Op medisch advies bitloos rijden en dan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:02

hij is opgenomen voor het stamboek zelfs helemaal goed gekeurt als irshe cob en is geen afwijking zijn bouw laat niet toe

secricible

Re: Op medisch advies bitloos rijden en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 05:49

Dan lijkt het me een afwijking in de bouw, aangezien een bit normaal geen probleem zou moeten zijn.
Uit andere topics van je begreep ik trouwens dat het een kruising is?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:37

Heb ook zijn andere topics gelezen ( 1 over een "onvruchtbare" jaarling hengst) en weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. 44 en zo schrijven?? Heel apart allemaal...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:50

:=

Succes. Erg vreemd verhaal, in 4 maanden 200kilo aankomen. Die zal snel dood zijn dan.

Ik ben 8 maanden bezig en mijn paard is misschien 50 kg aangekomen :p

En bitloos op advies da okee.. Maarre.. Papiertje voor bitloos op keuring? Dat lijkt me weinig nut hebben met voorbrengen.

En om te rijden... Ik zou zn ballen eraf halen. Scheelt al een hoop en dan later met bitloos beginnen.

Ik vind het onverantwoordelijk als je met bitloze optoming tussen de merries zou rijden..

Niet persee om het ''hoofdstel'' maar omdat je een paard veel pijn kan doen als je hem bij je moet zien te houden (geldt voor bit natuurlijk ook maar toch hebben paarden meer respect voor een bit dan voor bitloos hoofdstel)

Kaakgekruisd heeft een slechte release dus je hebt best kans dat paard paranoide wordt als je hem grof bij je moet zien te houden omdat je anders ergens bovenop zit.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:07

Ik heb zelf een tinkermerrie maar ik zou al zo'n hengst niet kiezen :n Een tinkerhengst behoort ongeveer 600 kilo te wegen, dus als je er met 1 van 300 aankomt, dan kom je al niet door de vetinaire keuring heen.

Ik zou eerst maar eens kijken hoe je tinker ontwikkeld. Als hij al zo'n achterstand heeft, dan worden ze meestal niet erg oud. Zeker omdat de groei vrij hard gaat, maar de groeischijven zelf heel langzaam sluiten.

Op rijden kun je ook voorlopig wel vergeten, als ik mijn tinkertje zie:
Afbeelding
Nu dus ernstig ziek, dan weegt ze ten eerste geen 300 kilo en ten tweede moet ik er niet aan denken om er nu op te gaan zitten...

Ik weet niet hoe oud je tinker is? Als je het over een jaarling hebt dan zou die 300 kilo kunnen (en die 100) maar dan hoef je voorlopig niet naar de keuring omdat de meeste keuringen pas vanaf 3 jaar gelden.

Dat hij opgenomen is in het stamboek, wil niet zeggen dat hij goedgekeurd is voor dekdienst ;) Hij is alleen opgenomen.

Wat is de naam van je tinker en heb je een foto?

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:21

als je in zn profiel kijkt, lijkt het tegaan over een tinker van 2010
dus kan hij over 2 jaar gaan rijden, waarom je nu al zorgen maken wat voor hoofdstel er in/aan te hangen
okee laat die 100 kg misschien wat overdreven zijn

@Biancaa, beterschap met je paardje

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:36

Maar als je met een jaarling al gaat kijken of hij ingereden kan worden??

Is logisch dat er nu nog geen bit in kan, heel zijn mond/neus en alles is nog aan het ontwikkelen.

Maar ja alles is mogelijk, er staat op mp ook al een advertentie van iemand met een tinkertje van 2 die al praktisch ingereden is :\

@ Jacky dank je wel, hoop dat het snel beter gaat want ik begin de moed een beetje te verliezen. Ze stond al op inslapen maar ze wilden toch nog dingen doen. Ze zijn nu uitgedokterd en ze moet het nu op eigen kracht doen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:34

Als het idd gaat om de Tinker die pas een jaar oud is, dan vraag ik me ook af....waar maak je je nu al druk om dan?

Bovendien kun je nu nog helemaal niet weten op die leeftijd of een bit wel of niet gaat passen (tenzij de jaarling een varkensmond heeft wat een zeer ernstige afwijking is). Zo'n jaarling moet namelijk nog gaan wisselen etc., dus dat zal allemaal nog veranderen.

Bovendien kan een jaarling nog niet opgenomen zijn in het stamboek, dat is pas vanaf 3 jaar. Een jaarling heeft hooguit een veulenboekpapier. En als de jaarling idd een varkensmond heeft wordt deze als drie-jarige niet opgenomen in het stamboek, omdat dit als zeer ernstige erfelijke afwijking wordt gezien en dus onwenselijk om binnen een stamboek te hebben. Een varkensmond kan voor uiteenlopende problemen zorgen, idd dat een bit niet gaat passen, maar ook met eten en grazen kan de afwijking voor problemen zorgen. Of dit met regelmatig de paardentandarts erbij goed te doen is, is afhankelijk van de ernst van de afwijking.

Ik blijf de posts van de TS erg opmerkelijk vinden, ook in andere topics. Misschien kun je hier eens een foto plaatsen van het paard, zodat wij een beter beeld krijgen?

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:02

nee het is 100 procent irshe cob dha heeft uitgewezen <3 het geschiednennins die wij zover terug hebben kunnen vindne is hij voor 6 maanden bij zijn moeder weg gehaalt en daarna is hij van handelaar na handelaar gegaan en het is jaarling nog geen volwassen paard en dierarts zij dat hij nu goed opgewicht zit wat hij moet wezen en tinker groeit tot 6 jaar en hoofstel ja omdat hij volgd jaar naar openstaldag moet en wil hem er mooie bij hebben staan en hij wordt gebruikt om te langeren daarom hoofdstel

secricible schreef:
Dan lijkt het me een afwijking in de bouw, aangezien een bit normaal geen probleem zou moeten zijn.
Uit andere topics van je begreep ik trouwens dat het een kruising is?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:14

wat staat er op zn papieren? En begrijp ik nu dat je m volgend jaar wil gebruiken om te longeren of lees ik dat verkeerd? Buiten dat, bij mijn weten hoeft een 2-jarige niet op bit te worden voorgebracht maar dat verschilt per stamboek dus helemaal zeker ben ik daar niet van in jouw situatie..

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:35

klopt longeren maar niet door me zelf maar die ons heeft uitgenodig op zijn papier staat irshe cob en ben voor volgd jaar ook uitgenodig in brabant voor hengste keuring daarom die vragen _/-\o_
Afbeelding
Afbeelding

deze foto,s zijn gemaakt naar regenbui

amyz schreef:
wat staat er op zn papieren? En begrijp ik nu dat je m volgend jaar wil gebruiken om te longeren of lees ik dat verkeerd? Buiten dat, bij mijn weten hoeft een 2-jarige niet op bit te worden voorgebracht maar dat verschilt per stamboek dus helemaal zeker ben ik daar niet van in jouw situatie..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:40

Dus over een jaar wil je hem op bit aan de longe hebben :? je weet dat dat niet erg gezond is voor een 2-jarige?

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:47

hij mag geen bit dus :+ en gewoon longeren mag
amyz schreef:
Dus over een jaar wil je hem op bit aan de longe hebben :? je weet dat dat niet erg gezond is voor een 2-jarige?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:55

Roadrunner01 schreef:
hij mag geen bit dus :+ en gewoon longeren mag

Mag van wie? Natuurlijk mag het, het is immers jouw paard.
Het is echter wel zeer onverstandig! Een tinker is naar mijn weten een redelijke laat bloeier.
Longeren op zijn tweede zou ik dan ook afraden.

Waarom wil je dit zo graag?

Ps. Ooit gehoord van leestekens? Dat leest voor ons aanzienlijk makkelijker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:10

Dat is al zo vaak gezegd, doe geen mOeite meer... Krijg steeds meer het idee dat het een relaccount is zo...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:31

secricible schreef:
Dat is al zo vaak gezegd, doe geen mOeite meer... Krijg steeds meer het idee dat het een relaccount is zo...

Dat had ik gelijk al.

In het profiel staat dat het een man van 44 moet zijn.Misschien in jaren maar niet in verstand(mocht het waar zijn)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:18

Als ik zo naar de aftekeningen kijk gaat het hier: [TI] info gezocht over floris om dezelfde hengst? Dan zeg ik namelijk hakkie takkie :+ Keuring kan je dan wel vergeten met ouders onbekend...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:21

Ts zou DNA onderzoek hebben gedaan zegt ze...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:24

in een post uit mei staat KAMPERS 4 LIFE (laatste berichten)

klinkt mij meer als een tiener...

toen was die ook al snel op ze tenen getrapt :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:28

svdijk heb dat hele topic ook gelezen vandaag (toch prima tijdsverdrijf als t rustig is op je werk := ) vind het allemaal maar een vreemd verhaal.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:04

Ik zou toch maar niet gaan longeren met zo'n jong dier. Wat vind je daar zelf nou zo nuttig/goed aan, als ik vragen mag?

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:27

stamboek heeft al toesteming geven om hem als dek hengst aan te bieden dus niet zomaar dingen hier gaan roepen als je niet 100 procent weet

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:54

Het topic wordt met ieder bericht van de TS vreemder en ongeloofwaardiger.
Sorry...ik haak af. Kan dit niet serieus nemen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:57

Nou ik weet toch 99% dat het paard uit dit topic en het paard uit het topic dat ik hier gelinkt heb hetzelfde zijn :+

Misschien een idee om even uitgebreider uit te leggen hoe de vork nu precies in de steel zit?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:02

ehhh stamboek geeft geen goedkeuring om te dekken met een 1-jarige, die worden pas toegelaten als ze 3 jaar oud zijn ;) Dus kom jij maar terug als je meer weet...

Amyz, bij tinkers zijn meestal ouders onbekend, het is nog een open stamboek dus alles wordt nog opgenomen. Al zijn ze dat wel aan het wijzigen. Ook bij mijn merrie zijn ze niet bekend en ondertussen is ze al stermerrie, is dagkampioen geworden en heeft zelfs een dochter die dagkampioen is. Dus dat zegt niet veel.

Maar longeren met bit in, op 2 jaar oud? hm volgens kan jij beter helemaal terugkomen als je meer verstand hebt van tinkers/paarden. Verder als ik de foto zie, zal geen enkel stamboek hem goedkeuren, weinig sok, geen goede bouw (maar dat is logisch met 1 jaar), totaal nog geen uitstraling (ook dat komt vast nog wel).

Ik zou zeggen, gooi hem 3 a 4 jaar het land in en ga dan pas naar keuringen/openstaldagen. Welk stamboek zit je? Met DNA kan je trouwens niet kijken of het een volledige tinker is, je kan kijken of het een paard is :P DNA zou kunnen bewijzen dat zijn ouders wel bekend zijn, maar dat zou hij dan nu moeten weten...