zadels, verwarring alom, ik weet het niet meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:23

Daar zie je dat je ook al ruiter best je eisen mag stellen ;) voor mij geen ander zadel meer dan een gaston mercier, jij maakt jezelf kapot als je er op zit, dus dan ben je er niets mee natuurlijk.

Als je paard aangeeft dat hij zich beter voelt bij zadel 1, dan zou ik zadel 1 nemen. Ik wou dat ik dat destijds ook gedaan had met mijn eerste zadel... dan had ik er misschien nu nog mee gereden. Ondertussen heb ik al een GM en een Barefoot erbij gekocht :roll: omdat mijn eerste zadel toch echt niet goed genoeg was.

tantethee

Re: zadels, verwarring alom, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:28

ashkerlon,: dat is absoluut waar hoewel ik nu nog met gemengde gevoelens op dat zadel zit, het ligt gewoon niet helemaal zoals ik het graag zou willen.
over iemand met de 18 e rib, beide zadels liggen daarbinnen...
zadel 1 zou ik in 17,5 inch kunnen bestellen waardoor het nog wat korter zou zijn,.
pfff nog even en ik ga zelf zorgen das is master sadlle fitter word, en dan een echt goede..
voor mij ligt mijn vertrouwen nog steeds bij heleen klumper, die ik bij mijn vorige paarden er altijd bij heb gehad, en dit keer dus niet,,,

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:41

Zou toch Heleen eens bellen, als je haar het verhaal uitlegd wil ze misschien wel wat regelen voor je

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:46

Hey meid,, ik ken het probleem, heb bij Onassa ook een vreselijke zoektocht gehad naar een passend zadel met haar rare rug en hoge schoft.
Maar ik zou zeggen, zadel 1, jij zit er goed in en je paardje loopt er vrolijk onder....een betere graad meter kan je niet krijgen, ook al haal je al 10 zogenaamde prof's bij.
De een vind dit, de andere dat maar het gaat erom hoe jij en je paardje het vinden.
Al dat technische geneuzel is leuk en aardig( zeker voor de portemonee van de profs) maar luister gewoon naar je eigen gevoel en naar de reaktie van je paard.
Dus, maak het jezelf niet moeilijker dan het is. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:48

Dat is wel typisch Podium hoor , dat je zo hoog boven je paard zit ?
Ik vind het supergave zadels , maar alleen al vanwege dat dromedaris-effect haak ik af....

In jouw situatie en uitgaande van dat je geen boomloos-achtig zadel wilt , zou ik het volgende doen :

Eerst de Podium teruggeven aan de verkoper als je hem nieuw gekocht hebt van degene die hem aangemeten heeft. Er is je geen goed passend zadel geleverd , het bevalt je niet , je bent een ontevreden klant dus terugdraaien die koop. Dan heb je je centjes terug en kun je verder kijken :)

Vervolgens zou ik uitzoeken of je zadel 1 kunt kopen want paard en jij zijn daar tevreden over en dat is een goede zaak als je zoveel gedoe hebt , dus vastleggen dit zadel , niet door je vingers heen laten glippen !

En vervolgens kun je dan eventueel weer verder zadel-shoppen met de Heleen waar je zoveel vertrouwen in hebt , dan kun je de tijd nemen om het ultieme zadel te vinden want er steekt geen haast achter daar je in de tussentijd gewoon lekker op zadel 1 rond kunt karren.

Dat lijkt me voor jouw gemoedsrust de beste aanpak :)

Ideaal hoor zo'n paard dat lekker moppert en tegensputtert als het niet goed aanvoelt , dat is echt het beste dat je kunt hebben :j

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:29

Logische oplossing maar zadel 1is de oplossing van de zadelmaker die de podium heeft aangepast. .

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:35

Ik vind zadel 1 te hoog liggen boven het paard, zadel 2 te krap. Zou er beide niet mee rijden. Een iets te lang zadel heb ik minder moeite mee, dan een zadel wat op de schouder gaat liggen. Ik heb trouwens bijna precies hetzelfde probleem als jou met zadels.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:24

Vreemd dat je geen goed passend zadel kunt vinden, zo extreem is de bouw van je paard immers niet.
Misschien kun je wat met het Wow concept, daar zijn ook endurance zadels verkrijgbaar.
En deze zadels zijn aan vrijwel elk paard goed aan te passen.

Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:26

probleem met de wow is alleen dat die rond de 2500 euro zitten en begrijp van TS dat het budget door het gepuzzel met zadels behoorlijk is aangetast.

Kan je inderdaad de podium niet terug doen en daar je geld voor retour krijgen? Evt iets minder dan je er voor betaald hebt, maar lijkt me logisch dat als een zadel niet past en je paard er zo heftig op reageert je toch gewoon zou moeten kunnen retourneren.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:57

Als ik het geld voor de podium terug zou krijgen maar ik vraag me af of dat gaat gebeuren ga dat oog proberen te regelen. Dan heb ik weer een normaal budget

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:07

Als zadel 1 van dezelfde verkoper is als de Podium , dan is dat alleen maar mooier eigenlijk toch ? :)

Kun je zadel 1 mooi krijgen in plaats van de Podium (met wat geld hier of daar erbij wellicht ?) , dan heb je voor nu tenminste een zadel dat zowel door je paard als jezelf goedgekeurd is. Misschien is hij niet perfect , maar voordat je het perfecte zadel gevonden hebt ben je misschien wel een half jaar verder en dan kun je in de tussentijd tenminste rijden op een zadel dat "okee" is :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:38

Lastig hoor, zadels vinden die goed passen := Ik ben er gauw onzeker over of m'n zadel wel goed ligt. Heb namelijk een hele tijd gereden met een te smal zadel. paard protesteerde wel, maar volgens m'n intructrice was dat gewoon pubergedrag...

Ik vind bij jouw paard zadel 1 beter liggen. Zadel 2 lijkt mij een te smalle boom hebben, en dat drukt precies op pijnpunten in de schoft van je paard (had de mijne dus ook).

Ik heb zelf eerst een wintec gehad, lage prijs, verwisselbare boom, maar zit voor geen meter.
Nu ligt er een Ruiz Diaz zadel op, is dan wel een stuk duurder, maar zit heerlijk en ook hier kan ik de boom verwisselen :)
Mijn paardje is dan 5 (ook een arabier) en groeit vast nog wel wat, gezien ie nu vrij iel en onbespierd is. Vind zo'n verwisselbare boom dus wel fijn, hoef ik niet meteen een heel nieuw zadel als ie weer gegroeid is.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:53

Ik vind beide zadels vrij hoog op het paard liggen en ogen daarom ook te smal op de schoft. Bij zadel 1 ligt in ieder geval wel het zwaartepunt in het midden. Zadel 2 past absoluut niet, is te smal en het helt naar achter (m.a.w. het zwaartepunt ligt te ver naar achteren). Ik zou gewoon verder zoeken tot ik een passend zadel gevonden heb. Wat wil je eigenlijk precies met je paardje gaan doen. Je kunt ook nog een westernzadel proberen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:58

Ik vind zadel 1 ook beter liggen, maar heb toch het idee dat ie aan de schoft niet helemaal goed zit.
Ik zou nog even verder zoeken, maar hou wel in je achterhoofd dat je paard beslist :j
Mijne is ook erg gevoelig en je ziet der houding direct veranderen als je er een zadel op legt dat niet goed ligt, ik heb toen een zadelpasservice laten komen met een boel zadels en er waren er enkele die goed lagen voor het oog, maar die men paard niet goed vond. Uiteindelijk bleef er 1 zadel over die voor het oog goed lag en voor men meisje ook en die is het geworden :j

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:07

Western is voor mij te zwaar. Mijn beide schouders zijn kapot. Ik wil Endurance / dressuur rijden. Ik heb deze zadels niet uitgekozen.zadelpasser 2 zijn we geweest daar zijn tig zadels van allerlei merken. Hij was zo stellig dat de masimo Goed paste dat ik het geloofde. Tot ik thuis weer de reactie kreeg. Zijn nu weer onderweg naar hem toe. Toch dik een uur rijden. Ben benieuwd wat hij nu zegt. Boom van zadel 1 is extra wijde boom ( 34) van zadel 2 is 32

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:28

ts: je paard is scheef, naar links gebogen (kan je zien aan de foto met zadel op rug aan achterkant) het knikt naar links in, dus links is de korte kant van je paard, dus het gaat pas echt duidelijk zijn welk zadel het wordt/goed ligt als je eerst je paard recht hebt.
nu leg je een zadel op een krom paard en dat werkt niet echt mee.
veel zadelmakers weten daar niets vanaf, eerst rijtechnisch goed hebben, dan pas kan je je een zadel aan laten meten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:16

Westernzadels zijn er ook in 6kg en 45cm variant, maar dan wil je wel een 2e hands (nieuw is nl 2400 euries)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:38

Mijn paard is recht bevonden door de osteopaat . Foto vertekenen omdat het hoofd niet recht voor is en de benen niet recht staan. Foto van zadel w1 is ook niet helemaal recht achter paard. Zoals in beginsel post Al is aangegeven heb ik regelmatig Fysio en osteo er bijgahad. Tuurlijk is het een jong paard wT nog volop ontwikkeld, maar het volgens de osteo gen reden dat een zadel niet zou passen. Net bij de zadelmaker van zadel 2 geweest. Daar zijn er dinsdag 3 uur lang in gepland. Om wan als te passen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:29

Wat een verhaal....
ik vind beide zadels niet goed liggen. En de massimo helemaal niet.
goed dat je naar je paard luistert .
ik zie dat je een afspraak hebt staan.., en hou je vast aan jou gevoel.
een zadel kan voor het oog prima liggen, maar een paard kan er heel beroerd onder lopen.
het goed liggen zegt dus niet alles.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:40

Ik begrijp dat er in het tweede zadel een voorsingel geplaatst is. Door een voorsingel wordt het drukpunt in het zadel veranderd. Het trekt het zadel meer over de schoft. Lang niet ieder paard vind dat even prettig. Ik heb mijn voorsingel er om die reden uit laten halen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:39

aukelizzy, zonder voorsingel werd ik op dit zadel naar buiten gegooid, het zou stabieler zijn.
gisteren is de massimo terug gegaan, duidelijk aangegeven dat ik niet het zadel zou meenemen met de gewone singelstorten, want immers zou het dan nog niet perfect zijn..
a.s dinsdag heeft deze man 3 uur voor ons ingepland, en ik hoop echt dat daarna mijn drama wat betreft de zadels verleden tijd is...:) hij vond me absoluut niet aanstellen. en was blij dat ik terug kwam

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:01

Fijn dat hij je serieus neemt en samen met je een oplossing zoekt. Een niet goed passend zadel kunnen vinden is altijd een drama. Ik probeer je alleen uit te leggen dat sommige paarden en enorme hekel hebben aan een voorsingel. Hij zal door de voorsingel inderdaad wel stabieler liggen maar trekt hierdoor ook de kamer veel te strak over de schoft..
Soms ligt een zadel op het oog keurig maar reageert een paard toch op het zadel. Dit was bij mijn paard het geval en bleek door de voorsingel te komen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:40

aukelizzy: ik heb de zadelmaker ook aangegevens da ik verwachte dat de druk leek e komen van de voorsingel, die wilde hij wel terug plaasen, alleen ik vond dat ik dan naar buiten werd gegooid met zadel en al. en ik neem nu niet met minder genoegen dan perfect haha
net een goede vriendin gevraagd of ze dinsdag meegaat, ook omdat ze heel eerlijk is over mijn eigen blessures, als ik raar zit zal ze het direct zien en zeggen en ik het voor mezelf makkelijker weg druk.
ben heel benieuwd. en hoop hier dinsdagavond goed nieuws neer te kunnen zetten

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:02

Zo vanaf 1 uur met zadels in de weer geweest. En volgens mij en de zadelpasser hebben we de oplossing gevonden in een zaldi . Met en mono blad en foam kussens. Wel in bruin besteld duurt weekje ongeveer . Dan past hij het nog precies aan!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:00

nameless schreef:
Zo vanaf 1 uur met zadels in de weer geweest. En volgens mij en de zadelpasser hebben we de oplossing gevonden in een zaldi . Met en mono blad en foam kussens. Wel in bruin besteld duurt weekje ongeveer . Dan past hij het nog precies aan!

das mooi
welk model van zaldi?
als het foam kussens zijn (latex) dan is dat niet meer op te vullen, dus moet het in 1 keer goed liggen
maar ik neem aan dat de zadelmaker dit ook weet.