Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:36

magda_90 schreef:
Dat zijn de ascpecten waarom de kneveltrens is ontstaan. Het jonge paard begrijpt nog niet direct wat het is om volledig op zit gestuurd te worden, om deze fase te ondersteunen is de kneveltrens ontwikkeld zodat die mee kan helpen met oa. het sturen. Dit is een van de vele manieren waarop het jonge paard ingereden kan worden. Het bit kan dus meehelpen d.m.v. wijken voor druk.

Daarnaast kan het voor oudere paarden ook een handig bit zijn. Neem bijvoorbeeld een heet paard in een springparcours, om te voorkomen dat het bit door de mond schiet bij te veel druk, wordt er vaak een kneveltrens gebruikt, die het bit op zijn plaats houdt.

Het jonge paard begrijpt prima (en juist) het sturen op zit.
Wat je nl doet met zit is aangeven wat je verlangt door het evenwicht te bespelen van het paard.
dat hoeft (en juist bij een onbeleerd paard) maar minimaal.
Alles kan je daarmee leren, idem met het halthouden op zit en ademhaling .
Als je begrijpt hoe dat precies werkt, zie je de logica ook niet meer van de hulpwerktuigen als kneveltrens
een trens gaat alleen door de mond als er te hard of te lang aan 1 zijde getrokken wordt.
en te lang wordt vastgehouden.
Wat ik altijd een beetje jammer vind, dat men een paard beleerd en inrijd met een bv knevel
paard moet maar wennen aan die druk en de ruiterhand, dus de gevoeligheid van het dier wordt hard (verhard) gemaakt. Moet het maar tolereren
vervolgens zijn ruiters er jaren weer mee bezig de gevoeligheid en fijnheid (die het dier al had) terug te krijgen om hoger in de dressuur te kunnen gaan rijden.
Soms komt die gevoeligheid niet meer terug....paard heeft zich voor druk totaal afgesloten. (voor pijn)
en komen de grotere werktuigen om de hoek zeilen...zwaardere sporen, andere bitten enz enz.

magda_90

Re: Kneveltrens beter voor jong paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:58

Ik snap je mening, ik geef je echter alleen de feiten waarom de kneveltrens is ontstaan. Zoals eerder gezegd, er lijden meerdere wegen naar Rome toe, en men vond het vroeger noodzakelijk om dit een van de wegen te maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:01

izzy1985 schreef:
het is een trekpaard en ze heeft een vrij lang hoofd ;)

Momenteel heb ik een trainingstouwhalster wat ik gebruik voor dr.

Grin ja toen je schreef dat je paard geen standaard hoofdmaat had, zag ik het onderschrift en had ik gelijk ook zoiets van hmmm ja das een redelijk lastig maatje :D Maar kan je eens opmeten hoeveel cm je voor het kopstuk, de neus en de kaak moet hebben?

Je kan nl ook een los neusgedeelte laten maken als sidepull. Die kan je dan aan een gewoon hoofdstel maken om hem als sidepull te gebruiken.
BV zoals op deze site http://www.flechtzuegel.de/ En ik dacht dat er zelfs een bokker was die die dingen maakt. Is mss een optie voor je. Kwa sidepull in jou maat ben ik ze idd nog niet tegengekomen ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:18

magda_90 schreef:
Ik snap je mening, ik geef je echter alleen de feiten waarom de kneveltrens is ontstaan. Zoals eerder gezegd, er lijden meerdere wegen naar Rome toe, en men vond het vroeger noodzakelijk om dit een van de wegen te maken.

Feit is dus
onbewuste ruiter ;(
er is maar 1 weg.....de juiste ;) *D
Laatst bijgewerkt door nombrado op 16-08-11 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:19

Nope, meerdere wegen leiden naar Rome. Omdat jij het er niet mee eens bent, betekend niet dat jouw weg de enige weg is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:23

magda_90 schreef:
Nope, meerdere wegen leiden naar Rome. Omdat jij het er niet mee eens bent, betekend niet dat jouw weg de enige weg is.

denk en voel in het belang van het paard en diens gevoel
Iedereen spreekt moord en brand als een paard die hoefbevangen is zonder pijnstelling de genezing in moet,(oordelen naar anderen)
maar zelf rijden ze met kracht in handen en armen en leggen een ander bit in als het lastig is, of het voor een buitenstaander zienbaar onvriendelijk oogt.
met een kneveltrens "zie" je nl niet als buitenstaander hoeveel druk de ruiter in de handen legt.

visualiseer jezelf eens met een kneveltrens in je mond, waarbij beide zij takken , als er aan 1 zijde getrokken wordt, tegen je wang en kin wordt gedrukt
doe nu hetzelfde eens met een dubbelgebroken watertrens. (waarvan de ringen dus draaien)
wat is pijnlijker denk je?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:33

Je blijft maar herhalen hoe slecht een kneveltrens is als de ruiter er niet goed mee weet om te gaan. Maar diezelfde ruiter zal het paard ook pijn doen met een watertrens.

Een kneveltrens is echt niet zo gruwelijk als je steeds zegt, zolang de ruiter maar weet hoe hij ermee om moet gaan, maar dat is met ieder bit zo.

Nogmaals, er zijn meerdere wegen tot het beleren van een paard. En omdat die afwijken van jouw mening, zegt dat niet dat het per definitie slecht is.

Tot slot, een watertrens valt ook lang niet bij ieder paard in de goede aarde. De ringen én het mondstuk zijn beweeglijk en dat wordt niet altijd getolereerd. Als het paard meer geniet van een vaster geheel dan kan een Bus- of een D-trens (die zit ten slotte en stap onder de kneveltrens!) of een kneveltrens uitkomst bieden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:52

magda_90 schreef:
Je blijft maar herhalen hoe slecht een kneveltrens is als de ruiter er niet goed mee weet om te gaan. Maar diezelfde ruiter zal het paard ook pijn doen met een watertrens.

.

een kneveltrens werkt heftiger in dan een watertrens (net als een stang heftiger inwerkt dan een trens, algemeen bekend)
dat is gewoon een feit

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:56

izzy1985 schreef:
Ik heb zelf een jong paard die ik nu zoveel mogelijk bitloos wil wil aanleren, maar ik wil ook dat ze aan een bit leert wennen.

Waarom? Met welk doel? Alle soorten wedstrijden mogen tegenwoordig ook zonder bit gereden worden, van endurance, tot dressuur, van springen tot TREC

En als het is omdat je je paard misschien nog wil verkopen is het misschien een idee om te zoeken naar een nieuwe eigenaar die ook bitloos wil rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:57

Een kneveltrens werkt niet harder, maar anders in. Bij een watertrens krijgt het paard druk tegen de zijkanten van de mond door een bitring die rond van vorm is, bij een kneveltrens is die rond én recht in plaats van alleen rond. Daardoor heb je wel over een groter oppervlakte druk t.o.v. van een watertrens, maar dat is niet harder, het verspreid de druk alleen meer.

Als je met feiten gooit, gooi dan ook met de goede feiten.

En een stang is inderdaad pittiger dan een trens, daarom is dat ook een bit die tot hogere klasses behoort.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:01

magda_90 schreef:
Een kneveltrens werkt niet harder, maar anders in. Bij een watertrens krijgt het paard druk tegen de zijkanten van de mond door een bitring die rond van vorm is, bij een kneveltrens is die rond én recht in plaats van alleen rond. Daardoor heb je wel over een groter oppervlakte druk t.o.v. van een watertrens, maar dat is niet harder, het verspreid de druk alleen meer.

Als je met feiten gooit, gooi dan ook met de goede feiten.

En een stang is inderdaad pittiger dan een trens, daarom is dat ook een bit die tot hogere klasses behoort.

waarom zet een jong paard dan de kaakspieren al vast met een knevel
en gebeurd dit niet met een watertrens?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:02

Dus alle jonge paarden doen dat? Of alleen de jonge paarden die jij hebt gereden? Ik ken er zat die het prima doen met een knevel (prima = totale ontspannenheid).

Dat iets in jouw ervaring zo is gebeurd, is nog steeds geen maatstaaf dat zoiets dus maar slecht/goed is.

[edit] Daarnaast ken ik er ook zat die een watertrens veel te wiebelig vinden, die beter lopen op bitten met een vaste bitring.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:12

magda_90 schreef:
Dus alle jonge paarden doen dat? Of alleen de jonge paarden die jij hebt gereden? Ik ken er zat die het prima doen met een knevel (prima = totale ontspannenheid).

Dat iets in jouw ervaring zo is gebeurd, is nog steeds geen maatstaaf dat zoiets dus maar slecht/goed is.

.

hoeveel paarden heb jij ermee (in) gereden?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:16

Ik heb er zelf 6 langdurig mee gereden, maar op stages bij trainingstallen en bij paardenklinieken zat meegemaakt. Maar nu ga je mij dus vertellen dat jij er meer gereden hebt en dat jouw stelling alsnog klopt en die van mij niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:27

Dames dames, rustig, buiten vechten graag :+

Ik heb even het boekje 'het paard het bit en de ruiter' erbij gepakt. Dit is wat zij schrijven over de kneveltrens:

Citaat:
De kneveltrens kan bij het sturen een sterke druk uitoefenen op de wangen van het paard, de bovenknevel kan tegen de kiezen aandrukken, dit kan pijnlijk zijn. Vooral voor jonge paarden die nog aan het wisselen zijn kan dit heel vervelend zijn.

Misschien is een leren bitje voor TS een optie?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:35

magda_90 schreef:
Ik heb er zelf 6 langdurig mee gereden, maar op stages bij trainingstallen en bij paardenklinieken zat meegemaakt. Maar nu ga je mij dus vertellen dat jij er meer gereden hebt en dat jouw stelling alsnog klopt en die van mij niet?

nee hoor :+ :D ;)
vermoedelijk rijd jij anders dan ik

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:35

Hoeveel druk zet je dan ooit op het bit als het pijnlijk is voor de kiezen :? . Bij normale aanname heb je even een vluchtig contact tegen de wangen aan en dan moet het contact weer weg zijn.

[edit] De manier van rijden zal het zijn ja. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-08-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:36

Arabesk schreef:
Dames dames, rustig, buiten vechten graag :+

Ik heb even het boekje 'het paard het bit en de ruiter' erbij gepakt. Dit is wat zij schrijven over de kneveltrens:

Citaat:
De kneveltrens kan bij het sturen een sterke druk uitoefenen op de wangen van het paard, de bovenknevel kan tegen de kiezen aandrukken, dit kan pijnlijk zijn. Vooral voor jonge paarden die nog aan het wisselen zijn kan dit heel vervelend zijn.

Misschien is een leren bitje voor TS een optie?

kijk...dat is precies ook mijn ervaring/gevoel.
dit stuk had ik idd nooit gelezen.
maar mag er eigenlijk gestart worden met een kneveltrens tegenwoordig?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:38

Voor de vraag van de TS
zou ik, als ik haar was, lekker bitloos rijden en beginnen en er als je met bit wilt rijden een licht dubbel gebroken watertrensje in doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:38

Maar nogmaals, bij normale aanname rusten de knevels tegen de mond aan. Dus die druk krijg je alleen bij (te) lange druk op de teugels die dan nog bizar sterk moet zijn. Op die manier is elke trens prijnlijk. :?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:40

Ik zeg top! Ligt zeer stil in de mond, je kan kiezen tussen een enkel of een dubbelgebroken kneveltrens, ik had voor de enkel gebroken gekozen
Ik heb het ook een 2/3 maanden gebruikt bij mijn jonkie :) Vooral nadat die had uitgevonden in de rechtergalop dat die op de volte ook opeens naar links kan.. Dan is het bitje handig, wantje stuurd echt zijn hoofd naar de kant die je wilt.. Ook met springen gebruik ik hem nog! Vor de dressuur ben ik overgestapt naar een dubbel gebroken argentaan

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:02

Arabesk, wie is de auteur daarvan? Ik heb mijn boeken er ook bij gepakt en die zijn van mening dat de kneveltrens een rustige, stabielliggende trens is, ideaal voor het jonge paard en bij het springen. Het betreffen de boeken die op mijn site staan bij brinvermeldingen.

M.a.w. de meningen verschillen over de kneveltrens. Als ik puur afga op de druk per mm2 en op correcte ruiterhanden dan blijf ik erbij dat het een net en stabiel liggend bit is. Als het bit felle druk zou uitoefenen dan vraag ik mij af hoe correct die ruiterhanden dan zijn.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 07:35

Arabesk schreef:
izzy1985 schreef:
Ik heb zelf een jong paard die ik nu zoveel mogelijk bitloos wil wil aanleren, maar ik wil ook dat ze aan een bit leert wennen.

Waarom? Met welk doel? Alle soorten wedstrijden mogen tegenwoordig ook zonder bit gereden worden, van endurance, tot dressuur, van springen tot TREC

En als het is omdat je je paard misschien nog wil verkopen is het misschien een idee om te zoeken naar een nieuwe eigenaar die ook bitloos wil rijden.

Omdat ik vind dat ze daar ook aan moet wennen, niet om ze hard te maken in de mond ;)

Bij trekpaarden word vaak meteen een stang met hefboom ingehangen. Omdat ze denken dat een trekpaard snel te sterk wordt en omdat er veelal niets in een andere maat te krijgen was vroeger. Omdat ik bij mijn oudere trekpaard slechte ervaring ermee heb wil ik mijn jonge paard op een andere manier beleren. Maar wat is er mis met alleen wennen aan iets in dr mond?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:27

Een hele discussie over watertrens of kneveltrens... Het is vaak niet het bit dat het scherp maakt voor de paardenmond, maar de ruiterhand die eraan verbonden is ;) .
Daarbij heb ik beide bitjes voor mijn (jonge) paard. Ze zijn beide dubbelgebroken, even dik en van sprenger.
Mijn paard reageert eigenlijk op beide bitten hetzelfde. Het is maar hoe je ermee omgaat toch?

Ik zie genoeg ruiters bij mij op stal die elk bitje tot een hel kan maken bij hun paard, terwijl anderen zelfs met stang en trens ontzettend vriendelijk en eerlijk blijven tegenover het paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:58

izzy1985 schreef:
Omdat ik vind dat ze daar ook aan moet wennen, niet om ze hard te maken in de mond ;)

Maar waarom dan?
Citaat:
Maar wat is er mis met alleen wennen aan iets in dr mond?

Het heeft naar mijn mening gewoon geen enkel nut :D

Hoe oud is dit paard? Als ze nog in de leeftijd van het wisselen is zou de mond sowieso geheel met rust laten.