zit mijn neusriem goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:23

Peanutbutter schreef:
Je neusriem zit goed !! Het enige wat nog mist is een riempje tussen de ondertste ring en je bitring.
Aan dat riempje maak je je teugel vast, je zou ook niet mogen starten zonder dat je teugel aan dat riempje vast zit.

ik rij geen wedstrijden en heel veel paarden worden zoo gereden.
Het is niet omdat het een pony is dat ze niet heftig kan zijn

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:25

Lotje02 schreef:
Ik lees in je profiel dat je pony op een manege staat, waarom vraag je de manege-eigenaar of je instructeur niet even of die kijkt of alles goed zit? Het is altijd moeilijk te zeggen vanaf een foto.

mijn pony is verhuisd naar een weide bij mijn ponys, en de manege-eigenaar raadde deze toming aan.
ik heb zelf niet zowaar wat gekozen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:26

Heel veel paarden worden ook gruwelijk mishandelt, geslacht, verwaarloosd, verkeerd gereden. Het was de vraag waarom jou pony deze circus nodig is. Als veel paarden met een mikmar bit worden gereden (een gruwelijk martelwerktuig) wilt niet zeggen dat iedereen hem er dan in kan hangen. Afhankelijk van hoe je paard is kies je het bit, niet omdat iedereen om je heen het doet.

Edit, waarom rade die (niksnut van een lesgever) instructeur dit aan?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:28

_Alarm_wlkp schreef:
Alles zit goed, maar inderdaad nog een tussenriempje voor de teugels.
Ik lees in je profiel dat de pony voor polo is gebruikt, vandaar dat ie zo hevig is?
Vind het persoonlijk een zware optoming voor de pony.

jaa, ze heeft altijd moeten crossen en draaien en keren het zit in de pony, en gaat er jammergenoeg inbijven
ik rij ook liever met een gewoon trensje maar dat gaat jammer genoeg niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:29

roxy_ZharaX schreef:
Maar het is voor de zekerheid wil mijn pony geen pijn doen, of iets verkeerd doen=

Als je je pony geen pijn wilt doen, moet je als de donder dit verschrikkelijke bit er uit halen..

Ik zie in dit topic geen enkele reden om dit bit te gebruiken. Ik zie eerder rijtechnische problemen.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:32

Benfan schreef:
Heel veel paarden worden ook gruwelijk mishandelt, geslacht, verwaarloosd, verkeerd gereden. Het was de vraag waarom jou pony deze circus nodig is. Als veel paarden met een mikmar bit worden gereden (een gruwelijk martelwerktuig) wilt niet zeggen dat iedereen hem er dan in kan hangen. Afhankelijk van hoe je paard is kies je het bit, niet omdat iedereen om je heen het doet.

Edit, waarom rade die (niksnut van een lesgever) instructeur dit aan?

dat zeg ik helemaal niet, omdat iedereen het gebruikt. Ik zei dat omdat er gezegt word dat je niet op wedstrijd mag met zo'n optoming
en het is helemaal geen niksnut ze is manege eigenaar, dus ze weet wat ze zegt.
Omdat zij de pony kent en dat het beste is om haar te houden,
Dit is helemaal geen mishandeling!
ik hoop dat ik de combinatie van de 2 niet nodig heb

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:34

Sodeletuut schreef:
roxy_ZharaX schreef:
Maar het is voor de zekerheid wil mijn pony geen pijn doen, of iets verkeerd doen=

Als je je pony geen pijn wilt doen, moet je als de donder dit verschrikkelijke bit er uit halen..

Ik zie in dit topic geen enkele reden om dit bit te gebruiken. Ik zie eerder rijtechnische problemen.

ik heb er nog nooit mee gereden wat is jullie probleem, ik vroeg gewoon of mijn neusriem goed zat
om al de rest heb ik niet om gevraagt en daar gaat het niet om,
en zoo erg is dat bit niet!

harmony12

Re: zit mijn neusriem goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:35

wooow, dit is toch heftig! ik geef 1 advies; NIET doen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:36

mohica schreef:
is lesgever niveau 2 ( je hebt niv 1,2 en 3) dus die wist heel goed waar ie aan begon
Dat was dus effe off-topic

Dat klopt niet. Je hebt niveau 2, 3 en 4. 2 is dus het laagste niveau. Niveau 1 bestaat vreemd genoeg niet.

Weer on-topic.
Je zal in ieder geval nog iets met je teugel moeten doen, dat klopt niet. Eigenlijk hoor je een Pessoa bit met 2 teugels te rijden. Dus 1 teugel aan de gewone bitring en dan nog 1 aan een ander ringetje (liefst zo kort mogelijk bij de gewone bitring)

Soms doen mensen er zo'n vorkje aan, maar dat vind ik nooit echt eerlijk voor een paard/pony. Je kan dan namelijk nooit meer een ophouding met alleen de gewone bitring en dus de lichtste ophouding geven.

Verder zijn meningen over het zware van deze combi al gegeven.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:39

ik heb er ook helemaal nog niet meegereden dus ik snap jullie probleem niet,
ik gaa eerst beginnen met gewoon bit en zien en hopen dat dit voldoende is

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:40

ik vind dat de neusriem iets te hoog zit

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:47

Ik denk dat het hoofstel en het bit redelijk goed zit misschien iets te hoog... maar wat een gemopper tegen de tser!
Ze vraag alleen iets over het hoofdstel en word direct aangevallen!
Ze verteld toch dat de pony erg heftig kan zijn..
En nu gelijk de manege eigenaar uit te schelden voor nietsnut gaat wel heel ver!
Wij hebben eens een pony gekocht van een meisje die inderdaad veel cross heeft gelopen met die pony, ook wij hebben er toen die tijd ook een ander bit in gedaan.. niets mis mee!
Ik ga voor veiligheid van mijn kind.. nu roept iedereen natuurlijk dat is een rijtechnische probleem!
Klopt ook.. na een half jaar reden we met een dubbel gebroken bitje maar op wedstrijden met pessoabit want ze bleef heet en niet te sturen voor een kind van toen die tijd 12 jaar.
Zie zwarte merrie profiel
Dus tser.. ik zou toch proberen uiteindelijk over te gaan op een gewoon bitje maar alleen als het veilig en vertrouwd is, en dit kun je bereiken door goed les te nemen!
Succes..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:55

roxy_ZharaX schreef:
ik heb er nog nooit mee gereden wat is jullie probleem, ik vroeg gewoon of mijn neusriem goed zat
om al de rest heb ik niet om gevraagt en daar gaat het niet om,
en zoo erg is dat bit niet!

Ja dat is het wel. Meis, besef dat nou alsjeblieft, als je dit bit gaat gebruiken, doe je je paard erg veel pijn, en dat wil je toch niet?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:03

wie zegt nou dat dit bit pijnlijk is ik zelf rij mijn paard er ook mee voornamelijk als ik ga buiten rijden dan kan ze zo knetter zijn en als een blinde mug alle kanten op vliegen en met z'n bit hou ik de controle oke ze zijn scherper in de werking maar alleen als jij hem scherp gebruikt heb jij zachte stille handen en goed gebruik kan er niks mis gaan ( wel ff een speciaal riempje kopen die je aan de grote en kleine ring bevestig en daar de teugel aan)

maar heb je hem niet nodig niet gebruiken natuurlijk...en je neusriem mag ietsjes lager dan zit ie goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:19

ship schreef:
wie zegt nou dat dit bit pijnlijk is ik zelf rij mijn paard er ook mee voornamelijk als ik ga buiten rijden dan kan ze zo knetter zijn en als een blinde mug alle kanten op vliegen en met z'n bit hou ik de controle oke ze zijn scherper in de werking maar alleen als jij hem scherp gebruikt heb jij zachte stille handen en goed gebruik kan er niks mis gaan ( wel ff een speciaal riempje kopen die je aan de grote en kleine ring bevestig en daar de teugel aan)

maar heb je hem niet nodig niet gebruiken natuurlijk...en je neusriem mag ietsjes lager dan zit ie goed.

Ik weet niet of je je wel eens verdiept hebt in bitten en in de paardenmond, maar dit is een van de meest scherpe en pijnlijke bitten die er zijn.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:40

jah zo zijn er meer bitten die scherper zijn tis maar net hou jij er mee omgaat en ik weet dat ik mijn paard er niet pijn mee doe maar kan haar wel gecontroleert rijden als ik op de weg ben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:42

Daarin verschillen onze meningen dan helaas, en ik ben bang dat ik je toch niet kan overtuigen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:56

nee klopt weet zeker wel dat dit bit scherp is hoor maar tis maar net hoe je er zelf mee rijd er zijn bitten die nog velen malen erger zijn....en dan der bij ze heeft er niet eens mee gereden maar wilde haar hoofdstel passenm en vragen of de neusriem goed zit.. daar ging het om ze word nu aan alle kanten aangevallen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:03

ship schreef:
nee klopt weet zeker wel dat dit bit scherp is hoor maar tis maar net hoe je er zelf mee rijd er zijn bitten die nog velen malen erger zijn....en dan der bij ze heeft er niet eens mee gereden maar wilde haar hoofdstel passenm en vragen of de neusriem goed zit.. daar ging het om ze word nu aan alle kanten aangevallen.

mee eens!
En dit bit geeft voornamelijk druk achter de oren en ik ben er van overtuigd dat een gewoon bit ook niet prettig is wanneer je paard of pony aan de kletter gaat en je flink moet ´trekken`om je paard in bedwang te houden!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:17

Zal wel volledig offtopic zijn: maar waarom koop je een Polopony ( waarvan je dus weet hoe hij gereden is, en die naar de aard van het werk wat hij gehad heeft, wel explosief/heftig MOET zijn) als je het vervolgens niet zonder allerlei forse hulpmiddelen kunt rijden......... Dat snap ik nu écht niet..

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 07:24

ik rij niet graag met gewone trage paarden,
Er moet wat in zitten. Het was mijn verzorgpony voor 2maanden in de manege. Ze ging ze verkopen,
dit was mijn droompony.Ik was er echt niet goed van dat ik ze nooit wilde zien. Ik heb besloten
om ze te kopen. Het was liefde op het eeerste zicht, ik ben er helemaal weg van.
Nou en dat ik geen pony koop dat met gewoon trensje te rijden is.
Finn heeft al veel mee gemaakt: in engeland geboren, polowedstrijden gereden, ondervoed, te weinig aandacht,
heel veel verhuisd van plaats en ook van eigenaar, ze heeft nood aan 1baasje. Ik wil niet dat ze nog zoiiets moet meemakenn.
En bij mij heeft ze een goede blijvende thuis,

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 07:27

jentel schreef:
ship schreef:

mee eens!
En dit bit geeft voornamelijk druk achter de oren en ik ben er van overtuigd dat een gewoon bit ook niet prettig is wanneer je paard of pony aan de kletter gaat en je flink moet ´trekken`om je paard in bedwang te houden!

idd, ik moet niet anders doen dan tegenhouden, dat is voor mij maar zeker voor mijn pony niet prettig

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:42

roxy_ZharaX schreef:
en het is helemaal geen niksnut ze is manege eigenaar, dus ze weet wat ze zegt.
Omdat zij de pony kent en dat het beste is om haar te houden,
Dit is helemaal geen mishandeling!

Ongeacht hoe of wat, dat iemand een manege heeft wilt niet zeggen dat ze weten waar ze het over hebben. Vriendin van mij rijd al jaren op dezelfde manege maar is nooit ver gekomen omdat ze niks anders leren dan 'sturen met de teugels, remmen doe je daar ook mee" en een lukrake 'binnenbeen/buitenbeen' maar daar is het ook mee gezegd. Die heeft een jong paard gekocht dat moet worden doorgereden zonder dat zij weet hoe dat eigelijk moet. Tips v/d manege eigenaar/ instructeur was 'gewoon goed aanpakken, verkoop dat beest een schop' toen deze aangaf last te hebben van d'r rug en mond. Gelukkig is die meid verstandiger dan dat en besloot er een tandarts bij te halen, conclusie? mond vol haken.

Je moet als eigenaar altijd zelf een beetje nadenken, leer je echt serieus goed rijden? Leert ze jou op je zit tot gek-worden-aan-toe om overgangen te rijden op je zit? ook al duurt het een half uur voordat het eindelijk eens gebeurd? Want geloof ons meid, we bedoelen het niet slecht met zijn allen maar dat bit is echt wel zo heftig als dat iedereen je verteld. Doordat hij niet word begrenst zoals bv een pelham of stang doormiddel van een kinketting kan hij erg scherp achter de oren, en in de mond inwerken. Als je al met een hefboom moet werken (Ik hoop dan ook dat je eerlijk over je eigen kunnen bent tegenover jezelf maar vooral je paard) kies dan eerder zo'n bit.

Ikzelf heb ook jaren lang op een manege verkeerd leren rijden, maar was gelukkig wel zo realistisch te weten dat ik niet goed was. Toen ik eenmaal op een club ging rijden met een verzorgpaard, en prive les kreeg van iemand die wist waar hij/zij het over had leerde ik pas echt wat rijden was. En heb ik soms echt heel veel spijt/schaamte voor de troep die ik uithaalde met mijn vorige verzorgpaarden. En dat wil ik je dus besparen. Want geloof me, als je 30 bent en echt hebt leren rijden. En je ziet dit dan weer voorbij komen... geloof mij maar dat je dan echt boos op jezelf kunt worden dat niemand je ooit heeft gewaarschuwd.

Ik wil je echt niet op de vingers tikken en je een slecht persoon noemen. Wat ik wel wil zeggen is dat men nooit is uitgeleerd en jij als eigenaar de eindverandwoordelijke bent voor de welzijn van je paard. We hebben allemaal wel eens dingen verkeerd geleerd. Daar is geen schaamte in, maar je moet wel realisch blijven.

IK hoop van harte dat je dat bit niet nodig bent. Want het lijkt me juist zo'n leuk dier :) Zonde toch om die nodeloos zeer te gaan doen?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:00

Je neusriem zit goed zo, niet (iets) te hoog zoals velen hier zeggen. Een mexicaanse neusriem hoort zo hoog. (Ik rij ook een paard met een mexiacaanse neusriem, kijk maar in mijn profiel om te vergelijken)

Verder wil ik nog kwijt over het bit, Ja het is een scherp bit. Helaas is dit één van de weinige bitten die toegestaan zijn bij de pony´s die scherper inwerken. Ik heb vroeger een hele hete pony gesprongen in het Z, ik had ook de combinatie pessoa/mexicaanse neusriem.
TS, wat je wel kan doen is (als het met een gewoon bit niet lukt) eerst de teugel in de normale ring van het pessoa bit te bevestigen. Je hebt dan toch een klein beetje een hefboomwerking maar niet zo erg als zoals je het nu bevestigd hebt.

(Ik zou ook zeker zoals je zelf schrijft eerst proberen zonder pessoa bit het op te lossen, mexicaanse neusriem kan je prima mee rijden)

xhipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:29

Zoals de meesten zeggen, je neusriem zit inderdaad goed. Wel jammer dat je zo'n bit moet gebruiken, want het is niet het meest vriendelijke bit. Maar je eigen veiligheid gaat voor, zelf rij ik ook met een mexicaanse neusriem maar dan integendeel van dit bit gewoon een dubbel gebroken bit. Voor de mensen die zeggen dat dit het scherpste bit is, no way.. kijk eens naar die bitten met kinketting en hetzelfde hefboomeffect als de pessoa met een heel ander soort bit in hun mond (ben even de naam vergeten).