Wat is dit voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:08

Je wil remmen na de race ;) Aangezien je als jockey op een hele hete volbloed zit moet dat vooral een goede rem zijn.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:08

Er zijn ook mensen die mennen op de derde sleuf met een liverpool stang. Dit wordt echter allemaal door de vingers gezien. Ooit verdiept in die werking? Ik ben nog steeds overtuigt dat een bit zo scherp werkt als de ruiter/ menner hand. Een scherp bit kan prima in een zachte hand, zodat je een noodstop hebt indien nodig. Een zacht bit in een sterke hand is ook een martelwerktuig. Prikt in het gehemelte. Als je zo tegen dit soort bitten bent, stop dan maar met rijden, want een bit en bitloos is allemaal niet vriendelijk :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:10

Lamar schreef:
Slofje schreef:

Wat ik hier niet van snap...dan gaan ze racen maar tegelijkertijd zo in de mond hangen :?

Als je een renpaard losgooit kan er ten eerste van alles misgaan omdat je je stuur kwijt bent. Zo kunnen ze struikelen over de benen van andere paarden. Daarnaast moet je je paard onder controle hebben om de volledige race uit te rijden, en je moet je paard terug kunnen nemen. Als ze de dieren van voren vrijlaten gaan renpaarden "een eigen leven lijden". Het minst erge is dat ze zo heet worden dat ze de hulpen van de ruiter wanneer die wel wil inwerken totaal negeren, in het ergste geval worden ze agressief of worden ze onstuurbaar. Denk er ook om, een jockey heeft alleen een bit en zijn zweepje om hulpen te geven. Gewichtshulpen om af te remmen kunnen ze vanuit die positie niet zo overduidelijk en "dwingend" doen. Om te sturen kunnen ze ook niet te veel leunen, omdat die zadeltjes niet zo zijn opgebouwd als de zadels waar "wij" mee rijden.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 27-08-11 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:13

Erboven zie je volgens mij zijn zweep, hij was misschien even naar achteren aan het hangen om die bil blauw te slaan. Anders luistert zo'n paard niet, he? -humhum-

@Suzan_Bobar, een bit kán vriendelijk zijn, maar is dat vaak niet, door onwetendheid en onkundige handen, of door compleet bimbo-hoofdigen die het niet uitmaakt en er ook niet bij nadenkt dat een paard ook gevoel heeft.
Het verschil bij bit-bitloos zit 'm vaak dat bitloosrijders zich er van bewust zijn hoe martelend bitten werken, en óók weten dat bitloze optomingen pijnlijk kunnen zijn. En door het weten-van rijden ze vaak zachter, en vriendelijker.
Ik kan mijn paard ook op een neckrope rijden, daar is toch écht niets pijnlijks aan.

@Mloeser, daarom moeten die martelaars dus gewoon van die paarden komen en die onnatuurlijke piepsport verbieden.

Suzan_bobar

Re: Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:39

Onwetende mensen zien deze bitten als martelwerktuig. Ik zou zeggen, houden zo. De echte nare bitten zullen alleen door vakmensen gebruikt worden. Paarden lopen vanzelf niet meer als je er te zware bitten met een sterke hand in hangt. Paarden zijn nog niet zo dom hoor :n die komen wel in staking oid.
Natuurlijk paardrijden en paarden houden bestaat niet in NL. Sorry, daar zijn de stukjes land echt te klein voor en rijden op zich is natuurlijk het meest onnatuurlijke wat er is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 05:51

Slofje schreef:
Die laatste, die is helemaal niet erger dan hij eruitziet, is het niet magda_90?
Vind de werking eerder nog gruwelijker dan het bit er zelf uit ziet.

Ik zie een dubbel gebroken pelham met een tongboog en een breed mondstuk. De werking is scherper dan een traditionele pelham, maar in goede handen kan dit een prima bit zijn. Niet zo erg dus als het er uit ziet dus.

Lamar schreef:
Slofje schreef:

Wat ik hier niet van snap...dan gaan ze racen maar tegelijkertijd zo in de mond hangen :?
(die met het blauwe hoofdstel)

Ooit wel eens zo'n race van dichtbij gezien? Dan weet je wat voor een kanonnen deze paaarden zijn, ze exploderen letterlijk op de baan en aangezien de jockeys geen andere keus hebben (de zit heeft amper invloed) moeten ze wel op de mond inwerken, en dan krijg je deze bitten.

jullie moeten eens beseffen dat de draf- en rensport niet zo romantisch is wanneer er zulke bedragen bij komen kijken. Of het goed of fout is moet je zelf weten, ik kan de beredenaties echter wel begrijpen.

Ach slofje, verdiep je eerst eens in deze sport, ten eerste is een natuurlijker dan springen omdat ze met een groep racen (hier heeft ooit al een grote discussie op bokt gestaan waar je dit allemaal na kunt lezen).

Als tweede, hoe wil jij in zo'n verlichte zit nog traditionele hulpen doorgeven?

En ga al helemaal niet bitloos de hemel in prijzen want over het algemeen stampen jullie de bitten de grond in met spookfeiten als redenatie in plaats van logisch na te denken (en ook daar woedt op dit moment een grote discussie op bokt).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 06:11

Sjors493 schreef:
paar weken terug ook bij de draverij geweest in bemmel, zag er ook niet allemaal zo vriendelijk uit <<)
sommige hadden een bit en een hengstenketting in de mond, en daar tussen dan de tong, hoe gek kun je zijn _-:(
en eentje had zelf eens touwtje met de tong ertussen en toen heel geod vastgemaakt zodat alle druk op de tong kwam :( ZO ZIELIG!!!

Geen hengstenketting, maar een speelketting. En inderdaad, de tong vast, zodat deze niet over het bit kan (=stuurloos/remloos paard). Ik krijg de indruk dat jullie denken dat alles maar mag in de drafsport, maar ze zijn gebonden aan aardig wat regels. Het gros loopt dus ook gewoon op een enkel- of dubbel gebroken trens, soms met een speelketting, vaak met een opzet.
Hier kan je lezen wat er hier is toegestaan: http://www.vdrp.nl/main.php?page=207&pagina=1

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:39

Juist Wendy, aan alles zitten eisen en deze worden ook gecontroleerd. Mag de KNHS nog wat van leren. Wat voor bitten ik in de basis dressuur al ben tegen gekomen,....
Ik zie geen onvriendelijk bit toegestaan in de lijst van Wendy hoor. Hefboom max 8cm, heeft liverpool al anel, over western maar te zwijgen,....
Het is jammer dat de draf en ren sport zo negatief door jullie gezien wordt. Deze mensen zijn zoveel kundiger dan de standaard dressuurmuts. Zij behandelen hun paarden als atleten. Lopen in kuddes in de weides, komen niets te kort. Dat is voor een dressuurpaard wel andere koek 23/7 op stal,... brrr das pas zielig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:49

magda_90 schreef:
Ooit wel eens zo'n race van dichtbij gezien? Dan weet je wat voor een kanonnen deze paaarden zijn, ze exploderen letterlijk op de baan en aangezien de jockeys geen andere keus hebben (de zit heeft amper invloed) moeten ze wel op de mond inwerken, en dan krijg je deze bitten.

jullie moeten eens beseffen dat de draf- en rensport niet zo romantisch is wanneer er zulke bedragen bij komen kijken. Of het goed of fout is moet je zelf weten, ik kan de beredenaties echter wel begrijpen.

Ach slofje, verdiep je eerst eens in deze sport, ten eerste is een natuurlijker dan springen omdat ze met een groep racen (hier heeft ooit al een grote discussie op bokt gestaan waar je dit allemaal na kunt lezen).

Als tweede, hoe wil jij in zo'n verlichte zit nog traditionele hulpen doorgeven?

En ga al helemaal niet bitloos de hemel in prijzen want over het algemeen stampen jullie de bitten de grond in met spookfeiten als redenatie in plaats van logisch na te denken (en ook daar woedt op dit moment een grote discussie op bokt).

Geen enkele sport is meer zo mooi en romantisch als het om geld gaat.

aan Iedereen die hier loopt de zeiken op de draf en rensport. Rijden jullie zelf dressuur? hebben jullie wel eens gezien hoe ze daar omgaan met de mond van hun paard? of bij springen?

Hier een filmpje, en dan denk ik dat ik nog bij lange na niet het verschrikkelijkste filmpje heb op gezocht..
http://www.youtube.com/watch?v=oYAI8a0I ... re=related

Dus haal dat bord voor je kop weg. Sport is niet leuk en mooi als het om geld gaat. Geen enkele tak van de paarden sport is dat..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:49

magda_90 schreef:
De draf- en rensport is geen romantiek zoals we gewend zijn hier in NL, daar is het harde buisseness en alles wordt gedaan voor het geld, zo ook op de optoming. Die bitten zien er vaak erger uit dan het daadwerkelijk is, zo ook die pelham van hierboven.

Wil niet veel zeggen, maar als het er erger uitziet als dat het is, vraag ik me af hoe jij rijd???
Met prikkeldraad in de mond van je paard?

Dit ziet er erg uit, en is nog veel erger in de mond van het paard ;)

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:05

Ik begrijp die rare bitten ook niet hoor! Tong vastbinden?? Zo ga je niet met je paard om. Geld of niet.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:43

:n echt ziek!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:47

gabjj8 schreef:
Wil niet veel zeggen, maar als het er erger uitziet als dat het is, vraag ik me af hoe jij rijd???

Omdat ik mij verdiep in bitten alvorens ik een uitspraak doe, rijd ik met prikkeldraad in de mond. De mooiste opmerking van vandaag.

Afbeelding

Citaat:
The Mikmar double jointed slanted low port mouthpiece offers riders the Mikmar double jointed style mouthpiece positioned at a slant. This slanted position results in less leverage than the double jointed mouthpiece. It is more forgiving and protects the horse's mouth from over active hands.

Heb je die omschrijving wel gelezen? Dit bit klapt niet dubbel zoals de meeste dubbel gebroken pelhams dat wel doen, daarnaast is er een tongboog (al weet ik even de exacte naam hiervoor niet meer) voor een extra stevige inwerking (tongbogen heb je immers ook bij zat andere bitten) waar een rolletje bij in zit zodat het paard ermee kan spelen. Daarnaast wordt het idee van dit mondstuk, dat het zo'n plaat is, veel toegepast in Amerika bij oa. de cross. Waarom? Omdat ze hiermee het paard heel licht kunnen rijden als het paard bij de ruiter blijft, maar wanneer het te heet wordt kan de ruiter hard inwerken in de mond, maar wel beperkt hard en niet zo hard als met de traditionele dubbel gebroken pelham.

Ik wil hiermee het gedrag van de ruiters niet goed praten, die hiermee verkeerd om gaan. Maar ik vind hem jammer dat er maar van alles geschreeuwd wordt over een bit die in een bepaalde discipline thuishoort waar je geen verstand van hebt.

pippie123 schreef:
Ik begrijp die rare bitten ook niet hoor! Tong vastbinden?? Zo ga je niet met je paard om. Geld of niet.

Dan stel ik voor je dat je een renpaard gaat rijden met de basic-optoming (simpel hoofdstelletje, simpel trensje, geen bijzet niets) in het holst van een wedstrijd. Kijken of je je paard dan nog steeds zo netjes terug kunt nemen.

Tot slot verlaat ik deze discussie. Ik heb geen zin om met mensen te discussiëren die zich niet in het onderwerp verdiepen, en daardoor maar moord en brand schreeuwen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:03

magda_90 schreef:
gabjj8 schreef:

Omdat ik mij verdiep in bitten alvorens ik een uitspraak doe, rijd ik met prikkeldraad in de mond. De mooiste opmerking van vandaag.

Afbeelding

Citaat:
The Mikmar double jointed slanted low port mouthpiece offers riders the Mikmar double jointed style mouthpiece positioned at a slant. This slanted position results in less leverage than the double jointed mouthpiece. It is more forgiving and protects the horse's mouth from over active hands.

Heb je die omschrijving wel gelezen? Dit bit klapt niet dubbel zoals de meeste dubbel gebroken pelhams dat wel doen, daarnaast is er een tongboog (al weet ik even de exacte naam hiervoor niet meer) voor een extra stevige inwerking (tongbogen heb je immers ook bij zat andere bitten) waar een rolletje bij in zit zodat het paard ermee kan spelen. Daarnaast wordt het idee van dit mondstuk, dat het zo'n plaat is, veel toegepast in Amerika bij oa. de cross. Waarom? Omdat ze hiermee het paard heel licht kunnen rijden als het paard bij de ruiter blijft, maar wanneer het te heet wordt kan de ruiter hard inwerken in de mond, maar wel beperkt hard en niet zo hard als met de traditionele dubbel gebroken pelham.

Ik wil hiermee het gedrag van de ruiters niet goed praten, die hiermee verkeerd om gaan. Maar ik vind hem jammer dat er maar van alles geschreeuwd wordt over een bit die in een bepaalde discipline thuishoort waar je geen verstand van hebt.

pippie123 schreef:

Dan stel ik voor je dat je een renpaard gaat rijden met de basic-optoming (simpel hoofdstelletje, simpel trensje, geen bijzet niets) in het holst van een wedstrijd. Kijken of je je paard dan nog steeds zo netjes terug kunt nemen.

Tot slot verlaat ik deze discussie. Ik heb geen zin om met mensen te discussiëren die zich niet in het onderwerp verdiepen, en daardoor maar moord en brand schreeuwen.

Als mensen die dieren niet op een normale manier kunnen behandelen moeten ze er dus gewoon afblijven :)
Ik denk dat Alexander Nezvorov ook een renpaard kan trainen die als een kanon kan exploderen maar terug kan worden genomen op een neckrope. Ik ben er zelfs vrij zeker van. En zolang er andere mogelijkheden bestaan wálg ik van al die martelende methodes omdat meneer/mevrouw de mens dat dier anders niet kan houden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:26

Ik denk dat er weinig te houden valt aan een paard dat op hol staat van 600 kg. Onder de race gebruiken ze de ring niet, alleen op het einde om het paard even bij zinnen te houden om bijv. naar de winnaarscirkel te gaan. Liever iets scherper bit om al die mensen veilig te houden en daar goed mee omgaan. Dan 600 opgefokt vlees op een trensje te laten dollen, dan blijf je maar trekken denk ik persoonlijk.

Ik denk dat alle trainers en jockeys wel weten hoe ze met zo'n bit moeten omgaan. Maar ik denk weer dat dit een kwestie is van ''de beste stuurlui staan aan wal''
Sport is soms gewoon walgelijk hoe er met paarden wordt omgegaan, maar moeten we nu elk wissewasje zo beoordelen??

Over dat dressuurfilmpje, tja, dat blijven moment opnamen kijk dan ook even dit:
Anky clinic Laag diep rond deel 1
Anky clinic Laag diep rond deel 2
Anky clinic Laag diep rond deel 3

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:31

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:37

niet helemaal, hij zit inderdaad aan het bit vast, maar ze trekken er niet met een teugel aan. Dat bedoel ik er eigenlijk mee, beetje slecht omschreven.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:39

de ring zit vast aan het bit ;) die kanje er niet voor de race afhalen.

In nederland moet je een opleiding gedaan hebben voor je mag koersen. Lijkt me geen slecht idee als dat in andere takken van de sport ook gedaan wordt..

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:40

WendyBZ schreef:
de ring zit vast aan het bit ;) die kanje er niet voor de race afhalen.

In nederland moet je een opleiding gedaan hebben voor je mag koersen. Lijkt me geen slecht idee als dat in andere takken van de sport ook gedaan wordt..

Soms wel soms niet, maar neemt niet weg dat mensen dit bit voor de foute bedoelingen kunnen kopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:41

Als ze aan het bit trekken komt er ook druk op de ring. Simpel zat, komt men niet omheen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:47

Het ringbit wordt gebruikt voor paarden die erg sterk zijn en naar een gewoon trensje etc. niet luisteren.
Daarnaast is het zo dat je ALTIJD bij renpaarden de voorkant ondersteund zou je bij alle paarden moeten doen als je op een bepaalde snelheid komt maar ok.
Wat er dus gebeurt kwa druk op de teugels tijdens de laatste meters is dit:
http://www.youtube.com/watch?v=spnkiUOC ... re=related
Kijk naar wat er gebeurd met de teugels zodra het hoofd terug komt is er dus geen druk op zodra het hoofd weer naar voren gaat wel. Als het waren leunen ze op je handen.
Voor de laatste meters ligt er aan hoe je paard is hoeveel druk je van voren hebt, heb je een pullerd oftewel eentje die er eigenlijk gewoon vandoor wil omdat hij/zij vindt dat het al lang tijd is om snel te gaan zal je er tegenin moeten gaan. Heb je er juist eentje die wel netjes settled en je gewoon netjes met de rest over kunt komen heb je gewoon je handen stil net boven de schoft en laat het paard zijn werk doen.
En over tjha dan moet je niet met een paard omgaan als je hem niet gewoon kan houden en blablabla.
Ik zou jullie graag eens laten voelen hoe het is om deze machtige dieren te rijden, maar helaas gaat dat niet zomaar. In de training wordt hier alles overigens op een gewoon trensje of rubber bit gereden, alleen de echte sterke kunnen dit ringbit in hebben en daar hebben we op het moment geen eentje van staan.
En mond open we zullen eens zien als IEDERE ruiter zijn neus en sperriem van zijn paard af haalt.
En wij moeten inderdaad alles van de teugels en de zweep hebben.
De zweep zijn onze benen en wij communiceren via de teugels. Het heeft veel voordeel voor het paard dat we er in jockeyhouding opzitten, maar het maakt ons enorm kwetsbaar.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:58

wat een vreselijk bitten zeg,heel lang geleden hadden ze zon ketting bit echt zielig en maar goed dat het verboden is. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:11

Thanks voor de uitleg aan jullie kant. +:)+

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:29

Verhelderende informatie, weer wat geleerd over racen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:39

kyrkelover schreef:
Het ringbit wordt gebruikt voor paarden die erg sterk zijn en naar een gewoon trensje etc. niet luisteren.
Daarnaast is het zo dat je ALTIJD bij renpaarden de voorkant ondersteund zou je bij alle paarden moeten doen als je op een bepaalde snelheid komt maar ok.
Wat er dus gebeurt kwa druk op de teugels tijdens de laatste meters is dit:
http://www.youtube.com/watch?v=spnkiUOC ... re=related
Kijk naar wat er gebeurd met de teugels zodra het hoofd terug komt is er dus geen druk op zodra het hoofd weer naar voren gaat wel. Als het waren leunen ze op je handen.
Voor de laatste meters ligt er aan hoe je paard is hoeveel druk je van voren hebt, heb je een pullerd oftewel eentje die er eigenlijk gewoon vandoor wil omdat hij/zij vindt dat het al lang tijd is om snel te gaan zal je er tegenin moeten gaan. Heb je er juist eentje die wel netjes settled en je gewoon netjes met de rest over kunt komen heb je gewoon je handen stil net boven de schoft en laat het paard zijn werk doen.
En over tjha dan moet je niet met een paard omgaan als je hem niet gewoon kan houden en blablabla.
Ik zou jullie graag eens laten voelen hoe het is om deze machtige dieren te rijden, maar helaas gaat dat niet zomaar. In de training wordt hier alles overigens op een gewoon trensje of rubber bit gereden, alleen de echte sterke kunnen dit ringbit in hebben en daar hebben we op het moment geen eentje van staan.
En mond open we zullen eens zien als IEDERE ruiter zijn neus en sperriem van zijn paard af haalt.En wij moeten inderdaad alles van de teugels en de zweep hebben.
De zweep zijn onze benen en wij communiceren via de teugels. Het heeft veel voordeel voor het paard dat we er in jockeyhouding opzitten, maar het maakt ons enorm kwetsbaar.

Ik rijd niet met neus en sperriem, als ik met bit rijd. Dat is dichtsnoeren van een paardenmond.
Rijd alleen soms met een sporenriempje die ik ooit heb gekregen als kinriempje, voor net wat stillere ligging.