Pessoa bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:28

Fred_Kroket schreef:
Arwenride schreef:
O mensen, nu heb ik een probleem. Aangezien wij bij mij in de buurt alleen een Epplejeck hebben en ik niet mag bestellen, moet ik dus naar de epplejeck. Nu keek ik op de website en hebben ze alleen enkelgebroken pelhams! Ik wou eigenlijk ongebroken, of als er niks anders was kon dubbelgebroken ook nog wel. En bovendien is het bit vanaf 12,5, mijn paard heeft 11,5. ;(

Wat moet ik nu doen? Ik zit hier behoorlijk mee, want ik wil na jullie reacties ook liever geen pessoa meer gebruiken. :7

|(

Bij Divoza hebben ze ongebroken, daar heb ik die van mij besteld! Bij EJ hebben ze id alleen gebroken en rubber (ook geen aanrader...)

Ik heb inderdaad ook op de divoza website gekeken, maar ik mag niet bestellen. En ik woon niet in de buurt van een Divoza... ;(

Rubber is inderdaad ook niet wat.

En dan is er ook nog het probleem, dat als ik mijn ouders zo ver krijg dat ik bij divoza mag bestellen, hij vanaf 12,5 gaat... :7

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:45

Arwenride schreef:
Ik heb inderdaad ook op de divoza website gekeken, maar ik mag niet bestellen. En ik woon niet in de buurt van een Divoza... ;(

En dan is er ook nog het probleem, dat als ik mijn ouders zo ver krijg dat ik bij divoza mag bestellen, hij vanaf 12,5 gaat... :7

Oow... Dan moet je er een bitringetje omheen doen! Misschien via marktplaats? In mijn profiel heeft mijn paard ook een pelham, volgens mij ook 12,5, ze heeft verder alles in cob maat.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:56

Fred_Kroket schreef:
Arwenride schreef:

Oow... Dan moet je er een bitringetje omheen doen! Misschien via marktplaats? In mijn profiel heeft mijn paard ook een pelham, volgens mij ook 12,5, ze heeft verder alles in cob maat.

Ik heb zonet met mijn moeder overleg en ik mag, als het een goede website is, en ik zelf de verzendkosten betaal in principe voor 1 keer wel bestellen. *\o/*

Kennen jullie misschien een goede websitewaar een pelham opstaat die voldoet aan de onderstaande eisen, En heb je zelf ervaringen met de site?? :)

De maat het liefst 11,5. Geen rubber of aurigan, gewoon rvs. Het liefst gewoon ongebroken. Als dit echt niet kan mag het mondstuk ook wel dubbelgebroken zijn, maar echt geen enkelgebroken i.v.m notenkrakereffect.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:15

Arwenride schreef:
Ik heb zonet met mijn moeder overleg en ik mag, als het een goede website is, en ik zelf de verzendkosten betaal in principe voor 1 keer wel bestellen. *\o/*

Kennen jullie misschien een goede websitewaar een pelham opstaat die voldoet aan de onderstaande eisen, En heb je zelf ervaringen met de site?? :)

De maat het liefst 11,5. Geen rubber of aurigan, gewoon rvs. Het liefst gewoon ongebroken. Als dit echt niet kan mag het mondstuk ook wel dubbelgebroken zijn, maar echt geen enkelgebroken i.v.m notenkrakereffect.

Ik weet niet of het ook in 11,5 bestaat. Je knt 12,5 doen en bitringen ertussen doen. Bij Divoza hebben ze wel 12,5 en daar heb ik het ook besteld. Ging allemaal prima!

Je zou ze kunnen vragen of ze weten of 11,5 bestaat misschien kunnen ze die wel voor je op de kop tikken.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:54

Fred_Kroket schreef:
Arwenride schreef:

Ik weet niet of het ook in 11,5 bestaat. Je knt 12,5 doen en bitringen ertussen doen. Bij Divoza hebben ze wel 12,5 en daar heb ik het ook besteld. Ging allemaal prima!

Je zou ze kunnen vragen of ze weten of 11,5 bestaat misschien kunnen ze die wel voor je op de kop tikken.

Dan ga ik maar even zeuren bij divoza, ik vind het zelf persoonlijk het verstandigst dat het bit gewoon de goede maat is.

Dabo

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:19

Buiten dat, lijkt het me erg lastig om bitschijven om een pelham te krijgen...?

Ik had in je andere topic een link gezet naar een ongebroken pelham van Ooteman.nl Is een hele goede site, heel betrouwbaar. (alleen ishet bit wel 21mm dik.. misschien een beetje TE dik?)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:21

Dabo schreef:

Ik had in je andere topic een link gezet naar een ongebroken pelham van Ooteman.nl Is een hele goede site, heel betrouwbaar. (alleen ishet bit wel 21mm dik.. misschien een beetje TE dik?)

Nee het bit is niet te dik, tandarts in vanmiddag geweest en heeft heel de mond van mijn paard bekeken. Een dik bit is volgens hem juist prettiger voor mijn paard. :)

Heel erg bedankt. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:32

Dabo schreef:

Om een liverpool lukt ook zoveel verschil is dat toch niet, gewoon goed warm maken dan rekt het wel.

Overgens kan je als je echt niet aan een ongebroken pekham kan komen in de juiste maat misschien ook kijken naar een ander ongebroken stangbit waarbij zowel (bijna) zonder als met hefboomwerking kan rijden. Er bestaan echt een boel bitten met meerdere sleuven of ringen waardoor je de hefboom wat kan instellen van bijna niets tot flink en waar je makkelijk twee teugels aan kan bevestigen. Die ongebroken zijn en met kinketting, alleen vind je die bij de menbitten.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:09

liedje89 schreef:
Dabo schreef:

Om een liverpool lukt ook zoveel verschil is dat toch niet, gewoon goed warm maken dan rekt het wel.

Overgens kan je als je echt niet aan een ongebroken pekham kan komen in de juiste maat misschien ook kijken naar een ander ongebroken stangbit waarbij zowel (bijna) zonder als met hefboomwerking kan rijden. Er bestaan echt een boel bitten met meerdere sleuven of ringen waardoor je de hefboom wat kan instellen van bijna niets tot flink en waar je makkelijk twee teugels aan kan bevestigen. Die ongebroken zijn en met kinketting, alleen vind je die bij de menbitten.

Bedoel je een liverpoolstang? Daar kun je toch niet mee rijden? Die is toch speciaal gemaakt voor het mennen of niet dan.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:14

Je kunt met elk bit rijden dat er is dat het nu voor ht mennen is, de drafsport of echt totaal iets anders je kunt het gebruiken om te rijden ;-)

Dat het nu slecht is ja of nee daar gaat mijn antwoord niet op :p

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:16

mohica schreef:
Je kunt met elk bit rijden dat er is dat het nu voor ht mennen is, de drafsport of echt gebruiken om te rijden ;-)

Dat het nu slecht is ja of nee daar gaat mijn antwoord niet op :p

Vind die bitten er zo heftig uitzien, ;(

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:18

Nja het wordt heel veel gezegt.... het bit is zo sterk/ zwaar als de handen vd ruiter zijn ;-)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:19

mohica schreef:
Nja het wordt heel veel gezegt.... het bit is zo sterk/ zwaar als de handen vd ruiter zijn ;-)

Dat is wel waar.

Maar welk menbit is dan het meest geschikt?

Ik ga anders wel even op die websites kijken., :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:29

Arwenride schreef:
Bedoel je een liverpoolstang? Daar kun je toch niet mee rijden? Die is toch speciaal gemaakt voor het mennen of niet dan.

Utrechtse stang (word ook bokkebitje genoemd) misschien is niet zo´n zwaar en scherp uit zient bit en is naar mijn idee ook niet zwaar en scherp in de uitwerking. Bovendien is een liverpool stang er tegenwoordig echt niet meer in slechsts een uitvoering wij hebben een paard met een klein mondje daar hadden we eerst (wel met mennen) ook gewoon een fijn en klein liverpool achtig bitje voor.

Maar er is bij de menbitten gewoon een wat grotere keus in de stangbitten ook kwa vorm mondstuk, wel geen pompwerking, lengte hefboom etc. Je hebt het hier trouwens de hele tijd over vrij grote landelijke winkels maar zit er bij jullie in de buurt geen klein onafhankelijk ruitersportzaakje naar mijn idee krijg je daar veel beter advies en die zijn ook meestal niet te beroerd om vrijblijvend iets voor je te bestellen wat ze misschien niet altijd standaard in het asortiment hebben.

EDIT± welk bit het meest geschikt is hangt ook heel erg van je paard af we hebben er hier een al tijden fijn lopen op een liverpool met de ander zijn allerlei bitten de revue gepasseerd maar die loopt uieindelijk toch het lekkerst op een bokkebitje. Dan ook bij een liverpool (of liverpool achtig ) bit heb je nog keus naar de dikte, pompwerking, vorm van het mondstuk, rechte stangen of met een hoek of buiging erin etc.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:42

dat zeg ik niet ;-)
Ik denk gwn het beste nog altijd pelham met 2teugels

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:15

Ik zou trouwens ook zeggen probeer om een pelham te kopen in de juiste maat. Maar als daar niet aan te komen is kan je ook verder kijken. Ik vind rubber ringen niet zo fijn in gebruik en die zijn ook niet bedoeld om je bit een maatje kleiner te maken. Puur kwa inwerking denk ik overgens niet dat het heel onhandig is om met bijv een bokkebitje met twee teugels te rijden maar ik heb wel het idee dat doodat de bevestiging van een bokkebitje niet bedoeld is om er twee teugels aan te maken het net iets minder handig is.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:22

Omdat je pony een 'kleine' mond heeft kan je ook gaan zoeken op shetlander bitjes, die gaan vaak van 8,5 tot 11,5 cm. Moet je alleen goed zoeken om jouw eisen te voldoen ;).

Edit; ik heb er een voor je gevonden.
http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... -6317-0008
Wel met een tongboog(??)