Welk zadel een ongedwongen zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:14

ikke_draver schreef:
@ TS

ik heb zelf ook van alles en nogwat last en ik zou volgens de meeste mensen niet meer kunnen rijden omdat een goed passend zadel onmogenlijk was. ( ik heb ook een paard wat nogal lastig is )

ik ben naar zadel en tuigmakerij Harry vd Bosch gegaan samen met mijn paard, en alles is opgemeten en gecontroleerd.
het is heel netjes en mens en paard vriendelijk en alles voor een normale prijs.
en dankzij de ervaring en het feit dat ze zelf een hoop kunnen maken en vermaken heb ik een perfect zadel !

ik raad je dus aan om een afspraak te maken en een keer heen te gaan.
( voor meer info of eventueel adres spul pb maar ;) )

Ik ben bij Harry geweest. De enige optie was de Stubben van 1900,-. Dat wordt me gewoon te duur. Dit wordt het 6e zadel in 5jr tijd. Toen ik hem later belde om andere opties, wist hij dat niet en dat vond ik erg jammer. Ik wil nu zelf kijken voor een zadel en als ik wat heb gevonden, dan laat ik het aanpassen op mijn paard.

Mrijn

Re: Welk zadel een ongedwongen zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:54

Heb je al equestorzadels geprobeerd? Hebben een heel mooie ligging op barokke paarden en de zit is heel prettig en ongedwongen (vind ik dan). Mijn Equestor Eqiolibre is wat te breed en te lang voor mijn KWPN-er en is dus te koop...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:43

Ninx schreef:
unamie schreef:
Heb je al eens een barefoot (testzadel) geprobeerd?

Daar kreeg ik erg veel pijn van... ontzettend breed.
Iedereen die met deze zadels rijdt geeft ook aan dat het breed zit... maar voor sommige mensen is dit geen probleem.
Voor een smal/ gevoelig bekken & onderrug zou ik daar absoluut niet aan beginnen...

In veel gevallen klopt dit inderdaad :j

Maar...in veel gevallen ook niet :)

Ik ben zelf iemand met een holle rug waardoor ik snel rugpijn heb , en bij allerlei zadels (dressuur , VZ , western.... ) had ik daarnaast ook het probleem dat ik tussen mijn bekken / aanzet bovenbeen enorm op slot kon schieten , èrg pijnlijk , kon dan gewoon even niks meer :P

De grap is dat ik dat met de verschillende Barefootjes nooit meer heb gehad....en een paar maanden geleden op een ander zadel wel ineens weer ! Was het al bijna vergeten maar toen schoot hij er na jaren weer in , auwie :P

Door het flexibele zadel en soepele contact via m'n Barefootje wordt m'n rug ook beter uitgenodigd om te ontspannen dan op zo'n hard zadel , en is rijden juist GOED voor m'n rug geworden omdat ik dan zo lekker los gewiegd wordt....heerlijk. Heb echt regelmatig gelukzalig van "ahw , oeh , aaaaah wat lekker :) " op Rena voorbij gehobbelt...en dan besef je dat de buurman in de tuin staat te kijken met een vreemd gezicht , hihi.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:54

Daaleman al eens geprobeerd?
Mijn daaleman dressuurzadel heeft een fijne ongedwongen zit met niet teveel kniewrong wat ik op mijn pony erg fijn vind (heb weer voor mn paard wel diepere zit/dikke wrong van stubben).

jvd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:02

Equestor Trail zadel een optie?

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:02

Ik heb precies hetzelfde probleem, bekkeninstabiliteit gehad en nu na 7 jaar
nog steeds een zwakke plek.

Ik zit heerlijk op een Thorowgood Richard Davidson 18 inch-dressuur-, echt nooit geen last.
De leren versie is Kent en Masters maar ik weet niet of die nieuwere modellen weer een diepere
zit hebben.

Tijdens dressuur wedstrijden heb ik de dikke kniewrongen van wintec erop en met buitenritten de
gewone van Thorowgood zelf.

Het zadel is smaller als de wintec

Het is tevens betaalbaar, moet alleen wel op je paard passen natuurlijk

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:14

Passier G. Gilbert? Deze passen op enorm veel paarden en zitten ongedwongen. Nieuw zijn ze helaas wel duur maar ze zijn vast ook wel 2e hands te vinden. Kieffer Insbruck heeft een iets diepere gedwongere zit maar wel een gelzitting, weet niet of je dat aangenaam zou vinden?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:20

Ik heb een Bates Australia te koop met Cair systeem, verstelbare boom en verstelbare kniewrongen, (zie profiel) Heb een ander zadel besteld omdat ik te weinig steun heb en de zweetbladen eigenlijk voor lange mensen zijn (ik ben klein). Misschien een idee? Wil mijn zadel niet aansmeren hoor, kan hem inruilen op mijn nieuwe zadel, maar lees je lijstje en mijn zadel zou goed bij jou passen! Kwaliteit van het zadel en cair systeem is perfect, nog nooit wat aan het zadel gedaan! Nieuwprijs 2300 volgensmij.

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:20

ik vind dat thorowgood, wintec vooral een ongedwongen zit hebben

vaak merkloze zadel vind ik een ongedwongen zit hebben

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:25

Jeetje, je hebt wel erg veel getest al.

Wat wel belangrijk is, is als je test (met een boomzadel) dat je wel de juiste maat voor je paard test.
namelijk een te brede boom (en 30 is niet breed) zorgt ervoor dat het zadel meer gekanteld voorover ligt en daardoor de ruiter naar voren wordt geduwd.
Nu ben ik zelf regelmatig allerlei zadels aan het testen en uitproberen (en dan niet een weekje) om goed te kunnen bepalen hoe een zadel zit of de ruiter helpt of tegenwerkt.

Het probleem waar jij idd met je fries tegenaan loopt is het grote bewegen wat hij doet.
dat is een reden waarom veel ruiters met dit soort paarden kiezen voor een zadel met een diepere zit.
Verder is jou lengte en gewicht (broekmaat) van belang, om zeker te weten dat je de juiste inch maat hebt.
Heb je namelijk lange benen, en een zadel met een diepe zit, maar wel broekmaatje 38 (17.5 inch) zal je vaak toch voor je been lengte (als de beenwrongen groot zijn) naar een 18 inch moeten om je bovenbeen goed kwijt te kunnen.

Ik ben zelf lang, zit zelf graag op een zadel met een niet dwingende zit.
daarbij is bij mij de zaldi new kent en de san jorge (semie zit) nog altijd nummer 1
heeft een smalle zit (uutje voorin) en is niet te diep in de lepel, waardoor mijn lange benen toch de ruimte krijgen die ze nodig heeft. Hierin kan ik prima met een 17.5 inch. en zit mooi smal met mijn been langs het paard.
daarna komt de dueber duett met leren boom, die een zeer ongedwongen zit heeft.
echter denk ik dat de deuber voor paarden met heel veel beweging weer lastig is.
Als ruiter moet je je zo bewust zijn van je spanning en ontspanning, dat dit lastig is op veel bewegings paarden.

Je had al zaldi uitgetest zei je, alleen vraag ik me af, of je wel de juiste boommaat hebt geprobeerd en niet bv boommaat te breed of te smal (dat zie je vaak met de testzadels) Dat is een reden waarom ik niet met testzadels werk.
Ik doe de bestelling op het paard en de voorkeur ruiter, en dat zadel wordt 2 weken uitgetest.
zo kan je een goed beeld krijgen van hoe je het zadel ervaart als ruiter.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:37

Kn Allegro, fijne zachte zit.. weinig kniewrong, en wel een beetje steun..
Ik heb ook een hekel aan zadels met een gedwongen zit!
Ik heb dit jaar nog een Fryso profesional nieuw gekocht, (2100 euro) hij dwong mij ook om op een bepaalde manier te zitten waardoor ik geen controle meer had over mijn benen en weinig contact met mijn paard!
Nu heb ik mijn oude zadel er weer op gelegd, Kn Allergo en heb nergens meer last van.. Niet van mijn benen, rug bekken en had zelfs last van mijn buik!
Gewoon even proberen zou ik zeggen...
T is een compleet ander zadel als de Simpfonie, die heb ik namelijk ook gehad!