ideale singel bij singelnijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Re: ideale singel bij singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:30

ALs ik de singel te hard aantrek van de eerste keer gaat mijn paard ook happen, dus nu doe ik de singel aan in stapjes, eerste stapje is gewoon op het 1e gaatje, dan aantal minuten later naar het volgende gaatje enz,

werkt zeer goed bij ons, ze geeft dan geen reactie meer

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:25

Killed schreef:
ALs ik de singel te hard aantrek van de eerste keer gaat mijn paard ook happen, dus nu doe ik de singel aan in stapjes, eerste stapje is gewoon op het 1e gaatje, dan aantal minuten later naar het volgende gaatje enz,

werkt zeer goed bij ons, ze geeft dan geen reactie meer

Ik schreef al eerder dat ik de normale maatregels uiteraard nam. Singel hard aantrekken de eerste keer vind ik per definitie 'not done' bij geen enkel paard.
Dat hoort gewoon bij de normale maatregels, net als nog wat andere stappen.

De vraag betreft dan ook uitsluitend de singel zelf

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:39

Onze merrie had er ook last van toen we haar kochten, maar zij was drachtig(was NIET de bedoeling), zodra het veulen eruit was, was er bij het aansingelen niets meer aan de hand.
Begrijp ik het goed dat je haar nog maar 3 maanden hebt, en heb je haar behalve de clinische keuring ook op drachtigheid hebt laten checken?
Wordt nl niet naar gekeken bij een keuring.

:= :list:

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:40

Een paar jaar geleden had ik een verzorgpaard met singelnijd, de eigenaresse heeft toen ook een Eric le Tixerant singel gekocht. (waarvan ik trouwens de naam vergeten was :p) Dit heeft toen direct wel geholpen, de problemen werden een stuk minder. Ik denk zelf dat dat komt omdat zo'n singel toch zodanig anders voelt dat ook de associatie met een vervelende singel veel minder aanwezig is. Of dit paard er uiteindelijk helemaal vanaf gekomen is weet ik eerlijk gezegd niet, het paard is verhuisd en ik ben gestopt met verzorgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:41

Die van mij had ook singelnijd. Ik gebruik gewoon zachte standaard singels (goed zacht leer of neopreen).
Vaak hebben paarden met singelnijd de plek van de singel helemaal verhard. Dan kan je nog zo'n fijne singel hebben, maar doordat ze daar teveel spierspanning hebben is iedere singel onprettig.

Ik heb het goed los laten masseren door een paardensportmasseur. En iedere keer voor en na het singelen masseerde ik het ook even.
Hij is nu helemaal van de singelnijd af, maar aansingelen blijf ik in 4x doen.

(1x lichtjes op de poetsplaats, 1x als we van de poetsplaats weggaan, 1x als we bij de bak aangekomen zijn en 1x na 5 minuten stappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:43

Nee, maar ik geloof niet dat ze drachtig is. Ik heb het wel even gedacht toen ik zag dat ze een verdikking voor de uier had, wat je ook ziet als ze rond de 7/8 mnd zijn. Maar nu, bijna een maand later, ziet het nog hetzelfde uit en ga ik ervan uit dat het door het gras komt (oedeem)
Ik geloof dan ook absoluut niet dat ze zwanger is.
Vergeet niet dat ze lang met een puinzadel is gereden en dat verklaart natuurlijk heel wat.

liljebo

Re: ideale singel bij singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:46

naomi... die singel hoor je veel goeds van, maar ook mindere berichten bij zg buikige paarden. Schijnt dat zeker bij wat natter weer het verschuiven verergert. Gezien de prijs is dat een twijfelpunt voor mij. Voor 200 euro moet je toch behoorlijk zeker zijn dat het werkt.

Boemel, masseren en op dergelijke manier aansingelen, hoort, zoals ik al paar keer heb aangehaald, m.i bij de normale maatregels en staat hier dus buiten
Harde singelplek heeft ze niet. Dat weet ik omdat ik dus ook masseer.
De gewone singel doet het voor mij niet. Maar zou kunnen dat schapenbont helpt.