hoofdstel)
Sjors493 schreef:paar weken terug ook bij de draverij geweest in bemmel, zag er ook niet allemaal zo vriendelijk uit![]()
sommige hadden een bit en een hengstenketting in de mond, en daar tussen dan de tong, hoe gek kun je zijn![]()
en eentje had zelf eens touwtje met de tong ertussen en toen heel geod vastgemaakt zodat alle druk op de tong kwamZO ZIELIG!!!
magda_90 schreef:Ooit wel eens zo'n race van dichtbij gezien? Dan weet je wat voor een kanonnen deze paaarden zijn, ze exploderen letterlijk op de baan en aangezien de jockeys geen andere keus hebben (de zit heeft amper invloed) moeten ze wel op de mond inwerken, en dan krijg je deze bitten.
jullie moeten eens beseffen dat de draf- en rensport niet zo romantisch is wanneer er zulke bedragen bij komen kijken. Of het goed of fout is moet je zelf weten, ik kan de beredenaties echter wel begrijpen.
Ach slofje, verdiep je eerst eens in deze sport, ten eerste is een natuurlijker dan springen omdat ze met een groep racen (hier heeft ooit al een grote discussie op bokt gestaan waar je dit allemaal na kunt lezen).
Als tweede, hoe wil jij in zo'n verlichte zit nog traditionele hulpen doorgeven?
En ga al helemaal niet bitloos de hemel in prijzen want over het algemeen stampen jullie de bitten de grond in met spookfeiten als redenatie in plaats van logisch na te denken (en ook daar woedt op dit moment een grote discussie op bokt).
magda_90 schreef:De draf- en rensport is geen romantiek zoals we gewend zijn hier in NL, daar is het harde buisseness en alles wordt gedaan voor het geld, zo ook op de optoming. Die bitten zien er vaak erger uit dan het daadwerkelijk is, zo ook die pelham van hierboven.
echt ziek! gabjj8 schreef:Wil niet veel zeggen, maar als het er erger uitziet als dat het is, vraag ik me af hoe jij rijd???
Met prikkeldraad in de mond van je paard?
Dit ziet er erg uit, en is nog veel erger in de mond van het paard

Citaat:The Mikmar double jointed slanted low port mouthpiece offers riders the Mikmar double jointed style mouthpiece positioned at a slant. This slanted position results in less leverage than the double jointed mouthpiece. It is more forgiving and protects the horse's mouth from over active hands.
pippie123 schreef:Ik begrijp die rare bitten ook niet hoor! Tong vastbinden?? Zo ga je niet met je paard om. Geld of niet.
magda_90 schreef:gabjj8 schreef:Wil niet veel zeggen, maar als het er erger uitziet als dat het is, vraag ik me af hoe jij rijd???
Met prikkeldraad in de mond van je paard?
Dit ziet er erg uit, en is nog veel erger in de mond van het paard
Omdat ik mij verdiep in bitten alvorens ik een uitspraak doe, rijd ik met prikkeldraad in de mond. De mooiste opmerking van vandaag.Citaat:The Mikmar double jointed slanted low port mouthpiece offers riders the Mikmar double jointed style mouthpiece positioned at a slant. This slanted position results in less leverage than the double jointed mouthpiece. It is more forgiving and protects the horse's mouth from over active hands.
Heb je die omschrijving wel gelezen? Dit bit klapt niet dubbel zoals de meeste dubbel gebroken pelhams dat wel doen, daarnaast is er een tongboog (al weet ik even de exacte naam hiervoor niet meer) voor een extra stevige inwerking (tongbogen heb je immers ook bij zat andere bitten) waar een rolletje bij in zit zodat het paard ermee kan spelen. Daarnaast wordt het idee van dit mondstuk, dat het zo'n plaat is, veel toegepast in Amerika bij oa. de cross. Waarom? Omdat ze hiermee het paard heel licht kunnen rijden als het paard bij de ruiter blijft, maar wanneer het te heet wordt kan de ruiter hard inwerken in de mond, maar wel beperkt hard en niet zo hard als met de traditionele dubbel gebroken pelham.
Ik wil hiermee het gedrag van de ruiters niet goed praten, die hiermee verkeerd om gaan. Maar ik vind hem jammer dat er maar van alles geschreeuwd wordt over een bit die in een bepaalde discipline thuishoort waar je geen verstand van hebt.pippie123 schreef:Ik begrijp die rare bitten ook niet hoor! Tong vastbinden?? Zo ga je niet met je paard om. Geld of niet.
Dan stel ik voor je dat je een renpaard gaat rijden met de basic-optoming (simpel hoofdstelletje, simpel trensje, geen bijzet niets) in het holst van een wedstrijd. Kijken of je je paard dan nog steeds zo netjes terug kunt nemen.
Tot slot verlaat ik deze discussie. Ik heb geen zin om met mensen te discussiëren die zich niet in het onderwerp verdiepen, en daardoor maar moord en brand schreeuwen.

WendyBZ schreef:de ring zit vast aan het bitdie kanje er niet voor de race afhalen.
In nederland moet je een opleiding gedaan hebben voor je mag koersen. Lijkt me geen slecht idee als dat in andere takken van de sport ook gedaan wordt..
kyrkelover schreef:Het ringbit wordt gebruikt voor paarden die erg sterk zijn en naar een gewoon trensje etc. niet luisteren.
Daarnaast is het zo dat je ALTIJD bij renpaarden de voorkant ondersteund zou je bij alle paarden moeten doen als je op een bepaalde snelheid komt maar ok.
Wat er dus gebeurt kwa druk op de teugels tijdens de laatste meters is dit:
http://www.youtube.com/watch?v=spnkiUOC ... re=related
Kijk naar wat er gebeurd met de teugels zodra het hoofd terug komt is er dus geen druk op zodra het hoofd weer naar voren gaat wel. Als het waren leunen ze op je handen.
Voor de laatste meters ligt er aan hoe je paard is hoeveel druk je van voren hebt, heb je een pullerd oftewel eentje die er eigenlijk gewoon vandoor wil omdat hij/zij vindt dat het al lang tijd is om snel te gaan zal je er tegenin moeten gaan. Heb je er juist eentje die wel netjes settled en je gewoon netjes met de rest over kunt komen heb je gewoon je handen stil net boven de schoft en laat het paard zijn werk doen.
En over tjha dan moet je niet met een paard omgaan als je hem niet gewoon kan houden en blablabla.
Ik zou jullie graag eens laten voelen hoe het is om deze machtige dieren te rijden, maar helaas gaat dat niet zomaar. In de training wordt hier alles overigens op een gewoon trensje of rubber bit gereden, alleen de echte sterke kunnen dit ringbit in hebben en daar hebben we op het moment geen eentje van staan.
En mond open we zullen eens zien als IEDERE ruiter zijn neus en sperriem van zijn paard af haalt.En wij moeten inderdaad alles van de teugels en de zweep hebben.
De zweep zijn onze benen en wij communiceren via de teugels. Het heeft veel voordeel voor het paard dat we er in jockeyhouding opzitten, maar het maakt ons enorm kwetsbaar.