magda_90 schreef:Dat zijn de ascpecten waarom de kneveltrens is ontstaan. Het jonge paard begrijpt nog niet direct wat het is om volledig op zit gestuurd te worden, om deze fase te ondersteunen is de kneveltrens ontwikkeld zodat die mee kan helpen met oa. het sturen. Dit is een van de vele manieren waarop het jonge paard ingereden kan worden. Het bit kan dus meehelpen d.m.v. wijken voor druk.
Daarnaast kan het voor oudere paarden ook een handig bit zijn. Neem bijvoorbeeld een heet paard in een springparcours, om te voorkomen dat het bit door de mond schiet bij te veel druk, wordt er vaak een kneveltrens gebruikt, die het bit op zijn plaats houdt.
Het jonge paard begrijpt prima (en juist) het sturen op zit.
Wat je nl doet met zit is aangeven wat je verlangt door het evenwicht te bespelen van het paard.
dat hoeft (en juist bij een onbeleerd paard) maar minimaal.
Alles kan je daarmee leren, idem met het halthouden op zit en ademhaling .
Als je begrijpt hoe dat precies werkt, zie je de logica ook niet meer van de hulpwerktuigen als kneveltrens
een trens gaat alleen door de mond als er te hard of te lang aan 1 zijde getrokken wordt.
en te lang wordt vastgehouden.
Wat ik altijd een beetje jammer vind, dat men een paard beleerd en inrijd met een bv knevel
paard moet maar wennen aan die druk en de ruiterhand, dus de gevoeligheid van het dier wordt hard (verhard) gemaakt. Moet het maar tolereren
vervolgens zijn ruiters er jaren weer mee bezig de gevoeligheid en fijnheid (die het dier al had) terug te krijgen om hoger in de dressuur te kunnen gaan rijden.
Soms komt die gevoeligheid niet meer terug....paard heeft zich voor druk totaal afgesloten. (voor pijn)
en komen de grotere werktuigen om de hoek zeilen...zwaardere sporen, andere bitten enz enz.

Maar kan je eens opmeten hoeveel cm je voor het kopstuk, de neus en de kaak moet hebben?

. Bij normale aanname heb je even een vluchtig contact tegen de wangen aan en dan moet het contact weer weg zijn.
Vooral nadat die had uitgevonden in de rechtergalop dat die op de volte ook opeens naar links kan.. Dan is het bitje handig, wantje stuurd echt zijn hoofd naar de kant die je wilt.. Ook met springen gebruik ik hem nog! Vor de dressuur ben ik overgestapt naar een dubbel gebroken argentaan