Boomloos voor even of langer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Re: Boomloos voor even of langer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:14

We hebben tijdens de buitenritten wel een redelijk tempo met afwisselend toch vaak draf en galop. Mijn paard kan ook vaak brusk uit de hoek komen dus heb wel redelijk wat steun nodig :). Dit had ik absoluut met mijn westernzadel, maarja, zou nu toch liever een compacter zadel hebben (voor gewicht en voor de korte rug van m'n paard).
Barefoot biedt dan niet voldoende drukverdeling als je zo vaak draaft en galoppeert op lange stukken? Want da's wel nodig eigenlijk.
Ben ondertussen ook aan't nadenken over een goed op maat gemaakt zadel. Maar daar ligt de keuze nog moeilijker :). Ben woonachtig in België, en de goede zadelmakers hier, ja daar weet ik niet zoveel over...

Duhelo

Re: Boomloos voor even of langer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:27

eerlijk ,met een goede pad eronder heb ik van drukverdeling nog geen problemen gehad. ik heb nu wel paarden met wat extra vetjes op de rug, en gebruik onder zadel zonder VPS een dubbele (harde) inlage, en eronder (kant van de rug dus) nog een enkele zachte inlage.
onder men zadel mét vps heb ik een doek met protector pad, en daarop de wat stevigere zachtere inlage (Voor langere trektochten zou ik wel nog dubbeldikke inlages gebruiken. daarvan voorzie ik geen problemen.
Maar dat is simpelweg testen hoe het zit bij jouw paard. eentje dat weinig vetjes heeft, gevoelig voor drukplekken, en je gebruikt enkele zachte inlages, dat is vragen voor problemen.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:35

ik zelf heb een boomloos zadel van freeform.
Ik ben er zeer tevreden over en het zit ook zalig.
Bij mij zijn wel haakjes voor eventueel zadeltassen aan te hangen.

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:50

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:03

Ik rij inmiddels 7 jaar met een Barefoot Cheyenne zonder VPS (dat bestond toen nog niet). Ik heb in mjin dekjes dubbele inlages gedaan. Net als Duhelo hierboven zegt.
Ik rij al een paar jaar endurancewedstrijden, meerdere per jaar, 25-65km met bijna alleen maar draf. Plus alle urenlange trainingen daaraan voorafgaand. Nog nooit heeft mijn paardje ergens last van het zadel gehad. En ik ook niet (alleen van een bepaalde rijbroek, rottig naadje).
Ik heb ook een Torsion getest, die was ook fantastisch maar helaas boven mijn budget. Ook een Randoll's geprobeerd, maar die vond ik niet goed genoeg qua vorm en drukverdeling.

Maar niet elk boomloos zadel past echt goed op elk paard. Dus als je kan testen/ proberen zou ik dat zeker doen. Bij Barefoot-dealers kun je een zadel te leen krijgen voor een week, gratis (alleen verzendkosten). Ik weet niet of dat bij andere merken ook kan.
Misschien kan je bij een bokker wel een testritje maken?
Ga niet voor het goedkoopste boomloze zadel, die merken zijn niet altijd even goed met drukverdeling en pasvorm.